|
|
#3 (permalink) | |||||
|
|
Blij dat er nog mensen zijn die de de echte strip waarderen. Het komt me over dat mensen van onze leeftijd ofwel geïnteresseerd zijn in Manga of Comics, maar de Europese strip wordt -ten onrechte- vergeten door onze generatiegenoten.
Citaat:
Ik ben al sinds kindsafaan geboeid door strips. Niet alleen de Vlaamse, maar vooral de Franco-Belgische. Mijn vader kocht vroeger veel strips en ik moet zeggen dat ik daardoor ook begonnen ben. Qua jeugdstrips hou ik vooral van de (oudere), (humoristische) reeksen van Dupuis. Voorbeelden zijn: Isabel, Guust Flater, Asterix, Gilles de Geus, Jojo (Kinderlijke strips, maar die tekeningen en sfeer zijn haast niet te evenaren. Vooral album 5 blijft in mijn ogen onovertroffen), Guus Slim, Buck Danny, Blake en Mortimer,... Als ik ze allemaal moet gaan opnoemen zit ik hier morgen nog. Sinds een jaar of twee ben ik ook wat meer "serieuzere" strips gaan kopen. Deze heb ik al in mijn bezit: De Gezellen van de Schemering (integraal) Over de grenzen van de tijd. Murena (alleen eerste cyclus, tweede komt er hopenlijk binnenkort aan) Zoo (alle delen, helaas niet integraal Frommeltje en Viola 1, 2 en 3 (helaas niet het Franstalige vierde album, maar wat zou ik die graag ook hebben. Schitterende serie. Prachtige sfeer.) De Dwaas van de Koning (Volledige reeks in HC.) De Grote Slachting 1914-1919 Verder nog een heleboel albums die op mijn lijstje staan. Reeksen zoals de Duistere Steden, XIII, Magasin General, strips van Vivès en Jirô Taniguchi, De Chninkel, Rovers van Keizerrijken, ,... Ik weet niet of je deze site kent, maar ik kijk er toch dagelijks op. ![]() (@ mods: Persoonlijk denk ik dat dit topic hier niet 100% op zijn plaats staat; liefhebbers van strips zullen niet direct gaan kijken in een subforum dat gewijd is. Volgens mij is dit topic beter geplaatst in Vrije Tijd & Lifestyle of Cultuur. ) |
|||||
|
||||||
|
|
#4 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Het is een stereotype dat bij het genre hoort maar zeker niet alles omschrijft. |
|||||
|
||||||
|
|
#5 (permalink) | ||||
|
Comics zijn geen genre. Het is een medium. Genres zijn horror, Western, avontuur... Wanneer we over comics of manga spreken, spreken we nog steeds over strips. De stijl en de inhoud is weliswaar beïnvloedt door de cultuur van de regio/makers van herkomst.
Een tijdje geleden was hier overigens wel een topic over Europese strips, maar die is net zoals andere topics verdwenen in de mazen van het internet omdat er al een tijdje niets in geplaatst was. Wat Murena betreft, volgens mij bestaat er inderdaad niets Amerikaans dat daarmee te vergelijken valt. Hetzelfde gevoel heb ik echter ook over Chew, wat geen stereotype superheldencomic is. Dat je De Schorpioen niet kent is eigenlijk schandalig als je komt preken over Europese strips... De tekenaar Enrico Marini is een potloodgod. Alles wat van zijn hand het papier ziet is niet te versmaden, zelfs al is het verhaal niet super (wat met de scenaristen waarmee hij samenwerkt overigens niet het geval is). ![]() Oja, en de strip wordt heus niet vergeten door je generatiegenoten... Ik heb zo'n 3000 strips/manga/comics in huis. Het gros zit zelfs genoodzaakt in dozen omdat ik ze nergens anders kwijt kan. De Stripspeciaalzaak kent overigens iedereen, ik zou zeggen zoek de getekende reep eens op als je je ei over Euro-strips kwijt wil. Je gaat daar nog heel wat andere reeksen leren kennen hoor. Als je zelfs De Schorpioen nog niet kent gaat er een wereld voor je opengaan. Hoewel je daar een degelijk lijstje hebt opgenoemd mis ik nog enkele must-haves zoals Blacksad. |
||||
|
|||||
|
|
#11 (permalink) | ||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Ik weet dat er nog veel onontdekte stips zijn. |
||||||
|
|||||||
|
|
#15 (permalink) | ||||
|
En die trekt op niks imo. Wat mij betreft hoefde er niets meer aan de hoofdverhaallijn toegevoegd te worden. De XIII-mysteries kunnen me dan wel weer bekoren.
Ik zal later deze week eens posten met welke reeksen ik zoals bezig ben. Over Murena kan ik trouwens zeggen dat de tweede integraal sinds kort is verschenen ![]() |
||||
|
|||||
|
|
#17 (permalink) | |||||
|
|
Citaat:
Keuze genoeg zou ik zeggen. De europese strip bevat in elk genre een hoop must-reads. Alleen denken veel mensen dat je het over suske & Wiske, Kiekeboe, Jommeke enz hebt als je over stripverhalen praat (net zoals mensen aan toestanden zoals de oude Batman live action serie denken als je het over comics hebt). Heb je bvb al een reeks als XIII gelezen? Zo een reeks kun je toch moeilijk saai noemen? |
|||||
|
||||||
|
|
#19 (permalink) | ||||
|
de incal was ook een goede reeks. Daar kwam een van de metabaronnen ook uit. Daar is hij in ontstaan.
gelezen : - roodbaard - luc orient (sf serie: wordt nog vaak eens op nieuw gelezen) - Trigie - Storm - Blake en Mortimer (in een van de aflevering zit een soort zweeftransport in atlantis dat me doet denken aan de boltransporten van sanctuary in de episodes over de hidden city) - ravian (is leuk heb er ooit een encyclopedie over gekocht : habitant du ciel) - De eeuwige oorlog (Marvano) - Buck Danny, Danny cooper - Suske en wiske (toen ik nog klein was) - Rode Ridder saai noem ik ze niet : ze zijn anders nu ben ik meer superhelden gericht en sf (zoals de warlord of mars series) veel belgisch/franstalige werk vind nu zijn weg naar engeland en usa Laatst gewijzigd door VictorVonDoom; 14 februari 2012 om 15:22 |
||||
|
|||||
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|