Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Economie: excel

Member
    iTrader
    0

Economie: excel

Iemand die het antwoord weet op deze 2 vragen (liefst met excel bestand want het is via excel dat we dit moeten oplossen) ?

Beschouw 2 projecten A en B met de volgende gegevens:
    Project A heeft nu (moment 0) een kost van 195 000€ en vervolgengs gedurende 3 jaar telkens een kasstroom van 90000 €.

Project B heeft nu (moment 0) een kost van 350 000€ en vervolgens gedurende 6 jaar telkens een kasstroom van 88000€.

Bepaal welke van deze projecten je voorkeer heeft als je een rendement van 8% hebben.
    Bepaal een grafiek die voor een obligatie met looptijd 20 jaar, nominale waarde (= terugbetalingsprijs) 1 000€, en coupon 9%, de prijs van deze obligatie toont in functie van het actuarieel rendement van deze obligatie. (dus de grafiek van de prijs van deze obligatie in functie van het acuarieel rendement.
    Alvast super hard bedankt

Member Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    PV(A) = -195000 + 90 000 / (1.08) + 90 000 (1.08)² + 90 000 (1.08)³
    PV(B) = - 350000 + 88000 a6]8% (de annuïteit gewoon uitrekenen)

Kijken welk van de twee de grootste NPV heeft en die dan kiezen.

Die tweede vraag is zo simpel dat ik er nog niet aan ga beginnen.

Member
    iTrader
    0
    Ivm vraag 1. Ze hebben een verschillende looptijd en daarom zou je NPV niet mogen gebruiken, maar moet je EAA gebruiken. Alleen weet ik niet wat dat jusit inhoudt of hoe je dat moet gebruiken.

Kan je ze dan uitleggen ? Want ik heb er geen enkel idee van

Alvast bedankt voor je reply.

Member zipke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Komen deze oefeningen uit je boek? Dan ben ik er 100% van overtuigd dat de formules in het theorie-deel staan uitgelegd.
    Het is gewoon een kwestie van cijfers invullen??

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Projecten met een ongelijk leven zonder meer met elkaar vergelijken is eigenlijk niet juist. Als je bijvoorbeeld de IRR gebruikt, die de assumptie van herinvestering gebruikt, dan zie je al snel dat het niet eerlijk is, want het langere project kan langer herinvesteren terwijl het kortere project waarschijnlijk sneller zal terugbetalen. Maar de NPV methode gebruiken mag gewoon in deze situatie wanneer het om eenmalige projecten, investeringen of beleggingen gaat.

Wanneer je echter kunt argumenteren dat een project herhalend is, dan moet je opletten. Stel dat je een machine koopt die één jaar meegaat, en je wil dat vergelijken met een machine die drie jaar meegaat. Dan kan je moeilijk argumenteren dat als machine A een hogere NPV heeft dan machine B, dat het de juiste keuze zou zijn. Want je moet na één jaar toch weer een herinvestering doen, en daarmee moet je rekening houden. Je moet je dus afvragen: wat is hier de bedoeling? En eventueel kan je zelfs rekening houden met een dalende prijs van die machine doorheen de tijd, technologische vooruitgang, andere marktomstandigheden enzovoorts.

In het geval van herinvesteringen, zal je dus iets anders moeten vinden. Ik heb indertijd geleerd dat je het kleinste gemene veelvoud moet zoeken van de looptijden, maar die methode had niet echt een naam. Van twee projecten van 2 en 3 jaar zou dat bijvoorbeeld 6 jaar zijn. Beide kasstromen zet je dan op zes jaar, gewoon door wanneer een project afloopt het te herhalen. Daarna bereken je van beide de NPV, nu dus op gelijke looptijden, en daarna kies je pas.

Dus samengevat:

- Geen herinvestering: gewoon NPV
    - Herinvestering: gelijke looptijden gebruiken door herhaling, daarna NPV

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zipke Bekijk bericht
    Komen deze oefeningen uit je boek? Dan ben ik er 100% van overtuigd dat de formules in het theorie-deel staan uitgelegd.
    Het is gewoon een kwestie van cijfers invullen??
    Formules komen niet in de boek en oefeningen zijn gewoon uitgelegd in de klas en daar heb ik in de rapte EAA kunnen bijscrijven, maar er werd verwacht deze zelfstandig te kunnen oplossen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    Projecten met een ongelijk leven zonder meer met elkaar vergelijken is eigenlijk niet juist. Als je bijvoorbeeld de IRR gebruikt, die de assumptie van herinvestering gebruikt, dan zie je al snel dat het niet eerlijk is, want het langere project kan langer herinvesteren terwijl het kortere project waarschijnlijk sneller zal terugbetalen. Maar de NPV methode gebruiken mag gewoon in deze situatie wanneer het om eenmalige projecten, investeringen of beleggingen gaat.

Wanneer je echter kunt argumenteren dat een project herhalend is, dan moet je opletten. Stel dat je een machine koopt die één jaar meegaat, en je wil dat vergelijken met een machine die drie jaar meegaat. Dan kan je moeilijk argumenteren dat als machine A een hogere NPV heeft dan machine B, dat het de juiste keuze zou zijn. Want je moet na één jaar toch weer een herinvestering doen, en daarmee moet je rekening houden. Je moet je dus afvragen: wat is hier de bedoeling? En eventueel kan je zelfs rekening houden met een dalende prijs van die machine doorheen de tijd, technologische vooruitgang, andere marktomstandigheden enzovoorts.

In het geval van herinvesteringen, zal je dus iets anders moeten vinden. Ik heb indertijd geleerd dat je het kleinste gemene veelvoud moet zoeken van de looptijden, maar die methode had niet echt een naam. Van twee projecten van 2 en 3 jaar zou dat bijvoorbeeld 6 jaar zijn. Beide kasstromen zet je dan op zes jaar, gewoon door wanneer een project afloopt het te herhalen. Daarna bereken je van beide de NPV, nu dus op gelijke looptijden, en daarna kies je pas.

Dus samengevat:

- Geen herinvestering: gewoon NPV
    - Herinvestering: gelijke looptijden gebruiken door herhaling, daarna NPV
    Ik begrijp je punt, maar we moeten echt EAA gebruiken (zonder dat we dit echt gezien hebben in de klas, ook al lijkt dit vrij onwaarschijnlijk). Dit vond ik over EAA (tonen dat ik toch echt moeite doe om deze excell-oefn onder de knie te krijgen voor het tussentijds examen van woensdag.

EAA

Finance.ThinkAndDone.com provides you online and windows calculators to calculate equivalent annual annuity EAA from a series of cash flows and the discount rate when NPV is unknown. It also calculates EAA when NPV is known and the discount rate is provided. Equivalent annual annuity EAA method is used to find acceptability of a capital budgeting project when the size and lives of project are not the same. This helps an analyst find an annual annuity amount that each of the projects is worth at the discount rate.
    Bron: EAA Calculator

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Het idee is eigenlijk gewoon om de normale NPV voor elk project om te vormen in functie van de duur van het project n en de kapitaalkost r (die voor beide hetzelfde is).

Zie deze website met definitie en voorbeeld. Zou daarna echt moeten lukken in Excel:

Equivalent Annual Annuity

Member
    iTrader
    0
    Het is gelukt bedankt !

Iemand die het antwoord hierop weet ?

Financieringshuur van een goed met een waarde van 15000 euro; de overeenkomst voorziet 48 maandelijkse termijnbedragen van 350 euro, het eerste termijnbedrag wordt betaald op het moment van de terbeschikkingsstelling vh goed, na 48 maanden kan de koopoptie gelicht worden tegen de betaling van een residuele waarde van 1250.
    Het antwoord is 9,54%. Ik kan dit doen met de formules, maar niet met functies. Iemand die even (liefst gedetailleerd wilt uitleggen hoe je hier aan komt via functies ?

Super Moderator Dakantochnie's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    9lives is geen huiswerkforum.

-Closed & infraction.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten