Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 59
    Member
    iTrader
    0

Kiezen van energieleverancier

Hoi hoi! Het is zover: na 3 jaar thuis te wonen (en te werken) ga ik eindelijk verhuizen naar een appartementje in Paal. Brengt echter tal van keuzes met zich mee en de keuze van de energieleverancier hoort hier ook bij. Enkele vragen:

- De vorige huurder heeft een contract met Luminus. Kan ik eenvoudig overstappen naar een andere leverancier? Ik veronderstel dat dit eenvoudig gaat met http://www.eneco.be/sites/default/fi..._of_gas-1.pdf?

- Na het hanteren van een prijsvergelijker en het bekijken van reviews lijkt Eneco mij de beste energieleverancier. (zie reviews op Overzicht energieleveranciers in België | Energie) Zijn er nog specifieke zaken die ik moet weten mbt Eneco?

- Initieel zal ik weinig gebruik maken van toestellen die veel energie verslinden (wasmachine, droogmachine) en zal ik bijgevolg geen nood hebben aan nachttarief. Is het echter eenvoudig om na enkele maanden van een eenvoudig naar een tweevoudig tarief te switchen?

Mvg

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    - ja
    - niet direct
    - néé. Je kan zelfs niet zomaar kiezen, het hangt af van de aanweizge teller. Als je die wil wijzigen, kost je dat een paar 100 euro...

Member
    iTrader
    0
    Ok, dus als ik twee tellers heb voor electriciteit kan ik niet zomaar een enkelvoudig tarief nemen?

JPV
    JPV is nu online
    iTrader
    2 (100%)
    bij mijn weten niet. Anders hadden we het hier al rap gedaan

Member Kingfisher's schermafbeelding
    iTrader
    0

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik denk er ook aan om Eneco te nemen binnen 3 maanden (dan verhuis ik). Hebben echt top prijzen en ook vandaag blijkt weer dat ze het goed voorhebben met de klant:

deredactie.be: Eneco betaalt verbrekingsvergoeding terug

Of dat zo blijft, dat is maar de vraag natuurlijk. Al maak ik me weinig zorgen over hun prijzen, als die buiten proportie stijgen wordt overstappen toch gratis door de nieuwe regelgeving.

Over dat enkelvoudig tarief met een tweevoudige meter zou je Eneco eens moeten bellen. Wie weet kan zoiets uitgeschakeld worden op de meter ofzo, ik weet het niet. Maar is alleen enkelvoudig goedkoper dan per kWh? Of waarom wil je dat per sé hebben als je al een tweevoudige meter hebt?

Member
    iTrader
    0
    Het is toch niet makkelijk om te kiezen...Als ik me op Overzicht energieleveranciers in België | Energie baseer komt Eneco er met vlag en wimpel als beste uit. Als ik echter naar Eneco ervaringen kijk dan kan je Eneco best mijden...

Member MRzone's schermafbeelding
    iTrader
    232 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door archytas Bekijk bericht
    Het is toch niet makkelijk om te kiezen...Als ik me op Overzicht energieleveranciers in België | Energie baseer komt Eneco er met vlag en wimpel als beste uit. Als ik echter naar Eneco ervaringen kijk dan kan je Eneco best mijden...
    de reacties zijn wel van Eneco NL

Member CrUiZeR's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    bij mijn weten niet. Anders hadden we het hier al rap gedaan
    Awel volgens mij hangt het gewoon van de goodwill van je leverancier af.
    Ik heb hier ook 2 meters hangen (dag+nacht) en sinds het overstappen naar een andere leverancier toch het enkelvoudige tarief.

Member Lord Kveldulv's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Als je die wil wijzigen, kost je dat een paar 100 euro...
    Een paar honderd lijkt mij nu toch wat overdreven. Hier was het een goei €90 uitgevoerd door Eandis. We hebben wel 2 keer werken aan de meter laten uitvoeren. Eerst de uitsluitend nacht laten weg nemen. Als uw installatie nog niet gekeurd is mogen ze weg nemen maar niks nieuw zetten of vervangen. En een jaar later dan de dag teller laten vervangen door dag/nacht (= 1 teller).
    Als je dat in één keer laat doen zal het wel goedkoper uitvallen. Het is meestal toch verplaatsing en werkuren dat ze tellen. De meter blijft van hen dus een aankoopkost kan daar niet echt zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrUiZeR Bekijk bericht
    Awel volgens mij hangt het gewoon van de goodwill van je leverancier af.
    Ik heb hier ook 2 meters hangen (dag+nacht) en sinds het overstappen naar een andere leverancier toch het enkelvoudige tarief.
    Dag + uitsluitend nacht = 2 tellers, of dag/nacht = 1 teller. Te zien welk je juist hebt.
    Maar een uitsluitend nacht moeten ze toch afkoppelen dan, maar niet per sé weg nemen. Een dag/nacht zal toch vervangen moeten worden want het toestel zelf telt inwendig op 2 meters. Tenzij je beide meterstanden door geeft bij de afrekening en zij het herrekenen naar 1 tarief?

Member Voodooghost's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Als je een dag/nacht hebt kan je gewoon bellen en vragen om om te schakelen naar enkel dag tarief.
    Ze sturen je eerst een factuur van 75 euro dat je dient te betalen en dan bellen ze je om een afspraak te maken.
    De technieker komt dan uit je meterkast het toestel halen dat er voor zorgt dat de omschakeling gebeurd. In mijn geval heeft hij de teller zelf ook veranderd omdat hier al een ouder model hing.

Ze zijn vorige week woensdag deze werken komen doen, prijs van 75 euro was bij Infrax, Eandis zou 165 euro tellen dacht ik.

De vraag is eigenlijk waarom zou je willen omschakelen? Ook al heb je geen grootverbruikers, alles wat na 21u verbruikt wordt is goedkoper. Ik zou eerst een jaartje met dubbel tarief werken en dan met je jaarafrekening eens beginnen tellen of het de moeite is om om te schakelen.
    Voor degelijke service ga eens langs bij:
    CMaS

JPV
    JPV is nu online
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lord Kveldulv Bekijk bericht
    Een paar honderd lijkt mij nu toch wat overdreven. Hier was het een goei €90 uitgevoerd door Eandis. We hebben wel 2 keer werken aan de meter laten uitvoeren. Eerst de uitsluitend nacht laten weg nemen. Als uw installatie nog niet gekeurd is mogen ze weg nemen maar niks nieuw zetten of vervangen. En een jaar later dan de dag teller laten vervangen door dag/nacht (= 1 teller).
    Als je dat in één keer laat doen zal het wel goedkoper uitvallen. Het is meestal toch verplaatsing en werkuren dat ze tellen. De meter blijft van hen dus een aankoopkost kan daar niet echt zijn?
    onlangs laten navragen en het kostte ons zo'n 310 euro, dacht ik. wel inclusief omvormen van monofase naar driefase. Dat laatste stond aangerekend als 110 euro.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voodooghost Bekijk bericht
    De vraag is eigenlijk waarom zou je willen omschakelen? Ook al heb je geen grootverbruikers, alles wat na 21u verbruikt wordt is goedkoper. Ik zou eerst een jaartje met dubbel tarief werken en dan met je jaarafrekening eens beginnen tellen of het de moeite is om om te schakelen.
    Gewoon dagtarief is goedkoper dan het dagtarief bij dag/nacht meting. Het hangt dus af van uw profiel. Wij letten er op en dat zie je aan de meterstanden. Mijn schoonmoeder let er niet op en dat zie je ook aan de meterstanden. Meeste verbruik overdag en in feite te weinig 's nachts. Ze trekt het zich niet aan maar zij zou met een enkelvoudige dagteller goedkoper af zijn.
    En als je zoals de TS geen zware verbruikers hebt kan het voordeel sowieso ook al weg zijn.

onlangs laten navragen en het kostte ons zo'n 310 euro, dacht ik. wel inclusief omvormen van monofase naar driefase. Dat laatste stond aangerekend als 110 euro.
    €200 lijkt me dan nog veel. Heb de factuur effe opgezocht, het was toch €75 + 6/21% btw. Uitgevoerd door Gaselwest (Eandis). Prijzen van 2009 en 2010.

Heb er geen idee van of dat omvormen naar driefase noodzakelijk is. Wij hadden al driefase dus dat is gewoon gebleven.

JPV
    JPV is nu online
    iTrader
    2 (100%)
    hier ook gaselwest, vreemd... heb de offerte thuis liggen.

Omzetten naar driefase is idd wel geen vereiste.

Member CrUiZeR's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Amai , ik vind dat ze daar nogal wat voor durven vragen.

Ik heb er niets voor moeten doen, ook geen extra kosten ofzo.
    Maar dat zal zijn omdat er niemand is voor moeten langskomen denk ik.

En ja ik moet ook altijd 2 meterstanden doorgeven.
    (Prijs van dag = gelijk als de nacht bij mij.)

Member
    iTrader
    1 (100%)

Dag + uitsluitend nacht = 2 tellers, of dag/nacht = 1 teller. Te zien welk je juist hebt.
    Maar een uitsluitend nacht moeten ze toch afkoppelen dan, maar niet per sé weg nemen. Een dag/nacht zal toch vervangen moeten worden want het toestel zelf telt inwendig op 2 meters. Tenzij je beide meterstanden door geeft bij de afrekening en zij het herrekenen naar 1 tarief?
    Vervangen van normaal tarief naar dag/nacht kost bij eandis +-216€ excl. btw.
    vervangen van dag/nacht naar normaal tarief kost bij eandis +-165€ excl.
    Lord Kveldulv, ik vermoed dat je woning al wat ouder is? Dan hebben ze mogelijk nog andere werken moeten doen (bvb. aansluiting vervangen) en een mindere prijs aangerekend voor je metervervanging. Kan natuurlijk ook dat er een fout gemaakt is

Een dag/nacht zal toch vervangen moeten worden want het toestel zelf telt inwendig op 2 meters. Tenzij je beide meterstanden door geeft bij de afrekening en zij het herrekenen naar 1 tarief?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voodooghost Bekijk bericht
    Als je een dag/nacht hebt kan je gewoon bellen en vragen om om te schakelen naar enkel dag tarief.
    Ze sturen je eerst een factuur van 75 euro dat je dient te betalen en dan bellen ze je om een afspraak te maken.
    De technieker komt dan uit je meterkast het toestel halen dat er voor zorgt dat de omschakeling gebeurd. In mijn geval heeft hij de teller zelf ook veranderd omdat hier al een ouder model hing.

Ze zijn vorige week woensdag deze werken komen doen, prijs van 75 euro was bij Infrax, Eandis zou 165 euro tellen dacht ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrUiZeR Bekijk bericht
    Amai , ik vind dat ze daar nogal wat voor durven vragen.

Ik heb er niets voor moeten doen, ook geen extra kosten ofzo.
    Maar dat zal zijn omdat er niemand is voor moeten langskomen denk ik.

En ja ik moet ook altijd 2 meterstanden doorgeven.
    (Prijs van dag = gelijk als de nacht bij mij.)
    Het staat een leverancier vrij om voor dag/nacht dezelfde prijs aan te rekenen. Ik weet dat bvb. ecopower maar 1 prijs heeft, of je nu dag of nachttarief hebt. Of er ondertussen ander leveranciers hetzelfde doen weet ik niet vanbuiten. Let echter wel op dat de meterhuur voor een dag/nachtmeter hoger ligt dan bij een gewone meter. Ook het dagverbruik is duurder dan bij een normale meter.
    Als je wil omschakelen van dag/nacht tarief naar normaaltarief schakelt Infrax het systeem uit dat zorgt voor de omschakeling tussen dag en nachttarief. Hierdoor blijft je meter op dagtarief werken en je nachttelwerk zal niet meer draaien. Eandis vervangt in zo'n geval steeds de meter (wat de hogere kostprijs verklaart). De reden daarvoor is om problemen/discussies te vermijden. Als degene die de omschakeling heeft gevraagd verhuisd belt de nieuwe bewoner daarna dat zijn meter stuk is.
    Laatst gewijzigd door freste; 21 april 2012 om 00:31

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freste Bekijk bericht
    Vervangen van normaal tarief naar dag/nacht kost bij eandis +-216€ excl. btw.
    vervangen van dag/nacht naar normaal tarief kost bij eandis +-199€ excl.
    Lord Kveldulv, ik vermoed dat je woning al wat ouder is? Dan hebben ze mogelijk nog andere werken moeten doen (bvb. aansluiting vervangen) en een mindere prijs aangerekend voor je metervervanging. Kan natuurlijk ook dat er een fout gemaakt is
    Het huis is van 1969. Wat bedoel je met andere werken? Ben er niet bij blijven staan, ik weet alleen dat bij de eerste interventie de nachtteller gewoon weg genomen is. Was nodig omdat we anders geen nieuwe zekeringkast er in kregen (heel de boel was afgekeurd dus alles vernieuwd).
    Een jaar later na de keuring zijn ze dan nog es langs geweest om de dagteller te vervangen door een dag/nacht.
    Ik had daarvoor gebeld. Ze hebben een offerte gestuurd waarmee ik dan een afspraak vast gelegd heb. Dus heb 2 offertes en 2 facturen waar €75 op staat
    Is dat niet raar dat als ze extra werken moeten uitvoeren dat het goedkoper zou zijn? Die prijs lag overigens al vast nog voor ze de installatie gezien hadden.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Het huis is van 1969. Wat bedoel je met andere werken? Ben er niet bij blijven staan, ik weet alleen dat bij de eerste interventie de nachtteller gewoon weg genomen is. Was nodig omdat we anders geen nieuwe zekeringkast er in kregen (heel de boel was afgekeurd dus alles vernieuwd).
    Een jaar later na de keuring zijn ze dan nog es langs geweest om de dagteller te vervangen door een dag/nacht.
    Ik had daarvoor gebeld. Ze hebben een offerte gestuurd waarmee ik dan een afspraak vast gelegd heb. Dus heb 2 offertes en 2 facturen waar €75 op staat
    Is dat niet raar dat als ze extra werken moeten uitvoeren dat het goedkoper zou zijn? Die prijs lag overigens al vast nog voor ze de installatie gezien hadden.
    Ik bedoelde werken
    die in opdracht en op kosten van eandis moesten gebeuren, bvb vernieuwing van een oude aansluiting. Het kan zijn dat de technieker van het eerste werk heeft doorgegeven dat de aansluiting moest vernieuwd worden en dat er niemand anders is komen kijken bij opmaak van de tweede offerte.
    Dan worden sommige andere werken niet aangerekend. Als ze de tweede keer echt enkel je meter vervangen hebben en je hebt er maar 75€ voor moeten betalen hebben ze een foutje gemaakt in jou voordeel

Als je de offerte van metervervanging nog hebt liggen kan je altijd kijken op bladzijde twee naar de omschrijving van de aangerekende kosten...
    Als daarop iets staat als 'vervangen nt - tut in bestaande(of nieuwe) kast - 75€ dan hebben ze een foute prijs gebruikt.

iTrader
    5 (100%)
    Op het eerste van 2009 staat: Wegname 1ste meter (zonder aansluiting) €75.
    Mijne pa had die zelf al afgekoppeld als ik het mij goed herinner (hij is elektricien).
    Heb er wel 21% btw op betaald. Om één of andere reden wilden ze geen 6% geven.

De 2de van 2010 was in het Frans: Rempl comp norm par bi-h. nouv coffr €94.33
    Het was dus iets meer dan €75 maar ook geen 216.
    En hier hebben ze wel 6% btw willen gebruiken.

Als ze een fout gemaakt hebben zoveel te beter voor ons he Mag ook wel eens. We hebben genoeg miserie gehad met Eandis. Zelfs nog een aantal premies gewoon niet gekregen omdat niet iedereen bij Eandis op de hoogte is dat ze ook in Wallonië in een paar gemeentes netbeheerder zijn.

Member moloko's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Waar kan je ergens zien of je een variabel of vast contract hebt bij je energieleverancier?

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten