Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
    Member
    iTrader
    29 (100%)

Onderhoud DAX vraagje ...

Hallo,

Enkele maanden geleden heb ik mij zo een dax gekocht van het merk Skyteam. Daar werd mij verteld dat ik om de zoveel kilometer op onderhoud moet gaan. Kheb zelf zo een boekje gekregen waar er altijd een stempel in moet. Die madam zei dat het verplicht was ...

Nu heb ik mijn eerste onderhoud al gedaan en dat heeft mij 75 euro gekost. Nu een dikke maand later moet ik weer gaan ( 1500 km ) Nu zit die al een week in die winkel ( Geeko te Opwijk ). Het is druk krijg ik altijd te horen.

Nu wil ik eens weten of dat normaal is dat ik om de zoveel km al terug op onderhoud moet. Tevens kost het 75 euro ( wat ik veel te veel vind, mijn vader ook). En alsk da om de 2 maand moet betalen, tja, dan kan ik beter niet meer op onderhoud gaan en als hem kapot is nen nieuwe kopen eerlijk gezegd.

Graag jullie mening en tips. Is die onderhoud om de 1000-2000 km dan verplicht ?

Mvg,
    Shmet

Member xDama's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Eerst en vooral is dat onderhoud NIET verplicht. Niet om uit te voeren en al zeker niet om bij te houden in een onderhoudsboekje. Er zijn wel dealers die bij de verkoop van een nieuwe brommer 1 jaar garantie en onderhoud geven. Als je dan niet op onderhoud gaat, verlies je die garantie. Maar dat hangt van dealer tot dealer af.

Ten tweede is een klein onderhoud na 2000km. aan te raden. Per 5000-6000km. doe je dan eens een groot onderhoud.

75 EUR is veel geld voor een klein onderhoud, maar veel goedkoper ga je het niet vinden, aangezien dat voornamelijk de werkuren zijn die je betaalt. Uiteindelijk kan je een klein onderhoud heel makkelijk zelf doen, mits je weet waar je mee bezig bent. Meestal is dat eens een nieuwe bougie steken, olie verversen en alles is oppervlakkig nakijken en controleren. (ketting, bouten, ophangbouten, lampen, ontsteking)

Maar om af te sluiten moet ik zeggen dat zowel een klein- als groot onderhoud bij garagisten een pure rip-off zijn. Ik heb altijd alles zelf gedaan, kleine en grote onderhouden + herstellingen en ik heb met mijn Dax +35000km. gereden (en dat blok rijdt nog steeds als boter). Nog zo een pittig detail: volgens garagisten zou je bij een dergelijk 4-takt blokje om de 1500km. nieuwe olie moeten steken. Ik heb op een bepaald punt met dat 1ne blok tegen de 15000km. gereden zonder olie te verversen en dat rijdt nog steeds als nieuw + intern amper slijtage.

Approved 9-lifer Decade's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xDama Bekijk bericht
    Er zijn wel dealers die bij de verkoop van een nieuwe brommer 1 jaar garantie en onderhoud geven. Als je dan niet op onderhoud gaat, verlies je die garantie.
    Dit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xDama Bekijk bericht
    Nog zo een pittig detail: volgens garagisten zou je bij een dergelijk 4-takt blokje om de 1500km. nieuwe olie moeten steken. Ik heb op een bepaald punt met dat 1ne blok tegen de 15000km. gereden zonder olie te verversen en dat rijdt nog steeds als nieuw + intern amper slijtage.
    Wat niet wil zeggen dat dat bij elk blok waar gaat zijn.
    Bij een nieuw blok vervang ik 2x om de 500km de olie, daarna om de 4-5000km.
    Voor de rest om de maand (als je vaak rijdt) ne keer alle bouten op de kritieke punten nakijken en de ketting spannen en zoals hierboven gezegd, lampjes vervangen indien nodig.

Onderhoud van een mini 4-takt is echt poepsimpel, zoek wat op en je kan het allemaal zelf.
    Currently driving: BMW E92 325i Performance
    Currently riding: Never Summer PROTO CTX 155 2012 - Ride SPi 2009

Member xDama's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Decade Bekijk bericht
    Wat niet wil zeggen dat dat bij elk blok waar gaat zijn.
    Bij een nieuw blok vervang ik 2x om de 500km de olie, daarna om de 4-5000km.
    Voor de rest om de maand (als je vaak rijdt) ne keer alle bouten op de kritieke punten nakijken en de ketting spannen en zoals hierboven gezegd, lampjes vervangen indien nodig.

Onderhoud van een mini 4-takt is echt poepsimpel, zoek wat op en je kan het allemaal zelf.
    True.

Het is imo ook immens belangrijk om een nieuw blok goed te roderen en de eerste 1000km. goed in te rijden. Als je dat doet, dan haalt je blokje makkelijk +20000km.

En inderdaad, het onderhoud van een 4-takt is heel makkelijk (en fun imo). Ik weet nu wel niet hoe het met die allernieuwste modellen is, want daar komen tegenwoordig serieus wat -nutteloze- prutsen bij, maar bij de echte Daxen is sleutelen nog altijd heel logisch en makkelijk te leren.

Member
    iTrader
    3 (80%)
    Moest dit een paar dagen geleden ook met mijn skyteam dax.
    Op onderhoud toen hij 1500 km heeft, maar je kan dit makkelijk zelf doen.
    Wat je moet doen:
    -Nieuwe olie (oude eerst aflaten) : Olie die je nodig hebt is 10W40 natte koppeling.
    - Carbu/luchtfilter uitkuisen (indien je dax niet pruttelt tijdens het rijden blijf je er best af )
    - Banden spanning controleren
    - Ketting smeren en aanspannen. (dat laatste is zeker niet onbelangrijk!!!)
    - Controleren of de lichtjes werken
    Dat is het. Eventueel carbu terug afstellen als het nodig is. Ik zou dit zelf doen aangezien 75 euro voor een onderhoud veel te veel is...

Groeten,

xasuntoxx
    /

Crew Member Robust²'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Carburators moeten zeker niet preventief gekuist of afgesteld worden als er niets mis is, je gaat meer problemen veroorzaken dan oplossen
    -Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
    -Practicality sucks, I'm in this for the fun.
    -Honestly, have you ever heard of somebody looking back on his life thinking: "Oh, I should have travelled less and mowed the lawn more often"?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robust² Bekijk bericht
    Carburators moeten zeker niet preventief gekuist of afgesteld worden als er niets mis is, je gaat meer problemen veroorzaken dan oplossen
    Inderdaad,luchtfiler wel,maar carbu niet!
    |Intel Quad 9450 @ 3.2ghz|4Gb ram Ocz Dual channel|Club 3d Amd radeon 7950 3gb|Asus P5Q Pro|Antec H2o Liquid cooling|Ssd Crucial m4 128gb en Ocz Vertex 2 60gb Ssd|

Approved 9-lifer
    iTrader
    4 (100%)
    is misschien een half uurtje werk als ge weet wat ge moet doen. veel meer als de olie vervangen kunt ge niet echt doen.

misschien zaken zoals uw koppelingskabel, kettingspanning, ... maar normaal zie je die zaken continu na. je merkt het wel als daar wat teveel speling op zit.
    Gory, gory, what a hell of way to die.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten