RSS-feed bekijken

Karre

Games in de toekomst, te casual?

Dit artikel waarderen
by , 7 december 2008 at 00:00 (1307 Bekeken)
Het is al een hele poos geleden dat ik een weblog neer heb gepoot. Mijn laatste weblog was dan ook 'Als ik producer van een game studio was...' . Maar goed, laten we het dit keer over iets anders hebben waar ik mijn gal over wil spuwen, namelijk de "vernieuwende" games.

Het is een feit dat Nintendo heel wat mensen voor zich wist te trekken door middel van hun Nintendo Wii, zelfstoe mensen die voordien nog nooit een controller aangeraakt hebben zetten hun eerste stapjes en wisten toch heel wat plezier te beleven met games zoals Wii Sports en Wii Fit. Dankzij dit heeft Nintendo dan ook bewezen dat er heel wat geld zit bij de, hoe zullen we ze noemen, niet-gamers.

De vraag is, was dit dan wel een goede zaak voor games in het algemeen? Ik zou als een fanboy klinken als ik zeg nee, maar toch blijf ik een beetje sceptisch over dit. Meer en meer games blijken gebruik te maken van externe hardware (bv. Wii Fit en het balance board, Guitar Hero en de bijhorende gitaar, binnenkort Tony Hawk en het skateboard) en dat weet natuurlijk meer niet-gamers te trekken. Maar hoe zit het dan met de "echte" gamers? Hebben zij dit dan wel graag? Ik persoonlijk niet, noem mij maar een nostalgische zak of wat dan ook maar de goede oude muis en keyboard combinatie of een controller liggen mij nog altijd het best.

Waarom is er de vrees dan dat games te casual worden? Ik begon van voor dat de Wii nog maar uit was dit al te vrezen en het is iets of wat werkelijk aan het worden. De Tony Hawk reeks mocht wel niet meer zo populair meer zijn als vroeger, toch vind ik het alweer een klap naar de "echte" games toe. Maar is dit alweer zo'n truk om een spel aanlokkelijk te maken voor niet-gamers? Ik denk alvast van wel. Maar als die "rage" zo blijft aanhouden, waar blijven de echte games dan vraag ik mijzelf af? Gelukkig zijn we nog niet zo ver en heb je voor de 99% andere games geen externe hardware voor nodig maar er zullen er valst nog volgen.

Dat Microsoft meer en meer aan de niet-gamers of casuals denkt is ook een fout dankzij hun spel 'Lips'.

Dit mag dan wel een nogal negatief lijkende weblog zijn voor de Nintendo Wii die deze "rage" is begonnen. Maar ik hoop dat er in elk geval niet veel meer titels hun overstap zullen maken naar een gameplay ervaring zonder de traditionele controller of muis en toetsenbord combinatie.

Voor velen zal dit misschien wel niet lijken alsof het games te casual maakt maar toch doet het het onrechtstreeks wel. Niet-gamers zijn nu niet bepaald mensen die van een stevige uitdaging houden en het liefst van een pick'n play game houden. Aangezien er dan nog meer niet-gamers bijkomen zal het aanbod dan wel blijven stijgen, maar zal dit dan ook ten koste van andere games kunnen zijn? Ik hoop alvast van niet.
Categories
Games

Reacties

  1. Marginal0's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    "waar blijven de echte games dan vraag ik mijzelf af"

    nogal een logisch antwoord dit: koop je dan een 360 of een ps3. Ik denk zelfs stiekem dat je er al één hebt, want khem denkk een itrader van je. Maar goed...

    Men denkt idd meer aan casual gamers ja. Opnieuw zeer logisch. Vandaag was er een poll op gamefaqs.com waarin 60+ % van de gamers vind dat de spellen té gemakkelijk worden, en dus ook te mainstream. Men wil gaming populairder maken bij de menigte. Mainstream denken is ook helemaal geen 'rage' (kijk es buiten dezer dagen). Het is trouwens totaal niet het geval dat een omschakeling van traditionele controller naar 'nieuwe' controller een mainstreamaangelegenheid is. Een gamepad is dus meer hardcore dan een racestoel? Think again...

    Wordt dit mainstream de standaard? Kerel, het is al jaren de standaard in de maatschappij (dit zit ergens ook in de betekenis van het woord vervat). Verdwijnt hierdoor de 'hardcore' community (dit is eigenlijk jouw vraagstelling in deze blog)? Neen. Je zal misschien wel wat rekening moeten houden met een paar dingen, maar goed. Dat zal dan maar moeten, als je net als ik wil dat gaming een mainstream statuut krijgt zoals films. Waarschijnlijk zaten er ook een paar Bfilm-fanboys te schreien wanneer een paar cineasten begonnen met vanalle mainstream shit te maken. Maar kijk nu waar de sector is beland.
  2. Defnerd's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Er zijn heel wat "echte" gamers die al hun games downloaden ipv te kopen. Terwijl veel niet-gamers niet weten wat een torrent is.
    De "echte" gamers hebben het op die manier volgens mij toch voor een deel zelf in de hand gewerkt, dat producers naar nieuwe afzetmarkten zijn gaan zoeken. Want voor hen moet het natuurlijk zoveel mogelijk geld op brengen.

    Anyway, momenteel zijn de casual gamers met weinig tevreden maar dit gaat ook niet lang blijven duren. Wij als echte gamers hebben al een lange weg afgelegd en wij verwachten misschien te vanzelfsprekend topkwaliteit. Waar we vroeger tevreden waren met nieuwe goede gameplay moet nu het totaalpakket perfect zijn: verbluffende graphics, meeslepende storyline, vernieuwende gameplay, herspeelbaarheid, etc.
    Maar hoe je het nu draait of keert, er is een markt voor hardcore gaming. En zolang deze er is, zullen er games voor gemaakt worden
  3. Mooncat's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Anyway, momenteel zijn de casual gamers met weinig tevreden maar dit gaat ook niet lang blijven duren. Wij als echte gamers hebben al een lange weg afgelegd en wij verwachten misschien te vanzelfsprekend topkwaliteit. Waar we vroeger tevreden waren met nieuwe goede gameplay moet nu het totaalpakket perfect zijn: verbluffende graphics, meeslepende storyline, vernieuwende gameplay, herspeelbaarheid, etc.
    Hier ben ik toch niet mee akkoord. Er zullen altijd casual gamers zijn, net zo simpel als dat er altijd kijkers zijn voor FC De Kampioenen. Kijkers van de eerste seizoenen zullen al lang niet meer kijken, maar zij zijn vervangen door nieuwe generaties kinderen die hun vertrek opvangen. Later verliezen zij ook interesse, maar ook zij worden dan weer vervangen door (jongere) kinderen. Maar de groep van casuals zal sowieso vele malen groter zijn dan die van de hardcore.

    Eén of andere Microsoft bobo deed een tamelijk belachelijke uitspraak dat Wii-bezitters kunnen graduaten naar de Xbox 360. De brave man zou zich onsterfelijk belachelijk maken, ware het niet dat er ergens een grond van waarheid inzit.
  4. Rage's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    next generation = retard generation

    Het enige wat ge tegenwoordig nodig hebt om zo "next-generation" game uit spelen is tijd. Vroeger had ge doorzettingsvermogen nodig en soms moest ge zoeken/nadenken eer ge verder komt in het spel.

    Herrinert iemand zich dat? vroeger zat ge soms "vast" in een spel, ge wist niet hoe ge verder moest geraken. Ge moest erover nadenken of rondzoeken in het spel of die ene boss was te sterk en ge wist niet hoe ge die moest afmaken, en uiteindelijk haalde ge het waardoor ge een gevoel van voldoening kreeg

    Tegenwoordig hebben veel spellen een kaart waarop staat aangeduid waar ge exact moet staan zodat het spel verder gaat. (Vergelijk de moeilijkheidsgraad van Oblivion eens met die van Morrowind bijvoorbeeld)

    World of Warcraft spelers gaan hier zelfs heel ver in dankzij "questhelper". Een add-on die aangeeft hoe ge over de map moet lopen zodat ge geen enkele quest mist. Ge hoeft al zelf niet meer na te denken of uw questlog te lezen!

    Medpacks zoeken is ook veel te moeilijk geworden voor de consoletards, dus maken ze u maar onsterfelijk door u life regeneration te geven (Crysis, Cod, Gears of war, ...). Zo haalt ge de spanning weg. Want als ge bijna dood zijt moet ge gewoon effe bukken en wachten tot u leven terugkomt. Vroeger moest ge met 15 health een hele zooi vijanden afmaken en dan hoopte ge een medpack te vinden...

    Gamers van tegenwoordig willen gewoon spellen kopen, die op 2 dagen kunnen uitspelen en dan kijken welke crap-game ze alweer kunnen kopen.

    PC-gamers slikken dit al lang niet meer (daarom de lage verkoopcijfers op PC). Maar ipv hun games beter te maken concentreren ze zich op de consoles. Waarom zouden ze hun games eigenlijk beter maken ? De console gamers kopen hun rotzooi toch!

    En als een game dan uiteindelijk toch op PC uitkomt (meestal maanden later) dan krijgen wij een crappy console-port met een gebrekkige UI, gebrekkige performance EN de gebrekkige console gameplay

    Zo lang als de spellen amper moeilijker zijn als een film kijken, koop ik ze niet meer...
  5. Karre's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Je hebt gelijk over bepaalde puntjes maar bij het puntje van World of Warcraft ga je toch wel de mist in. Ikzelf gebruik de addon ook voor mijn alts puur omdat het je vele sneller doet levelen omdat hij een route voor je uitstippelt .
  6. Rage's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    Ik heb zelf ook wow gespeeld tot lvl 60. Toen was er nog geen questhelper, maar moest ik naar thottbot.com gaan voor info)

    De meeste wow-spelers gebruiken deze add-on, ik kan ze het ook niet kwalijk nemen. Waarom zou ge meer uren in die saaie quests steken dan nodig is ?

    Maar het feit dat er zo een add-on is, bewijst toch dat er iets scheelt aan het spel (allesinds de low-lvl content)
    Niemand wilt zoeken naar die 20 boar hides en 15 spider fangs zodat ge weer 1000 xp en een paar reputation points krijgt...

    Iedereen wilt die raid instances of pvp doen, de enige plek waar noobs afgestraft worden. De enige plek waar ge een beetje brains voor nodig hebt

    De PVP & de raids in wow zijn heel plezant om te doen, maar al de rest voelt aan als werk en moeite...

    Uiteindelijk voelen pvp & die raids ook aan als werk en moeite omdat ge door die itemverslaving zit te pvp'en of raiden tegen uw goesting omdat ge zo graag die epic pvp set wilt hebben of de volgende tier items ofzo...

    Nu hebt ge zelfs 'Daily quests'. die kunt ge elke dag doen voor wat gold. Wat is het verschil met werken?? De enige reden dat mensen deze quests doen is omdat ze zo graag hun epic mount willen en dit is een goede manier voor wat extra goud. Of denk jij echt elke dag: Wow fijn, een nieuwe dag!!! ik kan alweer de daily quests doen!!!

    Ik klink heel verbitterd, maar ik heb het heel erg moeilijk om een modern spel te vinden waar ik hetzelfde plezier aan beleef als de spellen van 10 jaar geleden.

    Ik heb al vanalles gekocht en elke keer opnieuw is het een miskoop geweest.

    edit: sorry voor de offtopic wow bashing
  7. Karre's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    In verband met die quests, het is allemaal leuk voor één keer maar het is toch niet meer leuk zeker als je al de quests nog herkent en je alweer door hetzelfde moet doorgaan . Daarom gebruik ik dus Questhelper.
  8. Marginal0's schermafbeelding
    • |
    • permalink
    "PC-gamers slikken dit al lang niet meer (daarom de lage verkoopcijfers op PC). "

    FF wel een gevalletje van verkeerde attributie...

    Allemaal te makkelijk enzo. Ergens wel. Als je al ziet dat het meerendeel van de gamers hier Gears uitspeelt op Insane, stel je je toch vragen bij de naamgeving van deze moeilijkheidsgraad. Het is ook heel belangrijk dat die leerprocessen in games erkend worden door de beleidsgevers zodat men desnoods games kan integreren in ons onderwijsbeleid. Als games afstompen, zoals idd bij WoW: eindeloze en nutteloze quest etc., dan hebben ze zero educatieve waarde en worden ze aan de kant gezet door de meeste mensen.

    Maar nu moet ik wel zeggen dat ik in Oblivion en Fallout blij ben met die target indicator die zegt waar je naartoe moet. Het is één ding om een beetje te exploreren. Maar om ganse uren bezig te zijn met een idiote fetchquest waarbij je de omgeving moet afkammen... Neen.

Trackback-signaleringen

Totaal aantal trackback-signaleringen 0
Trackback-link: