En je moet vooral hopen dat de huurders respectvol omgaan met jouw eigendom.![]()
Puur rendementmatig: niet doen, er zijn volgens mij momenteel betere mogelijkheden.
Ben je nu echter van plan binnen dit en x jaar alleen te gaan wonen, is het gelegen waar je "wil" wonen (gemeente/regie/vrienden/...), is het huis nog "betaalbaar" te renoveren,... dan kan je echter wel overwegen het te kopen.
Ik heb het 3 jaar geleden ook zo gedaan en nog geen moment spijt van. Klein huisje, 2 jaar gerenoveerd, wel goede locatie, "renoveerbaar" huis,thuis wonen met weinig kosten,alles zelf gedaan,
Ik moet wel zeggen, zonder startkapitaal (bij mij 40k) en de premies/belastingvermindering(die ondertussen zijn afgeschafd) zou ik er niet aan durven beginnen. Indien huis om af te breken is zou ik er ook niet aan beginnen. Kost je onmiddellijk pak meer (vb: helemaal geen premies meer, 21%BTW(met uitzonderingen), architect, epb,...)
Ter info:
1:luister eens bij vb VMSW voor woonlening. Mits aantal vw. (o.a. inkomen, huis renoveren,...) kan je daar goedkopere leningen krijgen.
2: correctie van post Renegadexxripxx: je 2770€ woonbonus krijg je niet volledig terug, maar zal van je inkomen worden afgetrokken. Concreet betekend dat: 2770€ x je hoogste belastingschijf (= max 50%)xgemeentebelasting (vb 8%) is maximum Netto/cash voordeel van 1400-1500€/jaar = 125€/maand
3: om lening in te brengen in je personenbelasting(=bovenstaande) moet je er zelf wonen(=domicilie) binnen x jaar (ik geloof 31/12 van het 2de jaar volgend op het jaar van de lening) Doe je dus 3-4 jaar over de verbouwing(wegens vb budget) heb je het voordeel van punt 2 niet
denk met de huidige problematiek in europa en wat er ons nog te wachten vastgoed momenteel geen zekerheid meer kan bieden als goede investering
Onroerende goederen zijn High Order Capital Goods en de waarde ervan daalt STEEDS tijdens (hyper)inflatoire depressies , zoals er nu een begint!
Dringend maatregelen nodig tegen mogelijke zeepbel vastgoedmarkt - Nieuws - Ik Ga Bouwen - Ikgabouwen.be
'Huizenprijzen zullen nog meer dalen' - Nieuws - Ik Ga Bouwen - Ikgabouwen.be
Is uw huis een zeepbel? 'Prijsdaling tot 25 procent niet uitgesloten' - Nieuws - Ik Ga Bouwen - Ikgabouwen.be
Geldschepping leidt tot overmatige liquiditeit in sommige sectoren. Hier kunnen zeepbellen ontstaan. Aan de andere kan het resultaat ook weer opdrogen van markten zijn. Door de overmatige liquiditeit is er altijd wel ergens een zeepbel. Maar je weet niet waar. Dit leidt tot onzekerheid. Geld vliegt de wereld over op zoek naar zekerheid en veiligheid. Deze beweeglijkheid van geld vertaald zich naar prijsschommelingen op markten waar je juist naar zekerheid zoekt. De toegenomen liquiditeit leidt tot meer onzekerheid en die leidt weer tot het opdrogen van sommige markten. Zoals nu bijvoorbeeld het geval is bij de obligatiemarkten. Het recept van de centrale banken voor opdrogende markten is meer liquiditeit. Op korte termijn werkt dit wellicht, maar op lange termijn worden de problemen nog groter.
Dit mechanisme kun je goed toelichten aan de hand van de huizenmarkt. De rente wordt laag gehouden door centrale banken. Het lenen van geld voor een huis wordt daardoor eenvoudiger. Verder is er ook allerlei regelgeving die het lenen voor een huis makkelijker maakt. Zo komt er meer geld op de huizenmarkt dan in een vrije situatie het geval zou zijn. De huizenprijzen kunnen daardoor flink stijgen. Maar op een gegeven moment wordt men achterdochtig ten aanzien van de hoge prijzen en dan droogt de markt juist weer op. Door inmenging van de overheid is het niet meer duidelijk wat de waarde van een huis nu werkelijk is. De waarde van de hypotheek is echter glashelder. Onzekerheid over de onderliggende waarde van de hypotheek brengt dus grote risico’s voor gezinnen met zich mee.
Laatst gewijzigd door technics78; 24 april 2012 om 15:48
moest er geen huurder inzitten kan ik nog alles betalen, de afbetaling van de bank sowieso, de afbetaling van mijn moeder mag ik op eigen tempo.
de bank betaal ik op de moment 680, dat stijgt de volgende 10 jaar elke maand met een euro. dan begin ik terug vanaf een 670 en stijgt het weer 10 jaar met ongeveer en euro. daarna weer een start bedrag van 600 en daalt het met een euro elke maand. het is dus een lening op 30 jaar.
voor huur vraag ik 700 elke maand. over 2-3 jaar ga ik er zelf in wonen als de lening van mijn moeder afbetaald is. de huursters betalen goed en ik kan er niet over klagen.
Die artikels zijn volgens mijn vrienden wel ongeldig. Want ze maken de referentie met Nederland. En daar is de situatie inderdaad zorgwekkend.
Een rijhuis ginder heb je voor 250k. Dus daar zijn de prijzen volgens hen wel zwaar overrated.
Volgens hen zal er zich hier een stagnering van de stijging zich voordoen, maar voor de rest zijn de prijzen hier relatief normaal
Plus, indien ik zou willen sparen en investeren in banken als het ware, zit ik daar dan met een evengroot risico. Als de vastgoedmarkt in elkaar stort, zal dat dan waarschijnlijk wel gepaard gaan met een stevige bankencrisis ...
Laatst gewijzigd door TooChé; 24 april 2012 om 17:04
Heeft dat niet meer te maken met het feit dat in zulke periodes de vraag enorm daalt? Alles wordt duurder, ook rentevoeten op hypothecaire leningen.
Ik denk niet dat er een grote soldenperiode staat aan te komen waar mensen in de rij gaan staan om sterk afgeprijsde woningen te kopen zoals veel artikels willen doen geloven (en waar veel niet-woningbezitters op hopen).
Nu als je op dit moment een woning wil kopen puur als investering dat binnen middellange termijn iets moet opbrengen is men idd een paar jaar te laat. Of men moet een paar jaar wachten.
Heb niet alles gelezen, maar wat als je plots volgend jaar een schoon madamke tegen het lijf loopt, en die direct wil gaan samenwonen na een jaarke?
Dan hebde daar ook nog eens kosten aan, en thuis wonen zal er dan niet meer in zitten...
Niemand heeft baat bij de huidige absurde prijzen, buiten twee categorieën immobiliën en speculanten. Vergeet ook niet dat het extra geld dat een huis opslorpt niet in de economie terechtkomt...jonge gezinnen zijn de motor van de economie, maar kunnen zich niks meer veroorloven, en de generatie die verkoopt heeft weinig of niks meer nodig en pot het op. Ik moet altijd hard lachen als ik hoor "belg spaarkampioen". Het moet zijn:"belg van 50+ is spaarkampioen".
Inderdaad, nog zo'n verhalen gehoord. Als iemand plots zijn huur niet meer betaald duurt het maanden vooraleer je de huurder er kan uitzetten.
De beste categorie lijkt me hoogopgeleide starters, maar dan moet je meestal wel om de zoveel jaar naar nieuwe huurders zoeken.
nee? waarom niet? Onze verkopers hebben 245000 euro gekregen voor ons huidig huis. Dat waren jonge mensen. Bovendien, als het oude mensen zijn, geven zij ook dat geld uit, hé...euh? dat zie ik hier toch niet zo, verkoop van Ipad's en dergelijke is massaal.Oorspronkelijk geplaatst door rangeerder
niet meer of minder dan vroeger...Oorspronkelijk geplaatst door rangeerder
Efkes terug inpikken hier![]()
Ondertussen heb ik toch blijven me informeren. Lening op 20jaar aan vaste rente --> 3,40% krijg ik. Verder ook naar kosten toe qua renovatie al een aantal offertes gekregen en ook voorstellen enz.
He lijkt me meer en meer interessant![]()
Je gaat zo zorgzaam om met het aankopen van aandelen, maar het loonbriefje vragen van een huurder/eens praten met vorige huisbaas is niet mogelijk?
Anyway. Ik vind vastgoed nog steeds interessant. Er zijn heel veel panden waar je toch zeker 6% rendement kunt halen. Die zijn heus niet zo uitzonderlijk.
Ik heb bijvoorbeeld onlangs het volgende gezien.
aankoopprijs: 225 000 euro(handelspand(180m² + 3 studio's,...te renoveren)
notaris: 35 000 euro(veiling)
renovatie: 30 000 euro(schatting voor materiaal, werken wordt gedaan door een goede kennis)
totaal dus 290 000 euro.
potentiele huurinkomsten na renovatie = 2300 euro in de maand.
2300x12
290 000 euro
==>9,5% netto.
Als renovatie 50 000 euro bedraagt, dan kom je op een rendement van 8,9% netto uit, wat nog steeds geweldig is.
Je krijgt 2300 euro en betaalt aan de bank 1800 euro(als je lening neemt op 15 jaar)
Ik zou er niet in investeren. Uw lening zal je waarschijnlijk dubbel terugbetalen en dat geld heeft een opportuniteitskost. Neem daarbij dat de vastgoedmarkt geteisterd wordt door berichten dat alles overgewaardeerd is.
Daarnaast heb ik vanavond ook gehoord dat de tijd van grote rendementen in vastgoed ook (definitief) voorbij is. (Luc Machon op Kanaal Z deze avond)
Je bent realistisch aan de uitgavezijde, maar niet aan de inkomstzijde. Je gaat uit van een bezettingsgraad van 100%. Wat als de huurder vertrekt en je hebt 6 maand geen inkomsten?
Als je 10 appartementen verhuurd, en er staat eentje leeg, dan moet je al een marge van 10% hebben om het verlies te dekken.
Een agence rekent drie maand huur aan om een huurder te vinden. Dus zelfs als de ene huurder verhuist op maandag, en de nieuwe komt op dinsdag, heb je nog kosten.
9.5% bruto want je vergeet/
1° de inkomstenbelastingen (vooral bij verhuur aan handelspanden. worden aanvankelijk wel geneutraliseerd door de interesten van de lening maar op het einde van de lening zal het wel een rol spelen.),
2° onroerende voorheffing.
3° jaarlijkse kosten van het onderhoud van het gebouw die ten laste zijn van de eigenaar.
4° Risico op leegstaand is ook wel wat groter bij handelspanden. Sommige handelspanden kunnen makkelijk tot een jaar te huur staan zelfs in degelijke winkelstraten.
5° kosten aan immokantoren zoals eerder geopperd door Kingfisher.
Natuurlijk aan de rendementzijde vergeet je natuurlijk de mogelijke groei van de waarde van het gebouw. Korte termijn ziet er niet rooskleurig uit (alhoewel ik persoonlijk denk dat dat gaat afhangen van streek) maar lange termijn, who knows.
1° de inkomensbelasting kan zeker niet geneutraliseerd worden door de interesten van de lening. Hooguit iets verminderd worden. Ikzelf bezit ook enkele handelspanden waarvan ik een pacht krijg van om en bij de 1100€/pand wat niet zovéél is maar het kost me jaarlijks zo'n 5.000€/per pand belasting extra met m'n interesten afgetrokken.
Niet tegenstaande het toch een goede investering blijft voor me maar zeker niet kostenloos, brandverzekering en grondlasten worden blijkbaar ook niet in rekening gebracht bij bovenstaande berekening.
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)