Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 38
    Member
    iTrader
    6 (88%)

Huis kopen met vrienden

Beste

Zoals de titel zegt, ben ik aan het denken om samen met mijn beste vrienden (2 + mij) een redelijk huis te kopen. Dit willen we dan ombouwen naar 3 kleine appartementjes. Maar mij vraag, is dit te doen? Wettelijk bedoel ik dan?

Voordelen zijn:
    • We moeten ieders veel minder geld lenen
    • De waarde van het huis is groter dan het geleende bedrag, dus lagere rentevoete
    • Kunnen eventueel zelfs een beetje extra lenen voor verbouwingen
    • We kopen iets tegen een huurprijs

Alle drie hebben wij een goede job, met toekomst en verdienen redelijk goed onze kost.

Financiële voordelen zijn er genoeg, maar wat zijn de mogelijke risico's?
    Bijvoorbeeld als iemand ineens zijn job verliest en zware 'gok' schulden krijgt of verslaafd geraak aan drugs. Dit zijn maar willekeurige voorbeelden!
    Ik bedoel, hoe zouden de andere eigenaars hier last van krijgen?

Er zijn 1001 vragen als je zo'n project wil doen, maar volgens mij is dit tegenwoordig toch de enigste manier om iets te kopen als je singel (alle drie) zonder tot uw 35j thuis te hoeven wonen.
    Wij zijn nu allemaal rond de 22j.

Mvg
    Jesse

Member stormtrooper's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Geen aanrader, als er iets misloopt is uw vriendschap naar de kloten.

Approved 9-lifer H3X4's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Is inderdaad geen aanrader !

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Wat als één persoon wil verhuizen? Dat lijkt mij ook een prangende vraag.

Ga je dan trouwens 3x een keuken/badkamer installeren?

Member zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Absoluut niet doen, zoals iedereen hier al gezegd heeft. Als er iets misgaat in de vriendschap of het project zijn beide naar de knoppen.

Geld en vrienden mix je best niet imo

Member
    iTrader
    8 (100%)
    En toch vind ik dit een heel interessant idee waarbij voor een keer op een creatieve manier wordt omgegaan met exuberante woningprijzen.

Is het de bedoeling het 'kotprincipe' toe te passen met 1 grote gezamelijke ruimte voor sanitair & keuken, en verder 3 'luxestudios' inclusief living in elke studio apart? Of enkel bed/bureauruimte privé en verder alles gezamelijk? In het eerste geval lijkt het mij doenbaar, in het 2e geval veel minder. Voldoende privéruimte hebben is essentieel.

Met verschillende personen zonder relatie onder eenzelfde dak wonen en faciliteiten delen is in andere landen heel wat minder uitzonderlijk dan hier, daarom geloof ik wel in het principe, mits duidelijke afspraken.

Echter, met een lening die snel richting 70.000 per persoon gaat (tenzij jullie allemaal mooi spaargeld hebben) ga je ook al snel 10 jaar vastzitten en op 10 jaar kan er veel veranderen. Da's wel iets om goed over na te denken.
    Het verhuisprobleem kan je vlot opvangen door als gezamelijke eigenaars op te treden bij verhuur. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn het zo uit te werken dat als 1 persoon zich wil uitkopen, de andere 2 voorrang krijgen? Immers als binnen 5 jaar iemand verhuist en er niets meer mee te maken wil hebben, dan heb je via je lening al wat marge vrij om het 3e deel over te kopen.

Ik zeg het niet graag, maar ik vrees wel dat je er wat jong voor bent, aangezien je leven (het mijne ook trouwens) nog moet starten. Ik ging 2 jaar geleden (toen ik 22 was) ook met 2 van mn beste vrienden op vakantie. Welgeteld 3 weken waren nodig om de vriendschap naar de zeik te helpen. En verbouwingen doorstaan met je geliefde, is nog net haalbaar, met vrienden gaat het al een pak moeilijker zijn.

Je zou al bijna een volledig afgewerkt pand moeten kunnen kopen waarbij je met goed 20.000 euro verbouwingen het kan optimaliseren, maar dan valt je 'goedkoop' principe weg...
    Tough one.

Member Bruno001's schermafbeelding
    iTrader
    125 (100%)
    Ik zou het niet doen

Banned
    iTrader
    0
    edit, beginpost niet treffelijk gelezen

ontopic, ik weet eigenlijk niet of dat zomaar kan.. ik veronderstel van wel

tja ik dacht eerst dat jullie gingen samen wonen maar je maakt er elk je eigen appartement van, als je er allemaal evenveel voor betaald en op papier zet kan het niet echt mislopen zeker? Tenzij je je gaat beginnen storen aan elkaar als buren, dan zou het wel eens serieuze miserie kunnen worden

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    54 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iplf Bekijk bericht

Met verschillende personen zonder relatie onder eenzelfde dak wonen en faciliteiten delen is in andere landen heel wat minder uitzonderlijk dan hier, daarom geloof ik wel in het principe, mits duidelijke afspraken.
    Ik geloof ook in het principe.

Om te huren.
    Niet om te kopen.

Member
    iTrader
    6 (88%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iplf
    Is het de bedoeling het 'kotprincipe' toe te passen met 1 grote gezamelijke ruimte voor sanitair & keuken, en verder 3 'luxestudios' inclusief living in elke studio apart? Of enkel bed/bureauruimte privé en verder alles gezamelijk? In het eerste geval lijkt het mij doenbaar, in het 2e geval veel minder. Voldoende privéruimte hebben is essentieel.
    Het is de bedoeling om er echt apart woning van te maken. Dus buiten inkom met trap niets gezamenlijk. De prijs dat ieders moet bijdragen aan de aankoop van de woning zal ook berekend worden hoeveel m² deze persoon krijgt hiervan.
    Het is natuurlijk bijna onmogelijk om een huis perfect gelijk in te delen in 3 gelijke appartementen.

Zo denken wij er ook over, wij kennen elkaar nu al een dikke 10j.
    Maar GOEDE afspraken maken zijn zeker een vereisten.

Echter, met een lening die snel richting 70.000 per persoon gaat (tenzij jullie allemaal mooi spaargeld hebben) ga je ook al snel 10 jaar vastzitten en op 10 jaar kan er veel veranderen. Da's wel iets om goed over na te denken.
    Het verhuisprobleem kan je vlot opvangen door als gezamelijke eigenaars op te treden bij verhuur. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn het zo uit te werken dat als 1 persoon zich wil uitkopen, de andere 2 voorrang krijgen? Immers als binnen 5 jaar iemand verhuist en er niets meer mee te maken wil hebben, dan heb je via je lening al wat marge vrij om het 3e deel over te kopen.
    Ja, dit heb je dan ook wel..

---
    Momenteel was ik zo aan het denken.
    Wij kopen met 3 een huis, dus onze namen komen allemaal 3 op het eigendomspapier te staan. We verdelen de prijs afhankelijk van hoeveel m² ieders krijgt/wilt en iedereen moet zelfs instaan voor zijn appartement te verbouwen. Buiten een paar gezamenlijke kosten zoals het dak, gevels, inkom is alles persoonlijk. Hoe we het gaan doen met de water/gas/elec meters weet ik nog niet...

Het is inderdaad wel een gigantisch project als je er eens diep over nadenkt...

Member
    iTrader
    8 (100%)
    De kans dat het stukloopt op ergernissen, lijkt me groter dan dat het stukloopt op financiële (in de breedste zin van het woord) geschillen. Mits een waterdicht contract zou het dan toch moeten kunnen lukken.
    Er zijn mensen die zonder veel problemen met anderen kunnen samenleven, en er zijn er ook die zonder veel problemen met anderen kunnen samenwerken (bvb. zelfstandigen die samen met vriend een zaak starten). Als jullie alle3 bij zowel categorie 1 als categorie 2 horen, dan is het haalbaar. Spijtig genoeg ligt net daar het probleem vrees ik. En op 22 kan je nooit weten of dat het geval is...

Ik vind het alleszins een zeer interessant concept.

Member
    iTrader
    6 (88%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    Om te huren.
    Niet om te kopen.
    Huren is in mijn ogen, iemand anders rijk maken.

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Je moet vooral zorgen dat als ene zijn deel kwijt wilt, je dit ook als apart deel van het huis kunt verkopen. Zoals een studio dus.

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoopX Bekijk bericht
    Het is de bedoeling om er echt apart woning van te maken. Dus buiten inkom met trap niets gezamenlijk.
    Dus dat worden 3 appartementen met 3 livings, 3 badkamers, 3 keukens, 3 slaapkamers en 3 wc's? Dat wordt een serieus huis. Met een grote lening waar je lang aan zal vast zitten. Jullie zijn nu nog jong, maar er zal wel een moment komen waarop je een vaste vriendin krijgt, misschien wil gaan samenwonen (tot daar nog alles goed) en er misschien wel kindjes komen, je graag een tuin zou hebben, een extra slaapkamer of 2,...

Plus dan zit je nog eens met de juridische toestanden. Is het mogelijk om van één huis drie te maken, met dus ook drie huisnummers? Wat moet je daarvoor doen? Mag dat wel zomaar? Ik zou het niet weten, maar het is iets om mee te nemen.
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Ohm
    Ohm is offline
    Member Ohm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    1 man verliest zijn job en raakt terug moeilijk aan de bak. " ja maar, ik heb u huur deze maand al voorgeschoten. Zuipt eens wat minder op cafe!"...
    1 iemand krijgt een vriendin en wilt hiermee samenwonen. " ja maar, nu moeten we de lening verdelen onder 2 man en den andere heeft geen centen omdat hem werkloos is! Ge laat ons stikken, gast!"...

De huishoudelijk taken worden verdeeld en als 1 iemand die niet goed opvolgt komt daar ruzie van. " ja maar, ik heb de afwas vorige week al gedaan! Nu is het uwe toer" " Nee jong, ik moet naar mijn lief"...

Nee nee, laat maar zo en koopt of huurt allemaal een eigen stek. Gaat alleen maar miserie van komen.
    In het begin zal het allemaal goed draaien en zal het dikke fun zijn, maar dat gaat niet lang blijven duren. Den ene krijgt een lief en stoort zich aan het feit dat hij niet ongemerkt zijn vriendin kan behagen, de ene zet de muziek te hard als de andere nen film aan het volgen is, ene wilt de afwas niet doen, den andere is een varken dat alles laat rond slingeren, enz enz...

Heb gewerkt met iemand die ook gaan samenwonen was met 2 vrienden van hem. Ze spreken niet meer tegen elkaar.

Member meino's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Drie vrijgezellen ieder in hun "studio/appartementje" in hetzelfde gebouw... En dat moet dan nog verbouwd worden...

Niet doen!

Sowieso blijven jullie alledrie waarschijnlijk geen vrijgezel (om al maar iets zeer voor de hand liggends te nemen als voorbeeld.)

Het argument "we kennen elkaar al 10 jaar" is er geen. Dat betekent dat jullie elkaar kennen vanaf jullie 12de. Dat zijn heel andere omstandigheden dan nu.
    En dan zwijg ik nog over hoe hard omstandigheden kunnen veranderen na pakweg nog eens tien jaar - als je dus 30+ zou zijn.

Soit. Beetje geduld en als je persé thuis weg wil: koop naargelang je aankan of huur zelf. En als je tegen huren bent.

Het lijkt me hier een geval van "Ik zou graag willen, maar ik kan niet... dus ik ga sleutelen TOT het lukt." Nu ja, imo eigen aan jeugdig enthousiasme / naïviteit.

Banned
    iTrader
    0
    ja idd, wat ga je eigenlijk doen moest er 1 zijn die weg gaat en samen gaat wonen? Dan sta je daar toch?

Member witten's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    jonges jonges is dit niet het principe kangeroewoning? maar dan met een niet familiale bezetting?

klein artikeltje

wat uitleg over de moeilijke fiscale aspecten

zal nog niet zo simpel zijn denk ik. maar er bestaan reeds voorbeelden van

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    De meeste mensen kunnen nog niet met hun eigen vriendin alle dagen samenleven, laat staan dat een paar vrienden dat wel kunnen. Er zal veel ruzie en haat ontstaan tussen jullie. Ge kunt het altijd eens proberen door iets groots te huren, en als dat een jaar lukt dan kan je nog de stap zetten naar kopen.

Wat als jullie iets kopen en na een jaar willen jullie dit plan stopzetten? Wat dan? De registratierechten kan je meenemen naar uw volgende lening, is dat dan gedeeld door 3? Ge gaat al een extra kost hebben voor uw notaris die deze rare situatie zal moeten uitwerken tot in detail. Als het mislukt, gaat het jullie alle 3 wat geld gekost hebben, je zal er dus verlies op gemaakt hebben. Beste is om een huis / app pas na 5 jaar te verkopen of later als je er wat winst wil op maken.

Leuk idee, maar probeer het eerst eens via huren.
    Er staan genoeg grote huizen te huur.

Bewijst toch maar eens hoe marginaal we allemaal bezig zijn hé. Huizen kopen van 300-400k waardoor we heel ons leven nooit uitbundige zaken mogen doen en iedere euro moeten omdraaien.
    Naast leven om te werken en werken om te leven is er nu een 3e bijgekomen: leven voor een woning.

Member Wonkelrijm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als jullie daar alle drie in jullie eigen appartement je domicilie willen zetten hoeven er dan geen wijzigingen aangebracht te worden in het kadaster ook?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten