Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 45
    Member Artemis's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

Tallinn (Estland) in de zomer

Op een luie zondag kan ik het nooit laten om reisbestemmingen uit te pluizen... Daarom vannamiddag een reisje van 5 dagen naar Tallinn geboekt, voor deze zomer.

Iemand daar al geweest? Tips?
    Wat moeten we zeker doen, waar gaan eten, wat gaan bekijken, ...
    We bezoeken op reis meestal wel 1 museum maar dan wel ineens het interessantste dat er daar is.

Is het de moeite om een dagtrip naar Helsinki te doen, of ben je dan langer onderweg dan dat je daar iets kan bekijken naar jouw gevoel?

Alle tips zijn meer dan welkom!

We reizen wel met onze zoon die dan 1 jaar oud is, dus qua uitgaan zal het niets worden. Maar geef gerust ook die info door, misschien kan iemand anders er nut van hebben.

Dankuwel!

Member Flawless's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb gehoord dat drank en prostituees er belachelijk goedkoop zijn en de architectuur prachtig is. Helsinki is best te doen met de ferry.

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik vertrek binnen 3 weken naar Talinn, ook nog niet geweest maar ik post wel wat shit als ik terug ben

Member Skyscraper's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Artemis Bekijk bericht
    We reizen wel met onze zoon die dan 1 jaar oud is, dus qua uitgaan zal het niets worden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flawless Bekijk bericht
    Ik heb gehoord dat drank en prostituees er belachelijk goedkoop zijn

Anyhow, ook gehoord dat quasi alles er redelijk goedkoop is. Lijkt me 'n redelijk booming city, ga dit zeker in 't oog houden .
    Lijkt mij wel eerder iets voor in de winter te doen?

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Je kan er ook berenvlees eten. Maar het is wel een prachtige stad die niet al te groot is. Er is ook een Bokrijkachtig park in de buurt en om te gaan rondwandelen is Kadriorupark zeker de moeite waard. Als je vijf dagen gaat, zou ik ook eens de bus nemen naar Tartu of Pärnu.

Member stoica_dva's schermafbeelding
    iTrader
    37 (100%)
    Ben er vorig jaar in januari geweest, mooie stad en idd goedkoop.

Verblijf in vijfsterrenhotel (Telegraaf) waar alle bekende/belangrijke mensen verblijven was zelfs belachelijk goedkoop.

Wat je zeker moet proberen, het honingbier in Olde Hansa, heerlijk.. Daarvoor alleen al zou ik terug willen gaan.

Heb album ff openbaar gezet: https://www.facebook.com/media/set/?...8036154&type=3

*edit*

Ohja, vijf dagen is wel lang. Tallinn is echt een klein stadje, op drie dagen heb je alles wel gezien.

Member [HoD]'s schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Ik heb Talinn in de winter gedaan. Het oude gedeelte hebben wij een volledige dag over gedaan. Tram genomen tot aan een paleis vlakbij dat toen toe was.. Maar de wandeling terug langs het strand was best leuk. We hebben geen musea gedaan maar vijf dagen lijkt mij redelijk lang.

Vooral aangenamen geschrokken van hoe goedkoop alles was. Ik vond de mensen toen niet supervriendelijk maar dat was voor we naar Moskou gingen... Eigenlijk viel het nog goed mee hehe

iTrader
    4 (100%)
    We komen op maandagmiddag aan en vertrekken vrijdag rond 17u. Dus eigenlijk zijn't ook maar 3 volle dagen he.
    Ben me er bewust van dat het redelijk lang is voor zo'n kleine stad maar met de zoon gaat het allemaal een beetje minder rap he. Dus vandaar dat we toch redelijk ruim gerekend hebben, om ons zeker niet te moeten haasten om alles gezien te hebben.
    En daarom dat we ook overwegen om een daguitstap naar Helsinki te doen. Maar alleen als het echt de moeite is, want 2x 2u boot is toch veel voor een dag he.
    Anders is Tartu of Pämu misschien nog een idee, dat ga ik eens opzoeken.

Banned
    iTrader
    0
    Zo goedkoop is Tallin ook weer niet, dan zijn Riga en Vilnius nog goedkoper. De grootste aanrader van Tallin is toch wel de oude (vervallen) gevangenis. Echt wel een bijzondere ervaring, bij de inkomhal zit een oud madammeke en daarna kunde gewoon overal vrij rondlopen in de gevangenis, compleet vervallen Daarna pint drinken op het strand dat bij de gevangenis ligt.

Voor de rest is er en Afrikaans restaurant en pizzeria dat wel de moeite waren, heel wat cafés en stripclubs in het centrum. Nieuwe centrum is ook wel de moeite, heb je in een hotel nog een skybar, iets buiten het centrum ligt nog een soort van bokrijk museum (met allemaal huizen uit de Estse geschiedenis). Je kan in Tallin ook nog ak47 gaan schieten (wij hebben dat wel in Riga gedaan, maar gaat ook in Tallin) of een dagtrip kun je maken naar Paldiski (waar ze de film lilja 4-ever hebben gedraaid) wel niet gedaan, maar zag ook nog wel de moeite uit.

Helsinki schijnt naar wat ik gehoord heb, niet de moeite te zijn.

Member Legendary d.C.'s schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Zeker ook de ferry naar Helsinki nemen, is er helemaal niet ver van af en het is een prachtige stad!

Member Wover's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Ik woon al anderhalf jaar in Tallinn en heb hier met een andere Vlaming een klein toeristisch bedrijfje opgestart. Dus ik ben op de meeste toeristische en minder toeristische plaatsen geweest.

5 dagen Tallinn is niet echt te veel, maar je zal uiteraard niet alleen in het centrum moeten blijven. Je kan de TV-toren (opent deze lente) en botanische tuin bezoeken, naar het strand van Kakumäe, Pirita of Stroomi (in volgorde van charme) gaan, het openluchtmuseum of de zoo in Haabersti bezoeken of gewoon wat door de straten en parken van Kadriorg kuieren.

De oude stad heb je op een dag gezien, zelfs met een 1jarige erbij.

Het interessantste musem in Tallinn is wellicht inderdaad de oude gevangenis Patarei vanwege de sfeer, maar ik vrees dat dat voor jouw situatie niet echt toegankelijk zal zijn.

Onlangs ben ik naar het geschiedenismuseum geweest en dat is dan wel weer heel erg interessant (Maarjamägi). En het wetenschapscentrum "Ahaa" in het centrum is wellicht een leuk familiemuseum.

Verder zou ik niet de ferry naar Helsinki nemen. Het meest interessante aan zo'n dagtripje vind ik het zicht dat je hebt vanaf de boot als je Helsinki en Tallinn binnenvaart. Helsinki zelf is gewoon een grote Finse stad met niet echt speciale architectuur en maar een aantal interessante locaties. De metrotunnels zijn ook wel cool, omdat die met explosieven zijn aangelegd (vanwege rotsondergrond), dus dat heeft wel een cool effect.
    Helsinki is ook design hoofdstad dit jaar, dus wellicht lopen er in een aantal musea daar wel wat tentoonstellingen.

De toeristische dienst van Estland gaat dit jaar vooral concentreren op natuurtoerisme, maar dat is wellicht weeral voornamelijk niet toegankelijk voor families met jonge kinderen.

Als je toch een dag buiten Tallinn wilt gaan zou ik een auto huren en de West- en Noordkust afrijden. Daar heb je wel een volledige dag voor nodig (als je 's morgens vertrekt en 's avonds vrij laat terugkeert). Ik huur altijd auto's bij Tere tulemast | Kige soodsam autorent | Autorent O , kost maar 22 euro per dag voor een Renault Clio bv.

Hier is een leuke route: Tallinn, Estonia to Tallinn, Estonia - Google Maps
    A Tallinn
    B Hoge klif
    C Waterval
    D Ruines van klooster
    E/F Zweedssprekende minderheden, onder andere alle verkeersborden zijn in het Zweeds . Ik ben er zelf nog nooit doorgereden, dus kan niet zeggen of er ook iets te zien is.
    G Haapsalu - Kuststadje met prachtige promenade langs de zee
    H Ruïnes van een kasteel
    I Pärnu, zomerhoofdstad van Estland

Tartu is ook wel een leuk stadje, maar iets te ver voor een dagtripje en voor wat er te zien is...

Wat betreft de prijzen, het is redelijk goedkoop. Uiteraard moet je op de "grote markt" / stadsplein niets gaan eten, want daar betaal je belachelijk veel voor belachelijk lage kwaliteit (met enkele uitzonderingen). Je kan best eens op Tripadvisor kijken naar de beste restaurants van Tallinn (prijs - kwaliteit gezien dan). Von Krahli Aed spant voor mij de troon.

Er zijn ook veel "boheem" / hipster cafés, maar die ben ik ondertussen wel beu. Je betaalt vrij veel voor heel inspiratieloos en simpel eten.
    Op reis naar Estland? Kijk eens op HansaGuides
    Buy & Sell iTrader

iTrader
    4 (100%)
    Bedankt voor informatie alvast!

Ja we zijn een moeilijk publiek, met de buggy enzo, maar we zullen ons wel amuseren, gelijk hoe het verloopt. 't Is voor ons ook nog een verrassing hoe het zal lopen want zo'n vliegreis is toch nog wat anders dan op anderhalf uur van huis naar Centerparks gaan
    Ik houd alle ideeën bij, eventueel kunnen we ter plaatse ook nog beslissen om wel/geen boottocht of daguitstap met huurauto te doen, afhankelijk hoe het allemaal meevalt en hoe snel we het gevoel hebben dat we alles gezien hebben in Tallinn zelf.

Member
    iTrader
    0
    Vilnius en Riga zijn van daaruit ook belachelijk goed naartoe te gaan, hoe lang het duurt weet ik wel niet.

Member Wover's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Riga 4u30, Vilnius een 8-9 uur denk ik.

Member devils-castle's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stoica_dva Bekijk bericht
    Ben er vorig jaar in januari geweest, mooie stad en idd goedkoop.

Verblijf in vijfsterrenhotel (Telegraaf) waar alle bekende/belangrijke mensen verblijven was zelfs belachelijk goedkoop.

Wat je zeker moet proberen, het honingbier in Olde Hansa, heerlijk.. Daarvoor alleen al zou ik terug willen gaan.

Heb album ff openbaar gezet: https://www.facebook.com/media/set/?...8036154&type=3

*edit*

Ohja, vijf dagen is wel lang. Tallinn is echt een klein stadje, op drie dagen heb je alles wel gezien.

Damm Gaan we terug?

OT : Olde hansa is inderdaad een aanrader op gebied van eten en drinken.
    Drank en eten ook zeer goedkoop , €3 of €4 voor mac menu? bij McDo :P
    Veel grote winkelcentra's ook

Approved 9-lifer Tah_b00nz0r's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    haha die foto's doe mij zo denke aan van die men only tripkes naar den oostblok *denkt terug aan praag*

Approved 9-lifer Tah_b00nz0r's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Www.wunderground.com en talinn ingeve en de history opzoeke

iTrader
    4 (100%)
    die Olde Hansa lijkt me zeer leuk om eens te doen!

Member Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Ik ga in Maart. Eerste weekend. Iemand met wat raad wat goeie clubs/pubs betreft? Ik luister graag naar EDM, dus geen punk/metal cafe ofzo aub. En ook geen Irish pubs.

Member
    iTrader
    0
    Mijn vriendin is Estse en woont in Tallinn, dus ik zal hier snel even alles op een rijtje zetten:

Vooreerst: Olde Hansa is een absolute afrader. Tourist trap tot en met.

Voor bier ga je best naar Porgu (>>Põrgu<< õllelokaal | Suurim valik vaadiõllesid ja parimad á la carte road.), daar hebben ze ook een homebrew die lekker is. Het eten is daar ook goed. Ook een ruime selectie aan internationale bieren. Biercultuur staat nog maar in zijn kinderschoenen in Estland, dus dit is, samen met Drink Baar de beste plek om een goed bier te drinken. Beiden bevinden zich in centrum Tallinn.

Vapiano (http://www.vapiano.de/frame.php?lang=ee) is goedkoop en lekker voor een snelle hap (italiaans fastfood, maar 100x beter dan bvb. pizza hut, wordt voor je neus vers bereid).

De beste italiaan is Karme Kuulik (Restoran Kärme Küülik | Inimene on inimesele jänes!)

Kohvik Moon is ook een aanrader: Kohvik MOON » EST » Meist

's Middags worden er overal lunches aangeboden en die zijn héél schappelijk van prijs (5-9€). Ook een aanrader is een pannenkoek gaan eten in 'Kompressor'. Ze hebben zowel zoete als zoute pannenkoeken. Even lekker als gwenola in Gent en goedkoop.

Mensen die graag rockmuziek, metal en punk horen moeten naar Tapper (Rockclub Tapper) gaan. Is iets buiten het centrum, maar aangezien taxi's daar een fractie van hier kosten, is dat zo erg niet. Er is ook Rockcafe voor optredens. Deze herfst ben ik daar naar UDO gaan kijken en nadien ben ik de band nog tegengekomen én ben ik de nacht er op met hen gaan pintelieren.

Vabank (VABANK - Teie parimate pidude pank) is tijdens de week een heel aangename loungebaar, en in de weekend een héél aangename nachtclub. Misschien ben ik echter wel bevooroordeeld, daar ik daar via via steeds extra goed behandeld ben.

Zelf ga ik binnen een goede week ook nog eens.

Het meeste plezier heb ik in Estland echter steeds in de 'summer cottage' van mijn vriendin beleefd. Vlak aan de zee, met een prachtig 'sprookjesbos'. Lees: zelf paddestoelen gaan plukken voor het avondeten, fauna en flora die we ons hier écht niet kunnen voorstellen.

Ook raad ik jullie aan om enkele woorden Ests (gebruik géén Russisch!) te leren, daar je daa onmiddelijk sympathie mee kweekt bij de Estse bevolking, die in het begin wat gesloten kan aandoen. Zij zijn zéér trots op hun taal en cultuur en dat laten zij graag merken. Vermijd ook Russische wijken. Die zijn onveilig en te vergelijken met "Borgerokko" bij ons.

Heel handig is ook dat je vrijwel overal gratis WIFI hebt. Tripadvisor app op uw Android gooien en je kan al een heel stuk voort.

Bij het drinken eten Esten graag straf lookbrood met zure room, dus als je niet graag look eet, vermijden. Ik ben er helemaal gek van.

Zo, dit beantwoordt wel enkele vragen denk ik.

Indien jullie meer willen weten, vraag maar.
    Laatst gewijzigd door JusticeForAll; 4 februari 2012 om 01:43

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten