Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    Member Pepsi11's schermafbeelding
    iTrader
    0

Feitelijk samenwonen ? : domiciliering, adreswijziging, etc ...

Mijn situatie zit zo:

Samen met mijn ouders had ik een appartement gekocht, maar dit is nu terug verkocht en heb ik een vriendin.
    Mijn ouders gaan korter bij hun werk wonen wat veel verder is van mijn werk,
    dus mijn vriendin en ik hebben besloten samen te wonen.

Haar grootmoeder heeft de 2 bovenverdiepingen vrij staan, daar is alle nutsvoorzieningen, keuken, badkamer etc voorzien.

Wat zijn de stappen om daar legaal te wonen?
    Zover ik al weet is dat je het simpelst 'feitelijk samenwoont', kan ook zonder samenlevingscontract en dergelijke ... Maar dit moet dan ook aangegeven worden aan belastingen en dergelijke veronderstel ik zodat wij daar officieel wonen en ik ook mijn post enzo daar kan ontvangen.

Iemand ervaring mee?
    Hartelijk bedankt!

Member Sneakytje's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wij wonen voorlopig ook feitelijk samen, en dat houd in dat je gewoon naar de gemeente gaat en uw adres laat wijzigen. Als er nutsvoorzieningen op jouw naam staan, dan moet je hen ook laten weten dat je verhuist, zoniet dan pak je gewoon je koffers en je verhuist!

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    Notaris.be => brochures => samenwonen .

In principe is het minimum wat je moet doen gewoon je domicilie daar zetten. Vraag wel aan de gemeente of je van die woning van haar grootmoeder wel met meer dan 1 gezin mag op samenwonen (alhoewel, het kan interessanter zijn voor de belastingen dat haar grootmoeder zogezegd bij je inwoont!)
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Post ontvang je waar je zelf wilt... De meeste post althans.

En je moet je daar gewoon domiciliëren. Dat is heel eenvoudig en hoeft ook maar op één plaats geregeld te worden. Als je er woont ga je naar de nieuwe gemeente waar je woont en zeg je dat je er nu officieel wil wonen. De gemeente contacteert dan de politie die op een random tijdstip eens zullen langskomen. Die vullen een formuliertje in dat teruggaat naar de gemeente, en je moet nog eens langsgaan met je identiteitskaart. Dan wordt alles aangepast en voila, officieel verhuisd. Meer is dat niet.

Dat feitelijk samenwonen is eigenlijk heel simpel. Gewoon samenwonen en meer niet. Nu, je zou wel eens moeten kijken naar de situatie van de grootmoeder. Ik verwacht geen problemen, maar stel als de grootmoeder eigenlijk maar 40 jaar was en werkloos. Als haar kleindochter zich daar dan domicilieert zou het kunnen dat ze minder krijgt en dergelijke. Ken de regels niet perfect, maar de moeite om eens te checken...

En ik neem aan dat je nog geen water, elektriciteit, gas, etc. op je naam hebt staan, dus dat zal allemaal wel in orde zijn. Heb je nog contracten lopen, dan moet je die afzeggen.
    Check out my Twitter or Blog, about finance, politics, and other stuff.

Member
    iTrader
    0
    Je kan het ook belastingsvriendelijker aanpakken. Heb er zelf geen ervaring mee, maar mss de moeite om te checken bij een boekhouder:

je zei dat je ouders ver weg wonen. Wat je kan doen, is je domicilie bij je ouders laten en de plaats waar je dan samen met je vriendin woont, inbrengen als kost bij de belastingen (de huur en kosten althans) (gesteld dat deze een pak dichter is bij je werk). Let wel, dan moet je voor alle officiele toestanden nog wel naar de gemeente van je ouders en kan je geloof ik geen parkeerkaart ofzo krijgen waar je dan echt woont.

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    dat is fraude.

Member
    iTrader
    0
    Zoals gezegd, heb er geen ervaring mee, maar heb al gehoord van mensen die dat deden en beweerden dat het legaal is. I stand corrected, sir.

Member
    iTrader
    123 (99%)
    Weblogs
    1
    Van abdel omden hoek?
    Vette Schijven Quality House-Minimal-Progressive tracks en het Vette Schijven forum

Psn : Jood_BE
    Xbox Live : JoodBE

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    dat is fraude.
    Pas als je de gevolgen ervan zou miskennen. Als je kan aantonen dat je om andere dan belastingsredenen je domicilie bij je ouders laat staan, is het geen fraude. Nu goed, dat is quasi onmogelijk maar toch.
    Is eximus vir est quocum meliores videamur.

Member
    iTrader
    0
    Effe gegoegeld en het kan toch. Wel wat dingen af te checken:

JuridischForum.be • Toon onderwerp - Aftrekbaarheid appartement

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    Voor alle duidelijkheid: het kan natuurlijk, als dat tweede verblijf effectief je tweede verblijf is. Als je echter daar gaat samenwonen met je vriendin, dan ga je de fiscus héél goed moeten uitleggen hoe dat je tweede verblijf kan zijn .

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten