Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 94
    Member TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    59 (100%)

Investeren in vastgoed

Beste collega forumgangers,

sinds kort ben ik stevig aan het twijfelen waar ik mijn geld best in investeer. Ik ben nu bijna 26 en werk bijna een jaar. Van mijn werkgeld blijft er echter niks over gezien ik mijn auto in een jaar tijd heb afbetaald enz ...

Nu binnenkort is deze afbetaald en zou ik in feite stevig kunnen doorsparen. Spaarrekeningen brengen tegenwoordig max 2,5% op, met een inflatie gemiddeld van 3% ... met andere woorden, gene vetten

Nu dacht ik van te investeren in vastgoed. Ik ben alleenstaand op dit moment en zit met een maandloon van 1550netto (wat binnenkort wss 1600 netto wordt).

Ik twijfel nu sterk om een lapje grond te kopen, met daarbij een op te knappen woning. Kostprijs : 140.000 eur.
    Spaargeld heb ik op dit moment niet, maar mijn ouders zouden de notaris en registratiekosten voor zich nemen.

Ik zou dus het volledige bedrag moeten lenen bij de bank, maar dit zie ik als de investering. Omdat dit nog es (als ik het goed voorheb, ook interessant is voor belastingsaftrek)

Verder zou ik dan nog 3-4 jaar bij mijn ouders wonen, minimale kosten en deze periode intensief zelf in het huis werken. De extra verbouwingskosten zou ik grotendeels kunnen financieren met extra inkomsten.

Na deze wall of text, wat is jullie mening hierover. Waar moet ik vooral bij stilstaan en wat voor informatie moet ik allemaal opzoeken om genoeg te weten te komen over mogelijkheden/kosten enz ...

En als ge dit leest, bedankt om u door de ganse tekst te worstelen

Member Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Er zijn betere investering te doen momenteel, die geen werkinspanning vereisen. De prijzen van gronden en huizen noteren momenteel redelijk hoog, en ik zou persoonlijk niet zomaar durven gokken dat ze op lange termijn enkel maar gaan blijven stijgen en de inflatie gaan overstijgen. Bij een daling van de prijzen van de vastgoedmarkt ben je financieel gezien, om nog maar te zwijgen van de werktijd die je erin gepompt hebt. Ik heb ook geen idee in welke mate de bank mee gaat gaan in dat verhaal als je het puur als investing wilt doen (hoewel ik me als bancair medewerker wel kan inbeelden dat mijn collega's staan te springen om je een lening te verkopen).

Member Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De huizenmarkt zit in een bubble, alles overgewaardeerd.
    Ikzelf zou er van weg blijven tot alles minstens 1/3de goedkoper is.

Een huis devalueert enkel met de tijd. Het slijt en technologische vooruitgang zorgt ervoor dat nieuwe huizen altijd meer waarde zullen hebben dan oude huizen. Een huis vraagt continue investering op het op waarde te houden.
    Het is dus een investering die op zich verlieslatend is. De bijkomende lening is ook niet te onderschatten en zal de kost nog een pak verhogen. Uiteindelijk zal je met een totale kost van misschien 250.000 zitten als alles nog meevalt, maar tegen dan zullen huizen misschien voor een pak minder geld verkocht worden.

Misschien kan iemand anders positievere perspectieven bieden voor wat je wilt doen
    Luister wel niet naar advies van een bank, die gaan enkel winst willen maken op een lening en je mogelijk met plezier wijsmaken dat het een goed idee is.

Als het je bedoeling is om uiteindelijk zelf in dit huis te wonen, dan maakt het minder uit wat de kost en mogelijke winst is. Dan is het ook geen investering meer.

Member Mooncat's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    32
    Een volledig bedrag gaan lenen is sowieso niet aangeraden. Het brengt meer kosten met zich mee en het risico (voor de bank en jezelf) is groter. Het is toch aangeraden om 20 tot 30 000 euro zelf in te brengen vooraleer je gaat lenen. Anderzijds is het nu wel het ideale ogenblik om tegen een lage rente te gaan lenen. Hou ook rekening met de termijn, want het verschil tussen pakweg twintig en dertig jaar is hallucinant. Des te korter de termijn, des te beter.

Spring voorzichtig om met de renovatiekosten. Je zegt wel dat je daar extra inkomsten gaat aanspreken, maar hoe moet ik dat interpreteren? Als je meer gaat werken, gaat dat ten koste van de tijd die je in een huis kan spenderen. Een lening kan zwaar op je budget weten zelfs al geef je weinig geld uit.

Approved 9-lifer Ikkie's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Beste collega forumgangers,

sinds kort ben ik stevig aan het twijfelen waar ik mijn geld best in investeer. Ik ben nu bijna 26 en werk bijna een jaar. Van mijn werkgeld blijft er echter niks over gezien ik mijn auto in een jaar tijd heb afbetaald enz ...

Nu binnenkort is deze afbetaald en zou ik in feite stevig kunnen doorsparen. Spaarrekeningen brengen tegenwoordig max 2,5% op, met een inflatie gemiddeld van 3% ... met andere woorden, gene vetten

Nu dacht ik van te investeren in vastgoed. Ik ben alleenstaand op dit moment en zit met een maandloon van 1550netto (wat binnenkort wss 1600 netto wordt).

Ik twijfel nu sterk om een lapje grond te kopen, met daarbij een op te knappen woning. Kostprijs : 140.000 eur.
    Spaargeld heb ik op dit moment niet, maar mijn ouders zouden de notaris en registratiekosten voor zich nemen.

Ik zou dus het volledige bedrag moeten lenen bij de bank, maar dit zie ik als de investering. Omdat dit nog es (als ik het goed voorheb, ook interessant is voor belastingsaftrek)

Verder zou ik dan nog 3-4 jaar bij mijn ouders wonen, minimale kosten en deze periode intensief zelf in het huis werken. De extra verbouwingskosten zou ik grotendeels kunnen financieren met extra inkomsten.

Na deze wall of text, wat is jullie mening hierover. Waar moet ik vooral bij stilstaan en wat voor informatie moet ik allemaal opzoeken om genoeg te weten te komen over mogelijkheden/kosten enz ...

En als ge dit leest, bedankt om u door de ganse tekst te worstelen
    Rekeninghoudend met het feit dat je ouders notaris en registratiekosten betalen, je geen spaargeld hebt en je alleen bent. Vind ik dit geen zo'n goed idee.

Je wilt 140k euro lenen bij de bank, wat een vrij zware lening (voor 1 persoon) is om te dragen (banken houden er geen rekening mee dat je niets moet afgeven thuis en dat je ondertussen ook thuis woont).
    Je moet ongeveer 1000 à 1100 euro rekenen als 'leefgeld' de rest van je nettoloon kun je gebruiken om je woonkrediet af te betalen. (in uw geval kun je dus een 550/600 euro per maand afbetalen)
    Er van uitgaand dat je nog een sociaal leven hebt zul je echt niet veel geld per maand samensprokkelen voor die verbouwingswerken. Je zult dus heel lang moeten sparen en werken om het 'koopje' naar een mooie meerwaarde om te bouwen. Onderschat de verbouwingskost niet.

Ik denk dat je er uiteindelijk veel geld, tijd en energie zult insteken voor uiteindelijk bitter weinig meerwaarde te creëren.

Mijn advies: spaar gewoon keihard terwijl je thuis woont en bouw zo zelf een mooie spaarpot op, zodat je een deel van uw toekomstige woning met eigen spaargeld kunt financieren en om uw belastingen iets te drukken start je best met een spaarplan voor uw schuldsaldoverzekering (ala home invest plan)

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Geen spaargeld.

Lening van +- 140k -> op 20 jaar een afbetaling van 870€ aan 3.75% rente. Tegemoetkoming per maand van vadertje staat -> 2700/12 = 225€. Ware kost == 645€.

Persoonlijk zou ik mijn twijfels hierover hebben en eerder 4 jaar thuis wonen, wachten op de corrigerende werking binnen de markt op het vastgoed dat momenteel overgeapprecieerd is. En zoveel mogelijk geld aan de kant zetten. Indien je 1500€ van die 1600€ zou kunnen sparen en dit 4 jaar lang dan heb je op die 4 jaar een goede 72k€ aan de kant gezet. Dat zou dan voldoende moeten zijn om iets van 140k te kopen (en een goede rentevoet afdwingen) alsook om geld te hebben dat je kunt gebruiken om die aanpassingen te doen.

Zonder spaargeld (of steun familie) zou ik persoonlijk zeer sceptisch staan op zo'n idee. Daar de aanpassingswerken zeer kostelijk kunnen worden. Ergo : nieuwe elektriciteit, nieuwe keuken, nieuwe badkamer. Misschien zelfs een nieuwe tegel. Hiernaast nog een nieuw dak en ditto isolatie. En je bent zeer snel 60 -70k€ kwijt.

iTrader
    59 (100%)
    Laat ons zeggen dat ik met investeren niet alleen met oog op winst bedoel. Het zou dus inderdaad de bedoeling zijn er zelf in te wonen, met eventueel in het achterhoofd de mogelijkheid tot verhuren te houden.

De extra inkomsten zijn iets minder officieel Dus daarvan ben ik genoeg op de hoogte dat verbouwingen niet zomaar daarmee betaald kunnen worden. Nu kan er daar wel een groot deel van in gepompt worden... Plus daarmee betaal ik natuurlijk al mn extra kosten die ik maandelijks zou hebben.

Nu moet ik ook wel zeggen dat de alleenstaande status iets is wat snel kan wijzigen. Ik ben jarenlang ne flierefluiter geweest, dus nu is het simpelweg wachten op de serieuze relatie. Ik wil toch vooral zelf investeren, maar een 2e investeerder, zijnde een lief, is zeker niet onmogelijk. T'is niet dat ik forever single zal blijven

Best ook bij vermelden dat ikzelf in staat ben van de elektriciteit, vloeren, houtwerk, isolatiewerk enz zelf te doen. Muren metselen & beplakken, loodgieterij is buiten mijn kunnen
    Laatst gewijzigd door TooChé; 23 april 2012 om 23:22

Approved 9-lifer Ikkie's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Laat ons zeggen dat ik met investeren niet alleen met oog op winst bedoel. Het zou dus inderdaad de bedoeling zijn er zelf in te wonen, met eventueel in het achterhoofd de mogelijkheid tot verhuren te houden.

De extra inkomsten zijn iets minder officieel Dus daarvan ben ik genoeg op de hoogte dat verbouwingen niet zomaar daarmee betaald kunnen worden. Nu kan er daar wel een groot deel van in gepompt worden... Plus daarmee betaal ik natuurlijk al mn extra kosten die ik maandelijks zou hebben.

Nu moet ik ook wel zeggen dat de alleenstaande status iets is wat snel kan wijzigen. Ik ben jarenlang ne flierefluiter geweest, dus nu is het simpelweg wachten op de serieuze relatie. Ik wil toch vooral zelf investeren, maar een 2e investeerder, zijnde een lief, is zeker niet onmogelijk. T'is niet dat ik forever single zal blijven
    Tenzij je al samen bent met iemand op het moment van het aangaan van de lening, die ook in dit verhaal wilt meegaan. speelt dit geen rol.

Tegen dat je een relatie opgebouwd hebt die al sterk genoeg is om zo'n project samen aan te gaan ben je al snel enkele jaren verder.

Spaar gewoon zoveel mogelijk en zoek ondertussen een partner, bouw jullie relatie op terwijl je lustig verder spaart en ga dan daarna een project aan waarbij jullie een grotere eigen inbreng kunnen bieden en ook een mooiere lening. Ik denk dat je die renovatiewerken wat onderschat ze. Ga je het uitbesteden? Ga je het zelf doen? Heb je er al ervaring in?...

iTrader
    59 (100%)
    zie edit ivm verbouwingen

Nu zou ik es moeten berekenen of het effectief voordeliger is om te sparen. Want daar heb ik echt mijn twijfels bij ...
    Neem nu 15k per jaar aan max 2,5% ?
    Of lening op 25-30jaar aan 3,75% waarbij door inflatie op termijn dat bedrag 20% gedevalueerd is en ik nu belastingsvoordeel aan heb

iTrader
    59 (100%)
    Alsook, 3 vrienden van me zijn vastgoedmakelaar. En zij vertellen me (en horen zelf uit de sector) dat een stagnering van de stijging van de prijzen er wel aankomt. Maar bij deze verkaveling, zit het grootste deel van de kostprijs in de grond, en de prijzen van grond is iets wat gaat blijven stijgen. Daar geloof ik zelf ook wel in

iTrader
    0
    Pas ook op met relaties dat een partner misschien met andere wensen zal afkomen dan een huis dat je al gekocht en gerenoveerd hebt.
    Dit is misschien wel persoonlijk, ikzelf sta nogal argwanend tegenover lange termijn investeringen op jonge leeftijden. Imo kan veel veranderen in weinig tijd.

Veel kunnen sparen door nog thuis te wonen kan een enorme bonus zijn voor je toekomst. Geld op reserve hebben is niet enkel geld op reserve hebben, het biedt ook de mogelijkheid om opportuniteiten te vatten wanneer die zich voordoen.

iTrader
    59 (100%)
    Zou het zelfs al niet voordeliger zijn, om te beginnen afbetalen voor de 'grond'?
    Ik bedoel maar, nog niet direct plannen voor verbouwen dan, maar de grond aanzien als investering ...

Member Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als de grond 7~8are is en een beetje deftig gelegen, maw als omliggende gronden (als die er zijn) rond dezelfde prijs hangen is dat het overwegen waard denk ik.

Afhankelijk van de staat van het huis kun je desnoods, als je wat geld bijeen gespaard hebt de boel plat gooien en daar nieuwbouw op zetten...

Als je de steun van thuis hebt dat je daar mag blijven wonen zou ik mijn geld persoonlijk ook in een bouwgrond steken ipv te sparen.
    Ik heb natuurlijk gene glazen bol, maar de het ziet er op dit moment niet naar uit dat bouwgrond snel goedkoper gaat worden.
    Ik zou het natuurlijk wel kopen met het gedacht om er zelf te gaan wonen.

Let wel op met de belastingaftrek: die vermindert of vervalt volledig (weet het niet meer exact) als je daar niet binnen een bepaalde periode effectief in gaat wonen...

Member Dragonix's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Geen spaargeld.
    Lening van +- 140k -> op 20 jaar een afbetaling van 870€ aan 3.75% rente. Tegemoetkoming per maand van vadertje staat -> 2700/12 = 225€. Ware kost == 645€.
    Zijn dit reeele cijfers?

iTrader
    59 (100%)
    Grond is net geen 1000m².
    De prijs voor het huis (de bouw) zelf is dus niet zo hoog, wat wil zeggen dat het dus wel bijna afbraakklaar is

De prijs voor de grond is in die streek niet zo heel hoog. Met andere woorden, het is een goede prijs voor grond + bouw.

Ik ga er inderdaad initieel vanuit gaan om er zelf te wonen.

Member Bully007's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Zijn de huizen in Europa nu duur of niet? | IEX.nl

@TooChé: deze link heeft geen betrekking op jouw specifieke situatie ofzo. Ik post em gewoon omdat het wel eens een interessant artikel is omtrent investeren in vastgoed. Belangrijkske is het tabelletje onderaan, waar we jammer genoeg moeten vaststellen dat België het land is waar de huizenprijzen het meest overgewaardeerd zijn. Dus hoe je het ook draait of keert, er komt een serieuze kentering aan, de vraag is alleen wanneer.

iTrader
    0
    Heb je het huis zelf al bekeken?
    Als je het zou afbreken zou je misschien kunnen verdienen op koperdraad of andere dingen als die er nog niet uitgehaald is.

Het is een grote grond, moest je er uiteindelijk niet bouwen zou je de grond misschien kunnen opdelen en in stukken verkopen met winst op het geheel.

Ik zou je wel informeren over de kosten die met zo een grond gepaard gaan als je die laat leegstaan. Lijkt me iets waar misschien een belasting op geheven wordt.

Ook checken of dat gebied geen overstromingsgebied is, of er iets anders mee scheelt dat op lange termijn (>30 jaar) problemen kan veroorzaken. Meestal zijn mensen blind voor zaken op zo lange termijnen, ook al zouden ze 2-3 keer binnen een leven kunnen voorvallen.

iTrader
    59 (100%)
    Bully007, bedankt voor het artikel. Neem ik zeker eens door. Maar zoals ik al zei, het is inderdaad zo dat prijzen van huizen overgewaardeerd zijn. Grond in principe nog steeds niet en dit zit er ook niet aan te komen. En de kostprijs van de verkaveling is voor 80% de grond die ge betaalt.

@Nesjamag, de binnenkant heb ik zelf nog niet gezien. Ik ga sowieso wel eens langsgaan, of ik nu van plan ben te investeren of niet
    Eerste keer gaat er een vriend mee die zelf makelaar is. En verder ga ik dan nog eens met een bouwkundig ingenieur, om te zien wat ermee aan te vangen valt.

Enig idee waar ik de informatie ivm overstromingsgebied (de kans is zeker reëel in die streek) en belastingen op leegstaande grond kan vinden?

iTrader
    0
    Enig idee waar ik de informatie ivm overstromingsgebied (de kans is zeker reëel in die streek) en belastingen op leegstaande grond kan vinden?
    Op internet weet ik niet weten waar zoiets te vinden. Maar volgens mij doet dit opvraagbaar zijn in het gemeentehuis van waar die grond ligt. Zou ze eens bellen of dit mogelijk is.

Member jayzero's schermafbeelding
    iTrader
    0
    heb vorig jaar, op 23 jarige leeftijd een app. gekocht, met eigen inbreng van 20k+ lening van bank 155k en kleine lening van mjin moeder, 30k. ik verhuur dit nu en een deeltje wordt nu afbetaald door de huurders. het is een nieuwbouw, veel beschrijfkosten maar is snel verhuurt en voldoet aan hedendaagse normen.

zowiezo de beste investering op de moment. in de situatie van de gewone mens denk ik dan.

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten