Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Discussie: Aankoop Macbook Pro

Member
    iTrader
    0

Question Aankoop Macbook Pro

Hallo iedereen.
    Mijn vader wil nu ook de stap zetten naar de wereld van OS X.
    Hij is van mening dat hij liever zou beginnen met een tweedehands model, daarom heeft hij een zeer mooi bod gedaan (700 euro) op mijn Macbook Pro (zomer 2010): 13 inch, Core 2 duo 2,4 ghz L2-cache 3 MB, 360 GB, 4 GB 1067 MHZ DDR3, NVIDIA GeForce 320M 256 MB.

Ik krijg dan de kans mits een kleine opleg een nieuw Macbook Pro model aan te schaffen. Desondanks moet ik bekennen dat mijn huidige Macbook Pro wel volstaat. Al ben ik sinds kort begonnen met experimenteren met iMovie. Ik heb hiermee al enkele leuke compilaties van zelf opgenomen amateur beelden gemaakt en zou ik graag dieper in verder gaan. Hierbij merk ik wel dat mijn huidige Macbook Pro aan zijn limieten zit bij dergelijke toepassingen. Ik ben nog student dus kan gelukkig nog genieten van een mooie korting en dan zit ik mits opleg voor jaren safe.

Mijn voorkeur gaat naar dit Macbook Pro model (1125 euro)
    13-inch breedbeeldscherm
    Resolutie van 1280 x 800 pixels
    2.4-GHz Intel Dual-Core i5
    4GB 1333-MHz DDR3 SDRAM (twee SO-DIMM)
    500 GB seriŽle ATA harde schijf, 5400 rpm
    8x SuperDrive (double layer)
    Intel HD 3000 met 384MB gedeeld DDR3 SDRAM

Maar is het verschil met mijn huidige Macbook Pro dan wel merkbaar? Het lijkt me nogal dom om te upgraden naar een model waarbij het gebruiksgemak niet of nauwelijks toeneemt? Wat is jullie mening hierover?

Mocht er amper verschil in gebruikservaring zijn zou ik overwegen om het duurste model te nemen van van 13 inch reeks. Maar Dat is meteen toch al wel een pak duurder (1410 euro). Maar hierbij zal wel een zeer duidelijk verschil ik gebruikservaring zijn?
    13-inch breedbeeldscherm
    Resolutie van 1280 x 800 pixels
    2.8-GHz Intel Dual-Core i7
    4GB 1333-MHz DDR3 SDRAM (twee SO-DIMM)
    750 GB seriŽle ATA harde schijf, 5400 rpm
    8x SuperDrive (double layer)
    Intel HD 3000 met 384MB gedeeld DDR3 SDRAM

Ik ben heel benieuwd naar jullie kennersmening om mij te adviseren in mijn beslissing. Alvast bedankt

Approved 9-lifer
    iTrader
    22 (100%)
    Hogere processorsnelheden zijn meestal amper merkbaar. Ze zijn echter wel belangrijk voor een paar specifieke opdrachten. Wat je daarentegen wel gaat merken is meer ram geheugen en / of een solid state drive. Het is echter wel zo dat je ram en solid state drive altijd later kan aankopen en installeren, wat niet het geval is met een andere processor.
    Je moet dus kiezen of je meer geld wilt investeren in een betere processor. En eventueel later meer ram of solid state zal (wil?) aankopen. Solid state is echter wel enorm duur.. Ram kan je zeer goedkoop vinden, en is ook makkelijk zelf te installeren.

Maw. die processorsnelheid kan leuk zijn in bepaalde gevallen, maar bij casual gebruik zal je deze zelden nodig hebben. Je kan je geld dus beter ergens anders in investeren, of gewoon bijhouden.

My opinion.

Approved 9-lifer
    iTrader
    221 (99%)
    Kijk niet naar die ghz'n, een ssd is de eerste optie die je wilt

Member BraveHeart's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Een nieuwe Macbook Pro kopen is geen slecht idee, al komen er nieuwe computers rond deze zomer als OSX ML wordt vrijgegeven op de App-Store.

Is het niet beter om

Je ram geheugen op je huidige mac te verdubbelen + een SDD schijf, je bent goedkoper af dan een huidige MBP aan te schaffen.

De goedkopere MBP's hebben zo n cheap Intel Graphics 3000 brol op het moederbord zitten, vergelijk het met de Ultrabooks van intel ook zo iets onnuttig, degelijke CPU maar brol beeldkaart verpakt in een mooi design.

Ik weet niet of dat beter is, een hoge kwaliteit nVidia grafische kaart inruilen voor een huis tuin en keuken oplossing van Intel.
    Ik heb grafische kaarten van Intel altijd gemeden als de pest, als het nVidia of Ati is dan zit je safe, maar met Intel, ik ben daar eerlijk gezegd vies van.
    Ik begrijp niet dat Apple dit soort rommel in een Mac inbouwt
    Uw MBP is op dat punt stukken krachtiger buiten de processor.

Ik vind 1200 euro alleen voor een next gen cpu gewoon een dure upgrade, je ram in GB blijft hetzelfde, en er zit geen SDD in je nieuwe MBP, en je zit opgescheept met zo n goedkope grafische kaart.
    Ik denk dat dit een strategie is van Apple om dan toch de duurdere MBP's aan te schaffen, wetende dat de MBP's tegen een zacht prijsje niet veel om handen heeft.
    Ja het is echt droevig gesteld qua specs om te upgraden, ik vind het gewoon de moeite niet, je kan beter een Quad core laptop aanschaffen die is 1/4de goedkoper en heeft betere hardware aanboord en is stukken sneller dan Apple's oplossing van nu.
    Ik kan het weten, we hebben een Quad Core PC dezelfde film laten renderen onder Sony Vegas en dezelfde film op iMovie op mijn MBP, je mag 2 maal randen wat het snelste klaar was
    Voor nu, ik zou ofwel een ram upgrade en een SDD steken, of gewoon wachten op een nieuwe update, ik vind de nieuwe MBP's en Air's de moeite niet om daar zoveel geld tegen aan te smijten, sorry

Member
    iTrader
    19 (100%)
    ik heb dezelfde MBP gehad die je nu gebruikt, ik ben overgestapt naar een macbook air i7 256gb SSD, het enige wat idd een wereld van verschil is, is de SSD. Ik mag eerlijk gezegd ook niet klagen over de intel hd 3000 gfx, ik vind de prestaties zelfs iets beter als met de geforce 320M die in de macbook pro zat, maar natuurlijk niet een super vooruitgang ofzo op dat gebied.
    1337

Member FEW's schermafbeelding
    iTrader
    67 (97%)
    Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Selderijstok Bekijk bericht
    Kijk niet naar die ghz'n, een ssd is de eerste optie die je wilt
    En die steek je best zelf, dat is veel goedkoper. (idem voor mogelijk meer ram)

Member
    iTrader
    0
    Bedankt voor jullie heldere adviezen maar menen jullie echt dat de huidige grafische kaart van de Macbook Pro instapmodel "Intel HD 3000 met 384MB gedeeld DDR3 SDRAM" minder goed is dan die van zomer 2010 "NVIDIA GeForce 320M 256 MB." ? Het lijkt me straf dat de grafische kaart van het huidige instapmodel minder goed zou zijn dat het instapmodel bijna 2 jaar geleden.
    Laatst gewijzigd door forumnaar; 29 april 2012 om 11:58

Approved 9-lifer Karre's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    5
    Intel Graphics HD3000 vs NVIDIA GeForce 320M/330M GT - Real Benchmarks and Comparison - MacRumors Forums

De Intel HD 3000 is beter hoor volgens die benchmarks. Maar als je de comments leest zegt men dat de GeForce 320M weeral beter is, met het nodige bewijs.
    Laatst gewijzigd door Karre; 29 april 2012 om 10:45
    For science.

Member BraveHeart's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Alles zal afhangen van de drivers.
    Als je je mac alleen nuttigt onder OSX zal dat geen belang zijn, maar eens in Windows en je bent een echte "hardcore gamer" dan zit je te knoeien met slechte drivers.

Ik weet niet wat de threadstarter zijn macbook pro gaat gebruiken, daar hangt veel van af.

Toen de Intel Graphics 3000 uitkwam was daar geen land mee te bezijlen, bar slecht presteerde de grafische kaart, het kan idd veranderd zijn ondertussen, moest Intel er werk van gemaakt hebben om degelijke drivers te ontwikkelen zodat gamen en grafische software op een Intel GPU zonder slag of stoot mogelijk is.

Het blijft toch wel een risico hoor

Member
    iTrader
    39 (98%)
    een mac kopen om er windows op te zetten om er hardcore op te gamen blijft voor mij een mysterieuze keuze...
    koop dan toch met hetzelfde geld een echte game-laptop?

anyways, ik heb zo een MBP 13" met intel GPU, en ik heb er nog geen een keer klagen van gehad, maar ik gebruik mijn toestel dan ook niet als game machine ;-)

Member
    iTrader
    0
    Windows gebruik ik niet of nauwelijks. Ik doe al jaren quasi alles in OS X. Recent ben ik ook begonnen met het monteren van amateurfilmjes in iMovie en daarin merkte ik dat mijn Macbook Pro toch wel op volle kracht moest werken om de toepassingen voldoende te kunnen uitvoeren. Gamen doe ik niet, alleen af en toe Football Manager maar voor zo'n simulatiegame is een grafische kaart volgens mij niet echt van belang.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten