Pagina 1 van 70 123451151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 1383
    Approved 9-lifer dacuba's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Weblogs
    11

Het grote motorrijbewijs topic. A

Op aanvraag een topic ivm de nieuwe wetgeving (die vanaf 19/01/2013 in werking zal treden) en als centraal discussiepunt.

Wetgeving (klik op "show)
    Spoiler:

Update 22 augustus:
    Ik heb net een uurtje met een Goca medewerker gebeld (het is nogal een interessant onderwerp) en ONDER VOORBEHOUD ga ik het volgende meedelen:
    Ten eerste is er (in mijn ogen) een onderscheid tussen de mensen met "volledig" en "half" verworven rechten.

"Volledig" verworven rechten
    1.1 je behaalt je RIJBEWIJS A voor 19/01/2013 en bent safe
    1.1 je behaalt je RIJBEWIJS A- voor 19/01/2013 en je kan na 2 jaar gewoon je rijbewijs inwisselen

"Half" verworven rechten
    je doet je rijlessen (6u) én ophalen van het voorlopig rijbewijs vóór 19/01/2013 maar het praktisch examen na die datum, dat wil zeggen dat:
    2.1 je RIJBEWIJS A volgens het OUDE systeem zal afleggen (Goca zal dus vanaf 19/01/2013 een oplossing moeten aanreiken, zijnde 2 verschillende hindernissenparcours of iets dergelijks?) en dus direct aan de slag mag
    2.2 je RIJBEWIJS A- ook in het oude systeem kan afleggen, maar je gaat het A- niet meer krijgen (want dat bestaat na 19/01/2013 niet meer). In plaats daarvan ga je waarschijnlijk het A2 (de nieuwe -35kW categorie) krijgen. Na 2 jaar zou je dan via het nieuwe systeem je volledige A kunnen krijgen
    2.3 er zal ook 4u les moeten gevolgd worden voor het besturen van 125cc's. Iedereen die zijn B rijbewijs voor 19/01/2009 heeft behaald valt niet meer onder die regeling, iedereen daarna wél. Het is logisch dat als je je A/A2/A- hebt, dit niet van toepassing is want dat heb je dan sowieso

Een praktisch voorbeeld:
    mijn broertje wordt op 2 januari 18 jaar oud. Het voorlopig advies van Goca is om reeds in oktober (wanneer hij 17j9mnd is) de theorie én praktijklessen te doen. Vanaf hij 18 is, kan hij zijn voorlopig rijbewijs halen. Hij zou dan onder puntje 2.2 vallen aangezien hij zijn praktijk bvb in de zomer van 2013 kan doen. Hij gaat dan hoogstwaarschijnlijk een A2 krijgen tenzij anders wordt geregeld via een overgangsmaatregel (wat nu dus onduidelijk is aangezien je via de nieuwe wetgeving pas vanaf 20j over een A2 kan beschikken).

Goed, hopelijk is het een beetje duidelijk. Nogmaals, dit is informatie die niet of nergens zo beschreven staat, maar dit is wel de richting die de FOD Mobiliteit normaal gezien zal uitgaan.
    En om af te sluiten: dit is allemaal onder voorbehoud. Ik (en Goca) raad mijn broertje in ieder geval aan om de lessen alvast te beginnen en zo via het oude systeem (/overgangsmaatregel) het rijbewijs te behalen.
    Ik heb zowel contact gehad met Febiac, de FOD Mobiliteit, een paar rijscholen en Goca. De laatste gaf me absoluut de beste en meest complete uitleg, al is niemand 100% zeker. Stel dus hier vragen of neem contact op met hun (ook de minst lange wachttijd ).
    Laatst gewijzigd door dacuba; 8 oktober 2012 om 21:51
    •❤• http://www.facebook.com/belgiansbyheart •❤•

"Wat jij met je natte vingers doet is voor jou rekening. Dat heeft bij mij niks te maken met een forumpost."

Approved 9-lifer apex^'s schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Ik ga na het autosalon morgen mijn lessen gaan vastleggen
    Sneeuwen zal het niet meer doen zeker, en in de regen lessen volgen stoort me niet.

Vind het zelf een pluspunt, want dan zal er wel extra aandacht aan besteed worden over hoe in de regen gereden moet worden.

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    119 (100%)
    De vraag is hoe het zit als je nog met je L rondrijdt en dus zo het oude stelsel binnengestapt bent, maar je praktisch examen zou gaan afleggen in het nieuwe stelsel.

M'n vriendin wordt 21 in september en zou graag haar motorrijbewijs halen.
    De vraag is hoe we dit best aanpakken...
    In het slechtste geval alles toch nog deze zomer doen, zodat ze binnen 2 jaar haar volwaardige A heeft?
    Of gewoon proberen tussen september en december het examen af te leggen, wat wel een zeer korte periode is.

Approved 9-lifer dacuba's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Weblogs
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apex^ Bekijk bericht
    Ik ga na het autosalon morgen mijn lessen gaan vastleggen
    Sneeuwen zal het niet meer doen zeker, en in de regen lessen volgen stoort me niet.

Vind het zelf een pluspunt, want dan zal er wel extra aandacht aan besteed worden over hoe in de regen gereden moet worden.
    Ik ga morgennamiddag ook

Approved 9-lifer SDEC's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wie op dit moment een A- heeft zit dus safe? Kan ik dit na 19 januari 2013 nog altijd inwisselen voor een A wanneer ik 21 wordt?

Member beemer036's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zeg nooit, nooit .
    Het is nog maar begin januari, februari kan er ook nog altijd sneeuw vallen....
    (ik hoop van nie, natuurlijk)

iTrader
    17 (100%)
    Als het echt sneeuwt of te glad ligt, zullen ze dat wel verleggen zeker ofzo?

Member berrt's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Dinsdag praktisch examen

iTrader
    17 (100%)
    Veel succes jij hebt dan ook lessen gevolgd in de winter?

Member berrt's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik heb begin oktober 6 lesuren genomen en sinds toen nog een +/-2000km geoefend met een L. Ik ga vandaag nog wat oefenen op manouvres, ik ben enkel wat nerveus voor de noodstop dinsdagmorgend om 10u zonder ABS..

" 's Nachts gaat het overal vriezen met minima tussen -1 en -7 graden. Na een koude ochtend met verspreide vorst klimt het kwik naar 0 tot 5 graden."

Approved 9-lifer Evolµtion's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    gisteren geslaagd voor theory. dus ik wil mij al voorbereiden op de volgende stap. wat is verplicht voor de rijlessen/rijexamen? helm, handschoenen, botten/schoenen? of zijn een motor broek en vest ook verplicht?

Approved 9-lifer Huasheng's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Lange broek, goeie jas, handschoenen, schoenen die je enkels bedekken en een helm.
    Helmen hebben ze (normaal gezien) liggen indien je tegen dan nog geen hebt.

Persoonlijk zou ik aanraden tegen dan al iets van beschermende kledij zelf te hebben gekocht. Ik had tegen dan al mijn kledij al gekocht (vermoedelijk zoals vele anderen).

Approved 9-lifer Evolµtion's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    merci, kzal er vandaag eens voor zien.

Member gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik ben 21 en zou graag dit jaar nog het rijbewijs halen. Nu vraag ik me af of ze de lessen geven op 25Kw moto's of ontgrensde (aangezien vanaf 21 ontgrensd mag rijden)?

Ik dacht dat ze alle kleding werden geleverd tijdens de rijlessen..

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Ik ben 21 en zou graag dit jaar nog het rijbewijs halen. Nu vraag ik me af of ze de lessen geven op 25Kw moto's of ontgrensde (aangezien vanaf 21 ontgrensd mag rijden)?

Ik dacht dat ze alle kleding werden geleverd tijdens de rijlessen..
    Regeling gaat pas in vanaf 2013, dus als je het in 2012 nog haalt, dan zal er toch geen probleem mogen zijn

En aangezien je reeds 21 bent --> onbegrensd

Ik kan me niet inbeelden dat een rijschool zich gaat bezighouden met een garderobe te hebben aan beschermende kledij, aangezien ze dan verschillende maten en vormen moeten hebben, en dat kost te veel geld. Enkel helmen voorzien ze (was toch zo bij mijn rijschool)

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Huasheng Bekijk bericht
    Regeling gaat pas in vanaf 2013, dus als je het in 2012 nog haalt, dan zal er toch geen probleem mogen zijn

En aangezien je reeds 21 bent --> onbegrensd

Ik kan me niet inbeelden dat een rijschool zich gaat bezighouden met een garderobe te hebben aan beschermende kledij, aangezien ze dan verschillende maten en vormen moeten hebben, en dat kost te veel geld. Enkel helmen voorzien ze (was toch zo bij mijn rijschool)
    Wat me wel wat afschrikt is het gewicht van zo'n machine . Ik ben vrijdag naar het autosalon geweest en daar op enkele moto's gaan zitten (z750, Z1000, R6,..) en die leken echt zwaar (het gewicht, bedoel niet de pk's)

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Wat me wel wat afschrikt is het gewicht van zo'n machine . Ik ben vrijdag naar het autosalon geweest en daar op enkele moto's gaan zitten (z750, Z1000, R6,..) en die leken echt zwaar (het gewicht, bedoel niet de pk's)
    Gelukkig dat je dat tijdens het rijden niet meer merkt

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Huasheng Bekijk bericht
    Gelukkig dat je dat tijdens het rijden niet meer merkt
    En het kwam over dat ik in elke bocht gewoon zou kunnen vallen omdat het zo zwaar is .
    Moet je echt veel kracht zetten om te draaien?
    Want rijdt nu al 4 jaar met een Aerox (totaal niet te vergelijken qua gewicht natuurlijk) en daar draai je in bochten eerder met je kont dan met het stuur

iTrader
    17 (100%)
    Motorrijlessen vastgelegt, Nu donderdag en de maandag erop 2u en 4u.

Heb tevens thermische onderkleding gekocht voor onder mijn motopak als het zo koud blijft als vandaag zal ik het nodig hebben

iTrader
    2 (100%)
    Motorrijlessen vastgelegt, Nu donderdag en de maandag erop 2u en 4u.

Heb tevens thermische onderkleding gekocht voor onder mijn motopak als het zo koud blijft als vandaag zal ik het nodig hebben
    Alé zo koud is het toch ni?
    Ik rijd nu op de brommer gewoon met een jas en handschoenen. Pas als het vriest, doe ik een helmmuts aan (btw, helpt echt goed eigenlijk )

Pagina 1 van 70 123451151 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten