RSS-feed bekijken

paarsbloed

Ringtones, van vibe naar wereldhype

Dit artikel waarderen
by , 26 januari 2009 at 21:08 (1024 Bekeken)
'Achmed the dead terrorist' , 'de zingende koe' , 'de lachende baby's ' en consorten, iedereen kent ze wel. Net op het moment dat je denkt dat iedereen gestopt is met die flauwekul te kopen, knallen 3 opeenvolgende commercials je de harde waarheid in de ogen. "Crazy sounds" zijn hot, en dat zal iedereen geweten hebben.

De boosdoener van dienst, 'The crazy frog' mogen we ditmaal met de vinger wijzen. De ergernis van elke modale mens werd de lancering van ringtones. Een kikker die de vreemdste geluiden maakt leek in de smaak te vallen, miljoenen downloads gaven de doorslag naar een ongewild succes. Abbonementdiensten werden hierop een vervolg, 12 € per week was geen uitzondering meer
dankzij marktleider Jamba. Deze hofleverancier van ergernissen werd groot en bekend, en dit op de rug van kinderen en ringtoneloze volwassenen. We vertoeven ons even in de wereld der muziekzenders, maar liefst 5 reclames over het desbehorende onderwerp vliegen je om de oren, en dit al jaren lang. Met verstomming worden we geslagen als we de prijzen bekijken, 12 € per week,snel omgerekend komt dit ongeveer op een 624 € op jaarbasis. Dit alles zijnde slaag ik even een willekeurige krant open. Artikel 1: Economische crisis blijft behouden. Over een prachtige contradictie gesproken.

Niet enkel televisie lijkt helemaal ingepalmd met dit fenomeen, blader maar even rond op forums, spelsites of dagbladen. Ook het gamma aan ringtones en consorten lijkt steeds sneller te groeien. Het resem liedjes stijgt elke dag en ook filmpjes als 'likkende katjes' vinden dagelijks hun weg naar de commercials en vervolgens pijlsnel naar je mobieltje.. De economist in mezelf denkt en hoopt dat er eind 2009 een abrupt einde zal komen aan het medium ringtones.

Wat begon als een gekke kikker zal, tot groot jolijt van de doorsneebevolking, een snel en roemloos einde kennen. Het is enkel wachten op een innovatie en we kunnen weer met z'n allen uitkijken naar steevaste commercials over huidcrèmes en z'n concurrenten.
Categories
Zonder categorie

Reacties

  1. -Helld0g-'s schermafbeelding
    • |
    • permalink
    een reclame van nivea vind ik nog altijd 1000x rustgevender dan opgewekt worden door die stomme kikker! je zou voor minder zappen!
  2. Cryp's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ik hebt de pest aan die reclames op sommige zender ziede nie anders meer. Ben daar dus volledig tegen want meeste die dit gebruikn zijn jonge gastjes die zich dan ook ferm in de kostn werken.
  3. KiPpIe's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ik kijk nog maar amper televisie, eigenlijk. Als er geen realitysoap van één of andere marginale familie bezig is zal het wel enerverende reclame zijn waarvan je de TV kan buitensmijten.
    Het ergste van al is dan nog dat ze er wel degelijk veel geld aan verdienen, want anders zouden ze nooit zoveel reclametijd kunnen kopen.

    Nuja, ik hoop op een verbetering in de toekomst. (Al zeker één zonder achterlijke belspelletjes die overdag op tv zijn)
  4. paarsbloed's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Merci voor de reacties. Wat vinden jullie trouwens van het schrijven zelf, ben wat aan het experimenteren..:)
  5. KiPpIe's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Experimenteren? In welke zin dan?
    Ik vind u schrijfstijl best wel goed: Duidelijke structuur, goede woordkeuzes, en u persoonlijke mening komt er zeker door.
    Nuja, mij maakt het niet zoveel uit waarover het gaat, zolang het maar weer geen auto-blog is, of wederom iemand die zijn politieke visie wil doordrukken.
  6. Massis's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    alvast ne welgemeende ² voor deze blog. Zowat elk goed filmpje/geluidje op eender welk medium wordt onmiddelijk omgevormd tot een ringtone!

    Die koe bijvoorbeeld komt soms tot 3x toe terug tijdens 1 enkele reclameblok!

    't is mede door dit soort zever dat ik zelden of nooit TV kijk (hier en daar eens een programma , maar voornamelijk films en dan meestal op DVD)
  7. Cypher's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    maar welke idioot geeft daar nu geld aan... als iemand da nu al gedaan heeft en zich aangevallen voelt... TERECHT

    Ik heb ook ringtones op mn gsm, gewoon stukjes uit een mp3ke da k zelf geript heb... kostprijs 0€

    Die reclame kan me eigenlijk zoveel niet schelen, ik kijk gemiddeld 2u/week tv of zo, ne keer het nieuws, en op zondag mss es nr de discovery channel bij mn vriendin thuis (thuis geen digitale tv )

    Ik weet dat in het begin toen dit opkwam (dan spreken we van rond de eeuwwisseling) er heel veel mensen trapten in die abbonnementsdiensten. Toen is er veel geld aan uitgegeven, maar na een jaartje dacht ik dat iedereen wel geleerd ging zijn. Blijkbaar niet want deze formules blijven opduiken.

    Commentaar op schrijfstijl: duidelijk en gestructureerd en aangenaam om te lezen, wel wat kort, maar dat is dan mijn persoonlijke mening
  8. zwerver's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    schrijfstijl: een aantal constructies die niet kloppen (openslagen, zich vertoeven)
    de rest boeit mij niet (heb geen tv)
  9. Vlees's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ik snap het succes niet van de onnozele jamba ringtones. Iemand die de laatste 3 jaar een gsm heeft gekocht kan daar toch meestal zeer makkelijk een mp3 opzetten of zelf een afbeelding opzetten?
  10. Xoliul's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Doet me hieraan denken:
    http://www.youtube.com/watch?v=iI-kOK4OP5Y

    "wow, that's DOPE!" hahaha