Pagina 51 van 250 EersteEerste ... 4147484950515253545561101151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.001 t/m 1.020 van 4990

Discussie: Huis kopen

Member
    iTrader
    0
    @Massis: idd, zoals ik zei in men post, hangt af van de situatie. Die eerste berekening was idd worst case, maar niet onrealistisch. 450 euro voor een niet IKO creche voltijds is zoveel. En soms ben je genoodzaakt hier naartoe te gaan (Bvb Brussel, Antwerpen) omdat IKO overvol zitten. En die belastingsaftrek krijg je 1,5 jaar later terug, maar de rekening is wel voor nu.

Die auto's, wederom, worst case. Maar je hebt nu zelf een kindje, dus je weet hoeveel gesleur het kan zijn (buggy, verzorgingstas,..). Dan is een tweede auto in sommige gevallen ook nodig.

Het was de bedoeling van mijn post om een beetje te waarchuwen dat je met 2100 niet al je wensen kan vervullen, wat jij trouwens ook zegt.

Je mag me trouwens altijd laten weten waar jij gaat winkelen. Met 80 euro kom ik niet toe in de colruyt (voor 4 personen) voor 1 week (huismerken).

Heb ook even jouw lening opgezocht en je had een aflossing van 1300 euro op een inkomen van 3100, dacht ik? IMO is dat idd erg zwaar, maar dat is natuurlijk jou keuze. Ik zou het gevoel hebben men 'gouden kooi' te hebben gekocht. Zelf heb ik andere keuzes gemaakt.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Massis Bekijk bericht
    Overigens nog een belangrijk detail: waar je wil wonen en waar je dus waarschijnlijk ook bent opgegroeid.

Bilzen is niet goedkoop ten opzichte van de omliggende gemeenten (overigens hoogste gemeentebelasting van het land), maar ten opzicht van de grootsteden is het hier natuurlijk spotgoedkoop. Wij betaalden 225k voor een open bebouwing van 1960 met 186m² bewoonbare opp op 10a88ca, waarvan het merendeel van de ramen vervangen werd in 2006-2008, het dak werd gerenoveerd en de zoldervloer geisoleerd, er staat een nieuwe gasketel (HR+) van 2008. Wij hebben een aantal nieuwe vloeren gelegd, de laatste vensters vervangen en een nieuwe keuken en badkamer geïnstalleerd...
    Dit huis in Antwerpen zou makkelijk 350k kosten...
    Zeg maar gerust 450k.

Member
    iTrader
    21 (100%)
    €500 aan eten? Zelfs inclusief verzorging (zeep, poetsproducten, ...) komen wij met 2 amper boven de €300/m.
    Da's toch weinig begot. Allez, ga eens iets gaan eten en je bent al een goed deel van dat budget kwijt.

@Jeffer: sommige kosten vind ik toch wel vreemd hoor.
    €450 per maand per kind per creche? Dan zitten ze toch wel 5 dagen per week in een héél dure creche. Onze kleine gaat vanaf volgend jaar 3 dagen per week naar de creche. Die kost €30 per dag, ALLES inbegrepen (eten, pampers, productjes, ...) en hij mag van 7 tot 7 gaan.
    30 per dag aan 21 dagen zou €630 zijn voor 1 kind. Wil je dan eigenlijk zeggen dat uw kind naar een exuberant dure creche gaat?
    Allez, ik vind die genoemde €450 dan toch niet zo enorm overdreven?

Ik ben daarnet boodschappen gaan doen. Alles voor mij en m'n vrouw voor de komende week, genoeg vlees, vis en groenten voor 2 weken zelfs
    Hoe koop je vlees/vis/groenten voor 2 weken? Alles dan in de diepvries ofzo?

Onze kleine drinkt borstvoeding en aangevuld met flesvoeding. voor €50 hebben we genoeg flesvoeding voor hem voor de komende 2-3 maanden.
    Zolang de borstvoeding blijft lopen natuurlijk. Daarna gaan die dozen toch merkelijk sneller leeg

Enfin, iedereen maakt zijn eigen rekening natuurlijk, maar ik zou vooral niet de fout maken om over mensen die kiezen voor een bepaalde mate van luxe te zeggen dat ze "een gat in hun hand" hebben.

Member Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Overigens nog een belangrijk detail: waar je wil wonen en waar je dus waarschijnlijk ook bent opgegroeid.

Bilzen is niet goedkoop ten opzichte van de omliggende gemeenten (overigens hoogste gemeentebelasting van het land)
    Gemeentebelasting is er redelijk hoog, maar zeker niet de hoogste van het land

Member Erikvt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    €500 aan eten? Zelfs inclusief verzorging (zeep, poetsproducten, ...) komen wij met 2 amper boven de €300/m. En onze verzorgingsproducten zijn over het algemeen allemaal merkproducten...
    Die 500 is wel inclusief kuisproducten etc.

300 vind ik wel extreem weinig hoor, geen idee hoe je dat doet Ik denk dat we ongeveer 250 bij de Colruyt hebben voor grote boodschappen (incl groenten). Dan +- 100 euro voor vlees/vis bij de slager, 50 euro voor taartjes etc., en ongeveer 60 euro voor broodjes (ik eet meestal een broodje in het bedrijfsrestaurant, mijn vriendin eet bijna altijd thuis).

Approved 9-lifer botbgrt's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    En idd botbgrt, ik heb hier ong 6mnd geleden (pagina 16) ongeveer hetzelfde zitten vertellen, maar uitgebreider.. (en gij hebt daarop gereageerd)

Kwist dak da al ergens uitgelegd had, maar kdacht da da op een ander forum was..
    Jup, weet het nu ook weer.

----

Interessant:

The World's Housing Bubble - Housing - The Atlantic Cities

Niet meer dan een ruwe indicator uiteraard, daar waren we al uit.

Member Satyr's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erikvt Bekijk bericht

300 vind ik wel extreem weinig hoor, geen idee hoe je dat doet Ik denk dat we ongeveer 250 bij de Colruyt hebben voor grote boodschappen (incl groenten). Dan +- 100 euro voor vlees/vis bij de slager, 50 euro voor taartjes etc., en ongeveer 60 euro voor broodjes (ik eet meestal een broodje in het bedrijfsrestaurant, mijn vriendin eet bijna altijd thuis).
    Je kan inderdaad niemands rekening maken, maar voor €60 per week heb ik met 2 volwassenen en 1 kindje van net een jaar, amper ons vlees en toespijs. Dan komt er bovenop die €60 nog wel heel wat kijken als ik de dag zo eens overloop lol. Brood, drank (water, melk, beetje frisdrank/fruitsap, bier), dessertjes, aardappelen, groenten, fruit, groeimelk voor de kleine, ik eet al eens graag wat chips voor TV, dat mag gerust samen met een pintje of twee zijn,..
    Dan heb ik het tot nu toe alleen nog maar over eten gehad, daar komen uiteraard nog pampers bij nu, verzorgingsproducten en kuisproducten en waarschijnlijk nog dingen die ik nu vergeet, Je verstaat, ik begrijp helemaal niet hoe je met €60/week iets of wat normaal kunt leven, maar blijkbaar kan het wel. We winkelen btw voor zo goed als alles in de Colruyt, ik doe duidelijk iets verkeerd spijtig genoeg :/
    ...

EK voetbal kenner $uB^'s schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ik zie hier ook berekeningen passeren waarvan ik denk 'wtf' .. :-) Zoals al enkele keren aangehaald, elke situatie is anders .. Bij de ene is € 400 per maand voor voedsel genoeg, de andere heeft minstens € 600 nodig .. Allemaal afhankelijk hoe je ermee omgaat .. Dus is het een beetje moeilijk om een 'standaard' op te stellen ..

(Ge hebt mensen die s'avonds gewoon voor de tv zitten, ge hebt mensen die s'avonds voor de tv zitten en een chipke en drankje bij de hand hebben .. Bij de een is dat nodig, bij de andere niet .. Ook dat scheelt op het einde van de maand wel redelijk wat €'s ... :-))

Member [LRRP]'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erikvt Bekijk bericht

Idd dat vind ik ook wel weinig. Bij ons is dat rond de 4 à 500 €

Banned
    iTrader
    0
    45 000 a 50 000 euro gespaard wow dat is wel ferm, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Tiens, ik had rangeerder hier verwacht met een post.

deredactie.be: Huizenprijs opnieuw omhoog na eenmalige daling

De gemiddelde prijs van een huis is in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw gestegen. Dat blijkt uit de Notarisbarometer, de cijfers van de Notarisfederatie. In het eerste kwartaal was er voor het eerst in jaren een prijsdaling, maar de trend is dus alweer omgebogen.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    62 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Tiens, ik had rangeerder hier verwacht met een post.

deredactie.be: Huizenprijs opnieuw omhoog na eenmalige daling
    Dat is moeilijk te zeggen als de prijzen echt zijn gestegen. Huizen zijn namelijk geen homogeen product.

Ik weet niet precies hoe ze die barometer opstellen (via opp., ligging,... of een gewogen gemiddelde van aantal zaken) maar het kan bv ook zijn (indien men zo die barometer opstelt) dat de villa's sterker gedaald zijn in prijs en dat ze hierdoor meer kopers vinden en zo het gemiddelde naar boven brengen.

Trouwens een kwartaal is sowieso al een te korte periode om een algemene trend in de huizenprijzen te vinden. Hierdoor ontkracht je zeker niet de algemene conclusies van zowat alle onderzoeken dat vastgoed in België te duur is.

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Ik speel duidelijk de bal naar rangeerder, die elke keer er een (al dan niet kleine) indicatie is van correcties naar beneden toe op de markt maar al te snel hier komt posten, maar dat blijkbaar niet nodig vindt als het omgekeerd gaat.

Ik heb niet de bedoeling om iets te ontkrachten of te bewijzen. Ik geef hier gewoon de informatie, aangezien ze relevant is, en aangezien alle neerwaartse indicaties hier ook terecht komen.

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Kijk, het is gewoon simpel

- op de hele lange tijd, is een huis KOPEN, interessanter (e.g. geen huur betalen als je op pensioen moet)
    - als je een huis koopt, moet je inderdaad wat in luxe inboeten t.o.v. huren. Dit is toch tot het huis afbetaald is. Voor de meesten onder ons hier een 30-tal jaren, of tot rond hun 55ste.
    - een huis zal altijd een welbepaalde waarde hebben. Er is niemand die zal zeggen "gohja, ik zal het eens voor de helft verkopen van wat ik ervoor kan krijgen".
    - Een huis kopen en je voor 30 jaar aan een hypotheek vastleggen is en blijft een risico. Het is aan jezelf om uit te maken als je dit risico wilt nemen.
    Powaaaah!

Member Djouls's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Kijk, het is gewoon simpel

- Een huis kopen en je voor 30 jaar aan een hypotheek vastleggen is en blijft een risico. Het is aan jezelf om uit te maken als je dit risico wilt nemen.
    Ik zie eerlijk gezegd niet echt het risico als je een redelijke lening aangaat. (+- 1/3 van het gezinsinkomen), zeker omdat in een doorsnee carrière de lonen wel stijgen over de jaren heen. => lening wordt in de tijd minder zwaar terwijl de huurprijzen vaak de index volgen.
    Indien je echt 100% op safe wilt spelen, kan je naast je lening,allerlei verzekeringen aangaan tegen inkomensverlies ( verlies job, invaliditeit,...)

Daarbij, je kan op elk moment van die hypotheek afzien en je krijgt je kapitaalsaflossingen terug ( pakt ong 45% van je maandaflossing)en kan je in extreme situaties toch nog kiezen voor (tijdelijk) huren, of huis verkopen en iets kleiner kopen voor een draaglijker aflossing.( uw belastingsvoordeel krijg je al jaarlijks)
    Overreaction is my only reaction,which only sets off a chain reaction

http://mylifeonthegrind.blogspot.com/

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Referteindex A is verder gezakt naar 0,426

Absoluut dieptepunt ooit?

Member Kingfisher's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffer1980 Bekijk bericht
    Die auto's, wederom, worst case. Maar je hebt nu zelf een kindje, dus je weet hoeveel gesleur het kan zijn (buggy, verzorgingstas,..). Dan is een tweede auto in sommige gevallen ook nodig.
    Neen. Wij hebben de tweede auto weggedaan toen ons kind 2 jaar was, het was onze enige "opoffering" voor de aankoop van ons huis (dat en slechts één keer kreeft per week ).

De berekening was dat we met het geld dat we uitsparen door de tweede wagen te verkopen, we geld overhouden voor 50 taxiritten per jaar. En we komen amper aan een stuk of tien. Daarenboven heb je hier in Brussel Cambio.be

Een auto kost je per jaar een paar duizend euro aan afschrijving, onderhoud en verzekeringen.

Het vergt wel wat meer planning.

Wie op den boerenbuiten woont (Limburg of West-Vlaanderen en zo), die zal misschien wel een tweede wagen nodig hebben, maar dat wordt gecompenseerd omdat de omgebouwde stallen daar zo goedkoop zijn.

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Vraagje, een huis met vraagprijs 255.000€, hoeveel zou daar ongeveer afgaan?

(En met welk startbod zouden we beginnen? 220.000?)

Member
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Vraagje, een huis met vraagprijs 255.000€, hoeveel zou daar ongeveer afgaan?

(En met welk startbod zouden we beginnen? 220.000?)
    Wat is het verkoopskanaal? Staat het huis lang te koop? ...

Allemaal elementen dat een factor kunnen spelen.

Meestal spreekt men over 10 % maar dit kan natuurlijk hoger zijn ahv van randfactoren

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Het huis staat nog geen week te koop (is momenteel verhuurd), via immokantoor.

HOB
    1998
    280m² grond
    bew.opp 165
    EPC 210.

Wel 2 plaatsen met vochtproblemen. (1e komt door badkamer buur, maar verzekering zit daar al op, da zal hersteld worden), het 2e komt van de schouw, dat gaat nog moeten hersteld worden door de koper wss.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 2 gebruikers deze discussie. (0 leden en 2 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten