Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 23
    Member Rocknsad's schermafbeelding
    iTrader
    129 (98%)

Huis verkopen binnen 3 jaar na aankoop

Hallo,

Wij zouden dus graag wat info hebben omtrend volgende zaken:

In mei 2009 kochten wij een huis dat gedeeld is in 2 delen. Gelijkvloers is een krantenwinkel en de 2 verdiepen erboven zijn van ons. Nu, voorlopig, zitten we hier heel leuk , en het volledige 1ste verdiep is goed opgeknapt. We wonen dus nu eigenlijk op een appartement van 70mē ofzo.

Het 2de verdiep, dat nog eens zo groot is, zit echter nog in de ruwbouw. Aangezien we dit jaar nog trouwen (oktober) en daarna aan een kindje willen beginnen, zien we het niet echt zitten om het 2de verdiep nog te verbouwen. Ook wonen we nu in een drukke straat waar we onze kinderen niet meteen willen laten opgroeien wegens te weinig 'speekansen'.

Daarom zijn we stilaan wat aan het opzoeken wat er zou gebeuren als we dit huis ergens eind 2010/begin 2011 verkopen. De notaris vertelde ons bij de akte dat we hier normaal 3 jaar moeten wonen...
    Maar we horen hier en daar dat het toch mogelijk is om het huis te verkopen, maar dat er dan een stuk van de registratierechten moeten betaald worden ofzo.
    Weet iemand hier iets over? We hebben dit huis kunnen kopen voor 100.000 euro, en hebben bij de notaris nog eens 10.000 kosten gehad. Dankzij de opknappingen denk ik wel dat het huis nu wel te verkopen valt voor een 110.000 euro ofzo (nieuwe vloeren,behangen,deuren, ...) als we wat geduld hebben.

• Weet er dus iemand hoe het wettelijk zit met het verkopen van een huis binnen de 3 jaar? En hoeveel 'boete' er zou moeten betaald worden op een bedrag van 100.000€? Of zijn er andere oplossingen ?(Bv dit appartement verhuren en ondertussen een huis kopen met een nieuwe lening)

• Ook zou ik graag weten wat je moet doen met een lopende lening als je een nieuw huis koopt? Ik dacht dat dit over te zetten was (Bv binnen 2 jaar is er 15.000 € ofzo afbetaald van dit huis, en staat er nog 85.000€ open, stel dat we dan een huis kopen van 250.000€, kunnen we dan gewoon die 85.000€ die nog openstaat er aftrekken en de rest 'bijlenen'?)

Ik heb deze post zo duidelijk mogelijk willen maken, want het is geen simpele materie. Hopelijk kan iemand me helpen

Member YellinD's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik denk niet dat ge uw lening zomaar kunt hergebruiken voor een nieuwe aankoop. Die lening ligt vast aan een hypotheek en die zit vast op een bepaald eigendom, toch?

Member LeSec's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    1
    Waarom zou je boete moeten betalen? Is het ni juist zo dat je uw registratierechten (10% in vlaams gewest) kunt overdragen naar de nieuwe woonst (tot een max van 12500 euro dacht ik).

Hoe het zit met je lening weet ik niet echt ma van die registratierechten ben ik vrij zeker!

Member $anka's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    dat van die 3 jaar, dat is als je klein beschrijf hebt betaald. Als je dan binnen de 3 jaar verkoopt zou je de extra naar groot beschrijf moeten betalen.

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    ten eerste vind ik dat ge een bank moet binnenstappen voor deze informatie, best dezelfde bank waar je momenteel uw lening lopen hebt, en ten tweede heb je 2 mogelijkheden:

of je verkoopt uw huisje, en je betaalt uw lening af met dat geld
    nadien begin je gewoon terug vanop 0

of je doet de verkoop en koop TESAMEN, maar voor meer details hiervoor stap je best uw bank eens binnen

je krijgt een extra krediet hoor, don't worry, want in dit geval zal je - worst case scenario - 2 leningen moeten afbetalen, want het KAN zijn dat je uw nieuw huisje al moet afbetalen, maar dat je van uw oud niet vanaf geraakt...

Member Kunlun's schermafbeelding
    iTrader
    40 (100%)
    Zo'n materie vraagt ge niet op een forum. Gaat gewoon naar de bank en uw notaris.

/close

iTrader
    129 (98%)
    Waarom close? Er zitten hier toch genoeg studenten rechten e.d...

Member GroovyBeatsss's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kunlun Bekijk bericht
    Zo'n materie vraagt ge niet op een forum. Gaat gewoon naar de bank en uw notaris.

/close
    En waarom wel niet hier vragen? Moet je met niets meer afkomen hier, want alle informatie kan je wel op een officiele plaats krijgen. Wie zegt dat bvb zijn bankbediende hem gaat informeren over alle mogelijke opties? Soms zijn er ook alternatieve manieren die goedkoper zijn voor de consument, maar waardoor de bank minder inkomsten krijgt uit dit "project".

Threads in de aard van "mijn linkerteelbal doet pijn, valt die morgen af?" etc horen hier inderdaad niet thuis. Hier zie ik echter niet zo veel problemen in..

€0,02

iTrader
    129 (98%)
    mijn notaris kan ik het om bepaalde redenen trouwens niet vragen

Member YellinD's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rocknsad Bekijk bericht
    mijn notaris kan ik het om bepaalde redenen trouwens niet vragen
    vraag het dan aan een andere? Informatie is gratis hoor

Member [MJ]'s schermafbeelding
    iTrader
    48 (100%)
    Wat betreft de lening: je kan die niet "overzetten" om een nieuwe eigendom te verwerven. Je zal deze lening moeten terug betalen met de opbrengst van de verkoop van je huidige eigendom + de kosten (afsluiten dossier + eventuele wederbeleggingsvergoeding) en een nieuwe lening nemen om je nieuwe huis te kopen. Dit uiteraard tegen de geldende rentevoeten van vandaag...

Veel hangt uiteraard af van je bank(directeur) dus zeker s gaan praten met je bank. Zingen mag ook trouwens, bij bepaalde banken, naar t schijnt

Member Durin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [MJ] Bekijk bericht
    Wat betreft de lening: je kan die niet "overzetten" om een nieuwe eigendom te verwerven. Je zal deze lening moeten terug betalen met de opbrengst van de verkoop van je huidige eigendom + de kosten (afsluiten dossier + eventuele wederbeleggingsvergoeding) en een nieuwe lening nemen om je nieuwe huis te kopen. Dit uiteraard tegen de geldende rentevoeten van vandaag...

Veel hangt uiteraard af van je bank(directeur) dus zeker s gaan praten met je bank. Zingen mag ook trouwens, bij bepaalde banken, naar t schijnt
    Ooit gehoord van een pandwissel?

Member nTFs's schermafbeelding
    iTrader
    113 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rocknsad Bekijk bericht
    Waarom close? Er zitten hier toch genoeg studenten rechten e.d...
    Ja maar wie ga je geloven als er hier 10 verschillende zaken staan..

Member Furyan187's schermafbeelding
    iTrader
    37 (100%)
    Ik heb ook net een woning gekocht en dit is wat ik weet:

- zoals Sanka zei: indien je je woning aangekocht hebt met laag beschrijf (5% registratierechten) dan zal je de 5% moeten bijbetalen.

- Ivm met je lening overzetten: dat vraag je best even na bij de bank. Voordat ik getekend heb voor mijn lening, had ik dit al nagevraagd. Bij mijn lening gaat dit wel. Dit hangt wat af van bank tot bank.

Member GhO$T's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Als je minder dan 3 jaar in dat huis gewoond hebt en bij aankoop het je maar 5% registratierechten betaald (klein beschrijf), dan moet je bij verkoop 5% extra registratierechten betalen + een boete.

Maar als je echter verkoopt binnen 2 jaar na aankoop, zit de situatie anders.
    In theorie betaal je dan ook die extra 5% bij verkoop, omdat je niet meer aan de voorwaarden van klein beschrijf voldoet. Maar van alle betaalde registratierechten krijg je vervolgens 3/5 terug.

In praktijk wordt hetgeen je moet betalen en hetgeen je achteraf zou moeten terugkrijgen, direct met elkaar verrekend. In jouw geval komt dit op het volgende neer:

Bij aankoop 5% registratierechten: 5000€
    Bij verkoop 5% registratierechten: 5000€
    Van die som kan je vervolgens 3/5 recupereren, 6000€ dus. Batig en verschuldigd worden met elkaar verrekend wat er op neer komt dat je 1000€ terugkrijgt. Dus van de 5000€ registratierechten die je origineel betaald hebt, ben je 4000€ kwijt.

Als je het huis dus kunt verkopen voor 110.000 euro zijn je aankoopkosten gedekt en heb je nog 1000€ over. Die meerwaarde van 10.000 is trouwens belastingsvrij voor jullie gezien het over de eigen gezinswoning gaat. Moest het niet de gezinswoning zijn die je verkoopt, dan zou je ook nog eens 33% belastingen op de meerwaarde betalen.

Over de lening moet je mij niets vragen. Geen idee als je dat kan overzetten. Het enige wat ik weet, is dat wanneer je de lening vervroegd afsluit, je een wederbeleggingsvergoeding betaalt die bestaat uit 3 maanden interest op het nog openstaande bedrag.
    Stel dus dat je leent tegen 4% en er staat nog 85.000€ lening open, dan betaal je 1063€ euro 'boete' om die lening op dat moment stop te zetten.

Best dus eens de bank contacteren om te weten als er mogelijkheid is om de lening over te zetten. Dan kan je de kost van beide mogelijkheden met elkaar vergelijken
    Laatst gewijzigd door GhO$T; 16 maart 2010 om 00:20

Member Arifiene's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nTFs Bekijk bericht
    Ja maar wie ga je geloven als er hier 10 verschillende zaken staan..
    Durin .

Ik ben niet goed in het registratierechtengedoe, dus kzal wijselijk niets zeggen .

Member [MJ]'s schermafbeelding
    iTrader
    48 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Durin Bekijk bericht
    Ooit gehoord van een pandwissel?
    Nee, maar nu wel, weer wat bijgeleerd tnx.

Ik wist niet dat t bestond, en wat ik erger vind: toen wij dat navroegen in de bank of iets dergelijks mogelijk was, hebben ze ons dat ook niet verteld. En wel op dusdanig categorieke wijze, dat ik er zomaar vanuit ging dat t dan idd wel niet zou bestaan hebben.

Member
    iTrader
    0
    Voor die lening ben je inderdaad best dat je in je kantoor langsgaat.
    Maar het is wel mogelijk. De bestaande hypotheken die je hebt op het te verkopen goed, worden overgezet op de aan te kopen woning... een hypotheekoverdracht heet dit. Voordeel hiervan is als je bv een woning verkoopt voor 85000 euro, en u koopt een nieuwe woning van bv 250.000 euro, je die bestaande hypotheken kan overzetten en je een bijkomende inschrijving nodig hebt van 250.000 - 85000, wat goedkoper is aan notariskosten.

Je moet je lening dus niet afsluiten en vervroegd terugbetalen, met wederbeleggingsvergoeding als gevolg.

Stel dat je woning te koop staat, maar je koopt reeds een andere aan, dan worden die hypotheken ook reeds overgedragen en gebruik gemaakt van een overbruggingskrediet..

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    idd, het heeft allemaal zijn voor-en nadelen
    want stel dat je na een jaar nog steeds niet van uw huisje vanaf geraakt... dan begint de stress

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vedett07 Bekijk bericht
    Voor die lening ben je inderdaad best dat je in je kantoor langsgaat.
    Maar het is wel mogelijk. De bestaande hypotheken die je hebt op het te verkopen goed, worden overgezet op de aan te kopen woning... een hypotheekoverdracht heet dit. Voordeel hiervan is als je bv een woning verkoopt voor 85000 euro, en u koopt een nieuwe woning van bv 250.000 euro, je die bestaande hypotheken kan overzetten en je een bijkomende inschrijving nodig hebt van 250.000 - 85000, wat goedkoper is aan notariskosten.

Je moet je lening dus niet afsluiten en vervroegd terugbetalen, met wederbeleggingsvergoeding als gevolg.

Stel dat je woning te koop staat, maar je koopt reeds een andere aan, dan worden die hypotheken ook reeds overgedragen en gebruik gemaakt van een overbruggingskrediet..
    Dankzij jouw voorbeeldje begrijp ik pas supergoed de pandwissel. Iets wat ik nog nergens met een duidelijk voorbeeldje uitgelegd gezien heb. En jij kan het duidelijk uitleggen met 2 cijfers, proficiat
    Voorbeeldje voor mijzelf, maar met fictieve cijfers.:
    Stel dat ik 150.000 geleend heb voor mijn huidige woning, ik verkoop deze voor 200.000 en ik wil een woning kopen van 250.000, dan moet ik 50.000 bijlenen. De registratierechten van mijn aankoop 4 jaar geleden krijg ik gedeeltelijk terug. Op immoweb kan je een mooi rekensommetje maken voor hoeveel je moet bijlenen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten