Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 41 t/m 58 van 58

Discussie: Spaarrekening

Member jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Op spaargids.be staan andere rendementen.

http://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html

Fortis: 1.75% (totaal)
    Rabo: 2.75% (totaal)

Dat is geen 2.5 keer meer winst, maar 0.5 keer meer winst.
    Ik had het over de basisrente.

Ik ben absoluut geen voorstander van een lage basisrente en hoge getrouwheidspremie. Dit is alleen maar in het voordeel van de bank. Ik verkies een hoge basisrente.

Member Kysr's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Ik herinner mij de namen van:

Warren Buffet
    Ja hij heeft zwaar gefaald. 3de rijkste man ter wereld en aan het hoofd van Berkshire Hathaway. En algemeen aanzien als een van de beste beleggers ooit. Een echt sukkeltje. (sarcasme, ik zet het er voor de zekerheid bij want je bent blijkbaar niet echt snugger blijkt uit de opmerking)

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    De voornaamste reden, vermoed ik, is omdat de banken bang zijn om hun geld ergens ander te parkeren. Wat kunnen ze met dat geld doen? Het in een grote kluis steken? Parkeren bij Rabo? Dat is allemaal nog steeds risicovoller dan het parkeren in Zwitserland bijvoorbeeld.

Wat is het meest logische voor een bank, beleggingsfonds,...: het geld op de balans laten staan (wat uiteraard niets opbrengt) of het in een staatsobligatie steken met een negatief rendement?

Ik heb liever een rente van 0% dan een van -0.5%.

Er zullen vast wel redenen zijn waarom men dit doet, maar het is en blijft waarde vernietigen.

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Wat is het meest logische voor een bank, belegginsfonds,...: het geld op de balans laten staan (wat uiteraard niets opbrengt) of het in een staatsobligatie steken met een negatief rendement?

Er zullen vast wel redenen zijn waarom men dit doet, maar het is en blijft waarde vernietigen.
    Een beleggingsfonds is te risicovol. En wat is "op je balans laten staan"? Het blijft sowieso op je balans, no matter waarin je het investeert, tenzij je extra vennootschappen gaat opzetten ofzo.

De reden is eenvoudig: ze durven niet anders. Al de rest is veel te risicovol, en een portie van een bank hun liquiditeiten moeten nu eenmaal veilig, liquide en solvabel geparkeerd worden. Een normaal bedrijf zet het ergens op een bankrekening. Maar voor een bank is dat niet zo simpel. Ten eerste is het een gigantisch bedrag, en zijn er zeer veel andere banken die niet zeer veilig zijn.

Of moet ik je er aan herinneren wat er gebeurt als een bank niet genoeg liquide middelen heeft in onzekere tijden?

iTrader
    0
    Een beleggingsfonds is te risicovol. En wat is "op je balans laten staan"? Het blijft sowieso op je balans, no matter waarin je het investeert, tenzij je extra vennootschappen gaat opzetten ofzo.
    Ik bedoelde als cash op de balans laten staan. Een nulrendement is nog steeds beter dan een negatief rendement.

Maar goed, ze doen maar.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Ik bedoelde als cash op de balans laten staan. Een nulrendement is nog steeds beter dan een negatief rendement.

Maar goed, ze doen maar.
    Ja dat begrijp ik. Maar waar ga je die cash ECHT zetten? In een normaal bedrijf is dat bij de bank he. Maar een bank kan het niet bij zichzelf zetten, die moet het bij een andere bank zetten. En die banken zijn niet allemaal AAA gerated zoals Zwitserland .

Je zou ook aandelen kunnen inkopen en je equity verkleinen, maar dat is wel het laatste waar een bank aan denkt in risicovolle tijden

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    61 (100%)
    En gewoon in de kluis leggen kost ook geld (kluis, transportkosten, diefstal,...)

Member TheAntropoid's schermafbeelding
    iTrader
    20 (81%)
    niet te ver gaan aub

geen goesting in een flaming thread ;ŗ
    hoe dan ook ik overweeg een rabo plus account te nemen.
    Daar krijg je 2.75 % - dus basisrente 1.25 + 1.5 % getrouwheidspremie.
    Natuurlijk moet je je geld dan minstens een jaar laten staan ( getrouwheidspremie loopt over 12 maand )
    Maar dat is geen probleem.

Iemand nog iets specifiek als advies betreffende spaargeld overzetting naar een internetbank zoals rabobank ( deze bank zal het waarschijnlijk worden )

nog een vraagje. Wanneer ik op rabobank de intrestsimulator draai op bv 20 000 euro kom ik op een intrest van 500 euro pj ( tov 300 Euro bij kbc )
    Is deze intrest netto? of moet ik hier nog vanalles aftrekken?

Bij Rabobank.be is uw spaargeld vrijgesteld van roerende voorheffing tot 1.830 EUR intrest voor een individuele rekening en 3.660 EUR voor gehuwden en wettelijk samenwonenden op voorwaarde dat de rekening gemeenschappelijk is
    Ok blijkbaar alles in orde hiermee ( is toch per jaar ť? alle intrest van verschillende banken right? )
    Laatst gewijzigd door TheAntropoid; 15 april 2012 om 20:18

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TheAntropoid Bekijk bericht
    niet te ver gaan aub

geen goesting in een flaming thread ;ŗ
    hoe dan ook ik overweeg een rabo plus account te nemen.
    Daar krijg je 2.75 % - dus basisrente 1.25 + 1.5 % getrouwheidspremie.
    Natuurlijk moet je je geld dan minstens een jaar laten staan ( getrouwheidspremie loopt over 12 maand )
    Maar dat is geen probleem.

Iemand nog iets specifiek als advies betreffende spaargeld overzetting naar een internetbank zoals rabobank ( deze bank zal het waarschijnlijk worden )

nog een vraagje. Wanneer ik op rabobank de intrestsimulator draai op bv 20 000 euro kom ik op een intrest van 500 euro pj ( tov 300 Euro bij kbc )
    Is deze intrest netto? of moet ik hier nog vanalles aftrekken?roerende voorheffing
    netto indien onder de 1700 en een sjiek interesten vanwege spaargelden (edit : correct bedrag zie lager 1830€).

Geldt niet indien je belegt in obligaties en dergelijke (dan komt er een belasting van 15% op de interesten bij). En 21% indien je een obsceen getal aan interesten trekt (al sla je mij dood ik herinner mij niet meer exact dit getal... dit is 1 van de nieuwe maatregelen van de overheid om hun tekort in de overheidsfinanciŽn op te lossen)
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 15 april 2012 om 20:46

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TheAntropoid Bekijk bericht
    Bij Rabobank.be is uw spaargeld vrijgesteld van roerende voorheffing tot 1.830 EUR intrest voor een individuele rekening en 3.660 EUR voor gehuwden en wettelijk samenwonenden op voorwaarde dat de rekening gemeenschappelijk is
    Ok blijkbaar alles in orde hiermee ( is toch per jaar ť? alle intrest van verschillende banken right? )
    Dat is overal zo voor Belgische spaarders.

Member Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    netto indien onder de 1700 en een sjiek interesten vanwege spaargelden (edit : correct bedrag zie lager 1830Ä).

Geldt niet indien je belegt in obligaties en dergelijke (dan komt er een belasting van 15% op de interesten bij). En 21% indien je een obsceen getal aan interesten trekt (al sla je mij dood ik herinner mij niet meer exact dit getal... dit is 1 van de nieuwe maatregelen van de overheid om hun tekort in de overheidsfinanciŽn op te lossen)
    Roerende voorheffing is nu sowieso 21%, het is 25% vanaf dat er meer dan 20.020 euro aan interest ontvangen wordt op jaarbasis.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chilliewillie88 Bekijk bericht
    Roerende voorheffing is nu sowieso 21%, het is 25% vanaf dat er meer dan 20.020 euro aan interest ontvangen wordt op jaarbasis.
    Neen, op spaarboekjes blijft het tarief van 15% geldig. In het regeerakkoord van een tijd geleden stond namelijk:

Alles gaat naar 21%, behalve:
    - spaarboekjes en staatsobligaties uitgegeven gedurende twee weken in december toen de Belgische rente zo hoog stond
    - dingen die al op 25% stonden

Concreet wil dat bijv. zeggen dat ge bij een kasbon of een termijnrekening van de eerste cent interest minstens 21% moet afdokken. Maar bij spaarrekeningen is het momenteel eenvoudig. De eerste 1830 euro zijn zonder belastingen, alles daarboven is aan 15%.

Dit staat op spaargids.be:

Bij een spaarrekening wordt veelal de eerste interestschijf van 1.830€ vrijgesteld van roerende voorheffing (enkel voor natuurlijke personen). Op alle interesten boven 1.830€ houdt de bank een roerende voorheffing van 15% in. Rekeningen op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden genieten meestal van een dubbele vrijstelling (3.660 euro aan intresten).

Member Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Neen, op spaarboekjes blijft het tarief van 15% geldig. In het regeerakkoord van een tijd geleden stond namelijk:

Alles gaat naar 21%, behalve:
    - spaarboekjes en staatsobligaties uitgegeven gedurende twee weken in december toen de Belgische rente zo hoog stond
    - dingen die al op 25% stonden

Concreet wil dat bijv. zeggen dat ge bij een kasbon of een termijnrekening van de eerste cent interest minstens 21% moet afdokken. Maar bij spaarrekeningen is het momenteel eenvoudig. De eerste 1830 euro zijn zonder belastingen, alles daarboven is aan 15%.

Dit staat op spaargids.be:
    Klopt, my bad.

Member Atrox's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ik wil ook een spaarrekening bij Rabobank aangaan voor mijn petekindje. Moet ik dat dan op mijn eigen naam nemen? Want het is ofwel uzelf ofwel uw eigen kinderen ...

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Atrox Bekijk bericht
    Ik wil ook een spaarrekening bij Rabobank aangaan voor mijn petekindje. Moet ik dat dan op mijn eigen naam nemen? Want het is ofwel uzelf ofwel uw eigen kinderen ...
    Dat maakt in principe weinig uit. Het is maar een kwestie van wie eraan kan, hoeveel het rendeert, en dergelijke.

Vaak heb je wel producten die een hogere rente bieden, bijv baby-spaarrekeningen en dergelijke. Zie bijv. de Junior Spaarrekening bij Rabo:

Sparen voor een kind? Flexibel met de Rabo Junior Account van Rabobank.be!

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Atrox Bekijk bericht
    Gift account?

http://www.rabobank.be/nl/producten/...t/default.aspx
    Voor wie?
    Voor iedere natuurlijke, meerderjarige persoon met een officiŽle en fiscale woonplaats in BelgiŽ.

Voor iedereen die een spaarrekening wil openen - op eigen voorwaarden - voor een bijzonder iemand: een kind, kleinkind, mete- of petekind, ….

Member Atrox's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Perfect, had ik nog niet eens gezien, thx

Ook eens bespreken met de ouders ivm die andere spaarrekeningen. Sinds de afloop van Ethias First zijn we allemaal op zoek naar een andere oplossing

Member c0sta's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik ben tevreden met ING ^^

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten