Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 21 t/m 38 van 38
    JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dubbelpunt Bekijk bericht
    Bewijst toch maar eens hoe marginaal we allemaal bezig zijn hé. Huizen kopen van 300-400k waardoor we heel ons leven nooit uitbundige zaken mogen doen en iedere euro moeten omdraaien.
    Naast leven om te werken en werken om te leven is er nu een 3e bijgekomen: leven voor een woning.
    ik ken niemand die als 22-jarige een huis van 300k-400k koopt.

Nu, on topic (de rest is voor die andere topic):

los van de praktische problemen zijn er héél wat juridische bezwaren:

1) jullie willen met 3 een gebouw kopen. Ok, dan zijn jullie met 3 eigenaar van 1/3e van elke steen, tegel, ... dit wil dus ook zeggen dat jij verantwoordelijk bent voor het appartement van je 2 vrienden. Wil je dat oplossen, dan moet je dat laten opsplitsen en verkopen aan elk van jullie 3.
    2) jullie willen van een eengezinswoning een 3-gezinswoning maken. In vele steden gewoon al verboden of sterk gereglementeerd. Maak eerst dat jullie weten of dat mogelijk is, wat de voorwaarden zijn, wat bouwtechnisch moet, ...
    3) wie gaat er als syndicus optreden (verantwoordelijke van het gebouw)? Gezien jullie een gemeenschappelijke gang, dak, ... zullen hebben, zijn jullie eigenlijk verplicht om een syndicus te hebben die zal optreden voor de gemeenschap van het gebouw. Wie durft dit (maw: wie durft eventueel optreden tegen anderen?)
    4) Hoe zal de verdeling in "aandelen" gebeuren: hoeveel duizendsten is eigendom van de persoon die beneden woont, ... Wie zal dat bepalen?

En dan de praktische zaken:
    - hoe regel je electriciteit, verwarmingskosten, ...
    - hoe regel je het als iemand weg wil, samenwoont met z'n vriendin in dat appartement (verwarmingskosten stijgen dan meestal sterk), ...
    - hoe regel je het qua verbouwingswerken aan de algemene delen (bvb centrale verwarming, ...)?

Het is al moeilijk om met vrienden iets te huren (been there, done that), laat staan om met vrienden zomaar iets te kopen, laat staan om dat dan nog gewoon op te splitsen in 3 stukken.

ALS je het al zou willen doen, zou ik eerder adviseren om met kamers te werken en de rest zo gemeenschappelijk mogelijk te laten gaan. Is wss niet wat je wil, maar bespaart je héél wat miserie en op die manier hebben jullie alledrie toch een deel "gekocht" en "verspil" je geen huur. Je zal nog problemen (kunnen) hebben, maar het zal een stuk minder vlot in ruzie verzeilen. Je bent dan tot elkaar veroordeeld om samenleven, tegen wil en dank, iets wat je al midner hebt als je 3 apparte appartementen hebt.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Je moet vooral zorgen dat als ene zijn deel kwijt wilt, je dit ook als apart deel van het huis kunt verkopen. Zoals een studio dus.
    Inderdaad.

Als het het huis kan opsplitsen in 3 appartementen (kan/mag dit van de gemeente, want dat is niet altijd mogelijk), en je laat dit vooraf in een basisakte gieten, en elk koopt 1 van de 3 appartementen apart, en iedereen leent voor zijn appartement elk, dan lijkt er mij niet zo'n probleem.

Wil je gewoon het huis in zijn geheel aankopen met 3. Dat kan, maar qua lening ga je dan toch met 1 lening zitten waar jullie gezamenlijk voor verantwoordelijk voor zijn.

Bijv. huis kost 210.000 euro en je wil 210.000 euro lenen, dan leen je niet elk 70.000 euro, maar dan leen je gezamenlijk 210.000 euro.
    Gevolg: als je vrienden niet meer betalen (om welke reden dan ook), dan moet jij maar zien dat de volledige maandlast voor een krediet van 210.000 euro er ligt, wil je je het huis niet kwijtgeraken.
    Bovendien zijn woningkredieten vaak op lange duur, en gezien de lange duur kan er veel veranderen in tussentijd.

Edit: JPV heeft het tevens correct en uitgebreider verwoord (had zijn post nog niet gezien).

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    miserie.

niet doen. Al de redenen zijn al vermeld door JPV. Huur samen een woning, en deel de vaste kosten door 3.

Member
    iTrader
    6 (88%)
    Bij nader inzien was het misschien wel een beetje naïef om te denken dat het zomaar zou kunnen. En zoals al veel mensen hebben aangekaart, relatie veranderen...

Het was gewoon een idee wat we hadden, om zo als alleenstaande toch iets "deftig" te kunnen kopen. Zelf en mijn vrienden ook zijn nogal gesteld op onze prive..
    Dus iets kopen/huren met gemeenschappelijke ruimtes zal er niet direct inzitten, zou mij hier ook niet goed bij voelen.

Misschien is het idee om eerst proberen een jaar iets te huren om te zien of we elkaar kunnen overleven wel een idee..

Maar voorlopig ga ik alles even op het schap zetten, en natuurlijk mooi blijven sparen :-)

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    54 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    Ik geloof ook in het principe om samen te wonen met vrienden.

Om te huren.
    Niet om te kopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoopX Bekijk bericht
    Huren is in mijn ogen, iemand anders rijk maken.

Banned
    iTrader
    0
    wacht gewoon nog een jaar of 5, ik was ook 26 toen wij samen gaan wonen zijn.. Je bent op je gemak thuis, je kan veel sparen. Doen wat je wil, je hebt de helft van het huishouden niet dat je moet doen, geen facturen,.. En ondertussen heb je mss een vriendin en kan je direct je zin kopen of nog eerst een jaar samen iets huren. En als je er nog geen hebt kun je nog altijd een appartementje kopen voor jezelf dan.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    intressant project, beste oplossing:
    - huis kopen
    - verbouwen
    - huis officieel laten ombouwen tot app gebouw met 3 adressen
    - elke persoon wordt eigenaar van een app met zijn eigen fnanciering

alles zo snel mogelijk doen, zodat dat laatste zo snel mogelijk bereikt wordt, nl iedereen verantwoordlijk voor zijn eigen app met zijn eigen fnanciering (en elk een dus vrij om te verkopen, als er iemand werkloos wordt, is dat volledig zijn probleem en kan er nietmand 'meegetrokken' worden in de faling)

fixed?

Member
    iTrader
    6 (88%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    - huis kopen
    - verbouwen

alles zo snel mogelijk doen, zodat dat laatste zo snel mogelijk bereikt wordt, nl iedereen verantwoordlijk voor zijn eigen app met zijn eigen fnanciering (en elk een dus vrij om te verkopen, als er iemand werkloos wordt, is dat volledig zijn probleem en kan er nietmand 'meegetrokken' worden in de faling)

fixed?
    Dat was normaal de bedoeling, maar dat zou betekenen dat er iemand eerst het huis moeten kopen. Om daarna de afzonderlijke appartementjes te kunnen verkopen?

Member meino's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    - huis kopen
    - verbouwen

fixed?
    Euhm...

Neen.

Gewoonweg... "neen".

Rotslecht idee.

Tenzij jij zegt: "ik heb dat zelf zo gedaan" en/of "ik ken persoonlijk drie jonge twintigers die dat zo aangepakt hebben", dan neem ik mijn woorden terug.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    waarom is dat zo slecht?

het grootste probleem waar iedereen over klaagt is dat als er ene uit wil stappen om één of andere reden, dat de andere dan zijn financiele lasten moeten dragen

op de manier die ik beschrijft hebt ge hier toch geen last van? en toch hebt ge het vooropgestelde doel/project: nl een huis ombouwen met 3 vrienden

Member Saiyajin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou het ten zeerste afraden want er komt na verloop van tijd toch spel van.

Ik HUUR samen met een kameraad die ik al van jongs af ken een appartement en dat is soms al niet even gemakkelijk zoals gedacht.

Je kan mss beter eerst eens een grote villa met je 2 maten huren daar heb je ook plaats zat en na 2-3 jaar zien of je dan nog iets wil kopen. (al betwijfel ik het)

Member meino's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    sneax, het is een slecht idee owv:

- Lees JPV's post eens.

- Zoiets doet ge niet "zo snel mogelijk" omdat "snel", "bouwen", "verbouwen" woorden zijn die zelden tot nooit samen in één zin staan.

- Bekijk het financieel. Deze oplossing is sowieso niet "goedkoop".
    Huis kopen = dokken
    Huis verbouwen = dokken

- RoopX zegt het zelf: wie koopt in eerste instantie het huis? "Zeg, kunt ge mij even een huis voorschieten... we zijn met 3 twintigers om u dat terug te betalen." Wie / welke bank doet dat?

Het is allemaal nodeloos ingewikkeld.

Wil je persé thuis weg: koop een appartement voor uzelf indien het huren geen oplossing is.
    Dat "we zijn vrienden en kennen elkaar al zo lang"... nogmaals: drogreden. Op uw 22ste zijt ge niet meer de mens die ge waart op - pak uw 18de (alé, dat hoop ik toch voor iedereen ) en zelfs na enkele jaren te werken en volledig ZELF al uw rekeningen te betalen zijt ge niet meer de mens die pas vd hogeschool / unief / whatever afkwam.

Sowieso, als ge verder wilt springen dan dat uwe portefeuille diep is, ge zult aan het einde van de rit een serieuze rekening krijgen.
    Geduld loont. Sparen loont.

Ik "wil" thuis weg betekent niet zomaar automatisch Ik "kan" thuis weg.

In ieder geval: wat RoopX ook doet... succes ermee!

JPV
    JPV is nu online
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoopX Bekijk bericht
    Bij nader inzien was het misschien wel een beetje naïef om te denken dat het zomaar zou kunnen. En zoals al veel mensen hebben aangekaart, relatie veranderen...

Het was gewoon een idee wat we hadden, om zo als alleenstaande toch iets "deftig" te kunnen kopen. Zelf en mijn vrienden ook zijn nogal gesteld op onze prive..
    Dus iets kopen/huren met gemeenschappelijke ruimtes zal er niet direct inzitten, zou mij hier ook niet goed bij voelen.

Misschien is het idee om eerst proberen een jaar iets te huren om te zien of we elkaar kunnen overleven wel een idee..

Maar voorlopig ga ik alles even op het schap zetten, en natuurlijk mooi blijven sparen :-)
    Roopx, het enige wat je (MISSCHIEN) kan doen is: zélf een huis kopen (met grote financiële inbreng of minstens borgstelling van je ouders bvb) en in dat huis kamers verhuren aan vriendin ZONDER mogelijkheid tot domiciliering (dus als studentenkamer).

Indien je dit wil, is dat meestal wél mogelijk, maar nog steeds onderheving aan gemeentelijke reglementering én zal het niet zomaar lukken.

Member nite's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Als ge toch een huis wilt kopen om daar appartementen van te maken. Zou ge dan niet beter gewoon een aantal appartementen in hetzelfde gebouw kopen? Het eindresultaat is dan toch hetzelfde. Ge woont samen in hetzelfde huis en ieder heeft een eigen appartement. Voordeel is dan dat ge veel minder problemen hebt met gemeenschappelijke eigendom. Ieder koopt zijn eigen appartement en dat is dan volledig private eigendom, de trappenhal en misschien de tuin is dan gedeelde eigendom.

Member Kingfisher's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het komt meer en meer voor (ttz van 0.0001 naar 0.0002%) dat mensen samen iets kopen: kangoeroewonen, co-housing.

Bij ons in de buurt hebben een paar families dit gekocht: Google Maps
    een oude vierkansthoeve die nu is omgevormd tot verschillende huizen, met een centrale koer, en een gigantische tuin er rond.

Op Samenhuizen.be - Start vind je meer voorbeelden. Het kan, maar je moet goed voorbereid zijn. Het wordt ook meer en meer gezien als mogelijkheid om het aantal wooneenheden te vergroten, en wordt hier en daar al aangemoedigd via subsidies e.d.

Member
    iTrader
    0
    Niet doen. Zelf samen gehuurt met een kameraad met de bedoeling het voor 3 jaar te doen.

In na iets meer dan 1 jaar geeindigd. Met die kameraad ging alles perfect, met zijn psycho lief heel wat minder. Zij was studente en kon volgens haar dus niks meeleggen, maar at wel volop mee, douchen, tv kijken, zat er met vriendinnen (en dan nog geen knappe),...

En dus toen hij wegging, heb je de keuze: plotseling veel meer huur betalen of zelf ook verhuizen.

Member GrAmLin's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik zou dit t'n stelligste afraden.

Hierbij enkele nadelen,

- Je denkt dat je aan de huurprijs kan kopen, echter is dit niet zo op het moment dat je wil gaan verkopen moet je elkaar uitkopen, dit gaat niet zomaar. Als één van de 3 weg wil (en dit zal gebeuren) omdat die persoon plots iemand zal leren kennen. Gaat ze zeker niet instemmen om met je vrienden te wonen. Dit kost een bom geld omdat de andere de lening volledig moet overnemen + ook al de maanden die al betaald zijn uitbetalen. Binnen een jaar loop je vast en kan je enkel nog maar het volledig huis verkopen. Als je dan zou verkopen heb je nog altijd geen winst, dit omdat je ook nog de intresten moet betalen op de bestaande lening.

- Samenwonen is wel toegestaan maar dan wel allemaal op één adres, je kan niet zomaar een huis opsplitsen in 3 gelijke delen. Gemeente zal dit niet toelaten. Dus jullie moeten allemaal jullie domicilie op één adres zetten.

- Notaris zal je dit ook afraden. Wat met je schuldsaldoverzekering? Wat als er één van de 3 een ongeval zou krijgen en het leven laten (dit kan gebeuren) dan wordt de familie van die persoon eigenaar van het huis. (deel) echter wil dit zeggen indien ze dit wensen dat je uw huis nooit meer mag verkopen, dit omdat zij hiervoor moeten instemmen.

IK persoonlijk zou het ZEKER niet doen, dit omdat het veel te gevaarlijk is, indien er één iets mis loopt, er komt een lief bij, ongeval, vriendschap loopt stuk, dan zit je vast aan elkaar. Op financieel vlak !

Dus als je een huis koopt mag je het maar naar 10 jaar verkopen, dan pas gaje even draaien of een kleine winst hebben. Vroeger verkopen is onmogelijk zonder schade.

Bv koppels die uit elkaar gaan en het huis verkopen, die mogen ook nog jaren lang verder betalen aan het huis. Want het huis is NIET afbetaald, ook niet na verkoop, dit door de intresten.

Groeten

JPV
    JPV is nu online
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GrAmLin Bekijk bericht
    Dus als je een huis koopt mag je het maar naar 10 jaar verkopen, dan pas gaje even draaien of een kleine winst hebben. Vroeger verkopen is onmogelijk zonder schade.
    Waar haal je dat uit? Als wij vandaag ons huis verkopen wegens uit elkaar gaan, zal de fiscus geen probleem maken en zullen wij in principe minstens een klein beetje winst maken (allez, als we op't gemak uit elkaar gaan en ons huis aan 90% van de aangekochte waarde kunnen verkopen, wat geen probleem zou moeten zijn wegens de ligging).

Het klopt wel dat een redelijk aantal mensen die binnen de pakweg 5 jaar hun huis verkopen, wat schade zullen doen. Maar dat is zeker niet iedereen en zeker niet voor mensen die 10 jaar een huis hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GrAmLin
    Bv koppels die uit elkaar gaan en het huis verkopen, die mogen ook nog jaren lang verder betalen aan het huis. Want het huis is NIET afbetaald, ook niet na verkoop, dit door de intresten.
    In een standaardsituatie wordt de lening afbetaald met de inkomsten uit de verkoop van de woning. Net daarom dat de meeste banken niet happig zijn om meer dan 100% quotiteit te dulden. Gezien elke lening minstens al even afbetaald wordt vooraleer het huis bij een scheiding verkocht wordt, zitten ze dan al relatief veilig in de meeste situaties. De meeste leningen zitten trouwens tussen 60 & 80% quotiteit, dus die zijn wél met de verkoop van de woning afbetaald.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten