Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 21
    Member Skoran's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Rondtrekken in noorwegen

Hallo,

Ik zou graag eens een week rondtrekken met de tent in Noorwegen. En dan liefst in de buurt van de fjorden (vooral het sognefjord spreekt mij aan)
    Mijn budget is niet al te groot dus ik ben van plan met ryanair naar Oslo te vliegen en dan de trein te nemen naar Bergen.

Het zijn nog zeer ruwe plannen dus zijn er al mensen die ongeveer hetzelfde hebben gedaan? Waar moet ik allemaal op letten? Zijn er miss tips waardoor ik mijn trip nog goedkoper kan maken? Welk plaatsen moet ik zeker gaan bekijken (dit is een puur natuur vakantie, steden wil ik zo weinig mogelijk zien )

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    'k Zou zeker eens wat fora afgaan: wikitravel biedt soms verrassend veel informatie. En wat denk je van couchsurfing in Noorwegen? Met geluk vind je Noor(se) die graag met iemand de wildernis intrekt.

Member bugsystyle's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skoran Bekijk bericht
    Hallo,

Ik zou graag eens een week rondtrekken met de tent in Noorwegen. En dan liefst in de buurt van de fjorden (vooral het sognefjord spreekt mij aan)
    Mijn budget is niet al te groot dus ik ben van plan met ryanair naar Oslo te vliegen en dan de trein te nemen naar Bergen.

Het zijn nog zeer ruwe plannen dus zijn er al mensen die ongeveer hetzelfde hebben gedaan? Waar moet ik allemaal op letten? Zijn er miss tips waardoor ik mijn trip nog goedkoper kan maken? Welk plaatsen moet ik zeker gaan bekijken (dit is een puur natuur vakantie, steden wil ik zo weinig mogelijk zien )

Nog niet gedaan, wel van plan om in september naar de zuidelijke fjrden te trekken, omdat het klimaat niet te extreem is en ik ook enkele dagen naar Oslo wil gaan.

Had al wat info in familie gevraagd:

Ik werd verteld dat Noorwegen niet te onderschatten valt: desolaat, toch wel steile bergen, noordelijke ligging... maar aan de andere kant zijn er veel goede voorzieningen voor wandelaars. In september zou het op een zekere hoogte al goed koud kunnen zijn zodat je winterkleren zal moeten meenemen. OP sommige momenten nood aan thermisch ondergoed, een dikke fleece, regenjas, sjaal, muts en handschoenen. (11 maar regen en wind...)

Aan te raden boeken:
    'walking in Norway' van Cicerone met 20 trektochten en 'bergtochten in Noorwegen' met nog eens zoveel trektochten en dagwandelingen en veel extra informatie.
    Daarin zeker genoeg info om leuke trektocht samen te stellen. Er is ook veel diversiteit in Noorwegen: de fjorden, de Hardangervidda die een grote hoogvlakte is (lijkt mij iets saaier qua landschap), echte alpinne bergen, de Lofoten,...

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Den Norske Turistforening is een goede pagina om wat info te verschaffen.

Approved 9-lifer tha_rippa1be's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Leuke tip: wildkamperen is legaal in Noorwegen.
    Kan u spijtig genoeg wel geen bron geven, weet niet meer welke site dat het was. Maar ik heb het allesinds al meerdere keren gelezen.

Ook hier gaat ge veel nuttige info vinden.
    Om de zoveel dagen is er wel een post hieromtrend.
    Deze thread bijvoorbeeld.
    En hier is die bron die ik niet kon vinden

Ha det bra.

iTrader
    3 (100%)
    Het plan op dit moment is:
    Vliegtuig van Eindhoven naar Stansted, daarna vliegtuig van Stansted naar Haugesund.

Is stukken goedkoper als eerst naar Oslo vliegen en dan een trein naar het westen te nemen.
    Zijn er nog mensen die vanuit Haugesund zijn beginnen rondtrekken? Zijn er wandelroutes die zeker aan te raden zijn?

En dan het rondtrekken zelf: welke dingen moet ik zeker wel meenemen, welke zeker niet, waar moet ik zeker op letten, ...
    Laatst gewijzigd door Skoran; 9 mei 2011 om 19:41

Member Dees's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De Hardangervidda (hoogste plateau van Europa) is naar het schijnt enorm de moeite, en ligt niet zo ver van Haugesund. Het is een park waar redelijk wat voorzieningen zijn voor trekkers.

Wanneer je op Hardangervidda googled, vind je een hele resem aan info. Ik dnek dat je eerst moet uitmaken wat je wilt doen. Heb je ooit al trektochten ondernomen? De eerste kennismaking voor de meesten is niet altijd ideaal, gezien je je eigen kunnen nog moet leren kennen, en je materiaal.
    Ga je alleen? Solo-hiking is niet voor iedereen weggelegd.

Qua materiaal voor die regio: goeie regenvest en zorgen dat tent en slaapzak droog blijven, het kan daar nogal nat worden.
    Once I'll become super rich, I will buy a big boat and sail across the oceans...
    And since I'll be a Jedi,with the force I'll fly behind space

iTrader
    3 (100%)
    Ik ga alleen en het is mijn eerste keer ja. Maar ik wil eens iets avontuurlijks doen dus ik laat mij niet afschrikken .

Approved 9-lifer Thorfin's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    kzou zeggen, begin je fysiek maar voor te bereiden

iTrader
    0
    En doe een trainingsweekendje (of beter: meerdere) in de Ardennen. Anders zal je alles onmiddellijk in Noorwegen moeten leren, en kan je rustig je materiaal leren kennen. In het begin ga je toch onnodige/nutteloze zaken meenemen, en krijg je het hard (zeker als bepaald materiaal ontoereikend blijkt te zijn). Wanneer je dit in Noorwegen moet ervaren, zal uw reis halvelings verpest worden door deze ongemakken.

Heb je een goede rugzak? Regenkledij? schoenen? slaapzak? Matje? tent? Als je alles moet aankopen, ben je een flinke som kwijt!

iTrader
    3 (100%)
    Ik ben een festivalganger dus qua kampeerspullen zit het wel snor

Member bugsystyle's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skoran Bekijk bericht
    Ik ben een festivalganger dus qua kampeerspullen zit het wel snor
    lol...

Member Skyscraper's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dees Bekijk bericht
    En doe een trainingsweekendje (of beter: meerdere) in de Ardennen.
    Welke streken/steden zijn aan te raden om 'ns een weekendje erop uit te trekken met 'n tent? Schone omgeving etc?

Member
    iTrader
    0
    Voordeel van Noorwegen is, zoals gezegd, inderdaad dat je overal mag wildkamperen zolang je op 100m (iirc) van de huizen blijft en de natuur respecteert. Als je echt puur gaat trekken door de natuur kan je het dus wel heel goedkoop houden, al is eten en drank er wel wat duurder dan hier. Water hoef je tijdens het trekken ook niet mee te nemen aangezien het water uit de meertjes (uitgezonder van deze rond de grote steden) drinkbaar is.

Als je op Oslo vliegt, zou ik proberen tot Geilo te geraken en van daaruit je trektocht te starten. Ja kan dan een heel stuk van Hardangervidda doen en uitkomen bij de fjorden. Hardangervidda is mooi voor even maar ik vond de fjorden toch een pak indrukwekkender. Nadeel van Hardangervidda is ook dat het er in de zomer 's nachts nog heel koud kan worden. Alle wandelingen en tochten die je in de meeste toeristische brochures over de fjorden terugvindt zijn te mijden als je echt wil trekken. In de Lysefjord lijkt de wandeling naar Preikestolen en Kjeragbolten bijvoorbeeld soms Times Square qua toeristenaantal, al zijn het natuurlijk beide ook wel mooie punten om een foto voor het thuisfront te nemen. Ik denk dat je in principe weinig fout kan doen qua wandelingen en trektochten in de fjorden, de natuur is over het volledige gebied erg impressionant. De beste tips kunnen de lokale mensen je nog altijd geven. Nagenoeg iedereen spreekt er ook perfect Engels en is over het algemeen heel vriendelijk.

Member maartendq's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    De Hardangervidda (hoogste plateau van Europa) is naar het schijnt enorm de moeite, en ligt niet zo ver van Haugesund. Het is een park waar redelijk wat voorzieningen zijn voor trekkers.

Wanneer je op Hardangervidda googled, vind je een hele resem aan info. Ik dnek dat je eerst moet uitmaken wat je wilt doen. Heb je ooit al trektochten ondernomen? De eerste kennismaking voor de meesten is niet altijd ideaal, gezien je je eigen kunnen nog moet leren kennen, en je materiaal.

Qua materiaal voor die regio: goeie regenvest en zorgen dat tent en slaapzak droog blijven, het kan daar nogal nat worden.
    Een collega van mijn vader, met wie ik eens uitgebreid heb kunnen praten over zijn trektochten in Noorwegen, vond de Hardangervidda ook erg prachtig. Het moet wel gezegd dat die collega 'n ervaren trekker was.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maartendq Bekijk bericht
    Een collega van mijn vader, met wie ik eens uitgebreid heb kunnen praten over zijn trektochten in Noorwegen, vond de Hardangervidda ook erg prachtig. Het moet wel gezegd dat die collega 'n ervaren trekker was.
    Toegegeven, voor een eerste trektocht is het misschien niet ideaal. Ik raadde dit ook enkel aan gezien ik niet wist wat de ervaringen zijn van de TS.

En festival-materiaal is iets COMPLEET anders dan trekkersmateriaal. Als je het niet ziet zitten om te investeren in wat materiaal, raad ik dan eerder een huttentocht aan om kennis te maken met de sport.

Approved 9-lifer Thorfin's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    hoe minder grief hoe avontuurlijker

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wild bass Bekijk bericht
    hoe minder grief hoe avontuurlijker
    Tja, hoe minder materiaal, hoe minder kilo's, hoe gemakkelijker alles gaat en hoe meer afstand je op een dga kan afleggen. Maar je hebt toch nood aan:
    -Slaapzak
    -Slaapmatje
    -Tent (als beginnend trekker, zou ik niet tarp'en)
    -Kookgerei
    -Warme kledij
    -Beschermende kledij (jas)
    -Eten
    -Goed schoeisel
    ...
    En zo zit je natuurlijk direct aan een ferme hoop materiaal.

Maar ik blijf herhalen wat ik hierboven zei: probeer je materiaal eens uit op een weekend in de Ardennen. Lukt het daar niet om comfortabel 25 kilometer per dag te doen, tja, bezint eer ge begint.

Member
    iTrader
    0

Wij zijn begonnen in Lofthus tot aan Hartheigen en dan terug via de grote watervallen naar Kinsarvik. dit gedaan op 4 dagen en zonder training.
    Pas op voor verloren lopen want alle meren gelijken op elkaar

wij waren er midden augustus, en op sommige plaatsen lag er nog 1-2m sneeuw. snachts zakt de temperatuur tot ongeveer 6-7 in de tent. Dikke slaapzak is dus aangeraden, hout voor vuur is er zelden.

Zeker een aanrader qua natuur en rust

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Goed schoeisel is enorm belangrijk. Ik heb vorig jaar Meindels gekocht en daar heb ik geen moment spijt van. Zeer degelijk materiaal, geen moeite om ze in te lopen en zo goed als geen last gehad van bleinen. Neem voor alle zekerheid wel wat Compeeds mee, mocht het tch voorvallen. Voldoende drinken is belangrijk, maar je zit niet bepaald in een klimaat waar je zal uitdrogen. Als je in de Andesgebergten zit wanneer het droogseizoen is, lijkt voldoende drinken me nog mr aangeraden.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten