Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Modern urban design

Member ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0

Modern urban design

Moderne urban design is vaak gericht op het creëren van wijde pleinen, enorme metro-stations en wolkenkrabbers. Zo is er bvb:

La Défense, Parijs
    Beursplein, Rotterdam
    Canary wharf, Londen: metrostation, wolkenkrabbers
    Zuidas, Amsterdam
    Cheonggyecheon rivier, Seoul
    Kyoto station: interior, exterior

In vergelijking met Nederland is er bij ons geen bouwwoede van wolkenkrabbers en lijkt modern urban design veelal beperkt tot stations:

Stationsbuurt Sint-Niklaas
    Luxemburg Station, Brussel
    Station Liège-Guillemins (van Calatrava)

Een uitzondering is Brussel:

Europese buurt, Brussel

Maarja, ik ken niet veel modern urban design in België. En ik bedoel hiermee niet de heraanleg van de lokale Grote Markt, dat zijn meer wegenwerken waar wat design bij komt kijken. De gebouwen errond zijn daar nog altijd hetzelfde.

Heeft er iemand enige tips? Voorbeelden buiten België zijn ook welkom!

Approved 9-lifer Conqie's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Weblogs
    1
    Station van antwerpen, maar dat was wel al groot

Member LeSec's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    1
    - In Gent gaan ze de Oude Haven vernieuwen (gans het gebied rondom de dampoort etc..) meer info in deze thread GENT : Oude Dokken (Rem Koolhaas, OMA) - SkyscraperCity
    en deze site:
    RUP 135 - Oude dokken

Voor de rest kunde infeite dat forum wat browsen elke noemenswaardig project komt daar op.

- Aalst wordt ook onder handen genomen, toevallig ook het station en de omliggende buurten.
    ASO - Aalst Stationsomgeving > nederlands > Welkom
    (ik persoonlijk vind het een afschuwelijke verschrikking vooral het statische plein voor het station en de afbraak van het oude postkantoor ma bon)

Maar die zijn uiteraard nog niet gerealiseerd ma tis wel handig om ze te volgen natuurlijk..

Kben nu nog eens aant denken over recente voorbeelden in ons land, ma kan er ook niet meteen opkomen, zal ze hier weten te posten als ik er terug opkom!

Member ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_Messenjah Bekijk bericht
    Voor de rest kunde infeite dat forum wat browsen elke noemenswaardig project komt daar op.
    Interessant! Jammer dat de meeste projecten kleinschalig lijken De bakermat van urban design zullen we niet meteen worden.

Member LeSec's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ilgonwe Bekijk bericht
    Interessant! Jammer dat de meeste projecten kleinschalig lijken De bakermat van urban design zullen we niet meteen worden.
    Hahah! Neen ik vrees van niet , niet dat ik dat erg vind, de meeste projecten die omschrijft als 'urban design' werken toch niet geweldig.

Zoals La Défence bv, ben daar nu al een paar keer geweest en op werkdagen is daar wel wat leven maar na werkuren is dat daar een desolate, vreemdaanvoelende ruimte. Ik persoonlijk heb wel een fascinatie voor zo'n stedelijke ruimtes maar zo'n ontwerpen wérken gewoon niet imo. De functies zijn gewoon te hard gescheiden gehouden, en veel te bombastisch in het algemeen. Das het probleem met veel van zo'n projecten. De schaal van de mens wordt vergeten, en das een spijtige zaak...

Les Halles (momenteel een monster van een lelijk complex) wordt ook vernieuwd..
    Forum des Halles - archipedia - architectenweb.nl
    Zeker eens checken, vooral de ontwerpen van Jean Nouvel en OMA, het winnende ontwerp is niet echt wauw wauw ma bon.

Trouwens ja, op websites van grote architecten(bureaus) vindt ge ookwel veel over stedelijke vernieuwing en inplanting.

oma.nl (projects -> masterplan)
    NEUTELINGS RIEDIJK ARCHITECTS (development strategies)
    MVRDV

etc..

Member Typhon`'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Stationsbuurt in gent niet vergeten, en "the loop" aan flanders expo.

Approved 9-lifer chosen1's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten