Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15
    Member
    iTrader
    0

Brandverzekering bij huren

Hoi hoi!

Ik ga een appartement huren. De verzekering voor de huurdersaansprakelijkheid van het gebouw (vaak brandverzekering genoemd) kost bij Ethias 58,33 euro per jaar. Echter: als ik ook de 'inhoud' wil verzekeren is dit al 96 euro per jaar, exclusief rechtsbijstand en exclusief diefstal en vandalisme.

Zijn er eventueel goedkopere alternatieven dan Ethias?
    Kan ik de inhoud best ook verzekeren, gezien het geringe risico dat er een brand zal uitbreken?

Groeten!

Member
    iTrader
    0
    Bijkomende vraag: het klopt toch dat ik OOK het gebouw moet laten verzekeren gezien in mijn contract staat dat ik een 'integrale brandverzekering' moet onderschrijven?

Member zaffah's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Normaal gezien moet je als huurder enkel de inboedel verzekeren. Corrigeer me als ik fout ben.

Member Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door archytas Bekijk bericht
    Hoi hoi!

Ik ga een appartement huren. De verzekering voor de huurdersaansprakelijkheid van het gebouw (vaak brandverzekering genoemd) kost bij Ethias 58,33 euro per jaar. Echter: als ik ook de 'inhoud' wil verzekeren is dit al 96 euro per jaar, exclusief rechtsbijstand en exclusief diefstal en vandalisme.

Kan ik de inhoud best ook verzekeren, gezien het geringe risico dat er een brand zal uitbreken?

Groeten!
    is moeilijk te vergelijken omdat verzekeringen onderling ook enorm kunnen schillen. Vrijstelling, voorwaarden, etc. Je hebt op het web heel wat modules van de verzekeringen zelf die een offerte maken. Enigste nadeel is dat je dikwijls je contact gegevens moet invullen.
    Je kan ook bij een makelaar binnenstappen en achter vrijblijvende offerte vragen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaffah Bekijk bericht
    Normaal gezien moet je als huurder enkel de inboedel verzekeren. Corrigeer me als ik fout ben.
    maar wel veiliger om het toch te doen: Netto.be

Platinum Member J3nkins's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Onze brandverzekering was ook een goede €100, maar geef toe, op jaarbasis is dat niet duur hé.

Member
    iTrader
    0
    Als ik enkel de inboedel verzeker en er bvb. door mijn microgolf brand ontstaat waardoor het hele appartement opbrandt heb ik een zwaar probleem gezien enkel de inboedel verzekerd is. Ik kan bijgevolg zelf voor die schade opdraaien. Lijkt me dus toch wel wenselijk om niet alleen de inboedel te verzekeren...

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaffah Bekijk bericht
    je bent fout

wettelijk moet je niks verzekeren, er is geen wet die vereist dat iemand een brandverzekering heeft.

Daarom eisen verhuurders echter wel dat de huurder een brandverzekering afsluit. Daaronder verstaat men minstens een verzekering voor de huurdersaansprakelijkheid.

Hier een mooi artikel erover, weliswaar van de vereniging van verzekeringsondernemingen (dus natuurlijk pro-aankoop van zo'n verzekering.

Approved 9-lifer Fides's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Je bent uw link vergeten.

Waarschijnlijk dit artikel? http://bit.ly/Hz4nYv

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoi hoi!

Groeten!
    Nog goedkoper? Ik ben onlangs toevallig bij KBC gaan vragen en die verzekeren mij voor 260 euro per jaar. Daarin zit dan:

- living tussen 55 en 70 m²
    - 2 bergingen
    - 1 slaapkamer
    - verzekering voor een woning, niet appartement

Het volgende is verzekerd:

- alle schade aan het gebouw door brand, blikseminslag, en dergelijke
    - alle schade aan inhoud door brand, etc...
    - verzekering tegen diefstal
    - verzekerd tegen overstromingen en dergelijke

Zonder diefstal is het 70 euro minder.

Member
    iTrader
    0
    Is volledig duidelijk. Ik denk dat ik me best voor huurdersaansprakelijkheid als inboedel kan verzekeren. Het heeft weinig zin om me enkel voor huurdersaansprakelijkheid te verzekeren (verplichting wegens huurcontract) want stel dat het appartement dan toch afbrandt, dan ben ik de volledige waarde van de inboedel kwijt.

Ik heb nog een laatste vraagje: mijn huurcontract begint te lopen vanaf 1 juni. Echter: ik heb een informele overeenkomst met de huidige huurder dat ik er 12 mei 'intrek'. Kan ik de brandverzekering best laten lopen vanaf 1 juni of toch maar vanaf 12 mei?

iTrader
    0
    Als je van plan bent frieten te bakken zou ik vanaf 12 mei nemen ;-).

Nee ik zou het toch wel vanaf 12 mei doen dan hoor. Dan zit je safe. Stel je maar eens voor dat de bliksem zou inslaan toevallig dan. Kleine kansen, true, maar life-destroying kansen, en dat vergeten de mensen vaak. Je moest die vreselijke pech maar eens hebben en niet verzekerd zijn. Als je 200 euro per jaar zou betalen kost je dat amper 8 euro meer, ongeveer.

Member
    iTrader
    0
    Als mijn contract begint te lopen vanaf 1 juni ben ik in principe toch niet aansprakelijk als er in de periode 12 mei - 1 juni iets gebeurd of wel?

Verzekering huurdersaansprakelijkheid + inboedel zou me 100 euro koste ongeveer bij Ethias. (indien online gereserveerd)

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    als men kan bewijzen dat jij de fout hebt gemaakt, dan is er geen huurdersaansprakelijkheid, maar gewone aansprakelijkheid .

Nee, even serieus: vele brandverzekeringen dekken zelfs een periode voor én na de begindatum van de huurovereenkomsten, zolang er geen kwaad opzet in het spel is. Wij hadden bvb de dag van onze verhuis een kleine brand in ons huis (microgolfoven die een tijd niet gebruikt was en in vlammen schoot). Ondanks dat we nog geen eigenaar van ons huis waren (akte werd pas later getekend), gingen we toch onze brandverzekering (die strikt genomen het huis toen nog niet dekte) kunnen aanspreken. Dit omdat we alle papieren reeds in orde gemaakt hadden én we van het ene verzekerde huis naar het andere gingen.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    0
    Ok, bedankt JPV. Ik ga de brandverzekering (what's in a name gezien dit veel meer dan brand dekt?) toch laten starten op 12 mei dan wellicht!

Dank voor alle hulp hier

iTrader
    0
    Als mijn contract begint te lopen vanaf 1 juni ben ik in principe toch niet aansprakelijk als er in de periode 12 mei - 1 juni iets gebeurd of wel?

Verzekering huurdersaansprakelijkheid + inboedel zou me 100 euro koste ongeveer bij Ethias. (indien online gereserveerd)
    Dus als ik straks een leegstaand huurhuis in brand ga steken, bewust of onbewust, ben ik ook niet aansprakelijk?

Ik heb nogal de indruk dat men vaak rekening houdt met de feitelijke situatie: je woont er en dus ben je in fout.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten