Pagina 1 van 250 123451151101 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 4990

Discussie: Huis kopen

Member
    iTrader
    0

Huis kopen

Goeiedag

Mijn vriendin en ik hebben ongeveer een 45 000 à 50 000€ gespaard
    Ik heb een inkomen van ongeveer 1 450-1 550€ netto (arbeiderscontract) zonder maaltijdcheques (7€ per werkdag).
    Mijn vriendin stempelt momenteel (360€/maand) maar zoekt nu al even een halftijdse job aangezien ze 2-3 dagen volwassenonderwijs volgt.

Nu, ons oog is gevallen op een huisje van +-180 000€
    Zou het in ons geval mogelijk zijn om dit te kunnen afbetalen?
    Om de kosten te dekken kunnen we in het begin nog bij de ouders blijven inwonen.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Member Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Gerekend dat je een lening zal moeten aangaan van ongeveer 140.000 euro.
    Dan mag je toch rekenen op een 800 euro afbetalen op 25 jaar
    en 750 euro op 30 jaar...

Ik ga ervan uit dat je op dit moment geen andere kredieten hebt lopen (ook niet voor wagen, visa,...)

Dan moet dit heel nipt te doen zijn. Afhankelijk van de stabiliteit van jouw job natuurlijk...

Approved 9-lifer botbgrt's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Maaltijdcheques worden niet meegerekend voor de hypotheek.

Denk dat het sowieso erg krap wordt met je huidige spaarbedrag en inkomen. Het zou al een heel ander verhaal worden als je vriendin uiteindelijk full-time gaat werken.

Hou er rekening mee dat je al bij al momenteel een hypothecaire lening van minstens 150.000€ nodig zou hebben gezien je naast die 180k nog registratierechten van 10% hebt en meubels en dergelijke moet kunnen aankopen met je spaargeld. Daarnaast is een bijkomende buffer van 10k zeker geen overbodige luxe lijkt mij.

De rest laat ik over aan anderen met meer verstand van zaken.

Edit: Ik ben er trouwens zeker van dat je genoeg banken zult vinden die dit oke zullen vinden. De 1/3e regel is niet erg realistisch meer en heb niet de indruk dat men ze strikt handhaaft.
    Laatst gewijzigd door botbgrt; 23 oktober 2011 om 14:33

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Even een vraagje in de rand: de prijzen die je op immoweb, immovlan of in het notarisblad kan vinden, ik vermoed dat daar nog niets van bijkomende kosten is bijgerekend? (notariskosten en registratierechten al zeker niet)

Iemand die kort kan uitleggen hoe je aan de werkelijke kostprijs van een woning raakt? soms zie ik 21% BTW, andere keren 6% BTW,... Er zou blijkbaar ook een regeling zijn voor een huis ouder als 5 jaar...

Iemand die mij hierover meer kan vertellen?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PJDK Bekijk bericht
    Even een vraagje in de rand: de prijzen die je op immoweb, immovlan of in het notarisblad kan vinden, ik vermoed dat daar nog niets van bijkomende kosten is bijgerekend? (notariskosten en registratierechten al zeker niet)

Iemand die kort kan uitleggen hoe je aan de werkelijke kostprijs van een woning raakt? soms zie ik 21% BTW, andere keren 6% BTW,... Er zou blijkbaar ook een regeling zijn voor een huis ouder als 5 jaar...

Iemand die mij hierover meer kan vertellen?
    Voor een nieuwbouwwoning is er een verkoop onder BTW-stelsel = 21 %.
    Bij een bestaand huis geldt het stelsel van registratierechten = 5 % (kleinbeschrijf) of 10 % (groot bedrijf).

Alle huizen die je te koop ziet staan zijn exclusief alle kosten. Als je bv. een woning koopt van 180 000 mag je rekenen op +/- 15 000€ kosten als je woning klein beschrijf is(registratierechten, dossierkosten, ereloon van de notaris + je hypothecaire kosten).

Member
    iTrader
    0
    Ook al hebben jullie een mooi bedrag gespaard de bank zal jullie niet graag zien afkomen. Jij hebt een gewaarborgd inkomen, maar je vriendin heeft 360 € netto per maand. Mijn advies zorg dat je vriendin zo vlug mogelijk vast werk heeft. Mensen die netto 360 € per maand verdienen ziet de bank niet graag afkomen .

De bank kan jullie desnoods een hypothecair krediet toestaan maar om te onderhandelen hebben jullie geen poot om op te staan. Als de bank jullie een hypothecair krediet zal geven zal dat zijn onder hun voorwaarden. Als jullie allebei een gewaarborgd netto inkomen zouden hebben dan kan je al veel beter onderhandelen met de bank (lager rentetarief, lagere ssv, goedkope brandverzekering). Als er een bank jullie lening zou toestaan zal het wel volledig onder hun voorwaarden zijn .

Approved 9-lifer Macdude's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    @Meds: je overdrijft. De banken gaan ze wel graag zien komen en hij heeft wel degelijk iets te onderhandelen. Het inkomen van zijn vriendin zal der ook alleen maar op voorruit gaan he. (hoe lang duurt da onderwijs nog?)

En als ze een parttime job vind dan zal het ook nog wel zo goed als verdubbelen.

Door zijn eigen spaarpot wordt het risico voor de bank een pak kleiner en dat geeft hem wel degelijk een goede onderhandelingspositie.

Ik zou wel nog een buffer achterhouden van minstens een 10k. Is dat huis trouwens instapklaar of moet er nog verbouwd worden. Indien je moet verbouwen dan veranderd dat de situatie wel.

Member
    iTrader
    0
    -Het huis lijkt me zeker instapklaar gezien de foto's.
    -2,5jaar geleden auto gekocht, deze lening (+-240€) verloopt op maart 2012 (nog 6 tal maanden)
    -meubels hebben we niet direct nodig aangezien we nog even thuis kunnen wonen om de kosten te dekken.

alvast bedankt voor de reacties en tips!

edit: mijn vriendin studeert dit schooljaar af (juni 2012) en wil sowieso graag zo snel mogelijk een halftijdse job, nog tijdens haar opleiding en nadien zal ze kijken voor een voltijdse.

Member F0ns's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Heb net een huis gekocht... En je mag er zeker van zijn dat er nog veel kosten bijkomen.
    op Notaris.be - Berekening van de aktekosten kan je een overzicht vinden hoeveel je notariskosten zullen zijn.

rekening houdend met klein beschrijf van het huis en dat het je eerste woning is recht op een verhoogd abbatement moet je algauw tussen de € 9.999,66 en € 10.399,66. betalen.
    Daarbij komt nog inschrijving van de hypothicaire lening ongeveer €3500-€4500.
    Tel daarbij nog een betaling van de schuldsaldoverzekering voor beiden kom je algauw ook nog eens op een €5000-€6000. Te zien voor hoeveel % je je wilt dekken.
    Extra kosten van om en bij de €20.000.
    +
    aankoop meubilair zoals eerder aangehaald.

Duus goed nadenken

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Platvoet Bekijk bericht
    -meubels hebben we niet direct nodig aangezien we nog even thuis kunnen wonen om de kosten te dekken..
    Dus als ik het goed begrijp; Je koop een huis en wacht nog enkele maanden om erin te trekken om de kosten te dekken?

Wat denk je ermee uit te sparen?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fLuBba Bekijk bericht
    Dus als ik het goed begrijp; Je koop een huis en wacht nog enkele maanden om erin te trekken om de kosten te dekken?

Wat denk je ermee uit te sparen?
    Mijn vriendin en ik geven elk 300€ af aan haar ouders.
    Ik vermoed dat we meer moeten betalen indien we daar direct zouden inwonen.
    Of zie ik dit verkeerd of is dit niet mogelijk?

Member RazorBlade0075's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Platvoet Bekijk bericht
    Mijn vriendin en ik geven elk 300€ af aan haar ouders.
    Ik vermoed dat we meer moeten betalen indien we daar direct zouden inwonen.
    Of zie ik dit verkeerd of is dit niet mogelijk?
    lol je zal maandelijks uw hypotheek moeten aflossen hé zeker zo'n 700-800€ per maand, of je er nu in woont of niet....?

Approved 9-lifer botchla's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Platvoet, tellen is uw sterkste kant niet zeker? Denk gewoon dat als EN een huis koopt EN ergens anders blijft wonen je 2 keer betaalt...

Banned
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    Gerekend dat je een lening zal moeten aangaan van ongeveer 140.000 euro.
    Dan mag je toch rekenen op een 800 euro afbetalen op 25 jaar
    voor die, die kunnen tellen is het geen 25 jaar maar 14,5 jaar.

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ndroid Bekijk bericht
    voor die, die kunnen tellen is het geen 25 jaar maar 14,5 jaar.
    Voor die die denken dat de banken dit gratis doen, voor die is het 14.5 jaar ja.

Voor de anderen, is het 25 jaar...

Member
    iTrader
    0
    Voor je een huis koopt
    1) Je vriendin heeft een voltijdse job nodig.
    2) Hoe langer je bij haar ouders kan wonen hoe meer je kan sparen.
    3) Het zeker en vast niet erg dat je morgen al naar een bank/makelaar gaat om te zien hoeveel je aan rente moet betalen.

Als je vriendin een voltijdse job heeft zal je een betere zicht op hebben hoeveel je maandelijks zou kunnen afbetalen.

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    54 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Voor die die denken dat de banken dit gratis doen, voor die is het 14.5 jaar ja.

Je hebt ook mensen die een lening uitdrukken in het totaal terug te betalen bedrag ipv het initiele, dan zou die 14.5j wel kloppen. (maar in dit geval uiteraard niet)

Banned
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht

25 is bijna het dubbel. banken zijn vaak afzetters, maar zo erg is het nu ook niet hoor.

Member Tha_nOn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door botchla Bekijk bericht
    Platvoet, tellen is uw sterkste kant niet zeker? Denk gewoon dat als EN een huis koopt EN ergens anders blijft wonen je 2 keer betaalt...
    misschien moeten ze dan niet meer afgeven bij haar ouders (tijdelijk)?

en @ TS: ga eerst eens zien naar da huis, want foto's zeggen echt niets,
    zoek ook even uit of het een klein beschrijf is of niet en zie hoe laag ge kunt gaan met uw bod eh
    kunt dan gaan beginnen onderhandelen met de bank
    denk niet dat ge een supersterke positie hebt maar op zich valt de prijs van het huis wel mee denk ik (en ik vermoed dat het wel klein beschrijf zal zijn)

Member Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ndroid Bekijk bericht
    25 is bijna het dubbel. banken zijn vaak afzetters, maar zo erg is het nu ook niet hoor.
    Toch wel

hypothecairelening-simulatie

Pagina 1 van 250 123451151101 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten