Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 34

Discussie: Macbook of niet?

Member *Springkonijn*'s schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)

Macbook of niet?

Mijn vorige laptop heeft het deze week begeven en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Daar mijn vriendin een mac heeft en er een enorme voorstander van is, probeert ze me te overhalen om ook over te schakelen. Ik twijfel echter nog enorm en wou dus hier wat advies vragen.

Ik heb de grote mac thread gelezen en zet dus een paar dingen op een rij:

Gebruik
    - Meest gebruikte programma's op vorige laptop: Firefox, outlook express, VLC, photoshop, Word/Excell
    - Laptop wordt ook gebruikt voor: draaien op feestjes, verbinden met tv/beamer
    - Binnenkort ook bewerken van video (sportwedstrijden analyseren)
    - Bijna niet voor gamen, sporadisch een game

Opmerkingen:
    Firefox en VLC zijn geen probleem op een mac. Ook photoshop levert vanzelfsprekend geen problemen op. (Gebruikt om foto's te bewerken en affiche's te maken voor de lokale fuif)
    - Maar hoe zit het met Outlook express, bestaat er een goede variant voor de mac? Of hoe gaat dit daar in zijn werk?
    - En hoe zit het met Word/excell voor apple? Tegenwoordig al serieus op punt? Voor school kan dit namelijk enorm handig zijn.

- Vervolgens de verbindingen naar externe apparatuur? Bij mijn vrienden haar macbook (kleinste dacht ik) is er namelijk geen video-uitgang. Ik zag in de grote thread echter dat dit wel mogelijk is. Kost dit veel/vraagt dit veel moeite om hem aan te sluiten op je tv(geel-rood-witte aansluiting aan tv)? Bij mijn vorige laptop was er een s-video uitgang en dit was poepsimpel.

- Hoe zit het met de recenste games? Kan de macbook die aan zonder problemen of tot waar kunnen ze dit aan?

Diverse
    - Door hun kleine scherm zouden bepaalde websites niet goed weergegeven worden en zou het bijvoorbeeld redelijk moeilijk zijn om aan internetbankieren te doen. Klopt dit?

- Hoe zit het met het geluid uit de ingebouwde boxen? Hier en daar las ik dat dit namelijk niet zo goed is. Of is dit intussen al vel verbeterd?

- Ook een minpunt was de laadtijd van de batterij. Correct of niet?

- Is hij te beveiligen met een wachtwoord? Dit kan namelijk wel handig zijn aangezien ik veel onderweg ben.

- Is de meerprijs het dus waard in mijn geval of zou je me toch een ander merk aanraden?

Welke
    Mocht ik voor de macbook gaan dewelke zou je me dan aanraden op basis van bovenstaande info. Verder is het ook nog nuttig om weten dat hij veel meegenomen wordt (feestjes, kot) en er veel films op bekeken worden. Waar koop je hem het best?
    Of raad je me toch aan een andere laptop te nemen en dewelke zou je me dan aanraden?

Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door *Springkonijn*; 8 september 2009 om 09:34

Member Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    - Ik gebruik gewoon het standaard programma Mail, werkt perfect samen met het Adresboek. Zeer makkelijk in gebruik voor mails aan te duiden als gewenst of spam.

- Gebruik hier gewoon office 2008 en nog geen enkel probleem tegengekomen

- Macbooks hebben langs de zijkant een aansluiting (naam ontgaat me) daarvoor moet ge wel een tussenkabeltje kopen van die aansluiting naar de aansluiting die ge wilt gebruiken. Voor printers, gsm's (via bluetooth) te verbinden gaat perfect, opzetten en gebruiken, nie eerst een half uur software en drivers installeren.

- Voor games hangt het er wa vanaf welke versie ge van plan zou zijn te willen kopen.

- Over het scherm is zever (ik neem aan dat ge het hier over de 13" hebt), het is mss kleiner maar die resolutie is wel nog altijd 1280x800 (zoals veel 15" breedbeeld schermen van andere notebook fabrikanten), dus sites gaan daar perfect op werken.

- Zijn tot nu toe de beste ingebouwde boxen die ik op een laptop ben tegen gekomen (15"), en vind die boxen van de witte macbook ook nie slecht klinken dus zal bij de 13" pro er zeker nie op verslechterd zijn, ma ge weet zelf natuurlijk ook da ge nie dezelfde kwaliteit als een speakerset van 300 € moogt verwachten he

- Yep, da wachtwoord kunt ge gewoon ingeven wanneer ge 'm voor de 1ste keer opstart en instelt. Dit wachtwoord wordt ook gevraagd wanneer je software & updates wil installeren, dus zelfs als je hem zou laten opstaan kan er niets op worden geïnstalleerd zonder dat ze je wachtwoord kennen.

- Tjah, is de meerprijs het voor u waart, da is eigenlijk een vraag die ge zelf pas kunt beantwoorden als ge er eentje hebt. Ik heb me het nog geen seconde beklaagd, in het begin is het wel even zoeken naar de mac vervanger voor uw favoriete windows programma, maar eens ge alles geïnstalleerd hebt werkt 't, nergens niks meer van aantrekken, alles werkt gewoon zoals het zou moeten, geen 20 meldingen van een printer die een driver mist of een antivirus die de zoveelste trojan tegen houdt.

- Ik zou, als ik u was, of voor het 13" instap model kiezen, of voor de goedkoopste 15", bij de switch krijgt ge ook studentenkorting en komt de prijs voor de 15" op 1550 €, die 13" komt dan op een 1000 € fzo dacht ik. Het is wat wikken en wegen, die 13" is natuurlijk ultra mobiel, maar kan mss toch dat tikkeltje extra missen als je wat expressief wil gaan video editten, de 13" met een ram upgrade is natuurlijk ook een keuze. Als ge geen al te veel software tegelijk gaat draaien zou ik voor de 13" gaan.
    What you call faith, I call a sorry excuse,
    cloak and daggers murder the truth.
    The bitter taste, there's nothing else,
    I'll bow for your king when he shows himself.

Member carhartt^-'s schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    - Firefox, Photoshop runnen perfect op mac.

- Word, Excell, Powerpoint bestaan voor mac (office 2008). Het werkt vrij goed en het is een goed alternatief voor de Windows versie, maar het is toch even wennen. Uitzicht en werking is iets anders. Vind da je vlotter kan werken op windows versie maja das persoonlijk.

- Videobewerking gaat heel goed op mac via Final cut pro of premiere etc.

- Gamen kan op mac

- Mail is de tegenhanger van Outlook op windows, werkt op dezelfde manier. (extra handige programma's: Adresboek en de agenda: ical)
    - Ik zie veel DJ's draaien met een mac dus tjah bestaan waarschijnlijk goede programma's voor.

- Voor externe apparatuur gaat het toch zo gemakkelijk, zeker softwarematig. Je hebt in de Apple store heel veel tussenstukken naar verschillende poorten/hardware.

- Een macbook zijn graka is wel opgewaardeerd dus de meeste games kan ie wel deftig spelen

- Kleine scherm heeft niks te maken met websites niet goed weergeven etc. Resolutie is goed genoeg om alle sites weer te geven.

- Batterij is één van de vele pluspunten aan een mac

- Geluid is goed, laptopboxen kunnen nooit hetzelfde behalen als stand alones, maar tis zeker niet slecht.

- Beveiliging is beter dan bij Windows.

- Voor film en Photoshop is het leuk dat Macschermen van goede kwaliteit zijn en goed zijn kleuren weergeeft (y)

- Prijs is altijd een discussiepunt, tis de keuze mac of windows en als je mac kiest betaal je voor de hardware iets meer tov een windows laptop van dezelfde prijs. Alles wat je wil doen kan je met een windows laptop (dell, sony, toshiba, xodd, hp, leonovo, msi, asus), enkel is het voor sommige een meerwaarde om een mac te kopen qua besturingssysteem, kwaliteit en duurzaamheid, algemeen gebruik etc.

- Persoonlijk heb ik het wel voor mac, alhoewel dat ik soms voor sommige zaken wel een windows mis (daarom dat ik mij een dell studio xps 16" gekocht heb). Qua schermgrootte, ongezien de resolutie ben ik een voorstander voor groot beeld, veel ruimte en veel zien. In een laptop is dit niet zo ideaal met 13" (das mijn mening, jij of iemand anders kan perfect zich goed voelen op deze grootte), 15,4" trekt er al wat beter op, en de 17" macbook pro zou wel zalig zijn, alleen dan wordt het wel heel duur.
    Je kan dus ook altijd opteren voor een imac, dan is ie wel niet portable (maar toch beetje portable )

- Voor jou? toch een laptop met uw vereisten.
    Macbook 13" of macbook pro 15" (afh van budget), in switchshops bvb
    windows een high end A merk laptop.

- Nadelen aan mac? Neen! das ni waar, aan alles heb je nadelen. Er bestaat niet voor alle software een mac-tegenhanger (alhoewel dit minder en minder is). De prijs is een hekelpunt. Er bestaat niet voor alles een kabel of tussenstuk. Besturingssysteem is wennen in het begin. Ik merk wel op dat het OS van MAC wel meer voorgekauwd is, meer plastiekerig, alles mooi (soms geeft dat eens frustraties) vooral voor advanced stuff en programming etc. Soms mis ik wel eens een goede rauwe harde windows waar je meer kan mee experimenteren/prutsen.

Kga stoppen me typen kan blijven vertellen ma 't wordt te lang en de leesgemakkelijkheid/opmaak gaat achteruit!
    En da meen ik echt !

iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    - Ik gebruik gewoon het standaard programma Mail, werkt perfect samen met het Adresboek. Zeer makkelijk in gebruik voor mails aan te duiden als gewenst of spam.
    Adresboek van outlook, is dat hierin te importeren? Of gaat dat niet?

- Gebruik hier gewoon office 2008 en nog geen enkel probleem tegengekomen
    Ik veronderstel dat je het hier op de mac-versie hebt? Of is er geen verschil met de normale versie?

- Macbooks hebben langs de zijkant een aansluiting (naam ontgaat me) daarvoor moet ge wel een tussenkabeltje kopen van die aansluiting naar de aansluiting die ge wilt gebruiken. Voor printers, gsm's (via bluetooth) te verbinden gaat perfect, opzetten en gebruiken, nie eerst een half uur software en drivers installeren.
    Ok, merci
    Aansluiting is waarschijnlijk deze: Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter?

- - Voor games hangt het er wa vanaf welke versie ge van plan zou zijn te willen kopen.
    Op mijn vorige laptop kon ik bijvoorbeeld farcry niet spelen, is dit op de huidige macbooks wel mogelijk?

- Zijn tot nu toe de beste ingebouwde boxen die ik op een laptop ben tegen gekomen (15"), en vind die boxen van de witte macbook ook nie slecht klinken dus zal bij de 13" pro er zeker nie op verslechterd zijn, ma ge weet zelf natuurlijk ook da ge nie dezelfde kwaliteit als een speakerset van 300 € moogt verwachten he
    Besef ik zelf ook.

- of een antivirus die de zoveelste trojan tegen houdt.
    Hoe zit het hier eigenlijk mee? Zijn er al meer virussen voor mac en is een virrusscan aan te raden?

- Ik zou, als ik u was, of voor het 13" instap model kiezen, of voor de goedkoopste 15", bij de switch krijgt ge ook studentenkorting en komt de prijs voor de 15" op 1550 €, die 13" komt dan op een 1000 € fzo dacht ik. Het is wat wikken en wegen, die 13" is natuurlijk ultra mobiel, maar kan mss toch dat tikkeltje extra missen als je wat expressief wil gaan video editten, de 13" met een ram upgrade is natuurlijk ook een keuze. Als ge geen al te veel software tegelijk gaat draaien zou ik voor de 13" gaan.
    Meer ram dan 4gb, heb ik niet nodig zeker?

Verschil tussen harde schijven? SDD of SATA? Gewoon voor de SATA gaan in mijn geval?

Remote is die meegeleverd? Of enkel bij gewone macbook? Is die de moeite om bij te kopen?

Is er uiteindelijk nog veel verschil tussen de macbook (met 4gb ram) en de macbook pro? Het grootste verschil zit hem dan in de snelheid van de processor zeker? Is dit duidelijk te merken en op welke manier uit zich dit dan?

Switch is dus de beste keuze om hem aan te schaffen? Prijzen zijn overal ongeveer gelijk zeker? Hoe zit het met garantie? Is dit effectief maar één jaar?
    Hoe zit dit allemaal bij online bestellen? Makkelijker? Heb je hem sneller als je een update doet qua ram?
    Kan ik hem nu al aanschaffen? Of kwam er in september meestal niet een update? Zo te zien is die al gebeurd. Wat is het verschil met de vorige versie en koop ik dus beter deze? Ik veronderstal van wel.

Hoe zit het eigenlijk met de meegeleverde software? Wat wordt er meegeleverd?

Sorry voor de vele vragen, maar wil toch wel zeker zijn.
    Alvast merci voor de hulp.
    Laatst gewijzigd door *Springkonijn*; 8 september 2009 om 10:06

iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door carhartt^- Bekijk bericht
    - Kga stoppen me typen kan blijven vertellen ma 't wordt te lang en de leesgemakkelijkheid/opmaak gaat achteruit!

Merci voor de vele nuttige info!

iTrader
    57 (100%)
    Adresboek van outlook, is dat hierin te importeren? Of gaat dat niet?
    Geen idee eigenlijk, toen ik nog windows gebruikte kon hotmail nog niet met mail programma's gebruikt worden, nu wel.

Mac OS X 10.4 Help: Adresboek van een Windows-computer overbrengen

daar staat wat meer info erover, is wel osx 10.4, maar denk niet dat hier zo'n groot verschil in is.

Ik veronderstel dat je het hier op de mac-versie hebt? Of is er geen verschil met de normale versie?
    Ik heb het hier inderdaad over de mac versie. Zoals al eerder gezegd is er enkel een verschil in layout, ik vindt persoonlijk de mac versie toffer om te werken aangezien de layout minimalistisch is, geen 1000 opties in beeld die ge nie gebruikt, enige dat er standaard staat is voor tekst in cursief, vet,... te zetten, de rest is eigen keuze.

Aansluiting is waarschijnlijk deze: Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter?
    Da was het yep, is in elke mac store te krijgen, of goedkoper op ebay of mss hier op het b&s gedeelte.

Op mijn vorige laptop kon ik bijvoorbeeld farcry niet spelen, is dit op de huidige macbooks wel mogelijk?
    Kameraad van mij speelt farcry op z'n witte macbook vlot, dus dit zal bij die pro's zeker niet anders zijn, heb het zelf nog niet kunnen testen wegens te lui om bootcamp te installeren maar ook games als COD4 waren geen probleem op die witte macbook, dus ook niet op de pro's.

Hoe zit het hier eigenlijk mee? Zijn er al meer virussen voor mac en is een virrusscan aan te raden?
    Als ik me goed herinner waren er slechts een stuk of 5 virussen die echt schade zouden kunnen aandoen, maar de kans da ge die krijgt is nihil als ge nie op de meest dubieuze websites gaat surfen. Virusscanners op mac raden ze meestal aan zodat wanneer gy een mail krijgt met een windows virus (dat geen kwaad kan op mac) dat ge die mail nie verder stuurt met da virus, maar voor uw mac zelf te beschermen is dat niet nodig.

hele hoop tekst;..
    Meer dan 4 GB heb je inderdaad niet nodig tenzij je zwaar met vm's en parrallels gaat werken, weet ook niet hoe ver je met die video bewerking gaat gaan, als dit voor school is in combinatie met andere zware programma's raad ik 4 GB aan, als da maar gewoon als hobby is zou 2 GB normaal meer dan genoeg moeten zijn.

Die SSD's zijn (voor mij) op dit moment nog te duur voor wat ze geven, voor gewoon verbruik is SATA een betere keuze.

Remote zit er standaard niet bij, weet ook zelf nie waarvoor die gebruikt kan worden dus zou daar ook geen antwoord op kunnen geven.

Alle macbooks zij vanaf nu macbook pro, ook de 13" versie. Deze wordt standaard met 2 GB ram geleverd als instapmodel. Enkel de oudere witte wordt gezien als een macbook. Als zou ik (en vele andere hier) het dom vinden om nog geld te steken in een ouder model als je voor praktisch hetzelfde geld een nieuwere pro versie hebt. In de pro zit ook andere hardware, dacht dat die witte niet beschikte over een core 2 duo terwijl dit bij de nieuwe macbook pro's (13", 15" en 17") wel het gaval is.

Prijzen worden door Apple zelf opgesteld dus zijn in elke winkel hetzelfde. Alleen weet ik van de Switch dat zei korting geven aan studenten (op hun site kunt ge zien hoeveel deze dan precies gaat kosten). Die garantie is normaal 2 jaar aangezien dit de wettelijke norm is, ze zeggen wel maar 1 jaar, maar ze zijn volgens de wet verplicht om die te herstellen zonder extra kost (hangt er natuurlijk vanaf wat het mankement is) als de laptop jonger is dan 2 jaar, en anders beetje dreigen met testaankoop en dan is het ook inorde.

Er komt geen update voor de macbooks aangezien deze pas een goede maand - 2 maand geleden een upgrade gehad hebben. Er is wel een nieuwe versie van OSx (snow leopard) uit. Deze kunt ge bestellen op de apple site, als de mac is aangekocht na 8 juni hoeft ge enkel de verzend kosten te betalen.

Hetgeen mensen aan mac zeer tof vinden is het feit dat ge geen 100 verschillende testversies krijgt, er zit natuurlijk een basis op zoals een tekstverwerker en safari. Ook wordt bij de nieuwe macbook pro's het software pakket iLife geleverd.

Member Jazzmata's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    ik ben gewoon overgestapt zonder al te veel na te denken. Basically moet ge al uw windows gewoonten laten varen en opnieuw beginnen. Het is een totaal andere filosofie dat erachter zit en na een tijdje zie je dat je alles kan met een mac wat je met windows kan (bij normaal gebruik, cad etc. buiten beschouwing gelaten) maar met veel meer gebruiksgemak. Ik heb er geen moment spijt van en durf nu al gerust zeggen, nooit meer windows

iTrader
    16 (100%)
    Nogmaals bedankt voor de info Carrion!

In de gewone macbook zit de 2,13-Ghz Intel Core Duo. Nog veel verschil met de 2,53 en 2,66 van de pro-versie?

Iemand nog aanvullingen of tips dewelke ik het best zou nemen?
    Laatst gewijzigd door *Springkonijn*; 8 september 2009 om 13:47

Member Surion_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik ben ook overgestapt een maandje geleden

Ik ben voor de 15inch macbook pro gegaan omdat 13" vrij klein is. Als je beeldbewerking e.d. gaat doen zou je beter voor een pro gaan denkik. Er is natuurlijk wel een prijsverschil.

Mac is véél beter dan windows, ongelooflijk gebruiksvriendelijk, ik kan er hier zolang over lullen als ik wil, maar je moet het zelf uittesten om het te ervaren.

Video uitgang is de minidisplay port. Kleine uitgang aan de rechterkant van de MBP, enkel nog kabeltje (let op deze zijn wel vrij duur), scherm aansluiten et voila.

iTrader
    9 (100%)
    ik vond het prijsverschil tussen 13" MBP en 15" MBP te groot. Ik ben voor de 13" gegaan en heb eigenlijk geen last van het kleinere scherm. De resolutie is perfect en ik kijk er films en series op zonder enig probleem.

Crew Member pina's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    het verschil tussen de 15" en 13" is niet enkel de schermgrootte he

iTrader
    9 (100%)
    dat zeg ik toch niet, ik vind het prijsverschil te groot voor wat je maar extra krijgt bij de (goedkoopste) 15".

Member kakature's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Search + FAQ imo.

Approved 9-lifer phixiuZ's schermafbeelding
    iTrader
    72 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pina Bekijk bericht
    uhm tov de goedkoopste 15" nochtans wel buiten 10% snellere CPU maar dat merk je toch quasi niet, beter een snellere HDD/SSD erin.

Ik ging zelf eerst gaan voor de 15" omwille van de keuze voor een matte scherm, maar de grootte heeft me uiteindelijk toch tegengehouden omdat hij echt makkelijk moet zijn om mee te nemen, en da's toch al wat moeilijker met een 15". Als je goed werkt met Expose en Spaces etc moet de 13" echt geen belemmering zijn om wat multitasking, beeldbewerking ed te doen.

En ivm die kabeltjes om hem op een PC-scherm aan te sluiten: kijk eens op eBay, daar is dat minstens 3x keer zo goedkoop en de HDMI & DVI-kabels zullen identiek hetzelfde beeld geven tov die van Apple, VGA weet ik niet, maar wrs zal dat ook niets of niet veel schelen, maarjah wie gebruikt er tegenwoordig nog VGA ...
    Xbox Live: phixiuZ

iTrader
    16 (100%)
    Dus verschil tussen de 2,13ghz en de 2,53 en 2,66 is niet zo groot?

Approved 9-lifer NeoCracer's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door *Springkonijn* Bekijk bericht
    Bij normaal gebruik zoals surfen of iWork zal je dat niet zo snel merken. Maar ik ben zeker dat je wel verschil zal zien bij CPU gerichte taken zoals Photoshop, After Effects, video-encoding, etc.

Ik heb bijna 2 jaar een MacBook gehad van 13". Het is zeer handig om mee te nemen, dat is waar. Maar voor mij biedt een 15" nu zoveel meer. Vooral sinds ik meer en meer met Photoshop werk waar je ruimte nodig hebt. En als ik op school ga zitten gaat het handig zijn want dan zal ik mijn extern 24" scherm moeten missen. En ik wil toch wat 'comfort' qua werkruimte. En het is niet dat de 15" zoveel groter is dan de 13".
    XBL: NeoCracer

iTrader
    57 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door *Springkonijn* Bekijk bericht
    Bij gewoon gebruik niet, maar bij foto/video bewerking komt die extra ademruimte die de 15" biedt toch van pas hoor.

iTrader
    16 (100%)
    Ok, hier ben ik nog eens. Mijn laptop is dus definitief aan vervanging toe, ben nu dus serieus aan het uitkijken naar iets anders...
    Een paar vraagjes dus ivm de aankoop van macbook.

Garantie: Op apple-store staat dat er maar 1 jaar garantie is (apple care). Klopt het dat het in de switch-winkels over 2 jaar gaat?

Aankoop:
    - Geldt de eco-korting nog altijd? En geldt dit in alle winkels? Moet je daar trouwens student voor zijn?
    - Apple kost overal evenveel toch e? Dus switch-winkel is waarschijnlijk handigste dan?
    - Kan je de apple bv aankopen op naam van de firma en toch genieten van de studentenkorting? Of is dit te mooi om waar te zijn?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pina Bekijk bericht
    Waar zit verschil dan nog toch?
    Laatst gewijzigd door *Springkonijn*; 29 september 2009 om 19:46

Approved 9-lifer phixiuZ's schermafbeelding
    iTrader
    72 (100%)
    Om op uw laatste vraag te antwoorden: nee dat gaat niet, tenzij jij (of bvb uw pa) baas is van die firma, maar dan nog .

En verschil tussen 15 & 13" is echt niet groot... Toch niet de standaard modellen, nuja NeoCracer hierboven gaat z'n 3.06Ghz (het topmodel) gaan vergelijken met een basis Macbook van vroeger, da's nu wel iets anders .

En uw extern scherm op school moeten missen.. Ik sluit mijnen laptop daar gewoon op die PC-schermen aan hoor .

Approved 9-lifer Selderijstok's schermafbeelding
    iTrader
    221 (99%)
    Om nogmaals een bevestiging te geven op die laatste vraag. Op de firma kopen gaat perfect, logisch, hebt het zelf zo gedaan. Combineren met studentenkorting uiteraard niet.

Tenzij de firma op u naam staat (ook u vader niet) en jij dus baas bent en ook nog eens naar school gaat zal dit dus nooit lukken

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten