Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 232
    Member Crevice's schermafbeelding
    iTrader
    0

Wat hebben we toch met zwartwerk?

Vorige week een tuinhuis + achteraan nog een mini terras laten bouwen in de tuin. Per toeval raak ik er over met een collega aan de praat. Dure bouwmaterialen gebruikt, m'n collega vraagt de prijs. 'k Zeg ja zoveel ** €. Direct de reactie je bent zot zoiets moet je in het zwart laten doen? Wat hebben velen toch allemaal met zwartwerk? Nieuwe keuken, badkamer, elektriciteit, dakwerken, werken aan sanitair & cv ik zou het nog niet in mijn hoofd halen om zoiets in het zwart te laten doen. Ik ontken niet in ons huis heb ik schilderwerken via de niet officiële weg laten uitvoeren, maar dat is het ook. Met schilderwerken is er weinig of geen risico dat er grote schade aan de woning zal zijn. Waarom is zwartwerk hier zo in onze cultuur ingebakken? Ik zeg altijd als je iets met factuur dus officieel laat doen betaal je er voor maar indien er problemen opduiken sta je toch altijd sterker ..

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    53 (98%)
    Omdat het goedkoper is. Punt.

Approved 9-lifer stvw's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    LOL

'Wat is er toch met zwartwerk?'

==> Het feit dat gij zelf al zegt 'Gohja mijn schilderwerken zijn ook int zwart maja das logisch heh'

Het is gewoon ingeburgerd, goedkoop en de kans om gepakt te worden is heel laag.

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Het is zoals al gezegd goedkoper en het risico om gepakt te worden is zowat onbestaande, op den duur wordt dat dan een gewoonte om dingen in het zwart te laten doen zonder er zich vragen bij te stellen. Zo maak je natuurlijk wel de bedrijven kapot die normale prijzen willen aanbieden, maar daar denken mensen niet aan natuurlijk. Zolang zij maar minder moeten betalen.

Member Crevice's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb mijn schilderwerken laten doen, dit is ook het enige. Ook hier ga ik in de fout ontken ik niet. Het risico om door schilderwerken schade te hebben aan de woning is klein. Maar in principe moest dat ook officieel gebeuren ja.

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crevice Bekijk bericht
    Ik heb mijn schilderwerken laten doen, dit is ook het enige. Ook hier ga ik in de fout ontken ik niet. Het risico om door schilderwerken schade te hebben aan de woning is klein. Maar in principe moest dat ook officieel gebeuren ja.
    Je beweegreden is al fout. De reden waarom je de rest niet in het zwart laat doen is omdat het meer risico inhoudt indien er iets misloopt. Je bent dus eigenlijk niet tegen zwartwerk of zo interpreteer ik het toch.

Approved 9-lifer stvw's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    Je beweegreden is al fout. De reden waarom je de rest niet in het zwart laat doen is omdat het meer risico inhoudt indien er iets misloopt. Je bent dus eigenlijk niet tegen zwartwerk of zo interpreteer ik het toch.
    This

Maar gij wilt dus in het wit betalen om enkel beroep te kunnen doen op de voordelen van het 'witte systeem' maar niet om daardoor legaal bezig te zijn.

Member Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mensen geven liever af op profiteurs en klagen dat er bespaard moet worden in plaats van zelf eerlijk te betalen.

Het zijn mensen ...
    Het een maken van individuele en collectieve verantwoordelijkheid is iets dat de doorsnee mens compleet en compleet te boven gaat. Nooit verwachten dat een mens iets door zal hebben of verder dan zijn geld of de komende maand kan denken. Zelfs daar wordt het al zeer zeer moeilijk voor mensen.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Weblogs
    1
    De gewone Belg beschouwt zwartwerken als een recht. Staat neemt teveel af. Het is een vorm van defensie heb ik eens gelezen.

Member witten's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shellshock Bekijk bericht
    De gewone Belg beschouwt zwartwerken als een recht. Staat neemt teveel af. Het is een vorm van defensie heb ik eens gelezen.
    yep. belgie heeft twee economieën. een zwarte en een normale.

verhaalken nog eens doen.

mijnen baas moet 4000 euro leggen om mij een pre van brutto 2000 euro te kunnen geven. van die 2000 euro moet ik 'laat ons zeggen' 1000 euro afgeven aan RZS etc etc etc. (maximaal belastbaar is 50% dacht ik)
    bon. van mijn 1000 euro wil ik iets kopen... vadertje staat roomt er nog eens 21% vanaf. dus blijft er nog 790 euro over.

dus ik heb van die 4000 euro maar 790 dat echt van mij is.
    buiten als je sterft en je kinderen of familie erven van jou... dan passeert vadertje staat nog eens langs de kassa.

we zijn gewoon verdoken communisten

dit gezegd zijnde heb ik in mijn nieuwbouwwoning alles legaal gedaan.
    elke aannemer heeft gezegd 'stuksken int zwart'? dan ist wat goedkoper... moet ge geen belastingen betalen.
    waarop ik steeds repliceer. als ge mij een korting geeft wil ik da doen.
    want als ik in het zwart iets doe en op het einde van de rit vindt de belastingen dat ik te weinig betaald heb moet ik toch weer bijleggen. dienen aannemer is dan wel met de noorderzon vertrokken en hij maakt de winst op zwartwerk. ik heb enkel de kans dat ik winst maak. Maar dat weet ik pas als alles gecontroleerd is door de belastingen.
    Laatst gewijzigd door witten; 1 april 2012 om 12:07

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    53 (98%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht

dit gezegd zijnde heb ik in mijn nieuwbouwwoning alles legaal gedaan.
    elke aannemer heeft gezegd 'stuksken int zwart'? dan ist wat goedkoper... moet ge geen belastingen betalen.
    waarop ik steeds repliceer. als ge mij een korting geeft wil ik da doen.
    want als ik in het zwart iets doe en op het einde van de rit vindt de belastingen dat ik te weinig betaald heb moet ik toch weer bijleggen. dienen aannemer is dan wel met de noorderzon vertrokken en hij maakt de winst op zwartwerk. ik heb enkel de kans dat ik winst maak. Maar dat weet ik pas als alles gecontroleerd is door de belastingen.
    Dit.

Aannemers zijn daar eigenlijk verschrikkelijk in. De meeste laten enkel de 21% BTW vallen in het zwart, terwijl ze hun gewone prijs dan ook serieus zouden moeten laten zakken...

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Een staat die zoveel belastingen op arbeid heft creëert zelf een markt voor zwartwerk. Dat moest zelfs staatssecretaris voor fraudebestrijding Crombez toegeven. Als er minder belaste alternatieven zijn zal automatisch daarvoor gekozen worden. Zo is het zwartwerk in de schoonmaaksector zeer sterk teruggedrongen sinds de invoering van dienstencheques.

Dat gezegd zijnde denk ik niet dat een plotse en drastische verlaging van de belastingen voor een even drastische verlaging van het zwartwerk zal zorgen. De staat heeft het zwartwerk te hardnekkig aan zijn onderdanen aangeleerd om het zo maar plots te doen verdwijnen.

Member oxbow's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Arbeid word veel te zwaar belast, hard werken word al evenmin beloond,

Als veel aannemers alles echt moesten aanrekenen volgens het boekje, word bouwen nog onbetaalbaarder. Het simpelste werkje aan een bouw kost meteen 1200€. (als officiele aannemer geraak ik onder de 250€ nog niet tot aan uw bouw,met werknemers/materiaal).

Zwartwerk zit ingebakken in onze cultuur, de simpele reden dat het verdwijnt is zeer simpel, Je gaat voor een woninglening en iedereen leent het max bedrag, 300-400K leningen vind men doodnormaal.
    Dit houdt in dat de klant wel met elke factuur langs de bank moet.
    Als hij dus zwartwerk wil laten doen moet hij het met privegeld betalen dat hij vaak niet heeft..

De buurman die bouw voor 50% met zwartwerk/ kleine factuurtjes bespaart tienduizenden euro's voor praktisch dezelfde woning, Beetje jaloezie, elkaar wat aangeven en de maatschappij is weer een stukje beter.

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Een staat die zoveel belastingen op arbeid heft creëert zelf een markt voor zwartwerk. Dat moest zelfs staatssecretaris voor fraudebestrijding Crombez toegeven. Als er minder belaste alternatieven zijn zal automatisch daarvoor gekozen worden. Zo is het zwartwerk in de schoonmaaksector zeer sterk teruggedrongen sinds de invoering van dienstencheques.
    Een markt voor zwartwerk zal altijd bestaan zolang er belastingen gehoffen worden.
    Zweden heft hogere belastingen en toch wordt er geschat dat zwartwerk 4-6,5% van het BNP bedraagt, in België is dat tussen de 4% (cijfer nationale bank)-23% (cijfer OESO). Misschien ligt het dan wel aan de controlemechanismen?

Member flyingdutchman's schermafbeelding
    iTrader
    15 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oxbow Bekijk bericht
    Zwartwerk zit ingebakken in onze cultuur, de simpele reden dat het verdwijnt is zeer simpel, Je gaat voor een woninglening en iedereen leent het max bedrag, 300-400K leningen vind men doodnormaal.
    Dit houdt in dat de klant wel met elke factuur langs de bank moet.
    Als hij dus zwartwerk wil laten doen moet hij het met privegeld betalen dat hij vaak niet heeft..
    Daarbovenop willen de overheden mensen juist stimuleren minder te lenen, vanwege het gedoe met de banken.

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    Een markt voor zwartwerk zal altijd bestaan zolang er belastingen gehoffen worden.
    Zweden heft hogere belastingen en toch wordt er geschat dat zwartwerk 4-6,5% van het BNP bedraagt, in België is dat tussen de 4% (cijfer nationale bank)-23% (cijfer OESO). Misschien ligt het dan wel aan de controlemechanismen?
    Zweden is redelijk gelijkaardig aan België hoor. De schattingen van de zwarte economie lopen daar ook op tot 19% van het BNP. De belastingdruk is ook vergelijkbaar, alhoewel er wel een lagere vennootschapsbelasting is.

Member Wonkelrijm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crevice Bekijk bericht
    Nieuwe keuken, badkamer, elektriciteit, dakwerken, werken aan sanitair & cv ik zou het nog niet in mijn hoofd halen om zoiets in het zwart te laten doen. Ik ontken niet in ons huis heb ik schilderwerken via de niet officiële weg laten uitvoeren, maar dat is het ook. Met schilderwerken is er weinig of geen risico dat er grote schade aan de woning zal zijn. Waarom is zwartwerk hier zo in onze cultuur ingebakken? Ik zeg altijd als je iets met factuur dus officieel laat doen betaal je er voor maar indien er problemen opduiken sta je toch altijd sterker ..
    Je kan ook je werk deels in het zwart laten doen, bijvoorbeeld de materialen laten leveren op factuur en de uren grotendeels in het zwart. Op die manier is er steeds een factuur wat voor beide partijen goed is, en op het zwarte gedeelte steken ze beiden ook een serieuze cent in hun zak. De kans om gepakt te worden is nihil, bij eventuele controle heb je nog altijd een factuur die bewijst dat je daar in het wit aan het werk was. Achter held geld dat onder tafel betaald is kan in principe niemand komen.

Achja de staat zoekt het zelf.

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tot op zekere hoogte is zwartwerk helemaal geen probleem.
    Als een vermogend iemand in het zwart laat klussen dan krijgt de staat mogelijk minder belasting, als een arm iemand in het zwart laat klussen dan niet aangezien die arme persoon slechts de keuze heeft tussen in het zwart laten klussen, niet laten klussen of zichzelf in de schulen steken.
    Ik vind het dus prima zolang de zwarte sector niet te groot wordt en het tot wat klussen, haren knippen enzovoorst beperkt blijft

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht
    mijnen baas moet 4000 euro leggen om mij een pre van brutto 2000 euro te kunnen geven. van die 2000 euro moet ik 'laat ons zeggen' 1000 euro afgeven aan RZS etc etc etc. (maximaal belastbaar is 50% dacht ik)
    bon. van mijn 1000 euro wil ik iets kopen... vadertje staat roomt er nog eens 21% vanaf. dus blijft er nog 790 euro over.
    beetje realistische cijfers gebruiken, hé. Als je die 2000 euro bruto als referentie gebruikt, dan mag je die 4000 vervangen door 2699,80 (voor iemand in PC 218 in een groot bedrijf) en het nettobedrag als 1406,91 en na BTW door 1162 (in de veronderstelling dat jij alles aan 21% koopt .

Ipv een verhouding 19,75% (790/4000) dus een verhouding 43,04% (1162/2699.80).

Dit gezegd zijnde is inkomsten uit arbeid té zwaar belast en inkomsten uit kapitaal té weinig belast. Dit moet een héél stuk hoger.

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Dit gezegd zijnde is inkomsten uit arbeid té zwaar belast en inkomsten uit kapitaal té weinig belast. Dit moet een héél stuk hoger.
    Inderdaad.

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten