hallo
ik heb een vraagje.. een zeer dringend vraagje eigenlijk..
Mijn broer en schoonzus hebben vorig jaar een huis gehuurd, een waarborg van 1200 euro betaald (punt 1), met een jaarcontract (frans).
Dit contract zouden ze zo snel mogelijk vertalen naar het nederlands (punt 2)
Dit is er nooit van gekomen.
Eind mei heeft mijn broer gehoord van de verhuurder dat zijn contract niet wordt verdergezet.
Vooraleer hij in het huis is gaan wonen, heeft hij zelf nog 2000L mazout besteld, omdat de tank helemaal leeg was bij de overeenkomst. (punt 3)
Van de verhuurdster mochten ze het behang veranderen / verven, op één deel van het huis na (de witte muur waar de houtkachel staat). Dit hebben ze nageleefd (punt 4). De katten hebben wel een beetje de muur met het behang beschadigd (makkelijk te vervangen).
Ze zijn dan sinds juli vorig jaar op zoek gegaan naar een nieuwe woning. Midden maart is hun nieuw huis officieel van hen (gekocht).
De verhuurdster wist van hun problemen met de zoektocht naar een nieuwe woning en stond toe dat ze ietsjes langer mochten blijven (geen contract). De ene keer wilde zij hen zo snel mogelijk eruit, de andere keer mochten ze iets langer blijven. Ze sprong steeds van de hak op de tak. (punt 5)
Nu zij officieel in HUN huis wonen, maakt de verhuudster (samen met haar vader) steeds problemen over het kleinste ding.
De problemen in het kort uitgelegd:
- Ze hebben een waarborg betaald van 1200 euro die er voor dient om eventuele schade te herstellen, etc.
- Ze moeten verplicht 500L mazout bestellen en betalen (terwijl deze leeg was bij aankoop)
- De witte muur van de houtkachel is door het uit en aanmaken iets zwarter geworden (makkelijk op t elossen door middel van verven)
- Ze klagen over het feit dat de latjes versleten zijn die de overgang maken van de ene vloer op de andere vloer (zo'n metalen plaatjes die met schroefjs kunt bevestigen)
- Ze klagen over het feit dat de muren een andere kleur hebben gekregen / behangen is geweest (dit mocht)
- Ze hebben nooit het contract vertaald naar het nederlands, dus de huurder hebben nooit geweten wat wel en wat niet mag
- ze klagen over een kleine beschadiging die gekomen is door aan een koordje te trekken om de lamp uit en aan te doen. Daar zit namelijk zo'n metalen pinnetje aan.
- Ze verplichten mijn broer om het huis zelf nog eens op te knappen/te herstellen anders maken ze er een rechtzaak van ??? (terwijl ze zelf vaak in de fout zijn gegaan)
- Ze was aant lachen toen ze hoorde dat ze zelf weer een kleur mocht kiezen voor haar huis (dat mijn broer dus wordt verplicht te betalen)
- Ze willen mijn broer de huur laten betalen voor de maanden dat het huis ''onbewoonbaar'' is. Ze wilt het dus weer verhuren, na een jaar.. wat volgens mij niet mag. Moet je geen 5 jaar wachten eer je het opnieuw mag verhuren (tenzij je er zelf in gaat wonen / familie)
-.. ik zal maar stoppen, het lijstje gaat door,.. dit zijn de meeste dingen die ik mij kan herinneren
De waarborg is toch om eventuele schade te herstellen???? Of ben ik nu verkeerd?
Heeft mijn broer nog een poot om op te staan?
ik hoop dat iemand hier verstand van zaken heeft, want wij hebben thuis steeds ruzie over die zaken.. je doet er hem (en mij) een groot plezier mee
danku

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren