RSS-feed bekijken

Carmeleon.be

"Weight is the enemy of performance"

Dit artikel waarderen
by , 16 juli 2008 at 10:04 (424 Bekeken)
Wijlen Colin Chapman wist het decennia geleden al: snelle auto’s maken doe je niet door steeds zwaardere motoren in grotere gevaartes te lepelen. Hou het totaalgewicht binnen de perken en je hebt al die extra power niet eens nodig. Minder kilo’s betekent immers een groter acceleratievermogen, een betere wendbaarheid en een lager verbruik. Downsizing wordt dat tegenwoordig genoemd en het wordt lang niet alleen meer toegepast op sportwagens. Zo was de lichte Mazda 2 slechts een voorbode van een uitgesproken inspanning bij alle Japanse constructeurs om het gewicht te drukken.

Maar het zijn toch vooral de Britten die de vertegenwoordigers bij uitstek zijn gebleven van Chapmans credo. In de eerste plaats natuurlijk Lotus zelf, dat met de Elise al jaren supercarprestaties puurt uit een 1.8 liter-viercilinder en met de 2-Eleven nu ook de haast perfecte belichaming van de “less is more”-filosofie in huis heeft. De cijfers spreken voor zich: 670 kg, 252 pk, 0 tot 100 km/h in minder dan vier seconden.



Ook Caterham staat met zijn Seven - niet toevallig de erfgenaam van de door Chapman ontworpen Lotus Seven - al decennia lang garant voor bakken minimalistisch rijplezier. De nieuwste editie heet R500 Superlight en hij heeft zijn naam zeker niet gestolen. De wagen weegt nauwelijks meer dan een broodrooster, waardoor de 230 paarden onder de lange motorkap hem in 3.4 seconden naar honderd katapulteren.



Een relatief nieuwe speler in deze markt is Ariel, dat met de derde Atom wel het extreemste trackdaybeest in huis heeft. De wagen - die overigens volledig road legal is - beschikt niet eens over een carrosserie. Alleen het strikt noodzakelijke is aanwezig, zodat het gewicht beperkt bleef tot een luttele 456 kg. Combineer dat met zo’n driehonderd aangeblazen pk’s en de snelheidsmeter heeft al na 2.7 seconden niet meer genoeg aan twee cijfers.



Dat ze allen loeihard gaan, staat buiten kijf. Maar welke is nu de snelste, de leukste of kortom de beste? De moedige mannen van het kersverse Drivers Republic dreven dit supersnelle trio tot het uiterste en bereikten een verrassende conclusie. Maar zoals ze zelf waarschuwen: er zijn geen winnaars of verliezers, dit zijn stuk voor stuk ware kunstwerkjes.

... Bekijk de filmpjes op carmeleon.be

25 augustus 2008 gewijzigd om 19:15 door Silent Thunder

Categories
Video

Reacties

Trackback-signaleringen

Totaal aantal trackback-signaleringen 0
Trackback-link: