Pagina 2 van 46 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 40 van 916

Discussie: Huren of Kopen?

Member
    iTrader
    44 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Mijn loon lag net onder de €1500 toen ik begon te zoeken naar een lening (zal augustus-september geweest zijn) en ze deden er niet moeilijk over om tot €800~€900 af te betalen maandelijks. En dit was bij verschillende banken het geval. Ik ben allesinds onder de €600 gebleven.
    Zal misschien nog wat moeten rondhoren maar als ik 800 euro leen hoe ik ook niet zoveel meer over e.
    Maar heb nu mooi app gezien en met hulp van mij ouders moet wel lukken

Member Den Deze's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    En dan verschieten mensen dat ze de lening niet meer kunnen afbetalen en een pak schulden krijgen...
    Als je dan nog maar 700€ per maand over hebt voor al de rest (verzekeringen, elektriciteit, water, taksen, auto, eten, ...) dan ga je niet ver komen

Approved 9-lifer -RaZoR-'s schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ik en mijn vriendin huren ook momenteel, maar wel een huis aangekocht (nieuwbouw die nog gebouwd moet worden) die water-en winddicht wordt gezet.

Dit omdat we ook met een zoon zitten van 14 maanden en we hem niet willen laten opgroeien in ons huurhuis, pas op, tis leuk wonen enzo, maar het is en blijft weggesmeten geld.

Om ff een idee te schetsen:

ik heb een maandloon van 1500€ netto (met nachtwerk, anders is dit 1300)
    vriendin haar gegevens doe ik hier niet uit de doeken

komt erop neer dat we nu allebei 800 euro elk storten (dus 1600) naar een gemeesnchappelijke rekening die gebruikt wordt om de huur, elec, gas, water, verzekering, kinderopvang, eten. Huur is al 540 euro en voor de rest komen we nipt toe voor ons kosten voor te huren. En kinderopvang is de grootste slokop (350 euro afgerond per maand)

dan hebben we bij de bank een lening van 175k, en een eigen inbreng die ik hier niet ga mededelen aan een scherpe rentevoet van 3.59% (vastgezet)

komt op 25 jaar neer op zo'n 970 euro per maand, maar na 10 jaar vermindert dit al met een 200tal euro, en dan elke 5 jaar minder (in feite 4 aparte leningen: groene lening, hypothecaire lening en nog 2 andere waarvan ik de details niet weet)

Nu, ons huis gaat af zijn hopen we in augustus of september, dan rekenen we nog een dikke 6 maanden werk erin en dan kunnen we onze 540 euro huur beginnen sparen.

Het is moeilijk, maar we geraken der wel Hopelijk schrik ik huurders die nu iets willen kopen niet af, want het is redelijk krap op het einde van de maand
    Laatst gewijzigd door -RaZoR-; 25 februari 2012 om 10:11

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -RaZoR- Bekijk bericht

Nu, ons huis gaat af zijn hopen we in augustus of september, dan rekenen we nog een dikke 6 maanden werk erin en dan kunnen we onze 540 euro huur beginnen sparen.

Het is moeilijk, maar we geraken der wel Hopelijk schrik ik huurders die nu iets willen kopen niet af, want het is redelijk krap op het einde van de maand
    Kortom in het volgende jaar mag er niets misgaan (werkloosheid) of jullie kunnen uw lening niet meer afbetalen.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    61 (100%)
    komt op 25 jaar neer op zo'n 970 euro per maand, maar na 10 jaar vermindert dit al met een 200tal euro, en dan elke 5 jaar minder (in feite 4 aparte leningen: groene lening, hypothecaire lening en nog 2 andere waarvan ik de details niet weet)

)
    Veel heb je dus niet ingebracht? Een dikke 25000 euro + dan nog eens de kosten? Voor 200.000 euro heb je dus eigenlijk niet veel huis dan lijkt me.

Ik zou het toch moeilijk kunnen, 25 jaar een groot stuk van uw maandloon steken in een huis.

Hopelijk zullen de prijzen van het vastgoed niet te sterk dalen. Anders zullen er redelijk wat met een overblijvende schuld verkopen als ze hun lening plots niet meer aankunnen.

Approved 9-lifer -RaZoR-'s schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Kortom in het volgende jaar mag er niets misgaan (werkloosheid) of jullie kunnen uw lening niet meer afbetalen.
    Kzit statutair bij de nmbs, weliswaar als starter dus mn loon zit atm nog op de laagste schaal. mn vriendin heeft ook een goede jobdus over dat maken we ons gen zorgen.

@ mcgregor: ter uw informatie, we steken er 100 000 eigen middelen in, is dus 275k totaal;-)

iTrader
    1 (100%)
    Kzit statutair bij de nmbs, mn vriendin heeft ook een goede jobdus over dat maken we ons gen zorgen.

@ mcgregor: ter uw informatie, we steken er 100 000 eigen middelen in, is dus 275k totaal;-)
    Bij uw uitleg volgende keer erbijzetten dat je statutair bent. Dit is een heel groot verschil (ook in onderhandelingsmogelijkheden met een bank).

Nuja... griekenland heeft van dat statutaire principe ook al brandhout gemaakt.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    61 (100%)
    Kzit statutair bij de nmbs, weliswaar als starter dus mn loon zit atm nog op de laagste schaal. mn vriendin heeft ook een goede jobdus over dat maken we ons gen zorgen.

Ah ok, mooi bedrag

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    we steken er 100 000 eigen middelen in
    Hoe doe je dit in godsnaam?

Approved 9-lifer stvw's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dubbelpunt Bekijk bericht
    Het geld van de rekening halen?

iTrader
    1 (100%)
    Dat is nu niet zo moeilijk hoor. 100k gezamenlijk is 50k elk. Indien je niet kwistig rondstrooit met uw geld en er geen probleem mee hebt om 2 jaar thuis te wonen kun je daar mits spaargeld wel aan komen.

Indien het 1 persoon was die 100k eigen middelen zou inbrengen dan zou het heel anders geweest zijn daar we dan al spreken over +- 5 jaar thuiswonen en leven als een asceet en op "kosten" van de ouders.

Member
    iTrader
    0
    Dat is nu niet zo moeilijk hoor. 100k gezamenlijk is 50k elk. Indien je niet kwistig rondstrooit met uw geld en er geen probleem mee hebt om 2 jaar thuis te wonen kun je daar mits spaargeld wel aan komen.

Indien het 1 persoon was die 100k eigen middelen zou inbrengen dan zou het heel anders geweest zijn daar we dan al spreken over +- 5 jaar thuiswonen en leven als een asceet en op "kosten" van de ouders.
    In 2jaar 50k sparen? Moet je al een 2000netto verdienen, mag je geen cent uitgeven en mogen ouders geen huishuur vragen. Eerst wat ik kocht was een auto om te gaan werken. Voor wie zoveel sparen om in het beste geval een krotrijwoning met nog hopen werk af te betalen gedurende 30jaar? Als iedereen hun zuurverdiende centen zelf houd (om hun huis te kunnen renoveren) en niet afgeeft aan die geldwolven om hun krot te kunnen kopen zullen de prijzen dan misschien eens kunnen dalen.
    De generatie babyboomers staat eindelijk klaar om ons de genadeslag toe te dienen. Een generatie lang hebben ze genoten van sociale voorzieningen waar geen geld voor was, zodat haar kinderen en kleinkinderen een gigantische schuldberg mogen afbetalen en terwijl al die voorzieningen terug af te bouwen. Terwijl zij van hun welverdiend (pré-)pensioen genieten in Benidorm zullen wij wel werken tot we bejaard zijn om ons rijhuisje dat we van hen voor 300.000 euro mochten overnemen, afbetaald te krijgen.

Member the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rangeerder Bekijk bericht
    In 2jaar 50k sparen? Moet je al een 2000netto verdienen, mag je geen cent uitgeven en mogen ouders geen huishuur vragen.
    Wat veel mensen blijven vergeten is dat ge ook al kunt sparen voor ge begint te werken. Als ge niet al het geld van vakantiejobs/weekendwerk direct opspendeert kan je tegen de dag dat je begint te werken ook al een spaarpotje hebben. Reken daar nog een aantal kadokes bij, ... en ge komt na 2j werken wel aan 50k.
    Hangt natuurlijk af van uw levensstijl en wanneer ge beseft dat het leven duur is...

iTrader
    5 (86%)
    Ik heb 3 jaar thuis gewoond / gewerkt en toen kon ik 1000eur sparen iedere maand. Wat veel was. Als je jong bent verdien je niet veel denk ik, en ik moest thuis nog geld afgeven om thuis te wonen en ik wou ook wat geld op zak hebben. Wie niet denk ik dan?

Soit, dit kwam neer op 30.000eur sparen. Veel geld op 3 jaar tijd en ik ben zeker een uitzondering in mijn vriendenkring. Maar hier dus niet. Hier is het doodnormaal om 50.000eur te sparen op 2 jaar tijd. Leve 9lives.

Ik ben tevreden dat er nog mensen bestaan zoals Rangeerder. Ik denk ook dat er hier veel van thuis uit kregen en juist daarom veel konden sparen. Met andere woorden, het is alweer 50.000eur gekregen van mama en papa, zonder dat ze het zélf beseffen.

En niemand wil een wagen als hij 18 is, is dat de realiteit? En wie zal de verzekering dan betalen? En de benzine? En de kledij? En de pay&go kaart? En het eten? En de was en de plas?

Approved 9-lifer stvw's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Hier is het doodnormaal om 50.000eur te sparen op 2 jaar tijd. Leve 9lives.
    Het is hier ook doodnormaal om de x.000 die je krijgt van je ouders te aanzien als 'doodnormaal'

Maar zoals altijd hier zijn het de uitzonderingen die hier maar wat graag naar voren komen met hun financieen. Het heeft geen zin om je daar druk in te maken

iTrader
    1 (100%)
    Ik heb 3 jaar thuis gewoond / gewerkt en toen kon ik 1000eur sparen iedere maand. Wat veel was. Als je jong bent verdien je niet veel denk ik, en ik moest thuis nog geld afgeven om thuis te wonen en ik wou ook wat geld op zak hebben. Wie niet denk ik dan?
    Ik heb gezegd dat het mogelijk was. Niet dat het makkelijk was, noch dat het exact 2 jaar was.

Ik ben tevreden dat er nog mensen bestaan zoals Rangeerder. Ik denk ook dat er hier veel van thuis uit kregen en juist daarom veel konden sparen. Met andere woorden, het is alweer 50.000eur gekregen van mama en papa, zonder dat ze het zélf beseffen.
    Natuurlijk beseffen we dit. Maar het is niet omdat het mogelijk is via de hulp van de ouders dat deze personen het nog altijd zelf hebben gedaan.

En niemand wil een wagen als hij 18 is, is dat de realiteit? En wie zal de verzekering dan betalen? En de benzine? En de kledij? En de pay&go kaart? En het eten? En de was en de plas?
    Tuurlijk wil iedereen een wagen. Ik wil een chevrolet camaro... het is niet omdat ik iets wil dat ik het daarom ook maar moet kopen. Je hebt een bepaald budget en je stelt uzelf prioriteiten. Indien je het belangrijker vind om dit geld te spenderen aan een wagen en aan de gelieerde benzine of aan nieuwe kledij of aan een pay&go kaart dan is dit uw eigen keuze.

Ik heb geen eigen wagen, nooit gehad sinds mijn 18 jaar. Natuurlijk mocht ik deze af en toe gebruiken van de ouders of grootouders. Aan deze "gunst" hingen wel andere tegengunsten af. Niet dat ik ze anders ook niet deed... maar bon indien ik continue de klootzak uithing, thuis niet hielp met vanalles en nog wat, niet binnen de regels liep die het wonen onder het dak van de ouders respecteerden dan zou het natuurlijk nooit mogelijk zijn. En natuurlijk hangt dit ook een beetje af van het geluk dat je hebt gehad met uw ouders.

Kortom het is echter allemaal mogelijk binnen die termijn.

iTrader
    5 (86%)
    Ik heb gezegd dat het mogelijk was. Niet dat het makkelijk was, noch dat het exact 2 jaar was.

iTrader
    1 (100%)
    blah mijn eerste versie had +- 2 jaar staan... maar heb er 2 jaar van gemaakt toen ik dacht aan spaargelden na een studie van 4 jaar met bijhorende standaard studentenjob vanaf 15/16 jaar, alsook spaargeld van de "ouders". Denk nog altijd wel dat gemiddeld gezien de meeste onder ons wel iets of wat spaargeld meekrijgen van thuis uit, dat niet echt volledig onze eigen prestatie is.

Member zaffah's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Soit, dit kwam neer op 30.000eur sparen. Veel geld op 3 jaar tijd en ik ben zeker een uitzondering in mijn vriendenkring. Maar hier dus niet. Hier is het doodnormaal om 50.000eur te sparen op 2 jaar tijd. Leve 9lives.

Klopt helemaal wat je zegt. Ik vermoed gewoon dat de meeste mensen niets meer posten vanwege de abnormaal hoge bedragen die hier op vele fora worden genoemd (zie spaarthread en loon thread etc). De middenklasse doet de moeite niet meer om dan te zeggen, hey ik verdien 1300€ en heb na 5 jaar thuis wonen 20k gespaard. Want hoe zou je zelf...?

Nouja, ondanks dat moet je geldbedragen nog altijd met een serieus zwaar korreltje zout nemen

Het is iedereen van harte gegund maar de realiteit voor de gemiddelde mens is volgens mij wel anders dan 50k op 2 jaar sparen. En daar mag je nog zoveel vakantiejobs bijtellen als je wil van mij. Ook niet iedereen krijgt met zijn verjaardag 200€ van mama en papa en ga zo maar verder.

Moest dat de realiteit zijn, dan zouden de huizen toch spotgoedkoop staan? Dan blijf je gewoon 4 jaar thuis, heb je 100k en koop je toch onmiddellijk een huis?

Member the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaffah Bekijk bericht
    Moest dat de realiteit zijn, dan zouden de huizen toch spotgoedkoop staan? Dan blijf je gewoon 4 jaar thuis, heb je 100k en koop je toch onmiddellijk een huis?
    Good luck om iets deftig te vinden voor €100k. Ik ben er ver boven gegaan terwijl ik ook niet gepland had om zoveel uit te geven.

Pagina 2 van 46 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten