Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 50

Discussie: weerspannigheid

Member
    iTrader
    0

weerspannigheid

Hallo

Vrijdagnacht werden een vriend en ik tegenhouden door politie.
    Hij (vriend) liep met fiets aan de hand op het voetpad, want zijn fiets was niet in orde (had de combi al gezien van ver, dus hij was zeker niet in fout ofzo), ikzelf fietste naast hem op het fietspad (fiets in orde).

We kwamen van een feest en hadden dus aardig wat gedronken. De combi stond op 50m van de feestzaal.

Hij (vriend) liep met fiets aan de hand op het voetpad, want zijn fiets was niet in orde (had de combi al gezien van ver, dus hij was zeker niet in fout ofzo), ikzelf fietste naast hem op het fietspad (fiets in orde). Tijdens het aansteken van mijn lichten (voor ik op mijn fiets zat), had ik nogal 'slingerend' over straat gelopen, om de simpele reden dat het een heel gedoe is om die lichten aan te steken (+ dronkenschap natuurlijk).

Wij passeren die combi en mijn vriend word tegenhouden. De flikken vragen zijn paspoort en beschuldigen hem van het dwarsen van die straat. Mijn vriend is van Armeense afkomst (perfect ingeburgerd overigens), maar dit terzijde. Hierop zeg ik dat het ik was die de straat dwarste, maar wordt (nogal bruut) aangemaand om te zwijgen. Zij bleven hem wel verder beschuldigen van dat dwarsen.

Na een tijdje komen ze plots naar mij en zeggen dat ik niet in staat ben om naar huis te fietsen (had voordien wel recht gereden, dus dat kon niet de reden zijn). Ik zeg dat ze me gerust mogen volgen, en dat ik uit ervaring weet dat ik veilig naar huis kan fietsen.

Er volgt een hele discussie (ik heb niemand beledigd ofzo, ben daar ook niet van beschuldigd) en uiteindelijk zeggen ze dat ze me gaan meepakken naar 't bureau. Ik weigerde dit (geweldloos), maar plots sleurt een vrouwelijke flik mij van m'n fiets (zat er dus al die tijd nog op) en 5sec later lig ik op de grond geboeid en al. Hier heb ik een gekneusde pols, enkele schrammen en een gescheurde broek aan overgehouden. Uiteindelijk dus in de cel gevlogen (niet verzet tijdens het naar de combi lopen). Mijn vriend ook, hij kreeg er nog enkele trappen bovenop-terwijl hij op de grond lag- en een lelijke schram aan de slaap.

Na het verhoor naar huis gestuurd met gewoon het uitgetypte verhoor mee.

Begane overtredingen: openbaar dronkenschap, verstoring van de orde, weerspannigheid.

Nu is mijn vraag wat hiervan de mogelijke gevolgen kunnen zijn en of beroep zin heeft tegen die weerspannigheid (bij evt. boete).
    Want weerspannigheid: Weerspannigheid is een (strafrechtelijk) misdrijf tegen de openbare orde.

Het is elke aanval, elk verzet met geweld of bedreiging tegen leden van de openbare macht. Er is enkel sprake van weerspannigheid indien de feiten gebeuren tijdens de uitoefening van hun functie.

dit is naar mijn gevoel echt niet van toepassing.

Graag jullie mening en/of tips.

Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door jakobhc; 20 mei 2012 om 22:26 Reden: typfout

Member h0pje's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Comité P houdt zich voornamelijk bezig met zware inbreuken zoals fraude en machtsmisbruik binnen korpsen en zo'n verhaal gaan ze nooit bekijken. De beste manier is om contact op de nemen met de Dienst Intern Toezicht (DIT) van je lokale politiezone. Zij houden zich bezig met klachten van burgers over de werking van de politie.

'k Heb lang moeten graven, maar dit is het contactadres voor de DIT van jouw politiezone: http://www.arroieper.be/item.php?ite...interntoezicht (naar beneden scrollen)
    Laatst gewijzigd door h0pje; 20 mei 2012 om 22:41
    Little minds let little pain burn big old dreams with little flames.

Member
    iTrader
    37 (100%)
    Maar meestal wordt de agent geloofd ook al verzint hij iets. Tegen de boete van weerspannigheid ga je imo weinig kunnen doen. Het overdreven reageren/brute force ga je wel kunnen aanklagen, maar je gaat natuurlijk bewijzen moeten hebben.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Mijn aanvoelen is dat je inderdaad weinig hieraan kunt doen, het is woord tegen woord en dan verlies je bijna automatisch tegen de politie. Je bent gewoon slachtoffer geworden van weer zo'n paar rotte appels...

Comité P contacteren zou ik toch proberen. Hebben dat ook ooit gedaan toen een inspecteur wreed onvriendelijk tegen ons was in het politiekantoor. Heeft toch zijn effect gehad.
    Check out my Twitter or Blog, about finance, politics, and other stuff.

Member
    iTrader
    0
    heb je moeten blazen?

ik vrees dat je machteloos staat... Ik geloof u best als ge zegt dat ge niet overdreven zat waart, maar wellicht hebben ze u doen blazen en kunnen ze dus bewijzen dat je zat was.

En dan is't het woord van 2 zatte jongeren, tegen een paar politie-agenten.

zoiets ga je niet snel winnen he.

Member speeding.be's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik ken de feiten niet en kan niet oordelen. We horen hier een eenzijdig verhaal. Niemand kan echt oordelen. Wel is het bijna 100% zeker dat u niets kunt beginnen tegen deze zaak. Uw verhaal doen bij Comité P, maar dat is dan puur voor de cijfers (en beter dat dan niets) + advies H0pje volgen.

... Jammer dit - rotte appels. Brengen gans het systeem in een slecht daglicht. Maar een jaartje opleiding voor dergelijk beroep is nu ook wel niet alles.
    Denk !

Member Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door speeding.be Bekijk bericht
    Ik ken de feiten niet en kan niet oordelen. We horen hier een eenzijdig verhaal. Niemand kan echt oordelen. Wel is het bijna 100% zeker dat u niets kunt beginnen tegen deze zaak. Uw verhaal doen bij Comité P, maar dat is dan puur voor de cijfers (en beter dat dan niets) + advies H0pje volgen.

... Jammer dit - rotte appels. Brengen gans het systeem in een slecht daglicht. Maar een jaartje opleiding voor dergelijk beroep is nu ook wel niet alles.
    +1
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

Member
    iTrader
    0
    Hoeveel hebt ge geblazen?

Member spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Brief sturen naar procureur des konings geeft meeste kans op resultaat denk ik.
    De topklasse weet het.
    De onderklasse weet het niet.
    De middenklasse wil het niet weten.

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    eerste vraag die ik zou stellen aan jou: heeft de politie schrammen opgelopen door jouw toedoen? Verder volg ik speeding.be
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat een klacht bij Comité P (en DIT) wél kans maakt op gehoor. In de buurt waar ik opgegroeid ben (een buurt waar er altijd wel wat te beleven viel ) heb ik nogal wat mensen de klacht(en) die tegen hun liepen zien ingetrokken worden nadat ze naar Comité P gestapt waren.
    Het ging hier over mensen die effectief in fout waren (drugs- en wapenbezit, vandalisme), maar waar de agent(en) in kwestie hun boekje te buiten waren gegaan.

Ik zou dus niet te rap roepen dat het kansloos is...

@TS: ik zou alleszins uw verwondingen laten optekenen door een dokter (+ foto's van maken) alsook de materiële schade laten optekenen.
    If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker that came along would destroy civilization

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Is hier eigenlijk geen topic over? Over de rol van de politie, hun korte opleiding, de rotte appels, etc? Zou wel eens leuk zijn om over te discussiëren, tenzij er al een topic bestaat met 52 pagina's

Member
    iTrader
    0
    We hebben geen alcoholtest ondergaan.

Ik weet zeker dat die flikken zelf niets van zichtbare (of onzichtbare) schade hebben opgelopen. 'k Had idd betere een foto genomen van m'n pols, dat was goed zichtbaar, kreeg bvb. m'n horloge niet meer aan. Maar na twee dagen is dat niet meer op foto vast te leggen.
    M'n maat heeft wel nog die schram bij z'n slaap en ik de gescheurde broek

Het waren overigens 2 flikken die gewelddadig en erg onbeleefd waren, de rest hield zich eerder afzijdig. Die 2 kwamen erg opgefokt over eigenlijk.
    De politie in Ieper heeft ook een slechte naam hier in de streek dus in die zin zou het Comité P mss geen slecht idee zijn, daar ze mss nog klachten hebben ontvangen in het verleden.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    In een volgend bericht zou ik graag lezen: "Ik heb Comité P gebeld en ze zeiden..."

Ben toch wel nieuwsgierig

Member
    iTrader
    0
    Laat ons eens beginnen met je leeftijd?

Sowieso is alles wat je foutgedaan hebt onder je 18, automatisch kwijtgescholden als je 18 bereikt.

Kies volgende keer gewoon een andere weg naar huis...
    Als een zatlap langs een politie combi strompelt zullen ze die wel tegenhouden om vragen te stellen etc.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Wat is eigenlijk openbare dronkenschap?

M.a.w. stel dat ge zeer dronken zijt, wat is dan een legale manier om u naar huis te begeven? Auto? Uiteraard niet. Fiets? Ik ben niet zeker. Te voet? Ik weet het niet, lijkt mij aanvaardbaar.

Er moet toch een manier zijn om thuis te geraken zeker?

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emerxill Bekijk bericht
    @TS: ik zou alleszins uw verwondingen laten optekenen door een dokter (+ foto's van maken) alsook de materiële schade laten optekenen.
    Nja, hij heeft geen foto's genomen, en hij geeft toe dat hij dronken was. Al zelfs had hij bewijs, dan was het nog vrij zwakke zaak geweest aangezien hij dronken was. Probeer maar eens te bewijzen dat die verwondingen door de politie waren.

Daarnaast weigerde hij (weliswaar geweldloos) mee te werken. Wat verwacht je dan dat de politie doet? Mogelijk was er wel sprake van "overdadig" geweld. Maar nogmaals, probeer eens te bewijzen dat het zijn eigen zattigheid niet was waardoor hij ten val kwam?

Het grote probleem is dat deze zaak geen bewijzen heeft, en u zelf toegaf dat u dronken was.

Ik noem u geen leugenaar, maar u hebt niet echt een zaak. Het beste is om te kijken of er getuigen in de buurt waren (vrienden van vrienden mss) die alles gezien hebben. Als dat lukt dan zal Comité P er hopelijk wel iets mee doen.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    Wat is eigenlijk openbare dronkenschap?

M.a.w. stel dat ge zeer dronken zijt, wat is dan een legale manier om u naar huis te begeven? Auto? Uiteraard niet. Fiets? Ik ben niet zeker. Te voet? Ik weet het niet, lijkt mij aanvaardbaar.

Er moet toch een manier zijn om thuis te geraken zeker?
    Taxi, openbaar vervoer (als het dan al rijdt), ouders?
    Manieren genoeg
    Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben.

~ Voltaire

Member
    iTrader
    0
    Als de politie daar oordeelde dat je de openbare orde verstoorde/openbaar dronken was kunnen ze daarvoor je bestuurlijk aanhouden en daar kan je weinig tegen beginnen.

Over die weerspannigheid kan ik niet oordelen aangezien ik er niet bij was en enkel jouw kant van het verhaal hoor, maar pv's voor weerspannigheid worden meestal met reden gemaakt. Meestal, niet altijd.

Je kan altijd klacht indienen, maar denk goed na voor je dat doet. Het zijn zware beschuldigingen en die kunnen zware gevolgen hebben.

Ps: ademtest is enkel van toepassing bij verkeer. Niet bij openbare dronkenschap.

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk 2
    Laatst gewijzigd door El Shampo; 21 mei 2012 om 13:45
    Asus P8P67 Pro // i7-2600K @3.40GHz // 2x 4GB Corsair Vengeance DDR3 1600 // AMD Radeon HD 6990 // 120GB OCZ Vertex 2 // Seagate 1TB // G110 Keyboard // G500 Mouse // Corsair Vengeance 1500
    Headset

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten