Pagina 57 van 231 EersteEerste ... 74753545556575859606167107157 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.121 t/m 1.140 van 4608

Discussie: Huis kopen

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olegunnar25 Bekijk bericht
    Huren is idd beetje absurd, maar probeer ergens studiootje te kopen ofzo. Geen idee of het financieel haalbaar is, maar kopen is financieel eigenlijk beter dan doorsparen.
    je kan gelijk hebben ivm kopen ipv huren, maar hier gaat het niet over kopen vs huren, maar over apart wonen vs thuiswonen.

Gezien zijn kosten enorm stijgen bij het apart wonen ipv thuiswonen en hij daar slechts 2 a 3 dagen per week kan van genieten, is het doorsparen wel degelijk volgens mij interessanter dan kopen/huren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olegunnar25
    Iets meer naar beneden kijken ipv naar boven is het beste advies dat ik ooit eens ergens heb gehoord.
    ja, maar je moet eerst ergens kunnen naar kijken. Een alleenstaande die een huis koopt/huurt, moet al meestal een relatief hoge "basiskost" (huur/aankoop woning, EGW, TV, internet, onderhoudsproducten, ...) betalen, zelfs al ben je karig met je centen. Als je enkel in het weekend thuis bent, heb je wel kosten die beperkt blijven (EGW), maar blijf je betalen voor bvb internet ook al heb je er geen nut van. Dan is die 800/1000 euro die je iedere maand MOET betalen, grotendeels een verloren kost.

Kan hij beter nog even verdersparen op die manier iets confortabeler dezelfde "iets naar benedere" woning aankopen enkele jaren later. Gezien het feit dat hij sterk kan sparen én geen huur betaalt, zal hij nog altijd een bonus hebben, wat idd niet altijd zo is bij iemand die huurt en/of maar matig kan sparen.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Ik zou ook eerder doorsparen dan apart gaan wonen. Allez je gaat een enorme kost aangaan en waarvoor? Enkel om wanneer je thuis bent in plaats van te kunnen ontspannen te moeten beginnen aan het doen van de werkjes die bij het hebben van een woning / eigen stek hand in hand gaan.

Gewoon doorsparen en ofwel:

1) bedrag gebruiken als buffer wanneer je alleen gaat wonen
    2) iets kopen dat groter, mooier of beter gelegen is dan wat je nu zou hebben gedaan.

Member Djouls's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ²

Doorsparen is in dit geval beste oplossing. Kopen is normaal gezien beter,maar als je daar bij wijze van spreken maar 120 dagen per jaar ga zijn, is het niet echt verstandig.

Approved 9-lifer botchla's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Voila, JPV zit er boenk op. Ik zeg niet dat deze persoon niet zelfstandig mag gaan wonen maar de leefkosten zijn gewoon absurd hoog als alleenstaande. Als je niet vaak thuis bent en je hebt een goede relatie in het ouderlijke huis kan je beter gewoon verder sparen.

Het gaat hem niet over beter en mooier in termen van een villa kopen hoor, maar met een maandloon van 1.400 EUR alleen wonen ben je al zéér snel 800 EUR/M kwijt (relatief goedkoop appartement/studio, eten en drinken, elek/gas, internet, tv, ...). Dat geld dat je per maand uitspaart kan je later integraal investeren in een huis/appartement en de lening goedkoper maken.

Of je bouwt/koopt iets duurder, of je kan je huidige levensstandaard makkelijker aanhouden.
    Education costs money, but then so does ignorance.

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Deze middag opgebeld door immokantoor. Bod werd geweigerd, geen tegenbod, aangezien wij momenteel de enigen waren die een bod hadden gedaan gingen ze nog afwachten..

Deze namiddag dan teruggebeld, met de vraag of het zin had om een hoger bod te doen, of dat die sowieso nog wou wachten. Daarop zei ze dat de verkoper zn minimum (momenteel) op 250.000 ligt..

Kheb gezegd da ze me op de hoogte moe houden als er andere mensen een bod doen, of als hij zn prijs laat zakken. 250.000 is te veel voor da huis, zelfs al zouden we het kunnen betalen

Member Lord Kveldulv's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Immo moogt ge ook niet altijd geloven. Misschien zijn ze aant proberen om u uit uw kot te lokken. En afwachten mogen ze altijd. Maar als ik van u was zou ik er niet op wachten. Tenzij je iets wilt kopen binnen nu en wie weet 2-3 jaar.
    Het onze stond zogezegd nog geen 6 maand te kopen en er waren andere geïnteresseerden. 3 jaar later is onze buurman op bezoek en hij zegt dat hij het nog overwogen heeft te kopen... voor 375k. En dat het meer dan 2 jaar leeg gestaan heeft.
    Wij hebben het gekocht voor 245k.
    Ik weet niet of hij of de immo de waarheid zei, maar de immo wilt hun % en de verkoper wilt een zo hoog mogelijke prijs uiteraard. De immo is niet uw vriend.

Member
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Deze middag opgebeld door immokantoor. Bod werd geweigerd, geen tegenbod, aangezien wij momenteel de enigen waren die een bod hadden gedaan gingen ze nog afwachten..

Deze namiddag dan teruggebeld, met de vraag of het zin had om een hoger bod te doen, of dat die sowieso nog wou wachten. Daarop zei ze dat de verkoper zn minimum (momenteel) op 250.000 ligt..

Kheb gezegd da ze me op de hoogte moe houden als er andere mensen een bod doen, of als hij zn prijs laat zakken. 250.000 is te veel voor da huis, zelfs al zouden we het kunnen betalen
    250.000 euro is inderdaad te veel voor dat huis (op basis van de grondoppervlakte + beschrijving van de vochtproblemen). Er is blijkbaar ook nog niet zoveel interesse geweest, maar het staat nog niet te lang te koop. Het lijkt me ook niet onlogisch dat de verkopers nog even willen afwachten, gezien het nog niet te lang te koop staat. Aangezien je bod wel ver van hun vraagprijs ligt, zullen ze geen tegenbod gedaan hebben, of ze zijn er heilig van overtuigd dat ze makkelijk 250.000 euro van het huis zullen krijgen. Immo moet je inderdaad niet vertrouwen, en je moet maar geven wat je er zelf aan zou willen geven.

Member
    iTrader
    0
    waarom koop je geen huis, verhuur het voor 2-3 jaar tot u studies gedaan zijn en ga er dan zelf inwonen. Zo begin je reeds af te betalen, kunnen u huurders een deel van u lening afbetalen en heb je toch al iets voor jezelf eenmaal je echt aan de slag gaat. Ik zou zeker niets huren voor enkel in het weekend te gaan verblijven,zou echt weggegooid geld zijn zoals jpv ook reeds aanhaalde.

Member RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik ga donderdag voor het eerst naar een huisje kijken in Hasselt. Staat al een hele tijd te koop dus toch maar beslist om eens een kijkje te gaan nemen, al is het maar voor wat ervaring op te doen.

De vraagprijs is redelijk i.v.m. gelijkaardige huizen, maar voor mijn budget toch nog wat veel.

Banned Mini's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht

Van een immo moet je niet veel verwachten. Bod aanvaard ja of nee is het enige nuttige van al de blabla die hij u vertelt.

Ge hebt een bod gedaan, het was te laag. Hij geeft u ne minimum, Awel geeft gij hem uwe max. ( ni uwe echte max maar wat u een redelijk bod nog lijkt.)

Laat hem daar Zijne plan maar mee trekken.

Sent from my iPhone.

Approved 9-lifer Kenneke10's schermafbeelding
    iTrader
    227 (100%)
    Wat betalen de meeste onder jullie aan een lening, + info bank hoeveel geleend.
    Ben niet van plan om ne boterham mee choco elke dag te eten 20 jaar lang voor ne hoop stenen.

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kenneke10 Bekijk bericht
    Ben niet van plan om ne boterham mee choco elke dag te eten 20 jaar lang voor ne hoop stenen.
    Lening: €150.000
    Soort lening: Variabele 1-1-1 (= jaarlijks herzienbaar) op 20 jaar
    Getekend: 29/01/2010
    Rentevoet: 2.40%
    Referte-index: 0.80% (november 2009)
    Laatste herziening: 2.62% (referte: januari 2012)
    Quotiteit: 60%
    Huidige aflossing: € 802.81
    Huidig worst-case-scenario: € 942.69 (bij volgende verhoging naar 4.8%)
    Initiële worst-case: € 949.82 (bij ondertekening contract)
    Gezamelijk nettoloon (inclusief maaltijdcheques): €3600
    1 kind

iTrader
    28 (100%)
    Lening: €125.000 HL & €180.000 HM (305K totaal)
    Soort lening: Beide vast op 25 jaar
    Getekend: 23/07/2012
    Rentevoet: 3.29%
    Quotiteit: 75%
    Huidige aflossing: € 1485.15
    Gezamelijk nettoloon (inclusief maaltijdcheques e.d.): €4000 + nog een deel variabel
    (momenteel) Geen kinderen

Had nog graag iets minder geleend maar de grond voor een nieuwbouw tussen BXL & Leuven is pijnlijk.

All in all toch blij, zéér tevreden van mijn uiteindelijke rentevoet en 't zal toch niet alle dagen choco zijn op de boterhammen .

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    anders een "wat is je lening"-topic maken, waarbij anderen dan ook leningsvoorstellen/-vragen kunnen in posten?

(zal dan eerst hier een "model" van lening maken, zie dat ik zelf nog bvb de details van de SSV en de verplichtingen (loondomiciliering, brandverzekering, ...) en bedrag hypotheek/mandaat vergeten heb.

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    48 (100%)
    + leeftijd/loon op moment van intekenen lening vs leeftijd/loon nu (als daar al een aantal jaren verschil op zit)

Member zaffah's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Hoe leende men in 2011 voor een hypothecaire lening?

1 op de 3 leent als alleenstaande.

Gemiddelde leenbedrag:
    Bij BNP Paribas Fortis : 111.000 euro
    Bij LBK : 129.000 euro
    Bij Centea : 96.000 euro
    Bij KBC : 97.405 euro
    Een groot gedeelte van de lening was voor een verbouwing vandaar dat de cijfers voor 2011 lager uitvallen dan de jaren ervoor. Door de groene lening ging men veel lenen voor een verbouwing.

Vorm krediet:
    Bij KBC : 84 % vaste formule
    Bij ING : 95 % vaste formule
    Bij BNP Paribas Fortis en Dexia : de meerderheid

Meest gekozen looptijd:
    20 jaar
    Ouderen kiezen voor kortere looptijden
    Jongeren kiezen sneller 25 tot 30 jaar

Approved 9-lifer Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB26DETT Bekijk bericht
    Ik ga donderdag voor het eerst naar een huisje kijken in Hasselt. Staat al een hele tijd te koop dus toch maar beslist om eens een kijkje te gaan nemen, al is het maar voor wat ervaring op te doen.

De vraagprijs is redelijk i.v.m. gelijkaardige huizen, maar voor mijn budget toch nog wat veel.
    ha welk da? Ben ook aant rondzien maar pas van plan om na de winter iets te kopen (allé, dat zien we tegen dan wel weer)
    in mijn budget alleen maar oude huizen met hoge epc waardes of nog renovatiewerk aan (wil minstens halfopen en tuin/opslagruimte dus dat limiteert natuurlijk al serieus)

Member f33db4ck's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Lening bij Centea
    2 leningen
    1 van 80k op mandaat - 10 jaar
    1 van 100k gewoon - 20 jaar

maandelijkse aflossing eerste 10 jaar:
    1250 euro

Na die 10 jaar:
    I have no idea, maar minder ofc

2,8% of 2,9% vaste rente

Huis zelf:
    850m² grond waarvan een normaal deel bewoonbaar ( geen id eig hoeveel, 200m² schat ik, wss meer)
    veel renovatie werk, schoonouders, mezelf en grootouders die de renovatie volledig zelf doen (gelukkig dat de schoonouders en grootouders zo'n ervaring hebben met renovatie want het kost stukken van mensen anders)

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    119 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kenneke10 Bekijk bericht
    Lening: €263.500
    Soort lening: Vast op 30 jaar
    Ingeschreven: alles
    Mandaat: geen
    Getekend: 12/07/2012
    Leeftijd(en): 24 en 21 jaar oud
    Job: leerkracht (bachelor) en verpleegkundige
    Rentevoet: 3.61%
    Quotiteit: 80% (nieuwbouw en BTW telt bij Axa mee als quotiteit)
    Bank: Axa
    Huidige aflossing: € 1190
    Gezamelijk nettoloon (inclusief maaltijdcheques): €3200
    geen kinderen

Voorwaarden: loondomiciliëring, brandverzekering, SSV, 100% hypothecaire inschrijving (vriendin begon pas met werken deze maand, lening aangevraagd in mei)

SSV: beiden op 55%
    Man: niet roker, 24 jaar was 3 x 825 euro in pensioensparen
    Vrouw: niet roker, 21 jaar was eenmalige premie 1200 euro

Sidenote:
    - Ik wou voor m'n kop niet na m'n 56ste nog zitten afbetalen
    - We zetten een nieuwbouw. We verwachten op energie on-ge-lo-felijk veel te besparen t.o.v. een oud huis. We zien zit bij maten van ons, ook met een nieuwbouw. De energiefacturen zijn gewoon zéér laag t.o.v. hier bij m'n ouders die ook superisolerend glas hebben, geisoleerd dak, maar geen isolatie in vloer/buitenmuren/verwarming op gewone gaskachels/... Voor een "oud" huis, ging ik een 30k meer betaald hebben, maar we hopen dat de investering zich terugbetaalt in energiefacturen en geen hoge kosten te moeten doen zoals dak vernieuwen, random zaken die kapot gaan, ...
    Laatst gewijzigd door Caracalla; 25 juli 2012 om 11:30

iTrader
    28 (100%)
    Degelijke rentevoet! De meeste banken willen ook niet lenen op langer 30 jaar. Wel spijtig dat ze je 100% hypotheek hebben aangesmeerd met dat excuus. Je vriendin werkt misschien pas maar verpleging is zo een extreem knelpuntberoep dat dat eigenlijk geen probleem mocht vormen.

Veel succes met jullie bouw, energiefacturen zullen inderdaad lager uitvallen en dat kan enkel maar verbeteren (prijzen gaan enkel stijgen en je effectieve uitsparing dus ook).

30.000 EUR nieuwbouw vs ouder huis kopen is peanuts (als je het kan betalen om 30K meer te lenen). Een oud huis heeft veel sneller extra kosten, je zal hier en daar toch zaken renoveren, je stroomfactuur is inderdaad lager, je krijgt normaal 10 jaar korting op je kadaster en de verkoopwaarde zal later ook hoger zijn dan een gerenoveerd huis (afhankelijk van zwaarte renovatie natuurlijk).

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 8 gebruikers deze discussie. (3 leden en 5 gasten)

1. jackie,
  2. elespauls,
  3. Tristan

Tags for this Thread

Regels voor berichten