Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Discussie: Citytrip Krakau

Super Moderator Dakantochnie's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Citytrip Krakau

Hallo,

Ik heb eens een aantal vragen omtrent Krakau als stad en de omgeving daarrond. Ik heb via de zoekfunctie wel enkele topics hieromtrent gevonden, maar niet echt een antwoord op mijn specifieke vragen.

1) Hoe goed is het Engels van de gemiddelde Krakees () en wat is de tweede taal (ik gok Russisch?)?

2) Hoe goed zijn de medische voorzieningen daar? Kan je er op vertrouwen of is het zoals in mother russia een kwestie van hoeveel geld je hebt?

3) We zouden er naartoe gaan met een gloednieuwe, nogal dure Duitse premiumwagen, moet je daar enige schrik voor hebben?

4) Zijn er minpunten aan de stad/land die je best weet?

5) Is er in de buurt van Krakau iets te doen/zien?

Alvast bedankt!
    En op de achtste dag schiep Hij dakantochnie. - Epyon | Lang leve Dakantochnie. - Cyberkef
    Ik lust je wel dakantochnie! - Matti | Dakantochnie. Ofte het zijn, het bestaan en het wezen. - Manu
    Der komt NIETS zinnig uit uwen bek. En u karakter is zo rot als u toekomstig onderstel. - GADGET
    Vroeger is over en later zover. De kunst is het hier zijn, Dakantochnie - een ster. - Robust2

Member Kielse's schermafbeelding
    iTrader
    1 (67%)
    Ben van plan om in september er naartoe te gaan en ik zou dan zeker voor een dag naar Auswitch gaan.

Approved 9-lifer kay-gell's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Mijn ouders gaan volgende week, doen ook Auschwitz aan.

Banned
    iTrader
    0
    Lol je doet alsof je naar een of andere godvergeten achterlijk gebied gaat. Polen is een gewoon modern land.

Member themummy123's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Hier vindt je alles over Krakau
    Citytrip Krakau of stedentrip Krakau

Member sxadana's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    wij gaan van het eerste weekend van augustus zal je daarna meer kunnen laten weten

Member Wizzard's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Vorig jaar twee weken in Polen geweest. Zoals e.House zegt, Polen is een modern land hoor ;-)

Engels is (zeker in een toeristische stad als Krakau) zeker de voertaal, tweede taal van de Polen is echter Russisch of Duits. Op sommige plaatsen (eg. openbaar vervoer - bus & trein) is dit niet altijd het geval, maar meestal kan je met een gids/brochure en handen en voeten je wel duidelijk maken (wij zijn in elk geval nooit verkeerd gereden).

Geen ervaring met medische voorzieningen, maar ook hier: Polen is een Westers land, dus moest er iets gebeuren, zal dit zeker geen issues opleveren. Raadpleeg best even je reisgids & site van Buitenlandse zaken om zeker te zijn hierover.

Qua wagen en dergelijke, weet wel dat Krakau zelf deels autovrij/autoluw is. Voor het overige denk ik wel dat je je wagen veilig ergens kan zetten (ik denk dat Bxl erger is). Ik heb wel geen idee qua parkingplaatsen/-prijzen, maar denk dat dit wel meevalt.

Minpunten heb ik niet, maar verwacht je in sommige wijken wel aan vrij grauwe taferelen (zeker als je naar de buurt onder de Wolga gaat. Tegelijkertijd is dit ook de meest authentieke/jonge wijk, best een aantal aangename cafeetjes & restaurants. Qua aanraders is het oude centrum best gezellige (maar relatief gezien vrij duur), en ook de tig kerken/kathedralen in de stad.

En rond Krakau, zoals gezegd: Auschwitz-Birkenau. Een klein uurtje rijden van de stad (volg Oświęcim, de Poolse naam), maar zeer impressionant en hallucinant. Moest je de tijd hebben, is Warschau ook zeker een aanrader qua stad, maar in afstand met de wagen is het wel een eind (en ik vermoed dat je aan Krakau genoeg zal hebben.

Member Rbn13's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    De Wieliczka-zoutmijn op is ook een echte aanrader, zeer indrukwekkend. UNESCO-werelderfgoed trouwens. 15' rijden dacht ik mij te herinneren

Idem voor het Ojcow(ski) Nationaal Park (15-20 km van Krakou), erg knappe natuur.
    En zo zijn er nog wel enkele parken in de 'buurt', maar daar heb ik geen ervaring mee.

Auschwitz & Birkenau zoals hierboven aangehaald, is op een klein uurtje rijden.

In Krakau zelf kan ik enkel de über-toeristische spots aanraden die in zowat elke brochure/website terug te vinden zijn.

De 'upper class' en sommige studenten spreken trouwens meer en meer Frans, maar met Engels kom je ver genoeg.

Approved 9-lifer darkslave's schermafbeelding
    iTrader
    17 (95%)
    misschien overwegen om met het vliegtuig te gaan, vorig jaar 60€ nog niet, over en terug met ryanair. daar raak je niet met de wagen voor die prijs

super stad trouwens

Member MaDDie's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Zeker jongeren niet benaderen in het Russisch. Daarmee kunnen velen niet lachen.

Voorts is Krakau een stad zoals Leuven of Gent. Ik ga in augustus voor de 5e keer naar daar.

Member CuRv3's schermafbeelding
    iTrader
    8 (90%)
    Krakau is zalig. Gewoon auto huren en rondrijden daar. Doe dat al jaren om weekendje te feesten als we ons vervelen.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    ik en m'n broer zijn een 4tal weken geleden naar krakau geweest voor een 4tal dagen.
    Met engels ben je niet zo heel veel in krakau, je zal het meestal van gebarentaal moeten hebben .
    wij hebben Wieliczka-zoutmijn, Auschwitz en het oud centrum van krakau zelf bezocht, stuk voor stuk aanraders.

1 heel groot voordeel in krakau is dat het zeer goedkoop is! In kentucky Fried Chicken was er een actie dat je 1l pepsi voor 25 eurocent kon kopen! Pizza's (zeer groot) voor 6euro enz.

echte minpunten zijn er niet echt, wat wel een aanrader is, is eens in het stadspark te wandelen die rondom heel de stadskern van krakau loopt.

hopelijk heb ik toch een beetje informatie kunnen geven en heb je er wat aan

Super Moderator Dakantochnie's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Bedankt reeds voor alle reacties!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door e.House Bekijk bericht
    Lol je doet alsof je naar een of andere godvergeten achterlijk gebied gaat. Polen is een gewoon modern land.
    Ik stel de vragen gewoon open omdat ik er zeer tegengestelde zaken over hoor, zowel door Polen zelf als door mensen die in bv in deze thread posten (de ene zegt bv dat Engels geen probleem is, de andere spreekt van gebarentaal).
    Zo ken ik ook een Pool die naar hier is verhuisd en die zelf tegen me zei dat de medische voorzieningen daar bijzonder slecht zijn, en je eigenlijk al erg gegoed moet zijn om iets van kwaliteit te krijgen...

Pas op, ik bedoel dit zeker niet negatief, maar ik hoopte met deze thread vooral de tegenstellingen uit de weg te werken, wat tot nu toe maar deels gelukt is.

Member Toontje's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Verleden jaar in september ook naar Krakau geweest, heb het me geen seconde beklaagd.

Uitstap naar Auschwitz ook gedaan, was wel indrukwekkend bij momenten.

Het uitgaansleven is ook zeer de moeite, zeker op zaterdagavond de tramparty proberen mee te pikken, kost iets van een 15 euro maar is zeker de moeite. Hiervoor moet je samenkomen aan het standbeeld voor de kerk op de grote markt. De mensen die dit organiseren komen je vaak ook uitnodigen aan je hostel.

We zaten verleden jaar in The Mosquito Hostel, was een zeer goede hostel vond ik. Niet veel volk, proper, vriendelijke staff, goede ligging ook (eigenlijk is alles kortbij in het centrum van de stad). Ook gaan de werknemers daar 's avonds na de werkuren nog met jou op stap indien je dat wenst

Banned
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dakantochnie Bekijk bericht
    Bedankt reeds voor alle reacties!

Ik stel de vragen gewoon open omdat ik er zeer tegengestelde zaken over hoor, zowel door Polen zelf als door mensen die in bv in deze thread posten (de ene zegt bv dat Engels geen probleem is, de andere spreekt van gebarentaal).
    Zo ken ik ook een Pool die naar hier is verhuisd en die zelf tegen me zei dat de medische voorzieningen daar bijzonder slecht zijn, en je eigenlijk al erg gegoed moet zijn om iets van kwaliteit te krijgen...

Pas op, ik bedoel dit zeker niet negatief, maar ik hoopte met deze thread vooral de tegenstellingen uit de weg te werken, wat tot nu toe maar deels gelukt is.
    Deels? Ik lees toch enkel positieve zaken. Je kan toch moeilijk verwachten dat de meeste Polen goed Engels spreken, dat is in geen enkel land het geval, ook niet in West-Europa en al helemaal niet in Zuid-Europa.

Mijn ervaring is dat ze in Oost-Europa best goed Engels kunnen, toch zeker de jonge garde. Vergelijkbaar als hier in België. In Zuid-Europa is het op dat vlak vaak veel maar dan ook veel zwakker gesteld.
    Overigens zie ik niet echt in waarom de medische voorzieningen zo'n belangrijke rol spelen voor een citytrip laat staan een reis? Als je je daar druk om maakt dan hoef je nergens buiten West-Europa nog op vakantie te gaan.

In Krakau zelf ben ik nog niet geweest, wel in Polen (Warshau, Bialystok), maar dat is 13 jaar geleden. Krakau is wel de mooiste en authentiekste stad van Polen om te bezichtigen, eeuwenlang de hoofdstad van Polen en nu nog altijd de culturele hoofdstad van Polen. Het is ook de stad die in tegenstelling tot Warschau grotendeels bespaard is in WO II. Dan heb je nog enkele mythes en legendes die de stad interessant maken (krak&mak, Hejnal traditie..), een uitgebreid studentenleven, keldercafés, Wawel heuvel, de nabijheid van Auschwitz, Zakopane (tatra gebergte) in het zuiden, in het noorden Czestochowa (zeer beroemde pelgrimsplaats in de Pools geschiedenis), een zoutmijn in Bochnia...

Jry
    Jry is offline
    Member Jry's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik ga ongeveer om de 2 maand naar Krakau.
    Je kan er overdag dingen bezoeken en 's avonds serieus feesten als je wil
    Goedkoop is het, maar je moet wel wat uitkijken waar je gaat eten en drinken.
    In de discotheken is het bijna even duur als hier ...

Als je een iDevice hebt moet je eens zoeken in en app store op Krakau, er is een mooie app met alle bezienswaardigheden enzo.

De zoutmijn, de 2 kampen, de galerij, ...

Member
    iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jry Bekijk bericht

Als je een iDevice hebt moet je eens zoeken in en app store op Krakau, er is een mooie app met alle bezienswaardigheden enzo.

.
    dankzij jouw tip heb ik ook deze app gedownload voor mijn tripje van voorbije week aan krakau. Wat een app, een must voor elke krakau bezoeker. Verloren lopen is haast niet meer mogelijk met de ingebouwde GPS-functie. Zeker een aanrader !!!

Krakau is trouwens gewoonweg de mooiste stad die ik ooit bezocht heb.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten