Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 21
    Member
    iTrader
    -1 (0%)

Weekend werk, in het zwart of niet?

Hallo,

Binnenkort kan ik ergens gaan werken. Mijn vader is er niet zo voor, omdat het volgens hem in het zwart is. En ik mag niet starten voordat hij een contract gezien heeft of voor dat ik een contract heb.

Dus heb ik het even nagevraagd of het in het zwart is. De eerste keer heb je een proef dag en is het zonder inschrijving (is dit wettelijk zo'n proefdag?)
    Daarna word je ingeschreven, maar je krijgt zelf geen contract. (toch niet dat ik weet.). De taverne in kwestie heeft zijn personeel ingeschreven bij 1 of ander sociaal bureau.

Klopt dit allemaal wat ze zeggen en wat moet ik zeker hebben om niet in het zwart te werken of wat zijn de mogelijkheden. Het is dus in de sector horeca.(ik ben bijna 17)

Bedankt

Member Zurkylicious's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Waarom maak je zelf geen contract als het in het zwart is ?

Member SysRq's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keysonline Bekijk bericht
    Klopt dit allemaal wat ze zeggen en wat moet ik zeker hebben om niet in het zwart te werken of wat zijn de mogelijkheden. Het is dus in de sector horeca.(ik ben bijna 17)
    Ja, je kan altijd aan je toekomstige baas vragen of de sociale inspectie haar licht mag laten schijnen over je situatie aldaar. Ik neem aan dat als deze niets te verbergen heeft, daar zeker geen lastigheden van zullen komen.

Een contract, of een papier met een paar handtekeningen of wat stempels op is altijd een stok achter de deur. Uw vader heeft gelijk wat dat betreft.

Approved 9-lifer Nochnoii's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Zorg dat je in orde bent. Zwart werk lijkt aantrekkelijk, maar dat is het helemaal niet. Je bent niet verzekerd, je kan het werk dat je doet/deed nooit op je CV zetten en als je gepakt wordt gade dik in de rats zitten. Als student moet je toch amper iets afgeven dus het negatieve weegt helemaal niet op tegen de voordelen van zwart werk.

Het wit werken houdt in dat je een contract hebt en dat je dan aangesloten bent bij RIZIV (gebeurt automatisch via werkgever). Grote tip: ga zéker kijken op de site van student@work.

Approved 9-lifer silent785's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    De eerste keer heb je een proef dag en is het zonder inschrijving (is dit wettelijk zo'n proefdag?)
    Geen idee of het legaal is maar ik heb dat ook moeten doen bij kassawerk.

Daarna word je ingeschreven, maar je krijgt zelf geen contract. (toch niet dat ik weet.).
    Eh dat klopt niet, zowel werknemer als werkgever krijgen een contract.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nochnoii Bekijk bericht
    Zorg dat je in orde bent. Zwart werk lijkt aantrekkelijk, maar dat is het helemaal niet. Je bent niet verzekerd, je kan het werk dat je doet/deed nooit op je CV zetten en als je gepakt wordt gade dik in de rats zitten. Als student moet je toch amper iets afgeven dus het negatieve weegt helemaal niet op tegen de voordelen van zwart werk.
    Verzekerd tegen wat? Werken in een taverne/winkel is toch helemaal niet gevaarlijk. En waarom zou je het niet op je CV kunnen zetten?

Member Warezdude124's schermafbeelding
    iTrader
    64 (100%)
    zorg ervoor dat je zeker voor een paar uur (in het wit) ingeschreven bent, als jouw iets overkomt kan het wss nog onder verzekering vallen.
    Volgens mij moeten ze u voor een proefdag wel inschrijven, of toch zeker verzekeren.

btw double post:
    http://www.9lives.be/forum/economie-...wart-niet.html

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Als student zou ik mij wel laten inschrijven. Toch zeker een paar uur. Iedereen is dan content en beschermd. Als ge in de week ook werkt (full time dus, niet meer student) dan wordt het weer wat anders.

Member
    iTrader
    -1 (0%)
    Nee volgens de uitbatser is het niet in het zwart hoor. En ik weet dat ik er niet veel voordeel bij heb. Maar dus ik moet sowieso ook een contract krijgen en iets ondertekenen?

Groeten

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Nee volgens de uitbatser is het niet in het zwart hoor. En ik weet dat ik er niet veel voordeel bij heb. Maar dus ik moet sowieso ook een contract krijgen en iets ondertekenen?

Groeten
    Ja vraag zowiezo naar een contract. Probleem is wel dat ze mss met dagcontracten werken dus wordt pas opgemaakt net voor ge begint ofzo. Allé ze moeten dat zowiezo kunnen produceren maar doen dat niet altijd. Ik heb indertijd nooit een contract gezien of getekend maar werd wel ingeschreven.

Dus op zich hoeft het niet om inorde te zijn, maar ze zouden dat zowiezo toch moeten kunnen meegeven zodat ge u pa kunt tevreden stellen.

Member
    iTrader
    -1 (0%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    Ja vraag zowiezo naar een contract. Probleem is wel dat ze mss met dagcontracten werken dus wordt pas opgemaakt net voor ge begint ofzo. Allé ze moeten dat zowiezo kunnen produceren maar doen dat niet altijd. Ik heb indertijd nooit een contract gezien of getekend maar werd wel mooi ingeschreven inclusief vakantiegeld opt einde vant jaar.
    Ja het is dus meer zo iets. Je moet niets ondertekenen of je krijgt niets, maar bent toch ingeschreven. En het werkt inderdaad per dag...

Member Yuut's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Raar toch hoor, bij mijn weten zijn er contracten nodig om een overeenkomst tussen beide partijen zwart op wit te zetten, over werkomstandigheden, risico's, verzekeringen, mogelijke schade..

Sowieso, zou ik toch proberen contract te krijgen want als blijkt dat die baas liegt zit gij mee in het schuitje van zwart werk. En horeca niet gevaarlijk ja .. het zou maar eens moeten gebeuren daje met u oog tegen een kast loopt en operatie nodig hebt ofso, banaal maar zou duur kunnen uitkomen.. zeker als je wat gehaast bent (wat veelal het geval is in die sector)

Member Dragonix's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yuut Bekijk bericht
    Raar toch hoor, bij mijn weten zijn er contracten nodig om een overeenkomst tussen beide partijen zwart op wit te zetten, over werkomstandigheden, risico's, verzekeringen, mogelijke schade..

Sowieso, zou ik toch proberen contract te krijgen want als blijkt dat die baas liegt zit gij mee in het schuitje van zwart werk. En horeca niet gevaarlijk ja .. het zou maar eens moeten gebeuren daje met u oog tegen een kast loopt en operatie nodig hebt ofso, banaal maar zou duur kunnen uitkomen.. zeker als je wat gehaast bent (wat veelal het geval is in die sector)
    Inderdaad, er zou in principe ook je uurloon op moeten staan anders kan daar discussie over bestaan.
    Mijn vriendin heeft bij haar werk (brasserie) volgens mijn weten niet met hen een contract ondertekend maar eerder via een interim. Maar komt op zich ook op hetzelfde neer.

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    heel kort even (later meer indien nodig):
    - contract als gewone werknemer (niet als student) hoeft niet noodzakelijk, maar is het veiligste (kan perfect in't wit zonder geschreven arbeidsovereenkomst)
    - kan zijn dat het als gelegenheidsarbeider is
    - je bent sowieso verzekerd indien men kan veronderstellen dat je in loondienst bent, al is het in het zwart.
    - proefdag moet betaald worden indien je productief werk levert. bvb een proefdag als kok voor de eigenaar en z'n vrouw waarbij deze van 5 van je gerechten proeven is perfect niet-betaalbaar , een proefdag waarbij je een ganse dag ober moet zijn in een café dat effectief open is, moet betaald worden.
    Sent From My Brain Using Common Sense

iTrader
    1 (100%)
    Jup bij mij is het interim, vandaar dat ik het raar vond.
    Ik krijg per week 1 contract waar op staat welke dag welk uur ik moet werken en loon/premie/vervoersvergoeding.

Member gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Sommigen studenten werken in het zwart, omdat ze anders over hun 50 dagen zouden komen
    50 dagen is echt niet veel hoor.. Dat is 1 maand werken in de zomervakantie (dagelijks) en daarna om de 2 weken een zaterdag..

Member BeeLz's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Over het algemeen schrijven Horecazaken u in voor een bepaald aantal uren, zelden het volledig aantal gespresteerde uren.
    Bij ons was dat via Dimona, dan werd ik als extra ingeschreven voor 6u ofzo terwijl ik er 10 werkte. Indien er controle is vormt dit normaal geen probleem aangezien het aantal uren tot 24u erna kan aangepast worden omdat de horeca nogal onvoorspelbaar is. Dus ben je normaal gezien safe.

Een contract ga je normaal gezien niet zien, aangezien de inschrijving op de dag zelf gebeurt en via telefoon/internet. Op het einde van het jaar krijg je wel een afrekening van het aantal gepresteerde officiële uren.
    Recedite, Plebes

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    élke arbeidsovereenkomst wordt via dimona ingeschreven .

@gumball4000: 50 dagen is 1 dag op 7. Dat lijkt me nog altijd veel voor ieamnd die student is en eigenlijk zou moeten studeren. Niemand verhindert je echter om meer te werken en RSZ te betalen zoals iedereen

Member
    iTrader
    0
    Vorige week toen ik nog eens gaan werken ben ook contracten van vorig jaar (november) gaan tekenen. Zolang het maar bij dimona ingeschreven is maakt dat niet veel uit denk ik. Waarom check je het niet gewoon op die studentatwork site, normaal gezien komt dat er direct op, toen ik vorige week van de vroege weerkwam was die dag er al afgetrokken

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    élke arbeidsovereenkomst wordt via dimona ingeschreven .

@gumball4000: 50 dagen is 1 dag op 7. Dat lijkt me nog altijd veel voor ieamnd die student is en eigenlijk zou moeten studeren. Niemand verhindert je echter om meer te werken en RSZ te betalen zoals iedereen
    yea ik doe post graduaat (2 dagen in de week) en ik kom nog ni aan mijn 50 dagen xD

Hint, ik ben dan ook zo extreem tam dat er mos aan mijn gat groeit

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    'k Zou het u afraden. Zeker volledig in het zwart werken.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten