behoorlijk goed in de zin van hoog?
tis vast en ongeveer 70% q
2 weken geleden hebben wij onze lening laten herzien + een stuk bijgeleend, op 30 jaar was dat 3.08%..
quotiteit 80%
misschien omdat ik alleenstaand ben ?
Zijn nu ook aant kijken voor een lening, hetgeen we nu hebben kunnen krijgen, was 3,47% op 30 jaar, quotiteit 100% .. Bedrag was 225.000 ongeveer ... Eerste keer dat we info gingen nemen was het 3,42% maar enkele dagen later stuurde die gast dat de tarieven gingen stijgen ... Nu, als ik quotiteit 100% op 30 jaar aan dit tarief kan lenen, ben'k wel content .. Maar nu nog huizen bekijken ;-)
voor Q100 is dit inderdaad heel mooi!
Je mag echt niet boven 1/3 gaan als je normale wedde verdient met 2.
Het leven is al focking duur en het gaan nog duurder worden.
Als ik hier die bedragen lees van 3000 - 3200 netto per maand en dan een lening van 1200 - 1400 euro .... . Daar komt dus nog KI bij en elek en gas/mazout en water elke maand. Doe daar dus nog maar 200 euro bij.
Verzekering brand en andere.
Maat van me betaalt 1500 euro per maand en heeft een gezamelijk inkomen van 3000 ongeveer. Dit ging perfect tot de 2 kinderen kwamen. Pampers , creche etc... en het is nu al jaren in armoede leven. Ouders en schoonouders steken elke maand geld bij.
Koop u iets betaalbaar en koop later dan een definitief huis.
Jup inderdaad, ging over 2 personen. Sommige banken haalden 800 euro aan, andere 1000 euro. Ik vind beide bedragen belachelijk laag...
Alles hangt af van je situatie he. Wij zaten netto aan een €3000 vorig jaar, maar zoals ik zei moet daar bij ons al maar 1 auto vanaf. Dat scheelt al €200-300 /maand met veel andere koppels.
En daar moet je ook nog de maaltijdcheques bijtellen, want die neemt de bank nooit mee in de berekening maar betekent in de praktijk wel gewoon €140 netto extra inkomsten per maand.
Bovendien zijn we allebei maar 23 (24 ondertussen) en kan ik de komende jaren nog regelmatig rekenen op een loonsverhoging. Ondertussen verdien ik al ruim €150 netto per maand meer als toen...
Als ik over 5 jaar niet nog eens minstens €250 netto meer verdien als nu (bovenop indexatie), heb ik iets mis gedaan.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat voorlopig elk jaar je lening goedkoper wordt door de indexatie van je loon (loon stijgt 2%, lening niet => lening wordt goedkoper).
Superveel kunnen wij momenteel niet sparen natuurlijk, maar we hoeven ook al niet meer te sparen voor een huis. Enkel voor de kinderen en luxeverbouwingen naar de verre toekomst toe (2de badkamer, tuin heraanleggen, op termijn mss een jacuzzi, ...)
Sparen voor de kinderen is cruciaal en doen we, sparen voor de luxeverbouwingen doen we met extra's als eindejaarspremie, teruggave van de belastingen , ...
Tot slot zijn we ten eerste allebei heel zeker van onze job (ik hoef de eerste 5 jaar 95% zeker niet voor mijn job te vrezen), en bovendien hebben we een gratis verzekering gewaarborgd wonen. Moest 1 van ons dus zijn job verliezen, betaalt de overheid vanaf de 3de maand tot €600/maand van onze lening voor 3 jaar (€500 het 2de jaar en €400 het 3de jaar)
Moest de persoon in kwestie na 3 jaar nog steeds geen nieuwe job hebben, dan zijn er wel ergere dingen aan de hand dan eenvoudig ontslag...
Hmm, de ECB heeft zonet beslist de rente te verlagen tot een dieptepunt met 25 basispunten tot 0,75 procent. Toch valt het op dat ze tegenwoordig op zo'n persconferentie steeds een renteverlaging afhouden. Om bankiers, mensen, te doen geloven dat ze nu aan de beste rente's lenen en het NU de moment is om u projecten te realiseren en niet morgen.
mss een stomme vraag, maar wat wil die quotiteit zegge ??
P = prijs aankoop huis + geplande verbouwingen
K = extra kosten (notaris, aktekosten, hypthecaire inschrijving)
E = eigen inbreng
Q= (P - E + K) / P
Leen je dus de volledige kostprijs van het huis en betaal je de kosten zelf, dan is je Q 100%.
Leen je maar 80% van het huis omdat je veel eigen inbreng hebt, dan is je Q 80%
Leen je echter niet alleen voor het huis, maar ook voor de kosten van de lening en notaris, dan kan je Q oplopen tot 120%
Hoe lager de Q, hoe liever de bank je lening zal zien komen want het risico is kleiner. Boven de 100% zullen sommige banken zelfs weigeren te gaan.
okeexplains a lot
![]()
Bij ING raden ze 1300 euro aan (voor 2 personen). Ik houd reeds een maand of 6 al onze uitgaven minutieus bij, en die 1300 is sowieso al redelijk krap soms: 500 eten, 200 water/elek/gas, 50 dokter/medicatie, 50 verzekeringen, 50 entertainment, ... En dan hebben we nog niet eens een auto
1300 overhouden lijkt me sowieso wel een strikt minimum.
Op dit moment bekijken 3 gebruikers deze discussie. (0 leden en 3 gasten)