Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 47
    Approved 9-lifer Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0

Personenbelasting: tips & tricks?

Ik heb vorige week van 't werk al mijn papieren in verband met de belastingen gekregen, dus de bruine enveloppe zal ook niet al te lang meer op zich laten wachten.

De afgelopen jaren heb ik mij daar eigenlijk eenvoudig van af gemaakt: inloggen op Tacx on Web, de getallen even nakijken en indienen. Het resultaat is dat ik elk jaar al heb moeten bijbetalen. Ik heb namelijk ook geen kosten. Nu zou ik mij daar dit jaar is toch beter in willen verdiepen. Ik ben dus op zoek naar een boek (of boeken) of websites waar ik, als leek, allerlei tips in verband met het invullen van mijn personenbelasting kan vinden. Liefst natuurlijk iets dat redelijk up-to-date is. Ik heb er ook al eens over gedacht om mijn belastingen door een boekhouder te laten invullen, maar ik vrees dat het mij dan toch duurder gaat uitkomen en ik leer er zelf niet zoveel van bij.

Concreet zijn er twee zaken die mij dit jaar ter oren gekomen zijn waar ik een voordeel mee zou kunnen doen, maar tot nu toe heb ik echter nog geen concreet antwoord gehoord. Ofwel ging de thread dood, ofwel hadden ze het ook maar van horen zeggen.

• Ik beschik sinds februari vorig jaar over een bedrijfswagen. De wetgeving is hier wel om veranderd, maar dit valt nog steeds onder mijn VAA. Nu heb ik mij laten vertellen dat ik, omdat die onder de VAA valt, hier woon-werk verkeer mee kan invullen omdat ik toch voldoende kilometers doe. (35 heen, 35 terug) Ongeacht dit een bedrijfswagen is en ongeacht het feit dat ik een tankkaart heb. Ik heb echter nog geen duidelijke ja gehad, of een voorbeeld van hoe dat in de praktijk gaat.
    • Ik heb mij laten vertellen dat ik bepaalde prive aankopen kan inbrengen als die relevant zouden zijn voor mijn job. Vermits ik een software engineer ben zou ik de aankoop van allerlei PC materiaal dus kunnen inbrengen. Als ik van thuis werk neem ik wel is een back-up, ik gebruik mijn eigen laptop, ik koop al is een software tool aan die ik dan al is gebruik, etc. Klopt dit? En zoja, waar en hoe?

Member
    iTrader
    0
    Tis alweer 2 jaar geleden dat ik personenbelasting op school heb gehad... maar van die kosten van je beroep is wanneer je het doet als zelfstandige... dan mag je inderdaad kiezen om die beroepskosten te gebruiken of het forfetaire bedrag ( welke het grootst is). Van die auto... daar ben ik dus niet up to date van... zou ik eigenlijk eens moeten opfrissen. Als je woonwek verkeer hoger is dan 25 km, wat bij jou het geval is, dan word in die berekening van je vva 7500 private kilometers gebruikt... maar zoals ik al zei ben ik out dated... normaal was het dan private kilometers X co2 X getal benzine of diesel die je in het wetboek terug vind.

Om zelf het gehele personenbelasting te gaan leren om zelf je aangifte in te vullen... ik raadt het niet aan. De wetgeving van personenbelasting is onlogisch en vooral ingewikkeld. Deze verandert bovendien voordurend ...
    Laatst gewijzigd door Butramas; 11 april 2012 om 18:53 Reden: o

Member
    iTrader
    0
    Je mag je kilometers inbrengen maar dat is in de praktijk bijna nooit interessant als je een bedrijfswagen hebt aangezien je VAA nu berekend wordt alsof je 7500 privé kilometers per jaar doet. Als je je kilometers inbrengt wordt die 7500 vervangen door het werkelijk aantal privé kilometers, wat een stuk hoger zal liggen. Je inkomen zal hierdoor sterker stijgen dan je kosten en je zal meer belasting moeten betalen. Let wel op, voor inkomstenjaar 2012 verandert dit, dus dan zou het eventueel wel interessant kunnen zijn om je kilometers in te brengen.

Je kan beroepskosten inbrengen maar je moet er rekening mee houden dat indien je geen beroepskosten ingeeft, de fiscus forfaitaire beroepskosten aftrekt van je inkomen (de hoogte hangt af van je inkomen, met een maximum van wat meer dan 3.500 euro). Als je werkelijke kosten niet hoger zijn dan de forfaitaire, win je dus niets als je ze aangeeft.

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Heb je al gedacht aan de volgende 3 mogelijkheden:

1° pensioensparen
    2° lange termijn sparen
    3° woonkrediet

Pensioensparen stelt u in staat om elk jaar 30% minder belastingen te betalen op een bedrag dat rond de 900 euro schommelt. Dit jaar is dat 910 euro, vorig jaar was het 880 euro. Dat geldt stort ge op een rekening tot uw 60e, ge kunt er in de tussentijd wel niet goedkoop meer aan. Alle stortingen kunt ge in mindering brengen van uw belastbaar inkomen, met een max. van 910 euro. De belastingsvermindering zal ook maximaal 30% van 910 euro bedragen. Maar dat is alvast 273 euro minder belastingen.

Verder kunt ge ook aan lange-termijn sparen doen OF uw woonkrediet aftrekken. Eén van de twee dus, nooit tegelijk. Het hangt wat af van uw situatie. Hebt ge momenteel een hypotheek, dan moogt ge die rente al aftrekken. Hebt ge daarentegen geen hypotheek en zijt ge van plan ooit een huis te kopen, dan kunt ge reeds nu sparen voor de schuldsaldoverzekering, met een maximum van 2200 euro per jaar. Ook dit bedrag zal een belastingsvermindering van max. 30% opleveren, ook weer 660 euro. Wanneer ga binnen een paar jaar uw schuldsaldo moet betalen, kunt ge dat van het gespaarde bedrag doen, terwijl ge toch al die jaren 660 euro hebt gespaard. Vanaf dan kunt ge niet meer fiscaal sparen onder het lange-termijn sparen luik, omdat ge uw hypotheek al kunt inbrengen natuurlijk. Als die later afbetaald is, kunt ge weer lange-termijn sparen.

Lange termijn sparen gaat ook nadat ge uw hypotheek hebt afbetaald, maar ik vermoed niet dat ge in die klasse valt.

Ik stort zo elk jaar het maximum aan pensioensparen en het maximum aan lange-termijn sparen en bespaar zo 933 euro belastingen. Plus een mooie spaarpot (broodnodig?) voor later.

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    49 (100%)
    Op korte termijn heb je dan wel 3100 euro uitgegeven om 933 euro te recupereren.

Sparen voor een schuldschaldoverzekering is ook best vervelend, want dan ben je vaak verplicht om in die bank te gaan lenen. Wil je dan nog een goede onderhandelingspositie hebben dan ben je er aan voor de moeite. Zelf een honderste van een procentje levert je in het geval van een lening voor een huis véél meer op dan dat luttele belastingsvoordeel. Zeker iets om in overweging te nemen dus.

Member Fervet opus's schermafbeelding
    iTrader
    34 (100%)
    Mja pensioensparen 'kost' u ook wel 637euro per jaar die ge later meer moet gaan lenen.

Stel dat je 5 jaar pensioensparen zou doen vooraleer je een lening aangaat. Dan betaal je 910*5= 4550 waarvan je 1365 euro kan recupereren via de belastingen. Netto ben je dus 3185 euro kwijt tot je pensioen (+- uiteraard want bedrag wordt ieder jaar aangepast)..Als je die 3185 euro extra moet gaan lenen betaal je hier weer interesten op.

Lening van 100.000 @ 4% op 30jaar: €473,3/maand aflossing
    Lening van 103.185 @ 4% op 30 jaar: €488,38/maand aflossing
    Extra betaald bedrag in totaal = €15,08*360=5428,8 euro...

Uiteraard ben je die 637 euro niet kwijt want je krijgt ze bij je pensioen (+interest) maar als je jong bent is het toch eerder een kost die je cash gaat betalen bij je lening. Het is nu niet dat pensioenspaarrekeningen het financieel goed doen momenteel.

edit: cycloon was me deels voor toen ik nog aan het rekenen was
    "Tact is the art of making a point without making an enemy.” - Newton, Howard W

Member Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ivm bedrijfswagen:
    1. Ja dat heeft altijd gemogen, maar voor dit aanslagjaar heeft dat nog altijd meer nadeel dan voordeel. Want je gaat dan je werkelijke km's moeten bewijzen en aangezien die nieuwe regeling (die geen rekening houdt met de km's in de berekening voor je VAA) pas vanaf dit jaar geldt (AJ 2013) zal je VAA ook mee omhoog gaan.
    2. Vanaf AJ 2013 zou je je werkelijke km's kunnen bewijzen, maar dan moet je VAA al hoger zijn dan een bepaald bedrag (wettelijk forfait voor beroepskosten, afhankelijk van je inkomen) en moet je zodanig veel km's gemaakt hebben aan 0,15eur/km zodat die hoger is dat wettelijk forfait eer je daar voordeel uit haalt.

Voorbeeld, jah dan ga je moeten wachten tot ik dat voor mijzelf heb uitgerekend, dan wil ik dat eventueel delen. Maar dit is een zeer specifieke berekening afhankelijk van je loon en VAA, wat voor iedereen anders is.

Al googelend zou je meer info kunnen vinden, zoals op de website van minfin.

Good Luck

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cycloon Bekijk bericht
    Zelf een honderste van een procentje levert je in het geval van een lening voor een huis véél meer op dan dat luttele belastingsvoordeel.
    "veel meer", ook wel een beetje overdreven. Verschil tussen 3,55 vast en 3,56 vast voor 200K te lenen op 25j geeft je een verschil van €1,07/m ofwel €321 over de looptijd.

Niet dat ik dat aanraad. Ooit nog wat geld gestoken in een Home Invest Plan (niet veel, gelukkig, aangezien we vrij snel gekocht hebben) en dat zou ik achteraf gezien toch niet meer doen.

Sparen voor een schuldschaldoverzekering is ook best vervelend, want dan ben je vaak verplicht om in die bank te gaan lenen.
    Zijn er banken die dat eisen? Bij Fortis was dat alleszins niet zo. Dan sta je dus niet minder sterk in je schoenen, want je gaat gewoon elders als ze niet laag genoeg gaan.

Approved 9-lifer DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    De nieuwe regeling vanaf Inkomstenjaar 2012:

LET OP! (voordat sommigen hier beginnen weg te dromen )

Normaal komt er nog een wet waarin er gaat staan dat de werkelijke beroepskosten van woon-werkverkeer niet groter mag zijn dan de voordeel van alle aard van je bedrijfswagen. Of die is er al zelfs. Niet zeker

Alleen nuttig dus om je woon-werkverkeer als werkelijke beroepskost te bewijzen bij dure bedrijfswagen en als je heel ver van je werk woont of als je een heel reeks andere beroepskosten hebt om te bewijzen.

Voorbeeld: op de standaard vind je een pagina waar je de nieuwe VAA van auto's kan nazien.

Ford Focus 1.6tdci ter waarde van 23.350€ = jaarlijks voordeel van 1.380,96€
    Je gaat al véél andere dingen moeten zoeken als je voordeel wil doen met je werkelijke beroepskosten.
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 11 april 2012 om 21:01

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    zoek op deze pagina: http://www.9lives.be/forum/economie-...matie-f-q.html

naar "FAQ", daat staat een héél korte introductie met de eenvoudigste manieren om minder belastingen te betalen, wel nog van vorig jaar. Indien gewenst pas ik dat wel eens aan (moet dat ook nog es doen met werk&studies en ook nog 2 andere zaken verder uitwerken :'().

Als je echt diep verder wil zoeken, moet je eigenlijk een standaardwerk a la dit: Standaard Belastingalmanak 2012 - Fiscaliteit - Professional - WPG Uitgevers België kopen. Komt binnen enkele weken toe op m'n bureau, dan eens in bad lezen
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member AkiMbO's schermafbeelding
    iTrader
    56 (98%)
    Hier staan ook wel wat interessante zaken :

Member Time's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Standaard Belastingalmanak 2012 - Fiscaliteit - Professional - WPG Uitgevers België kopen. Komt binnen enkele weken toe op m'n bureau, dan eens in bad lezen
    Willen we weten wat je dan op het toilet en in bed leest?

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    3 (100%)
    Toilet: Humo's gat van de wereld overzicht, kiekeboe en oude Vlaamse filmpkes die ik bij m'n ouders terugvond.
    Bed: M'n vriendin (interessante lectuur) & grisham en co in't engels .

Member Time's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Oh Vlaamse filmpjes, waar is de tijd.

De Bulldog.

Member Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    De nieuwe regeling vanaf Inkomstenjaar 2012:

LET OP! (voordat sommigen hier beginnen weg te dromen )

Normaal komt er nog een wet waarin er gaat staan dat de werkelijke beroepskosten van woon-werkverkeer niet groter mag zijn dan de voordeel van alle aard van je bedrijfswagen. Of die is er al zelfs. Niet zeker

Alleen nuttig dus om je woon-werkverkeer als werkelijke beroepskost te bewijzen bij dure bedrijfswagen en als je heel ver van je werk woont of als je een heel reeks andere beroepskosten hebt om te bewijzen.

Voorbeeld: op de standaard vind je een pagina waar je de nieuwe VAA van auto's kan nazien.

Ford Focus 1.6tdci ter waarde van 23.350€ = jaarlijks voordeel van 1.380,96€
    Je gaat al véél andere dingen moeten zoeken als je voordeel wil doen met je werkelijke beroepskosten.
    Yep, dat stond al in de oorspronkelijke wettekst als ik mij niet vergis.
    Met mijn VAA van ~2350 is mijn forfait nog steeds groter...
    Laatst gewijzigd door Emerxill; 12 april 2012 om 09:36

Member
    iTrader
    9 (100%)
    De forfait wordt redelijk groot gemaakt zodat je je werkelijke kosten niet zou bewijzen. Bespaart een hele hoop tijd aan de overheid ook (hoeven ze geen controles te doen op die kosten)

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fervet opus Bekijk bericht
    Mja pensioensparen 'kost' u ook wel 637euro per jaar die ge later meer moet gaan lenen.

Stel dat je 5 jaar pensioensparen zou doen vooraleer je een lening aangaat. Dan betaal je 910*5= 4550 waarvan je 1365 euro kan recupereren via de belastingen. Netto ben je dus 3185 euro kwijt tot je pensioen (+- uiteraard want bedrag wordt ieder jaar aangepast)..Als je die 3185 euro extra moet gaan lenen betaal je hier weer interesten op.

Lening van 100.000 @ 4% op 30jaar: €473,3/maand aflossing
    Lening van 103.185 @ 4% op 30 jaar: €488,38/maand aflossing
    Extra betaald bedrag in totaal = €15,08*360=5428,8 euro...

Uiteraard ben je die 637 euro niet kwijt want je krijgt ze bij je pensioen (+interest) maar als je jong bent is het toch eerder een kost die je cash gaat betalen bij je lening. Het is nu niet dat pensioenspaarrekeningen het financieel goed doen momenteel.

edit: cycloon was me deels voor toen ik nog aan het rekenen was
    Pensioensparen kost niks. Het enige wat je verliest is het gemak om het geld nu uit te geven en niet later. Maar dat geld spaar je voor later, en als je dat kan, moet je dat doen. Als je het niet kan missen en moet gaan lenen om het te compenseren is het uiteraard zinloos. Maar de meeste mensen kunnen wel +- 900 euro per jaar missen. Plus dat rendeert aan vrij hoge rentevoeten gemiddeld gezien, zeker als je het in agressieve fondsen steekt. Als je straks 5000 euro meer moet gaan lenen omdat je 5 jaar aan pensioensparen hebt gedaan, dan is dat nog wel de moeite. Ten eerste is dat bedrag klein, ten tweede is de rente daarop zo rond de 4 a 5%, terwijl het rendement op je pensioensparen met zekerheid 30% is in het eerste jaar, plus het rendement van je fonds voor alle jaren dat het geld vaststaat.

Het nadeel is dat het geld lang vaststaat, maar wat is het alternatief met geld dat je over hebt? Je zet het op een spaarrekening en verliest koopkracht, of je koopt zelf aandelen en mist een 30% besparing op je belastingen.

Als je geld kan missen, steek het dan in pensioensparen of lange-termijnsparen. Bij Fortis bijv, ben je dan wel verplicht je schuldsaldoverzekering daar te nemen, maar NIET je hypothecaire lening zelf. Die mag je overal nemen, wat logisch is.

Member
    iTrader
    10 (100%)
    De beste tips die ik u kan geven zijn structureel.
    1/ verhuis naar het buitenland en ga daar werken. Netto voordeel 100+ euro per maand op een startloon, een pak meer op hogere lonen. In ruil krijgt ge een stuk meer: meer pensioen, betere wegen, hoger loon, betaalde overuren, .... Dat tikt serieus door. In Duitsland is overheidspensioen bvb bepaald door eigen inbreng en niet door uw laatste loon. Ge kunt jaarlijks de stand van uw pensioen bezien en dat is een cash bedrag.

1.1/ het enige sociale zekerheid wat in België werkelijk beter is zijn uitkeringen. Maar ik neem voor het gemak aan dat ge wilt werken voor uw geld?

2/ huwelijk! Vind u iemand die niet gebonden is en neem het meest losse partnerschap dat mogelijk is. Netto voordeel 150 euro per jaar, eveneens op lagere lonen en groeiend naarmate ge hoger komt. Voor mijn part met een goeie kameraad of een "gewone" vriendin die ook graag wat minder belastingen betalen. Vanzelfsprekend opletten dat de scheidingsvoorwaarden zo gunstig mogelijk zijn maar over het algemeen valt dat mee als ge weinig eigen bezit hebt.

Met beide kunt ge een nettoloon van 1500 zonder enige moeite opkrikken naar 1900.

Approved 9-lifer DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harniq Bekijk bericht
    1/ verhuis naar het buitenland en ga daar werken. Netto voordeel 100+ euro per maand op een startloon, een pak meer op hogere lonen. In ruil krijgt ge een stuk meer: meer pensioen, betere wegen, hoger loon, betaalde overuren, .... Dat tikt serieus door. In Duitsland is overheidspensioen bvb bepaald door eigen inbreng en niet door uw laatste loon. Ge kunt jaarlijks de stand van uw pensioen bezien en dat is een cash bedrag.

1.1/ het enige sociale zekerheid wat in België werkelijk beter is zijn uitkeringen. Maar ik neem voor het gemak aan dat ge wilt werken voor uw geld?

2/ huwelijk! Vind u iemand die niet gebonden is en neem het meest losse partnerschap dat mogelijk is. Netto voordeel 150 euro per jaar, eveneens op lagere lonen en groeiend naarmate ge hoger komt. Voor mijn part met een goeie kameraad of een "gewone" vriendin die ook graag wat minder belastingen betalen. Vanzelfsprekend opletten dat de scheidingsvoorwaarden zo gunstig mogelijk zijn maar over het algemeen valt dat mee als ge weinig eigen bezit hebt.

Met beide kunt ge een nettoloon van 1500 zonder enige moeite opkrikken naar 1900.
    2. Er zijn wel een aantal situaties waar koppels (gehuwd of wettelijk samenwonend) beter vanaf zijn om feitelijk samen te wonen. Bijvoorbeeld kinderen ten laste maar je krijgt de extra toeslag "kinderen ten laste van een alleenstaande".

Waarom trouwens huwelijk? Wettelijk samenwonen lijkt mij veel beter gewoonweg omdat je het éénzijdig kan opzeggen, omdat je beter beschermd bent wanneer de andere schulden maakt in vergelijking met het huwelijk steldel en je mag wettelijk samenwonen met iedereen (broer, zus, vader, moeder,...)

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harniq Bekijk bericht

Kwestie van slecht advies kan dit wel tellen.

1/ toont reeds aan dat je niet weet waarover je spreekt. Het netto voordeel is er zeker niet standaard, meer pensioen idem, betere wegen hangt af van welk land en welke streek, hoger loon zeker ook niet, betaalde overuren kent men in België ook.

1.1/ complete nonsens. Het Belgische sociale zekerheidsstelsel is een stuk beter dan dat van Frankrijk op veel vlakken, zéker beter dan het Nederlandse op het (gezamelijk) vlak van alles wat betreft gezondheidszorg en beter dan welk land dan ook op het vlak van tijdelijke werkloosheid. Enneuh: pensioen is ook een RSZ-uitkering, beweer jij dus dat het Belgisch pensioen beter is dan in andere landen?

2/ Als je wil dat dit advies je tienduizenden euro's kan kosten, doen! Want het meest losse partnerschap zorgt er dan nog altijd voor dat je aansprakelijk kan zijn voor de (financiele) daden die je aangaat. Dus niet "met een goeie kameraad". Bovendien is het netto-voordeel van trouwen met iemand met een deftig inkomen quasi nihil, meestal zelfs licht nadelig.

Tot daar je advies.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten