RSS-feed bekijken

Mooncat

Moeder, waarom staken wij?

Dit artikel waarderen
by , 27 oktober 2009 at 18:36 (2585 Bekeken)
Het is een tijdje geleden, maar goede tradities breek je niet snel en de NMBS heeft besloten dat het andermaal tijd is om te staken. Aangezien de laatste treinstakingen dateren van alweer een half jaar geleden, was het dus wel hoogdringend tijd hiervoor.

De aanleiding van de staking is weer briljant in al zijn eenvoud. De NMBS dreigt - en ik citeer - "van B-Cargo een privaatrechterlijke onderneming maken, maar in dat nieuwe bedrijf zal er geen plaats zijn voor alle 900 werknemers van B-Cargo". Een kleine voetnoot bij dit bericht: B-Cargo maakte vorig jaar 85 miljoen euro verlies en doet dit jaar zelfs beter met een verlies dat naar verluidt 188 miljoen euro zou bedragen.

Aangezien de hele wereld dit jaar in een diepe crisis is gedompeld, mag zo'n groot cijfer niet verbazen, maar zelfs in 2008 - toen het negen maanden nog economisch heel erg goed ging - werd een groot verlies opgetekend. Je moet dan geen econoom zijn om te weten dat B-Cargo niet concurrentieel is en dat een reorganisatie zich opdringt. Zeker als er nog meer concurrentie komt.

En dus gaan er van de 900 jobs wellicht een aantal banen sneuvelen. Dat is natuurlijk vervelend nieuws, maar dit jaar is er in elk bedrijf een besparingsronde gedaan die het hoofd heeft gekost aan duizenden werknemers. Het is dus utopisch om te denken dat je daar als firma immuun voor bent, ook al ben je een veredelde overheidsinstelling.

De vakbonden zijn het er natuurlijk niet mee eens en vorderen dus een treinstaking uit volgende week donderdag. Let vooral op de nuance: de reorganisatie vindt plaats bij B-Cargo, maar daar moet de gewone reiziger die hoegenaamd niks met vrachtvervoer te maken heeft het gelag voor betalen. Het vak logica wordt enkel zo aan de universiteit van de NMBS gegeven. En als de bestuurstop van de NMBS niet wil inbinden, dreigen ze ermee om elke donderdag te gaan staken tot het einde van het jaar. Dat zijn dus nog acht stakingsdagen erbij.

Maar toegegeven, de vakbonden bij de NMBS zijn nog zo dom niet. M'n eerste reactie was "waarom een donderdag", maar de kalender brengt al snel raadt. 24 en 31 december vallen namelijk op een donderdag en dan heb je dus twee keer een verlengd weekend. Nog niet zo slecht bekeken van die mannen! En dat het juist volgende week begint, mag ook geen toeval heten. Dan is het namelijk herfstvakantie.
Categories
Zonder categorie

Reacties

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
  1. Son Gokou's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    betekent het nu dat ze bij de goederen bedrijf gaan staken of ook effectief bij de nmbs zelf. Want ik moet iedere dag gaan werken met de trein
  2. Lord Seth's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ze staken bij de NMBS. NMBS = personenvervoer.
  3. SpeedFreak.be's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Zucht die kojo's denken nog steeds dat B-Cargo een soort werkverschaffing is ipv een baan. Welkom in de echte wereld en weeral is de gewone reiziger de dupe van de vakbonden.
  4. papfles's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Leuke vondst van de feestdagen.

    Massaal klacht indienen lijkt me nog een leuke bezigheid tegen die staking.
  5. servi's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    *zucht*

    Het enige waar elke vakbond natuurlijk op uit is om ervoor te zorgen dat elk bedrijf failliet gaat, zoveel mogelijk geld binnen te rijven en zo veel mogelijk verlof te kunnen nemen...
  6. papfles's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    @ servi: Het gaat vooral om het gebrek aan realisme en het misbruiken van een staking om torenhoge en absurde eisen te stellen ten opzichte van een bedrijf dat massale verliezen draait.
  7. Vlees's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    jaja en nu gaan de politiekers weer beginnen roepen over wettelijk kaderen van stakingsrecht van publieke diensten. Tijd dat ze er eens iets aan doen.
  8. j3T's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    'T lijkt allemaal ver van uw bed, onnoemelijk irritant en bovenal onverstaanbaar, dat staken. Tot uw eigen job op de helling staat. Dan zal uw kijk op staken wel veranderen. Been there, done that.
  9. Mooncat's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3T
    'T lijkt allemaal ver van uw bed, onnoemelijk irritant en bovenal onverstaanbaar, dat staken. Tot uw eigen job op de helling staat. Dan zal uw kijk op staken wel veranderen. Been there, done that.
    Overal vallen er ontslagen, dat is nu eenmaal de economische realiteit. Bij mijn weten is de NMBS een firma, geen liefdadigheidsinstelling.

    En dat staken zou geloofwaardig zijn, moesten ze het als laatste redmiddel gebruiken. Nu gebruiken de vakbonden het als eerste drukkingsmiddel en dat te pas en onpas (vooral dat laatste).
  10. SpeedFreak.be's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3T
    'T lijkt allemaal ver van uw bed, onnoemelijk irritant en bovenal onverstaanbaar, dat staken. Tot uw eigen job op de helling staat. Dan zal uw kijk op staken wel veranderen. Been there, done that.
    Staken heeft in dit geval geen zin. Ok er zullen mensen hun werk verliezen, maar de firma maakt zoveel verlies dat het een economische noodzaak is of ben je blij als het bedrijf failliet gaat en iedereen op straat staat? En geloof maar niet dat dat in een tijd als deze niet gebeurd.
  11. Grimmy's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    ffs, ik neem bijna nooit de trein meer maar nu moet ik wel velgende week donderdag ergens met de trein heen ....
    fucking zeveraars gast.
  12. TeknomanFan's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    staken is een way of life bij de NMBS. Bij ht minste dat er gebeurt staken ze, of de directie er nu iets kan aan doen ofn iet. Ik vraag mij soms af of die vakbondsmensen nog enige zin voor realiteit hebben
  13. Bubbling Zombie's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    nmbs haalt met zijn stakingsdrift de geloofwaardigheid van het concept staking naar beneden. wie gelooft de boeren nog als ze staken? of de verpleegsters? Als ge ne scheet laat in de wagon als er ne treinconducteur bijstaat leggen ze een week het werk neer ...
  14. Karre's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Rot vakbonden met hun idiote eisen altijd. Ik hoop maar dat het bij dreigen blijft of ik heb een serieus probleem als ik geen enkele donderdag dan naar school kan gaan. Vooral dat ik dan nog eens na de herfstvakantie een tussenweekse examenperiode heb om te zien of die richting u werkelijk ligt.
  15. the_real_hex's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    iedere keer als ze staken is mijn vriendin thuis dus geen probleem hier
  16. Tr1ploid's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ja, hoor TekNoman, vergelijk een scheet laten maar met de mogelijkheid om uw job te verliezen.
  17. papfles's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    @ triploid: blijft het feit dat een klein gevoel voor realisme wel mag.
  18. Tr1ploid's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Klein gevoel voor realisme zijnde: Mljarden pompen in verlieslatende banken maar ecologisch verantwoord transport over spoorwegen in BelgiŽ aan banden leggen, zodat we weer met z'n allen kunnen klagen over honderden extra vrachtwagens op de E17 en E40? Iedereen is blijkbaar nogal fan van al de privatisering ivm de spoorwegen. Dan kan het mooi dezelfde kant opgaan als de energie-en telecomvoorzieningen.
  19. SpeedFreak.be's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tr1PloiD
    Klein gevoel voor realisme zijnde: Mljarden pompen in verlieslatende banken maar ecologisch verantwoord transport over spoorwegen in BelgiŽ aan banden leggen, zodat we weer met z'n allen kunnen klagen over honderden extra vrachtwagens op de E17 en E40? Iedereen is blijkbaar nogal fan van al de privatisering ivm de spoorwegen. Dan kan het mooi dezelfde kant opgaan als de energie-en telecomvoorzieningen.
    Vergeet niet dat de overheid al jaren miljarden in de nmbs pompt en dat ze er desondanks er een puinzooi van maken en vergeet niet dat zijn ook Uw belastingcenten.
  20. papfles's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tr1PloiD
    Klein gevoel voor realisme zijnde: Mljarden pompen in verlieslatende banken maar ecologisch verantwoord transport over spoorwegen in BelgiŽ aan banden leggen, zodat we weer met z'n allen kunnen klagen over honderden extra vrachtwagens op de E17 en E40? Iedereen is blijkbaar nogal fan van al de privatisering ivm de spoorwegen. Dan kan het mooi dezelfde kant opgaan als de energie-en telecomvoorzieningen.
    Da's wel heel erg in de andere richting imho. Het betreft hier (een gebrek aan) realisme van vakbonden die weigeren te erkennen dat een bedrijf dat het geld met emmers de deuren uitsmijt nu eenmaal moet afslanken. Gaan liggen stampen en foeteren om geen banen te verliezen in een bedrijf dat in de verste verte geen kans op herstel ziet, is gewoonweg absurd.

    Bovendien is de vergelijking met banken nogal overtrokken.
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Trackback-signaleringen

Totaal aantal trackback-signaleringen 0
Trackback-link: