RSS-feed bekijken

Formule 1 - Facs 'n opinions by VishnuSixDix

Formule 1: Spanje en Monaco --- Red Bull boven!

Dit artikel waarderen
by , 17 mei 2010 at 00:12 (952 Bekeken)

Terwijl de F1 fans nog druk aan het discussiŽren zijn over de allerlaatste stunt van Michael Schumacher, blijf ik nuchter en bekijk ik de laatste 2 raceweekends van dichtbij.

Conclusie: Red Bull boven.



Waar ze het ganse seizoen de toon zetten in de kwalificaties, maar niet verzilveren in de races, lukt het in Europa wel: Spanje en Monaco. Voor de tweede maal heeft Red Bull een double whammy.
Respect.

Wie gaf in het begin van het seizoen ťťn cent om de titelkansen van Mark Webber? In een enguÍte van de pronothread op ons forum had Webber vůůr Spanje nul stemmen op 120.
Maar Mark heeft iedereen een neus gezet. In Spanje lichtte hij Vettel beentje door de pole te veroveren, waarna hij in de race bijna ongehinderd doordenderde naar de overwinning. Dit terwijl Vettel af te rekenen had met pech, hij eindigde de race immers met slechts twee-en-halve remschijf.
Dat dit geen toevalstreffer bleek bewees Mark zaterdag in Monaco door compleet uit het niets de snelste pole neer te zetten sinds de huidige vorm van het parcours, hij ging dus sneller dan de 2006 Benetton Renault V10 van Alonso...


Eigenlijk moeten wij allen hier en nu onze hoed afdoen voor Mark Webber en hem vanaf nu plaatsen tussen Alonso, Vettel, Button, Rosberg, Hamilton. Misschien is hij niet zo getalenteerd als sommige uit het voorgaande lijstje, maar doordat hij in de vorm van zijn leven is, moeten wij ons verplicht voelen om dit wel te doen. Het lijkt wel of we hem allemaal vergeten. Ik herinner me nog levendig BraziliŽ vorig jaar, waar iedereen Button vierde en vereerde terwijl Vettel treurde... Maar Webber stond wel te glimmen op het bovenste schavotje omdat hij de race op zijn sokken (zo leek het wel) won. En nu dit jaar zien we weer hetzelfde. Terwijl iedereen gefocused was op de knalprestatie van Kubica, ploefte ineens Webber's tijd boven de tabellen. Zelfs de regisseur van dienst was even uit het oog verloren dat Mark (bijna?) alle sectortijden aan gort heeft gereden.

Zijn bloedvorm was vorig jaar al een feit, maar pech (en een steengoede vettel) belette hem van op te vallen. In BraziliŽ reed hij ongestoord naar een overwinning, en in Abu Dhabi werd hij netjes 2des, vlak achter zijn teammaat. En na de eerdere typische Redbull-betrouwbaarheids-akkefietjes dit jaar lijkt hij te bevestigen waar hij 2009 geÔndigd is.


De rest:
Ja ik spreek over "de rest" omdat ze eigenlijk weinig in de pap te brokken gehad hebben de laatste 14 dagen. Ok, Hamilton zat in Spanje tussen Webber en Vettel tot hij uitviel, en het is zo dat Kubica Sebastian Vettel mooi kon volgen in Monaco. Maar niemand gaat mij wijsmaken dat Hamilton noch Kubica Red Bull het echt moeilijk konden maken.

McLaren:
Krijgen ze hun deel van het betrouwbaarheids-spook over zich? Eerst de remschijf van Hamilton die aan gort vliegt en vervolgens Button's motor die zich opsmoort. Dat laatste is toe te schrijven aan een (ongelooflijk domme) menselijk fout, maar het valt evengoed onder de noemer "pech".
Voor hen is het dringend zaak om nog eens met beide wagens een mooie finish te halen, liefst op het podium, willen ze de aansluiting met de top niet verliezen.


Ferrari:
Ze waren goed, maar is dat goed genoeg? Zijn 1 podiumplekje en 3 puntenfinishes genoeg voor namen als Alonso en Massa? Ik denk het niet. Ook voor hen is het zaak om nog eens dringend gezamelijk sterk te finishen.
Toch mooi van Alonso weer in de aanval te zien. Ligt het aan mij of zien we dit te weinig? Of valt het gewoon niet zo hard op?
Kijkend naar het wedstrijdverloop van dit seizoen, dan haalt Alonso inderdaad de nodige wagens in. Maar slechts in China en vandaag in Monaco zijn de inhaalacties noemenswaardig geweest.

Renault...
... is back in business. Het vorige seizoen lijkt helemaal vergeten en Kubica is tegenwoordig, indien geen pech, altijd vooraan terug te vinden. Met als gevolg erg mooie resultaten in Australie en Monaco, waar hij afgelopen weekend meerdere kaaksbeenderen op de grond deed kletteren omwille van zijn rondetijden.
Petrov is een rookie en presteert zeker niet slecht... voor een rookie. Hij moet dit seizoen nog zijn draai vinden in een F1 wagen als Renault de strijd wilt aangaan met Mercedes GP.


Mercedes:
Niet voor het eerst dit seizoen weet ik niet welke conclusies ik moet trekken uit de prestaties van dit team. Of toch wel, ze verliezen aansluiting met de koplopers.
Dan is Schumacher weer sneller dan Rosberg, dan weer (net) niet. In Monaco is Rosberg heel snel in de VT, dan verprutsen ze elkaars snelle ronde in kwalificaties. Het lijkt allemaal veel te moeizaam te lopen.
Schumacher zou Schumacher niet zijn als hij hier en daar wat slimmigheidjes en knappe knappe staaltjes koersinzicht liet zien en afgelopen weekend heeft hij nog maar eens laten zien wat voor een sluwerd hij wel niet is. Alonso in de laatste bocht voorbijsteken, net als de safety car binnen rijdt en de groene vlaggen in het rond zwaaiden. Die is erg bij de pinken zou je denken, aangezien Hamilton hetzelfde gelapt heeft met Mark Webber in MaleisiŽ. Jammer genoeg bestaat er een artikel 40-punt-nog-iets dat zou stellen dat je niet meer mag inhalen als de race onder safety-car toestanden eindigt.
Allemaal heel dubieuze regelgeving volgens mij, en Schumacher, en vooral ook zijn teambaas Brawn, zou -van mij- in beroep gelijk moeten krijgen. Of is het omdat ik het als echte Belg gewoon ben dat rechtzaken omwille van procedurefouten worden opgeheven?


De kleinere teams dan:
Hier wil ik kort over zijn.

Force India: bevestigt met mooie resultaten.

Torro Rosso: schraapt hier en daar een puntje mee, vooral omwille van het nieuwe puntensysteem.
Toch een pluim voor Alguersuari die zijn slechte rookiejaar doet vergeten door nu regelmatig zijn oudere teammaat Buemi op zijn doos te geven. Behalve in Monaco, waar de ervaring zwaarder doorweegt.

Williams - heeft vťťl werk voor de boeg. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk nooit nog het niveau bereiken dat ze hadden in de jaren '90...

Sauber - Lotus - Virgin - HRT zijn gewoon rijdende obstakels als ware het de GT2 klasse in een LeMans LMP1 kampioenschap.




------------------------------------------------------------------------------------



Toppers en floppers


Spanje

Top:

  • Webber, omdat hij gewoon te goed was voor de rest van het veld.
  • Alguersuari. Die jongen haalt op dit moment gewoon vťťl meer uit de STR dan normaal mogelijk zou zijn.
  • Vettel. Omdat hij met twee-en-halve remschijf toch nog comfortabel het podium haalde.
  • Schumacher. Verdient eens van in dit lijstje te staan. Zeker omdat hij met een mindere auto button mooi kon afhouden. Dat het parcours zich niet leent tot inhalen doet hier weinig vanaf.



Flop:


  • Hamilton is misschien niet de flop van de week, maar zeker wel de pechvogel. Kwatongen zullen ongetwijfeld beweerd hebben dat de klapband aan zijn wilde rijstijl zou liggen, maar onderzoek heeft snel uitgewezen dat er iets mis was aan het remsysteem.
  • Rosberg. Hij verbaaste vriend en vijand door de eerste races de betere te zijn van Schumacher, maar in Spanje bakte hij er met een langere wielbasis werkelijk niets van.





Monaco

Top:

  • Webber. Hij was gewoon niet op dezelfde planeet als de rest van de rijders. Ongekend goed.
  • Alonso. Heeft het maximum gehaald wat er vanaf de 24ste plaats te halen was. Handig gebruik maken van de eerste safety car betaalde hem terug in keiharde putnen.
  • Kubica. Presteerde gewoon maximaal. Niemand had met die Renault harder gekunnen. Hij was sneller dan Ferrari, McLaren, Mercedes. Petje af.


Flop:

  • Hulkenberg. Hij lijkt wel achtervolg te worden door de pechduivel. Maar nuchter bekeken wordt het voor hem dringend tijd om eens wat punten te pakken wil hij de interesse van het F1 wereldje in hem behouden. Presteert ondermaats als je ziet wat "old dog" Barrichello nog kan.
  • Alonso. Omdat hij fantastisch reed in de VT en bijna al zijn kansen verknoeide door in de vangrail te kwakken. Ook omdat hij zich liet verrassen door Schumi in de laatste bocht van de laatste ronde.
  • McLaren mechaniciens van Jenson Button. Een afdichting vergeten in een air-intake? Auch... iemand moet naar zijn voeten gekregen hebben zondagnacht.




- en nee ik zet Schumacher alweer niet in het lijstje omdat ik overtuigd ben van Ross Brawn's standpunt. Groene vlaggen en SC IN duidt aan dat de baan vrij is en er geracet mag worden!!! -


19 mei 2010 gewijzigd om 21:19 door VishnuSixDix

Categories
Zonder categorie

Reacties

  1. Devastate's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Huray for redbull ! Hoewel ik toch meer een torro rosso fan ben...

    Mooi geschreven tho.
  2. Cookiebear's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Monster is ook wel goed.
  3. Perfusion's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Met Schumacher en Brawn hun ervaring moesten ze er toch van op de hoogte zijn van die regel na een safetycar ..
    Wie weet was Alonso wel op de hoogte van die regel en had hij het niet verwacht, en was het niet gebeurd moest die regel er niet zijn ..
    imo geen "slimmigheidje" maar een "dommigheidje"
  4. skatemania's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Heeft dat nu voor Schumacher geteld als plaats of niet?
  5. Cookiebear's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    En wat met het stuur van Barrichelo btw?
  6. VishnuSixDix's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Dat stuur gooide hij zogezegd weg omdat hij er snel uit moest, maar imo was het puur uit frustratie, overduidelijk. Hij krijgt geen straf omwille van zijn uitleg, maar de HRT jongens hebben er wel veel last mee gehad.
  7. Mee's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Blijkbaar hebben ze dat stuur trouwens pas gevonden op het einde van de tunnel: Why Mercedes walked away from Schumacher appeal : James Allen on F1 – The official website

    Bizar...

Trackback-signaleringen

Totaal aantal trackback-signaleringen 0
Trackback-link: