sorry maar dat is dus wel bullshit hé, ik denk dat iedereen ondertussen weet dat men zijn 4 pinkers aanzet als er een file is zodat degenen achter u weten dat het verkeer effectief stil staat, zeker als dit op plaatsen is waar het niet te verwachten is zoals op een autostrade
ik vraag me dan ook echt af hoe ge in godsnaam zelf een gevaar kunt vormen omdat ge uw 4 pinkers op hebt staan (tenzij ge van richting verandert wat dan niet aangegeven wordt)...
op de moto kan ik mijn 4 pinkers niet aanzetten dus ik laat meestal mijn remlicht flikkeren dr rem te lossen en in te houden als ik iemand tegen serieuze snelheid zie naderen als ik stilsta
edit: korter had geweest: een file is een gevaar dus slaat nergens op
Yoshimura RS3 slipon en Luchtfilter.
4 Pinkers om een file aan te geven = Aan te raden!
4 Pinkers om tussen de file te rijden met moto = AF TE RADEN en strafbaar. (Verkeerd gebruik richtingaanwijzers)
Nochtans is het veel duidelijk om zo een motor te zien aankomen vanin de auto imo. De agent die daar dan ook boetes voor zou uitschrijven, zou bij mij toch op niet al te veel begrip moeten rekenen tbh![]()
Ik ken er ook geen doch is het niet aangewezen om dat te doen. Daarbij is tussen de files door rijden nog altijd WETTELIJK niet toegestaan. Dat is iets voor in de nieuwe wegcode. Je moet al beginnen bricoleren met verschillende wetsartikels om het "toelaatbaar" te maken. Er heerst dus een gedoogbeleid. Rechtspraak doet uitspraken in het voordeel van de motorrijder doch zijn er tal van voorwaarden aan verbonden. Beperkte snelheid, duidelijke signalisatie, ... . Het verkeerdelijk gebruik van de 4 richtingaanwijzers hoort daar dus niet bij. Bij het slalommen tussen voertuigen dien je uw richtingaanwijzers te gebruiken bij elke rijstrook verandering.
Nuja, het is een eindeloze discussie ze. Er zijn tal van regeltjes waarvan mensen aannemen dat ze iets moeten doen voor hun veiligheid. De wet spreekt dat dan tegen.
Ik denk dan aan mensen die zich op het trottoir gaan parkeren. Bijkomend bij het parkeren zetten alle richtingaanwijzers gelijktijdig in werking... Ze kondigen geen nakend gevaar aan, buiten het feit dat ze zelf een gevaar zijn met daar te staan.
If you run, you'll only go to jail tired
Sinds 2007 is de wet aangepast, doch is deze erg onduidelijk geworden.
Artikel 23 van de wegcode leert ons het volgende:
echter is de wetgever vergeten vermelden of dat artikel het volgende artikel opheft:4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.
Ikzelf zet mijn voertuig dus wel degelijk op het trottoir doch stel ik deze zodanig op dat ik zeker niet hinder. Wanneer men mij zou bekeuren beroep ik mij op artikel 23. Ikzelf schreef nog geen moto's op het trottoir op en ga me daar ook niet mee bezig houden.Artikel 24
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° op de trottoirs