Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    Member
    iTrader
    1 (100%)

Duur van overschrijvingen

Kan iemand mij eigenlijk uitleggen waarom (nationale) overschrijvingen zelfs via e-banking tussen 2 banken traag verloopt? En waarom ze niet worden doorgestort in het weekend.

Dit is geen topic uit frustratie, maar ik vind het raar dat anno 2012 het nog steeds pakweg een dag (of meer) duurt voor geld van één bank naar een andere bank gaat. Bovendien, wie int de rente op geld dat "tussen 2 rekeningen" zit?

En ja ik weet van de Radio1 test, maar daar waren de antwoorden nogal vaag. Mss dat hier iemand zit die wat specifieker is

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    53 (98%)
    ik heb net dezelfde vraag

Approved 9-lifer Frado2005's schermafbeelding
    iTrader
    272 (100%)
    De bank moet er ook nog iets aan verdienen op die dagen dat het 'onderweg' is. Die maxima liggen vast hoor, banken zullen die dan ook met plezier volledig benutten
    http://www.sepabelgium.be/nl/node/39
    Trakt.tv |USA 08-09-10-11: New York | USA 2011:San Francisco + Los Angeles (24 June - 6 July) | USA 2012:Florida + East Coast (1-24 July)
    USA 2013:
    Hawaii (3-17 March) | 2014:Australia (9-28 March) | 2015: Denver-Las Vegas (22 August -13 September)
    Goedkoper op reis

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazyman2 Bekijk bericht
    Bovendien, wie int de rente op geld dat "tussen 2 rekeningen" zit?
    Hierin zit je antwoord. De bank, die wint bij traag zijn.
    Nooit een bank vertrouwen, gebruik ze enkel zoveel mogelijk in je voordeel. Ze gaan er u altijd maximaal willen opleggen.
    Unlimited Potential!

Member
    iTrader
    25 (100%)
    Zoals Frado zei gaan individuele overschrijvingen gegroepeerd worden en meestal via een uitwisselingscentrum verlopen.
    Voor overschrijvingen tussen Belgische banken is dit momenteel
    UCV/CEC

De reden waarom dit niet steeds online gebeurd via bvb SWIFT is niet enkel de dag interest maar vooral ook de (veel) hogere kost die betaald moet worden aan het financieel netwerk of het uitwisselingscentrum voor individuele berichten. Processing en Settlement/clearing van financiële transacties tussen banken kost immers geld voor diensten die door derden geleverd worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazyman2 Bekijk bericht
    Kan iemand mij eigenlijk uitleggen waarom (nationale) overschrijvingen zelfs via e-banking tussen 2 banken traag verloopt? En waarom ze niet worden doorgestort in het weekend. ...
    het UCV van de NBB voert geen verrekeningen uit in het weekend.
    Laatst gewijzigd door orac; 1 april 2012 om 11:29

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Op het forum van de spaargids staan enkele topics over duur van overschrijvingen. Kenmerkend is dat grootbanken er zowat altijd de volle drie dagen voor nemen terwijl internetbanken vaak veel sneller werken.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    53 (98%)
    maar waarom enkel tijdens de kantooruren en niet 's nachts en in het weekend? Het is niet alsof er iemand handmatig op een knopje hoeft te duwen...

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Omdat ze kunnen zeker. Hoe langer die tussenrekeningen gevuld blijven hoe meer gratis opbrengsten voor de bank .

Het is wel zo dat alle interbancaire overschrijvingen slechts éénmaal per dag op een vast tijdstip (15h15) worden uitgevoerd door het UCV. Wellicht groeperen banken al hun overschrijvingen om in één keer naar het UCV door te sturen. En aangezien ze hier wettelijk drie bankdagen voor hebben zullen ze die wss ook wel nemen.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Member
    iTrader
    25 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    maar waarom enkel tijdens de kantooruren en niet 's nachts en in het weekend? Het is niet alsof er iemand handmatig op een knopje hoeft te duwen...
    In semi-automatische mode moet dat eigenlijk wel maar dat doet er niet toe. Veel transacties worden ook effectief 's nachts verstuurd maar pas op een bepaald uur wordt de uitwisseling afgesloten (clearing & settlement) en pas dan wordt de verrichting naar de ontvangende bank verstuurd.
    Ieder settlement systeem heeft zijn eigen "kalender" met de dagen waarop het systeem beschikbaar is. Zeker voor internationale systemen is dit belangrijk omdat feestdagen per land verschillen.
    Een redelijk bekende is TARGET2 die ook in het weekend gesloten is.

Member
    iTrader
    0
    Heb vandaag even geïnformeerd bij het UCV. Zij doen nu (2014) 5 maal per dag de verwerking. Daaruit kan je concluderen dat op gewone werkdagen als het UCV open is, er weinig of geen vertraging bij hen optreedt.
    Als er nog vertraging optreedt, dan heeft het te maken met het tijdstip waarop de betrokken banken hun verwerking doen en met het tijdstip waarop je de overschrijving hebt ingevoerd. Sommige banken geven hier en daar wel eens informatie over hun verwerkingstijdstip(pen). Het zou handig zijn indien ze die informatie op hun websites zouden zetten, dat kan veel vragen vermijden.

Member
    iTrader
    0
    ze groeperen gewoon zoveel mogelijk betalingen in een batch, en ze sturen dat dan uit. Ook iets gemakkelijker voor hun dan real time versturen (en goedkoper natuurlijk!)

Member
    iTrader
    0
    Overschrijvingen: wie is snel, wie is traag, en waarom? HET VERVOLG | Radio1 Luister naar het eerste fragment van de drie en daar vind je uw antwoord. Ik vind het persoonlijk ook een beetje absurd dat zoiets meer dan enkele seconden kan duren.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten