RSS-feed bekijken

Shellshock

GTA IV: teleurstelling van het jaar?

Dit artikel waarderen
by , 5 december 2008 at 19:14 (4417 Bekeken)
Meer dan drie jaar hebben de pc gamers moeten wachten eer het spel naar het platform kwam waar het thuishoort. Rockstar koos (begrijpelijk) voor het grote geld van Sony en Microsoft en liet zo het platform en de gamers in de steek die ervoor hebben gezorgd dat de GTA reeks tot de meest gerespecteerde en populaire reeksen ooit in de gamewereld behoort.
Alhoewel Rockstar er geen aankondiging over deed, was het zowat een kwestie van tijd eer de PC versie aangekondigd werd.

Begin augustus ging de kogel door de kerk. Rockstar kondigde aan wat velen al vermoeden:

Grand Theft Auto IV komt definitief naar de pc. Uitgever Rockstar Games heeft bekend gemaakt dat het veelbesproken free-roaming spel in Noord-Amerika en Europa in november voor de pc verkrijgbaar zal zijn.

"We zijn enthousiast om een pc-versie op de markt te kunnen brengen", zegt Rockstar-oprichter Sam Houser woensdag in een verklaring. "Het spel ziet er goed uit en speelt prima op de pc en we kunnen niet wachten tot mensen er mee gaan spelen", aldus Houser.

Met de aankondiging maakt Rockstar een einde aan weken van tegenstrijdige geruchten over het al dan niet uitkomen van een pc-versie. De uitgever gaf geen verdere details over het spel vrij, behalve de releasedatum: GTA IV moet op 21 november in Europa verkrijgbaar zijn, drie dagen na de Amerikaanse release op 18 november.
Tweakers.net
Pc-gamers konden hun geluk niet op. Eindelijk konden zij ook aan de slag. Betere controles, een uitgebreid multiplayerluik en grote modmogelijkheden. Het feest was compleet toen bekend werd dat de PC versie betere graphics ging hebben dan de consoles.

Binnenkort zullen ook pc-gamers de straten in Liberty City onveilig kunnen maken. Rockstar heeft op de Leipzig Games Convention tijdens haar persconferentie de eerste screenshots van Grand Theft Auto IV vrijgegeven. Enkele nieuwe features zijn de betere streaming, nieuwe textures in hogere resoluties en de mogelijkheid om de resolutie tot 2560 x 1600 in te stellen. Hierdoor zullen de graphics beter zijn dan de console-versie. Daarnaast zullen er nieuwe models voor de multiplayermode aanwezig zijn alsook een functie om de laatste 30 seconden te herbekijken vanuit alle camerastandpunten.

GTA IV zal je naast het traditionele toetsenbord en de muis ook met een Xbox 360-controller kunnen besturen. De pc-versie van de game zal vanaf 21 november in de winkelrekken liggen.
9lives.be
Logischerwijze zou je daarvoor een deftige pc moeten hebben, wil je het spel op maximale settings spelen. Hoe je pc er minstens moest uitzien, kregen we een drietal weken later te zien.

Rockstar heeft de aanbevolen specificaties voor de pc-versie van GTA IV vrijgegeven. De verbeterde graphics eisen duidelijk hun tol, want de titel vraagt liefst 18GB aan schijfruimte en een grafische kaart met 512MB aan dedicated geheugen. De titel ligt vanaf 18 november in de rekken.

Aanbevolen specificaties:

* Besturingssysteem: Windows XP SP2
* Processor: dual core processor (Intel Pentium D of beter)
* RAM: 2GB
* Hard Drive: 18GB vrije schijfruimte
* Videokaart: 512MB Direct3D 10 compatibele videokaart of Direct3D 9 videokaart
* Drive: DVD-ROM dual-layer drive
9lives.be
Een enorm zware dobber dus, en voor sommigen onder ons -waaronder ondergetekende-, was het een geval van upgraden of niet spelen.
Sindsdien werden er soms enkele nieuwe screens getoond en verder was het aftellen naar 21 november.

Minder dan een maand voor de aangekondigde release werd het spel een kleine twee weken uitgesteld naar 2 december.

Hoewel Rockstar officieel nog niet heeft bevestigd, is de kans groot dat de pc-versie van Grand Theft Auto IV enkele weken later verschijnt. Enkele grote Amerikaanse retailers, zoals GameStop en Amazon, hebben de releasedatum verlegd naar 2 december. Oorspronkelijk zou de titel vanaf 18 november in de rekken liggen.


Pc-bezitters mogen zich in deeltje vier verwachten aan diverse verbeteringen ten opzichte van de consoles, zowel op vlak van gameplay als graphics. Ook de multiplayer kreeg de nodige aandacht en via een handige editor maak je in een handomdraai schitterende replays van je waaghalzerij in Liberty City.
9lives.be
Geen probleem dacht ik. Ik heb nu al zo lang gewacht op dit spel, dan kunnen twee weken er gemakkelijk bij. Trouwens, ik heb liever een spel waar ik lang op moet wachten en dat deftig is afgewerkt, dan om het jaar een slecht spel waarin meer bugs zitten, dan een grote insectenboerderij.
De Europeanen mochten nog een dagje langer wachten, maar dan kon de pret toch écht beginnen.

Langzaamaan sijpelden er echter geruchten dat GTA IV een harde noot zou zijn om te kraken. Vier dagen voor de Europese release werd aangekondigd dat GTA IV gebruik zou maken van het meer dan beruchte Securom, en het niet echt populaire programma Games for Windows Live dat je verplicht moet installeren. Op de koop toe, moet je ook nog een Rockstar Social Club account hebben om het te kunnen spelen.

Als alles goed gaat, ligt de pc-versie van GTA IV binnen enkele dagen in de winkelrekken. Dat zal (uiteraard?) niet zonder de nodige kopieerbeveiliging zijn. Rockstar maakte bekend dat GTA IV met SecuROM zal komen, de beveiliging die eerder ook al in Far Cry 2, Fallout 3, Spore en Mass Effect toegepast werd.

De beveiling zal echter niet zo strak ingesteld zijn als bij de eerder genoemde games. Een internetconnectie is vereist om de game te activeren, waarbij de accountgegevens van je Games for Windows Live-account (programma verplicht te installeren) aan je exemplaar worden gekoppeld. Er is echter geen limiet op het aantal maximale installaties, iets dat eerder reeds tot veel klachten leidde. Je zal GTA dus op een onbeperkt aantal pc's simultaan mogen installeren, maar een activatie via internet blijft steeds vereist.
9lives.be
Uitgebreide beveiligings -of spionage-maatregelen dus, die niet zouden misstaan in het 1984 van Orwell.

Onder het mom van beveiliging en niets anders dan voordelen voor de gebruikers, moet je dus drie programma's installeren en twee accounts hebben, wil je het spel nog maar offline kunnen spelen.
Dat men een Rockstar Social Club account nodig heeft om multiplayer te kunnen spelen, tot daar toe, maar waarom men een Windows Live account moet hebben, dat begrijp ik totaal niet. Wat voor voordelen heeft dat programma eigenlijk?
Het zou er voor de PC moeten zijn, maar als ik Games voor Windows Live in Fallout 3 open, dan zie ik dat ze zelfs te lui zijn geweest om het uiterlijk van de XBOX360-versie ervan aan te passen. Inplaats van een deftige muisondersteuning moeten we maar op X,Y,A en B drukken om onze weg erdoor te vinden.
Gelukkig scheelt het geen kak of je dat programma draait tijdens het spelen van Fallout3 en je kan het spel ook perfect spelen zonder dat de dvd-schijf in de dvd-speler moet zitten.

In tegenstelling tot GTA IV dus. Bovendien zorgde de Securom beveiliging dat er allerlei ongewenste dingen gebeuren.
Snappen de ontwikkelaars nog altijd niet dat zulke draconische maatregelen niet werken? Ze werken juist averechts. Waarom geld betalen voor een spel dat drie bijkomende programmas installeert, en voor een hoop zever zorgt terwijl je het gratis en illegaal kan downloaden.

Van games downloaden ben ik een fervente tegenstander. Het is alleen maar slecht voor de sector, en het zorgt ervoor dat zulke strenge kopiëermaatregelen meer regel dan uitzondering zijn geworden, nietwaar Maxis?
De enige dupe hiervan is de eerlijke gamer.

Maargoed, terug naar GTA IV. Enkelen hadden het spel al voor 3 december gekocht, en in de vroege ochtend van 2 december was Brambo^ de eerste die het spel aan de praat kreeg.
De rest volgden, maar het leek alsof de duivel himself ermee gemoeid was, want bijna iedereen had wel één of ander probleem met het spel deftig te spelen.
Het meest heikele punt is het feit dat je gelimiteerd bent door het geheugen van je grafische kaart om de grafische instellingen van het spel aan te passen.
Consternatie alom toen bekend werd dat de hoogste instellingen bedoeld zijn voor toekomstige, en krachtigere pc's.

Op 3 december, ging ik -met een bang hart- richting winkel op het spel zelf te kopen.
Tot mijn grote verbazing lukte de installatie vrij vlot, en ook het registreren lukte zonder noemenswaardige problemen.
Graphics instellen, benchmarken, en hup spelen. Een grafisch probleem verscheen direct, maar verdween nadat ik het spel heropstartte en wat met de grafische instellingen prutste.

Even saven, en dan de wereld verkennen. Bij het schieten ontdekte ik tot mijn grote walging dat er in het spel auto-aim zat. Voor mij hoort zulke rommel thuis op console, dus ik was blij dat ik het ergens kon afzetten.
Dat is niet het enige dat de overstap van console heeft gemaakt. Je moet op enter, spatiebalk en escape drukken om instellingen te bevestigen, te annuleren, of wat dan ook. Blijkbaar was het teveel gevraagd om klikbare knoppen te maken.

Maargoed, na gepruts met de controls de wereld nog maar eens verkennen, en die ziet er goed uit. De graphics op medium kunnen er zeker mee door, en er is ook op de kleine dingen gelet, zoals adem die verdampt, de kleine stapjes die Nico zet als hij afremt als hij spurt, enz.

Helaas is niet alles rozegeur en maneschijn. 'Bij realistische graphics horen ook realistische dingen' moet Rockstar gedacht hebben.
Zo vliegt Nico door de voorruit van zijn auto als hij ergens hard tegenaan loopt wat dan weer een ragdoll animatie activeert die op het randje af belachelijk is.
Het rijgedrag van de wagens is ook realistischer gemaakt. Je moet nu vaak serieus afremmen voor een bocht, en je wagen gaat gemakkelijk aan het slingeren en driften. Als je daarbij een voetganger omverrijdt, heb je direct de politie achter je aan.
In tegenstelling tot de vorige GTA's, kan je ze niet meer kwijtraken door Cop Bribe's, of door een tijdje niets te doen als je maar één ster hebt. Nu wordt op je kaart een cirkel gerenderd, met daarin het bereik van de politieauto's en de locatie van de politie zelf. Het enige dat je moet doen, is uit die cirkel geraken zodat de politie je niet meer kan vinden.
Dit neemt bijna elke vorm van uitdaging weg, want je weet elke politieauto al staan, en het is makkelijk om een paar straten om te rijden, dan de halve stad te doorzoeken naar een Cop Bribe.

Deze zaken zijn een enorme achteruitgang in vergelijking met de vorige GTA's. In een GTA hoort onrealistisch rijgedrag zodat je de meest halsbrekende toeren kunt uitspoken. Nu wordt dat vaak verpest doordat je gaat slingeren en zo je sprong mist, of vlieg je tientallen meters vooruit omdat je iets te hard tegen iets aanbotst.

Niet dat ik daar veel last van heb, want om de haverklap vindt het spel het leuk om me te pesten door te crashen met een RESC10 foutmelding. Onderzoek op google leert me dat ik heus niet de enige ben, en dat het gaat om een memory leak.

Zéér slordig, en gezien de elfendertig verschillende problemen die het spel veroorzaakt lijkt het erop dat Rockstar pas vorige week is begonnen met het porten van het spel naar de PC en dat het woord 'testen' duidelijk niet in hun woordenboek voorkomt.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een complot is van Rockstar, Microsoft en de hardwarefabrikanten om hun verkoop te doen aanzwengelen.

Ik heb het zo stilletjesaan gehad met GTA IV. Als er niet snel een patch komt, wordt GTA IV op de PC de slechtst ontvangen en minst verkochte GTA ooit.
Rockstar zal dit wel wijten aan piraterij en zal de hand niet in eigen boezem willen steken.

GTA IV heeft de potentie om een juweel van een spel op de PC te worden, maar Rockstar vertikt het om dit te doen. Zorg voor lagere systeemvereisten en dat dit spel ook op oudere pc's speelbaar is. Een GTA draait vooral om de schitterende, langdurige en humoristische gameplay. Niet om de graphics. Geen haan zou er naar kraaien mocht het spel er zo uitzien als Half Life2. Rockstar zou er enkel maar respect bij de gamers bij winnen.
Nog een andere reden zijn de draconische beveiligingsmaatregelen. Hier bereikt men alleen het tegendeel mee. Het lijkt dat de tijd dat men een spel moest installeren, en daarna direct kon gaan spelen, zonder allerhande activatieprocedures te doorlopen en accounts aan te maken voorgoed voorbij is.

Maar de voornaamste reden is toch wel dat men een serieus onafgewerkt product heeft vrijgegeven.
Zelfs met de meeste betaversies van andere games heeft men zoveel problemen niet.
Ik zou het absoluut niet erg gevonden hebben mocht men het spel nog een paar maanden late hebben uitgesteld, als men die tijd gebruikt had om de bugs eruit te halen.
Rockstar zegt nu wel aan een patch te werken, maar het kwaad is al geschied. Bij vele gamers is het vertrouwen in Rockstar zoek, en het hangt af van de patch of Rockstar dit vertrouwen kan herstellen of niet. Anders zou dit wel de laatste GTA geweest zijn die ik gekocht heb.
Als Rockstar tenminste nog besluit om ooit een GTA voor de PC uit te brengen. En die kans lijkt me vandaag verder dan ooit...

En nu hou ik ermee op, en ga Vice City spelen. In mijn ogen nog altijd de beste GTA.
En hiervan weet ik zeker dat hij werkt, geen zever met installeren, een sfeer om duimen en vingers af te likken, autos die in pure arcadestijl rondrijden, en graphics die bij de release in 2003 al niet meer van de jongste waren, maar die toch ermee doorkunnen. Kortom, een GTA zoals IV ook zou moeten zijn.

5 december 2008 gewijzigd om 19:20 door Shellshock

Categories
Zonder categorie

Reacties

  1. Mr. SLASH's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    eerlijk gezegd , vind ik dat er veel blijten voor niks

    ik zit het spel al 2 dagen nonstop te spelen en heb nog geen enkele bug of dergelijke tegen gekomen , het verhaal zit goed , de sfeer , grafisch is het niet mis , tis wel zwaar akkoord , maar nog voor het einde van de week zal het uitgespeeld zijn , is nog steeds even verslavend als de vorige .

    akkoord dat er veel problemen zijn , maar ik denk dat bij velen het probleem aan hun eigen pc ligt , om 1 of andere reden ging alles bij mij zoals het hoorde , installatie , opstaren en spelen

    toch raar he


    en ja het kon beter op gebied van afwerking , dan vooral op gebied van deftige framerate , maar daar kan ik niet echt over klagen . ik vind deze GTA tot nu toe niet minder dan de vorige .
    wees gerust ik ga het niet verdedigen alsof het perfect is , aangezien er zovelen zijn met problemen .

    en persoonlijk vind ik het normaal dat pc's nu eenmaal zwaarder moeten zijn , anders zat iedereen hier nu nog met een pentium 1

    even nog iets bijzeggen
    ik geef gewoon mijn mening he , net zoals jij , ik wil u dus niet persoonlijk aanvallen ofzo
    5 december 2008 gewijzigd om 19:38 door Mr. SLASH
  2. w3bb3r's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    inderdaad, volledig akkoord

    bij mij loopt ook alles gesmeerd.
    ik vind het gewoon de tofste GTA ooit, maar dat is dan mijn mening.

    GTA is nooit bekend geweest om zijn mooie graphics, het gaat om het spelen zelf en de sfeer, en die is nu terug
  3. bon_jovi's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    voor mij was GTA4 (PS3) een teleurstelling, maar waarschijnlijk omdat ik na het spelen van al de vorige versies het al een beetje beu was.
    Voor iemand die nieuw is in het GTA genre zal het een leuk spel geweest zijn
  4. Waelvis's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ik heb 1 probleem.

    Ik geraak niet ingelogd op de rockstar games social club... (als ik naar de site ga, werkt het zonder problemen, maar via het gedoe om GTA IV te starten krijg ik: "Could not connect to Rockstar Games Social Club, Please check your network connection".

    Nu weet ik 100% zeker dat mijn netwerk connectie perfect is. Ik geraak zonder problemen op internet en dergelijke. Kheb zelfs (als test) de firewall van mn router afgezet.

    Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen?
  5. ng's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Dat je door uw voorruit vliegt is juist hilarisch. De keren dat ik het al heb gespeeld op PS3 maakte ik daarvan een sport.

    Nu ja, het is wel blijkbaar een feit dat er veel met problemen zijn. Hopelijk lossen ze dit op, maar GTA 4 teleurstelling van het jaar noemen.
    Dat is een brug te ver, een serieuze brug te ver.
  6. Shellshock's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ja, hilarisch is het wel, maar toch.
    En waarom denk je dat er een vraagteken achter mijn titel staat?
  7. Marginal0's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Voor mij was het alleszins totaal geen teleurstelling (op 360). Spijtig voor jou dat je geen console hebt, en veel plezier met Vice City
  8. VishnuSixDix's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Neen.


    Tis ongelooflijk leuk!

Trackback-signaleringen

Totaal aantal trackback-signaleringen 0
Trackback-link: