RSS-feed bekijken

CosmicD

Portal Prelude

Dit artikel waarderen
by , 12 oktober 2008 at 17:01 (701 Bekeken)
Als echte portal fan moest ik deze mod toch wel eens proberen en ik keek al uit naar de verdere avonturen van GLaDOS en haar vriendjes die ze nu blijkbaar erbij heeft, mike, peter en nog een andere brightspeech tts waar ik de naam niet meer van weet, maar kom.

Goh wat is die mod moeilijk zeg. Het is zelfs zo erg dat men op de website het forum heeft uitgezet om de vele flamewars tegen te gaan. Mensen nemen het blijkbaar nogal persoonlijk dat de designers van deze soms monsterlijk ingewikkelde testing chambers iets tegen hen zouden hebben ofzo.

Ook al hebben de ontwikkelaars goed hun best gedaan om de 'aperture science" atmosfeer na te bootsen, kwa gameplay maken ze wat bokkesprongen.

De mod lijkt ontworpen te zijn rond de superskills van hardcore gamers die portal op een hele eigenzinnige manier spelen. Zo creŽren ze passages waar je alleen als je de cannonball mode gebruikt en je met je cursor keys on the fly kan orrienteren , het level kan uitspelen.

Of men creŽert situaties waarin je verplicht bent tijdens je vlucht meerdere portals te organiseren, zonder ook een ietwat makkelijkere uitweg uit de chamber te ontwerpen voor iets minder dappere en behendige gamers.

Het probleem is niet dat deze constructies geen potentieel hebben om leuk te zijn. Ik had bijvoorbeeld veel fun bij het spelen van rooms 6 tot 12, omdat ze op een originele manier dingen uit het originele spel her-introduceren.

Zo vond ik het bijvoorbeeld heel leuk om een level tegen te komen waar alleen de companion cubes een andere aantrekkingskracht volgden en dus altijd naar het plafond vielen. Zo moest je een drukplaatpuzzel oploten en dit was zo ťťn van die puzzels waar ik mij mee ge amuseerd heb.

Maar in veel van de chambers waar je dubbele portal fases in mid air moet oplossen terwijl er een timer draait die na 30 seconden de deur sluit waar je door moet krijg ik het gevoel dat men opzettelijk niet-vergevingsgezind wil zijn tegenover gamers die de puzzel niet in een bliksemsnel tempo kunnen volbrengen.

Ik zit intussen aan chamber 12 en daar wordt je gedwongen om veel tijd te spenderen in het bekogelen van turrets met de enige companion cube die je hebt. Ik vond dat nu wel een uitdaging waard: maar sommigen kunnen hierdoor gefrustreerd raken omdat de turrets opzettelijk een beetje onbereikbaar gezet worden zodat ze niet makkelijk om te kegelen zijn.

De ontwikkelaars zijn zich wel van een aantal extreme learning curves bewust en zijn bezig om bepaalde rooms te vergemakkelijken. Dit spel is echt een waardige portal expansion: maar men moet er ook voor zorgen dat meer casual gamers het spel ook kunnen spelen.

Men straft de speler beter niet zo veel door de killzones wat te verminderen, en men mag zeker niet toelaten dat 'uberleet' portal jump moves de ťnige manier zijn om een chamber af te handelen. Als men die super moeilijke dingen in de advanced chambers zet is iedereen tevreden.

Maar voor de rest, de atmosfeer, de muziek, het nerdy verhaal en zelfs de refferenties die er in zitten naar populaire portal youtube fan films zoals a day in the life of a turret, zijn heel leuk.

Ik hoop dat men de levels nog wat aanpast en dat ik het dan nog eens kan spelen, zonder gefrustreerd te worden.

16 oktober 2008 gewijzigd om 13:27 door CosmicD

Categories
Zonder categorie

Reacties

Trackback-signaleringen

Totaal aantal trackback-signaleringen 0
Trackback-link: