Pagina 50 van 250 EersteEerste ... 4046474849505152535460100150 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 981 t/m 1.000 van 4990

Discussie: Huis kopen

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Damn als ik da hier lees..

Netto inkomen van 3000-3200 en 1200-1500 afbetalen.. Goed zot..

Wij verdienen hier samen netto 3100€ (+maaltijdcheques), en ons max is 1100 afbetalen. Ok, we zitten met 2 kindjes die ons handenvol geld kosten..

3200 - 1100 = 2100 overhouden om van te leven.
    Zou moeten te doen zijn.

700 aan huur is 8400 euro per jaar dat je "kwijt" bent
    1100 afbetalen is 13200 euro per jaar dat je aan jezelf besteed. Reken dan nog de belastingsaftrek van 2900 euro, kom je toch verdomd dicht bij die 8400 per jaar, met het verschil dat het na 30 jaar effectief jouw eigendom is. En zoals je zelf zegt, wonen jullie zéér goedkoop. Voor zo'n huis liggen die prijzen normaal hoger idd.

Kopen is bijna onvermijdelijk in ons systeem. Zie je jezelf al op pensioen met 900 euro per maand en 550 euro afbetaling aan een klein appartementje? Je weet niet wat de toekomst je brengt, en een woning is toch een hele zekerheid.

En alstublieft, blijf weg van zoiets:
    Huis 2 daarentegen heb je wel de ruimte, maar hier is ontzettend veel werk nog aan. Overal dubbel glas steken, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, ... (een 50.000 extra kosten aan als ge alles laat doen?)
    Da's gewoon een money pit.
    De ramen voor onze nieuwbouw zullen al rond de 30.000 euro zitten (incl. BTW), voor een relatief kleiner huis.
    En toch blijf je met een oud huis, met oud dak, oude gevel, niet geisoleerde gevel, geen vloerisolatie, ... zitten.
    Powaaaah!

Member SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    1100 afbetalen is 13200 euro per jaar dat je aan jezelf besteed.
    Ik volg uw redenering, maar het is niet zo dat je simpelweg €13200 puur aan jezelf besteedt.
    Een substantieel deel daarvan is interest die je aan de bank moet betalen, en die ben je ook kwijt.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    62 (100%)
    Zou moeten te doen zijn.

1100 afbetalen is 13200 euro per jaar dat je aan jezelf besteed. Reken dan nog de belastingsaftrek van 2900 euro, kom je toch verdomd dicht bij die 8400 per jaar, met het verschil dat het na 30 jaar effectief jouw eigendom is. En zoals je zelf zegt, wonen jullie zéér goedkoop. Voor zo'n huis liggen die prijzen normaal hoger idd.
    En ook niet vergeten: huur stijgt elk jaar (indien de verhuurder de huur verhoogt met de index), uw lening blijft hetzelfde. Als uw loon dus wordt geïndexeerd, wordt de afbetaling elk jaar een stukje lichter (in reële termen).
    Laatst gewijzigd door McGregor; 5 juli 2012 om 22:10

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    132 (100%)
    Inderdaad, index was ik nog vergeten.

En @sparda: correct. Maar die 8400 ben je ook "kwijt"
    Al bij al, spendeer je substantieel meer aan jezelf, dan aan een ander.

Member McGregor's schermafbeelding
    iTrader
    62 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpArdA Bekijk bericht
    Ik volg uw redenering, maar het is niet zo dat je simpelweg €13200 puur aan jezelf besteedt.
    Een substantieel deel daarvan is interest die je aan de bank moet betalen, en die ben je ook kwijt.
    Dat is waar. Daarenboven zijn de herstelling ook voor u, KI, brandverzekering, SSV,... Maar desondanks blijft kopen op langere termijn een betere keuze als huren.

En zelfs al mocht huren en kopen evenveel kosten, dan nog zou ik kopen. Je kan namelijk volledig uw gedacht doen (binnen budget natuurlijk, bouwvoorschriften,...).

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McGregor Bekijk bericht
    En ook niet vergeten: huur stijgt elk jaar (indien de verhuurder de huur verhoogt met de index), uw lening blijft hetzelfde. Als uw loon dus wordt geïndexeerd, wordt de afbetaling elk jaar een stukje lichter (in reële termen).
    In mijn persoonlijk geval stijgt de huur niet, die blijft op 700 staan..

Member
    iTrader
    0
    Zou moeten te doen zijn.

Kopen is bijna onvermijdelijk in ons systeem. Zie je jezelf al op pensioen met 900 euro per maand en 550 euro afbetaling aan een klein appartementje? Je weet niet wat de toekomst je brengt, en een woning is toch een hele zekerheid.

En alstublieft, blijf weg van zoiets:

Da's gewoon een money pit.
    De ramen voor onze nieuwbouw zullen al rond de 30.000 euro zitten (incl. BTW), voor een relatief kleiner huis.
    En toch blijf je met een oud huis, met oud dak, oude gevel, niet geisoleerde gevel, geen vloerisolatie, ... zitten.
    2100 om van te leven is te doen, maar kan rap krap worden. Hangt af van gezinssituatie (moet er creche betaald worden), hoeveel auto's...

Member
    iTrader
    0
    Het kan idd goed zijn dat ik in dit topic (of een gelijkaardig) al gereageerd heb..
    We wonen nu net geen 2j in dit huis. Net voor we hierop gekomen zijn stonden we op het punt een huis te kopen, maar gezien de ligging daarvan hebben we dat toen toch niet gedaan. En ik ben gans die tijd blijven uitkijken om evt iets te kopen.
    Ik ben eigenlijk al een jaar of 6-7 opt gemak aant rondneuzen op immosites, bijlezen op fora, ...

Nuja, de meeste van onze eisen zijn gekomen door dit huis, we willen enorm graag iets gelijkaardigs (de tuin mag zelfs gerust wat kleiner).

We hebben idd enorm geluk met dit huis, da besef ik maar al te goed. Het huis is van een 90-jarige vrouw met 7 kinderen (waarvan 6 zelfstandigen). Zij heeft dit indertijd gebouwd samen met haar man toen alle kinderen het huis uit waren. (da waren boeren, met groot boerenhof).
    Nu zit die madam in het rusthuis, en die huurprijs staat al 4j vast op die 700. Gaat dus niet mee met de index, wat nog een enorm voordeel is.
    En idd, gelijkaardige huizen die hier te huur staan zitten rond de 900-1100€. (Een bungalow op 1/3 oppervlakte hier int straat is bvb 750€)

Dat is ook een groot deel van mn dilemma, we wonen hier schitterend. (qua huis, ligging, ...), maar het gedacht dat het niet van ons is steekt soms tegen. Zo wil ik bvb wat veranderingen doen in de tuin, die wat geld kosten, en ik dus niet doe aangezien het niet ons huis is.
    Ik weet niet hoe oud je bent, maar het lijkt me dat je een beetje too much too fast wil. En een OB of HOB op een goede locatie met wat grond en deftig in orde... Met huidige immoprijzen is dat zelden weggelegd voor wat ik denk jouw leeftijd is (zal ongeveer ook mijn leeftijd zijn) of je moet sponsoring hebben of bereid zijn spartaans te leven of een tweede job te zoeken.

Member Djouls's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    ² ik heb toch ook vaak het gevoel dat de eisen van mijn generatiegenoten ( ik ben zelf 27j) soms aan de (te) hoge kant zijn.
    Waarom direct mikken op het droomhuis?

Ik denk dat het verstandiger is om eerst een deftig huis te kopen waarin je je ding in kan doen, en later dan verhuizen naar iets beter wanneer de financiële middelen er zijn.
    Op dit moment is jullie gezamenlijk loon rond de 3100eur en dus valt de afbetaling voor jullie droom huis ( +- 300k) zeker niet aan te raden.

Binnen 10 jaar is jullie gezinsbudget mss al ruim over de 4000eur en is een afbetaling van 1500 eur wel mogelijk voor jullie droomhuis.+ dat jullie nog redelijk wat budget zullen kunnen halen uit de verkoop van jullie huidig huis ( nl al het betaalde kapitaal) en krijgen jullie een korting op de registratierechten gebaseerd op wat jullie reeds betaalden voor jullie eerste huis.
    Overreaction is my only reaction,which only sets off a chain reaction

http://mylifeonthegrind.blogspot.com/

Member
    iTrader
    0
    Waelvis, misschien eens aan je huisbaas vragen of ze het huis niet aan jullie wil verkopen?

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffer1980 Bekijk bericht
    2100 om van te leven is te doen, maar kan rap krap worden. Hangt af van gezinssituatie (moet er creche betaald worden), hoeveel auto's...
    Krapjes? Ik heb 530€ huur en verdien 2370€ netto. Dus ik heb dan nog 1840€ over. Als 2100 al krap is, wat moet ik dan zeggen?

Member Dragonix's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Krapjes? Ik heb 530€ huur en verdien 2370€ netto. Dus ik heb dan nog 1840€ over. Als 2100 al krap is, wat moet ik dan zeggen?
    2100 is gezien als je samenwoont (zonder kinderen gerekend veronderstel ik)
    correct me if i'm wrong

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dragonix Bekijk bericht
    2100 is gezien als je samenwoont (zonder kinderen gerekend veronderstel ik)
    correct me if i'm wrong
    Ik woon samen (zonder kinderen) Die 1840€ is het gezamenlijk inkomen na aftrek van de huur.

Member Dragonix's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    oke, my bad
    Kon het uit die context niet 100% zeker op uit maken..

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    @Jeffer1980 en Djouls: ik word volgende week 26, mn vriendin is 27. Maar we hebben nu zoveel "eisen", omdat we momenteel in zo een huis wonen dat we zouden willen. We hebben momenteel ook al 2 kindjes, en willen hoogstwss wel nog een 3e. Dus willen we uiteraard een huis met ruimte e. En al wat in orde, ook juist voor die kindjes.

@Axdratic: daar hebben we ook al meermaals aan gedacht, maar we vrezen dat ze er teveel voor gaan vragen. En als ze door onze vraag dan het effectief willen verkopen, en wij kunnen het niet betalen, moeten we hier weg.. En da is nu ook niet de bedoeling e..
    Kheb trouwens al gedacht om eens een schatter te laten komen, maar die doen da jammer genoeg ook nie voor niks e...

Member Gertos45's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Vergeet niet dat de verhuurder de index ooit met terugwerkende kracht kan vragen. en dan zul je opeens veel moeten ophoesten. Of dat mevrouwtje sterft en het huis wordt verkocht. Die 700 euro per maand zal niet blijven duren voor dat huis.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Stel, hypothetisch dus, je hebt 2 kinderen in de creche voltijds en 2 eigen wagens.

* Creche = 2*450 euro
    * Wagens = +/- 2*400 euro (hier kan je natuurlijk eindeloos discussieren over type,...)
    * eten= 4*150 euro

Dat is al 900 + 800 + 600 = 2300 euro per maand.

Als je je kinderen bvb in een goedkopere creche ofzo of helemaal niet in de creche moet zetten, je hebt een bedrijfswagen en een andere goedkopere auto, dan kom je mss op

500 + 250 + 600 = 1350 euro per maand. Dus 750 over. Hiervan moet je dan nog energie, water, telecom, verzekeringen, kleding, vrije tijd,... betalen.

2100 is te doen, maar doe zeker niet te zot, zeker niet als je kinderen hebt. Vergeet het om bvb een (eigen) audi voor de deur te zetten, winter- en zomerreis te doen,... Kinderen kosten eigenlijk gewoon handen vol geld.

Met 2100 kan je zonder kinderenwel eens zot doen, met kinderen niet. Voor velen zal het dus als een stap terug voelen.

Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erikvt Bekijk bericht
    Bij ING raden ze 1300 euro aan (voor 2 personen). Ik houd reeds een maand of 6 al onze uitgaven minutieus bij, en die 1300 is sowieso al redelijk krap soms: 500 eten, 200 water/elek/gas, 50 dokter/medicatie, 50 verzekeringen, 50 entertainment, ... En dan hebben we nog niet eens een auto

1300 overhouden lijkt me sowieso wel een strikt minimum.
    €500 aan eten? Zelfs inclusief verzorging (zeep, poetsproducten, ...) komen wij met 2 amper boven de €300/m. En onze verzorgingsproducten zijn over het algemeen allemaal merkproducten...

Als ge met 3 zijt (zoals wij sinds kort) en na betaling van uw lening en alle maandelijkse kosten blijft er nog een paar honderd euro over om te sparen, wat is dan het probleem?

Mensen verklaren mij hier zot vanwege een dure lening, maar waarom zou ik in een klein, oud huis gaan wonen en maandelijks €300 ofzo meer aan de kant zetten? Of nog 5 jaar lang op een appartement blijven zitten, om vervolgens voor 25 jaar te lenen ipv nu al voor 30?

Ik heb alle noodgevallen covered, zelfs indien 1 van ons zijn job verliest. En de kans dat dat gebeurt is zeker de eerst komende 5 jaar zo goed als onbestaand. Doe mij dan maar mijn droomhuis en een lening die weginflateert en een paar jaar een kleinere spaarpot.
    Ik werk om te leven he, ik ga niet werken om mijn geld ergens digitaal en onbestaand in een bank te laten zitten.

@Jeffer: sommige kosten vind ik toch wel vreemd hoor.
    €450 per maand per kind per creche? Dan zitten ze toch wel 5 dagen per week in een héél dure creche. Onze kleine gaat vanaf volgend jaar 3 dagen per week naar de creche. Die kost €30 per dag, ALLES inbegrepen (eten, pampers, productjes, ...) en hij mag van 7 tot 7 gaan.
    De creche die we ervoor hadden (stopt dit jaar) kostte €21 per dag en je moest je eigen spullen voorizen.
    Bovendien krijg je van de overheid (afhankelijk van je loon) tot €11.6 per dag terug van de belastingen!
    Een onthaalmoeder kost nog minder.
    Zelfs de duurste berekening is €360/maand - €128 terug van de belastingen = €232 per maand.

Op 2 kinderen scheelt dat dus al €436 per maand in jouw berekening.

En 2 wagens is ook lang niet overal nodig, veel gezinnen kunnen makkelijk met 1 auto + openbaar vervoer of hebben een bedrijfswagen. Dus ook daar reken je echt worst case scenario.

Dan nog eten: €150 voor 1 persoon kan ik mee leven, €300 voor 2 personen ook nog. Maar €600 voor 4 is echt wel veel. Als je voor een grotere hoeveelheid mensen moet koken kan je makkelijk een hoop besparen door juiste hoeveelheden te kopen. Ik ben daarnet boodschappen gaan doen. Alles voor mij en m'n vrouw voor de komende week, genoeg vlees, vis en groenten voor 2 weken zelfs, een aantal verzorgingsproducten en een aantal extra zaken omdat er logees komen dit weekend, ik was €80 kwijt.
    Met ons 2 spenderen wij gemiddeld €60 per week aan boodschappen, dat is dus een €240 per maand. Onze kleine drinkt borstvoeding en aangevuld met flesvoeding. voor €50 hebben we genoeg flesvoeding voor hem voor de komende 2-3 maanden. Weeral: slim kopen, een doos poeder kost in NL ruim 30% minder dan hier bijvoorbeeld.

Maar het probleem is dat iedereen tegenwoordig alles wilt. 2x per jaar op vakantie, 1-2x per jaar een citytrip, een dikke tv, een dikke eigen auto, een nieuwbouw met grote tuin én sparen.
    Vraag eens aan je ouders, hoeveel hadden er voor hun 30ste al die zaken?

Ik ben er 24 en heb al die zaken al (en veel anderen hier ook), behalve het vaak op vakantie gaan. Zelfs dat zou ik nog kunnen, maar met een klein kindje is dat gewoon niet zo handig. Vanaf volgend jaar gaan wij gewoon weer op vakantie. Dit jaar dus niet, maar we hebben wel net een grote nieuwe zetel gekocht...
    Veel mensen hebben gewoon een gat in hun hand.
    Laatst gewijzigd door Massis; 6 juli 2012 om 15:19

Member
    iTrader
    0
    @Jeffer1980 en Djouls: ik word volgende week 26, mn vriendin is 27. Maar we hebben nu zoveel "eisen", omdat we momenteel in zo een huis wonen dat we zouden willen. We hebben momenteel ook al 2 kindjes, en willen hoogstwss wel nog een 3e. Dus willen we uiteraard een huis met ruimte e. En al wat in orde, ook juist voor die kindjes.

@Waelvis: ik zeg niet dat ik je 'eisen' niet begrijp, hell, al dat wil ik ook. Je bent eigenlijk in de fase waarin ik 3 jaar geleden zat. Zelf hebben ik en men vrouw dus compromissen moeten maken: onze tuin is niet zo groot als we wouden, een gesloten bebouwing ipv HOB. Maar we weigerden onze levensstijl te willen aanpassen en de locatie van ons huis is top en het is in orde.

Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Overigens nog een belangrijk detail: waar je wil wonen en waar je dus waarschijnlijk ook bent opgegroeid.

Bilzen is niet goedkoop ten opzichte van de omliggende gemeenten (overigens hoogste gemeentebelasting van het land), maar ten opzicht van de grootsteden is het hier natuurlijk spotgoedkoop. Wij betaalden 225k voor een open bebouwing van 1960 met 186m² bewoonbare opp op 10a88ca, waarvan het merendeel van de ramen vervangen werd in 2006-2008, het dak werd gerenoveerd en de zoldervloer geisoleerd, er staat een nieuwe gasketel (HR+) van 2008. Wij hebben een aantal nieuwe vloeren gelegd, de laatste vensters vervangen en een nieuwe keuken en badkamer geïnstalleerd...
    Dit huis in Antwerpen zou makkelijk 350k kosten...

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 4 gebruikers deze discussie. (0 leden en 4 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten