bludgeoned's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Vond de double black toch een stuk beter dan de 5².

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bludgeoned Bekijk bericht
    Vond de double black toch een stuk beter dan de 5².
    Heb de 5² nog niet geproefd dus daarvoor moet ik een fles kopen. En daarom doe ik met spijt in het hart een fles DB weg. Mijn verkoopprijs is trouwens zonder echte winst want heb er zelf niet veel minder voor betaald incl kosten.

Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Hoezo hebt ge bijna 80 euro voor een fles DB betaald?

Soit, Robert heeft nog 6 flessen 5² in stock aan 130. Aangezien ik teleurstellende dingen hoor (ik gruwel van het idee van een soort Gulden Draak 9000 van 25 procent), hoef ik het niet, en ik bouw geen collectie op Dus ik zou zeggen aan geïnteresseerden: laat u eens gaan

Five Squared - €130.00 : Etre Gourmet, Online Beer Shop

Trouwens van afgelopen woensdag (eergisteren) nog eens een bierdagje gemaakt. De twee meest opvallende dingen zullen wel Seef en de Single Black geweest zijn in het Antwaerps Bierhuyske.

Seef (6,5% ABV) was wat ik ervan had verwacht: een relatief "veilig" Vlaams bier met veel granenaroma's. Overwegend zoet en een beetje zuur. Doet me denken aan Verboden Vrucht en dergelijke.

Single Black (2% ABV) viel ook binnen de verwachtingen, maar het doet pijn om 6,5 euro neer te tellen voor wat in principe smaakt als een sterk aangelengde Black Albert. Ze hebben wel flink hun best gedaan om veel smaak erin te proppen zonder de alcohol om het te dragen. Zou in principe een geweldige stout zijn om een hele avond op door te boemelen in een pub of zo, maar vermits het zo'n exclusief brouwsel is, is het echt niet de moeite om er meer dan eentje van te drinken.
    Laatst gewijzigd door Dennoman; 23 maart 2012 om 12:01
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Opnieuw Duvel Tripel Hop op algemeen verzoek (Puurs) - Het Nieuwsblad
    Was te verwachten, maar ik ben wel voorstander En nu in kleine fleskes blijkbaar, super!
    En met Citra deze keer, hopelijk wordt het niet te everdreven fruitig...

Manu's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Verschillende soorten kriek en geuze, allemaal houdbaarheidsdatum tot ergens in 2009 en 2010. Zijn die nog goed en zoja, hoe lang nog en hoe verder bewaren?
    What you do today can improve all your tomorrows.

iTrader
    6 (100%)
    welke zijn het? Maar als er nu een iets is dat goed bewaart, dan is het geuze

Manu's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Goh vanalles. Het zijn niet de mijne dus ze staan niet bij mij, maar dit kreeg ik doorgestuurd: kriek lindemans, oude kriek boon, kriek boon, oude geuze boon, geuze girardin, oude geuze fonteinen, kriek mort subite, kriek oud beersel, geuze oud beersel, timmermans kriek, st louis kriek, chapeau kriek, ..

Van kriek en geuze ken ik echt geen fluit, vandaar de vraag hoe te bewaren en dergelijke

Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citra hop lijkt me wel een goede keuze.

Ik hoop vooral dat het aroma er goed doorkomt, dat miste ik wat bij de vorige editie.

Noctilucus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manu Bekijk bericht
    ... Van kriek en geuze ken ik echt geen fluit, vandaar de vraag hoe te bewaren en dergelijke
    Sowieso donker bewaren, op een constante, koele temperatuur (idealiter keldertemperatuur, ik heb toch al gelezen dat frigo-temperatuur nadelen zou hebben)
    Geuzes bewaren inderdaad bijzonder goed, van kriek zou ik het niet weten maar intuïtief minder optimistisch zijn over het bewaarpotentieel.
    Bij flessen met een kurk heb je dan ook nog de eeuwige discussie rechtop of liggend...
    "... who gnaws hungrily in inconceivable, unlighted chambers beyond time and space amidst the muffled, maddening beating of vile drums and the thin monotonous whine of accursed flutes"

Manu's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noctilucus Bekijk bericht
    Sowieso donker bewaren, op een constante, koele temperatuur (idealiter keldertemperatuur, ik heb toch al gelezen dat frigo-temperatuur nadelen zou hebben)
    Geuzes bewaren inderdaad bijzonder goed, van kriek zou ik het niet weten maar intuïtief minder optimistisch zijn over het bewaarpotentieel.
    Bij flessen met een kurk heb je dan ook nog de eeuwige discussie rechtop of liggend...
    Bedankt!
    Wat rechtop/liggend betreft had ik deze uitleg gevonden:
    De kurkkwaliteit bepaalt hoe een fles het best vervoerd en bewaard wordt. Er zijn vier vaak voorkomende gevallen: - de cilindrische kurk, eventueel voorzien van een krimpstanjool; - de champagnekurk met muilbandje; - de cilindrische kurk met kroonkurk; - de hermetische champagnekurk met muilbandje.

In de eerste twee gevallen moet de fles liggend bewaard worden. Staand zou de kurk kunnen uitdrogen en dus krimpen, zodat hij niet meer gasdicht is. Dan verliest de fles haar koolzuurgas zodat het bier plat wordt en dus niet meer schuimt. Bij deze liggende flessen bevindt het bezinksel zich in de buik en de hals van de fles

In de laatste twee gevallen mogen - maar het moet niet - de flessen rechtopstaand bewaard worden. De kroonkurk maakt de fles gasdicht, de hermetische kurk (een nieuw type dat krimpvrij is) ook. In dit geval bevindt het bezinksel zich onderaan op de bodem van de fles of bij oudere flessen in de zogenaamde ‘hiel’.

Als regel zouden we kunnen stellen dat u flessen die u bij de brouwer haalt op dezelfde manier vervoert en bewaart zoals hij ze had liggen. We mogen er namelijk van uitgaan dat hij zijn product kent. Bij twijfel is liggen nooit verkeerd.

Tijdens het vervoer wordt de fles onvermijdelijk geschud. Daardoor kan het bezinksel loskomen, zodat bij het schenken het bier troebel is. Dit is niet aangenaam voor het oog, en ook de smaak wordt erdoor beïnvloed. Koop dus nooit Oude Geuze op de dag van de consumptie. Laat in elk geval de fles ten minste drie dagen, of beter nog een week, rusten.
    Bron: Geuze | Horal

Zit daar dan waarheid in, of beweert men elders het tegendeel?

iTrader
    107 (98%)
    De zoektocht naar BD I en III zet zich verder. Kennelijk weten ze zelfs bij Struise niet meer waar je het nog zou kunnen krijgen. Gast die ik ken zou een tip gekregen hebben over een drankencentrale die het nog op voorraad zou hebben, ben eens benieuwd. Hollandse kennis zou het ook gezien hebben in de Biertempel in Brussel, maar daar is het ook uitverkocht inmiddels.

Moest er nog iemand een idee hebben: PM is altijd welkom

De Bierloods in Adegem zegt trouwens dat ze BD VII gebotteld binnengekregen hebben, de Single Black dus. Carlo zegt van geen botteling te weten, dus ben nu wel geïnteresseerd
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

Noctilucus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bedankt!
    Wat rechtop/liggend betreft had ik deze uitleg gevonden: ...

Dat mogelijks uitdrogen van de kurk heb ik inderdaad nog gehoord en gelezen als grootste risico van het rechtop bewaren van flessen. Een nadeel van liggend bewaren is ook de kans dat het één en al schuimfestijn wordt, best ze ruime tijd vóór het schenken terug rechtop zetten (los van de reden die in dat artikel al genoemd wordt)
    "... who gnaws hungrily in inconceivable, unlighted chambers beyond time and space amidst the muffled, maddening beating of vile drums and the thin monotonous whine of accursed flutes"

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    De zoektocht naar BD I en III zet zich verder. Kennelijk weten ze zelfs bij Struise niet meer waar je het nog zou kunnen krijgen. Gast die ik ken zou een tip gekregen hebben over een drankencentrale die het nog op voorraad zou hebben, ben eens benieuwd. Hollandse kennis zou het ook gezien hebben in de Biertempel in Brussel, maar daar is het ook uitverkocht inmiddels.

Moest er nog iemand een idee hebben: PM is altijd welkom

De Bierloods in Adegem zegt trouwens dat ze BD VII gebotteld binnengekregen hebben, de Single Black dus. Carlo zegt van geen botteling te weten, dus ben nu wel geïnteresseerd
    Hoewel het lekkere bieren zijn, zou ik toch niet te ver in je zoektocht gaan. Coffee club vond ik bv beter dan de Black Mes.
    Bedankt!
    Wat rechtop/liggend betreft had ik deze uitleg gevonden:

Bron: Geuze | Horal

Ik bewaar al mijn geuzes liggend en nog nooit problemen gehad.
    Over kriek zijn de meningen verdeeld. Zelf vorig jaar een kriek uit 2000 gedronken en die was nog verrassend lekker.

iTrader
    107 (98%)
    Neuh, ik ga er geen fortuinen voor betalen Ik vind bijvoorbeeld de Mocha Bomb het lekkerst.

iTrader
    6 (100%)
    Heb er daarvan nog 6 staan denk ik die ongeveer een jaar oud moeten zijn

Pagina 29 van 178 Eerste ... 192526272829303132333979129 ... Laatste

Regels voor berichten