De laatste tijd lijkt het wel of alle aandacht naar de algemene fora gaat. Niets mis mee, maar ook de gamefora mogen imo een upgrade krijgen. Deze lijkt me nog ontworpen voor de last-gen van games. Toen PC / Xbox / PS2 / Gamecube nog sterk verschilden van elkaar.
Ik snap aan de ene kant het nut er wel van. Zeker toen Telenet.Games werd opgericht.
Toen had je nog grote verschillen tussen pc games en consoles onderling. Om niet te zwijgen van flamewars tussen fanboys.
Dat heb je nu niet echt meer, of toch veel minder. Op het voetbalforum maken de fans van verschillende meer amok dan de fans van Xbox & PS3. Consolewars zijn a thing of the past. 90% dezelfde games en de ene moet niet onderdoen voor de andere.
Tenslotte is tegenwoordig bijna alles multiplatform en vind ik het in veel gevallen een beetje gek en vooral irritant dat voor, ik zeg maar, een Mass Effect 3 er drie verschillende threads bestaan die in essentie over hetzelfde gaan.
Vaak worden ook veel dingen herhaald, en het is gewoon niet fijn om 3 threads te checken voor dezelfde game.
Bovendien is er meestal ook altijd een thread die amper posts krijgt omdat velen toch vooral zich beperken tot één thread. Wat het idee van 3 threads nog meer overbodig maakt.
Ik zou liever één Mass Effect thread zien voor heel het forum. Eventueel kan met prefix gewerkt worden in de post. Op het "art & design" (ofzo) forum is dit reeds zeer gebruikelijk.
Ja, de pc gamer zal hier en daar wat klagen over Origin, de PS3 speler (ik zeg maar) over DLC dat een week later uitkomt (of omgekeerd).
Er zijn altijd wel kleine verschillen, maar niet genoeg om drie threads te nodig te hebben.
Andere nadeel zijn dat er nog steeds exclusives zijn, en sommige games pas een half jaar tot een jaar later op een ander systeem komen.
In de regels zou dan ook een verplichting tot spoiler tags kunnen komen. Zoals nu al gebruikt wordt in TV & Film fora.
Toch lijkt het mij efficiënter één thread per game te hebben en bv alle Mass Effect (om nu maar een voorbeeld te nemen) te bundelen in één forumthread.
Flamewars worden vermeden doordat de huidige mods natuurlijk niet om werkloos gesteld moeten worden, maar ook over die fora modpowers krijgen. Dan krijg je vast genoeg mods die de boel in orde houden. De mods van de console sectie worden dan ingezet in de gamefora. Het is niet de bedoeling deze non-actief te maken.
Zowieso zijn flamewars slechts een marginaal verschijnsel geworden door de kleine verschillen. Maar zoals gezegd. Er zijn mods genoeg en desnoods neem je enkele mods bij. De community is groot genoeg om enkele mods extra in dienst te nemen om flamewars in de kiem te smoren.
Ik denk dat sommige gamefora dan sowieso wel wat extra mods kunnen gebruiken. Die mensen kunnen natuurlijk ook niet 24/24 online zijn.
Enkele simpele regeltjes opstellen zal ook helpen. Kijk maar naar het voetbalforum. Er was een probleem in de transferthread dat velen de meeste onnozele geruchten posten, maar dat is snel opgelost geraakt.
Een ander voordeel is minder versnippering van de community. Te veel "eilandjes" merk ik.
Op Algemeen is dat eerder positief, maar op gamegebied?
Een andere probleem is dat gebruikers van de verschillende systeem niet online tegen elkaar kunnnen. Oplossing hiervoor bestaat al. In het Xbox forum is een apart Xbox Live subforum. Dat zou kunnen behouden worden voor de verschillende systemen.
tl:dr
Een thread per game als het toch dezelfde game is op verschillende platformen (zie Mass Effect)
Gebruiken van prefix (zoals op sommige nu al gebruikt wordt) als een game slechts op een paar platformen uitkomt bv.
Als er veel tijd tussen bepaalde releases zit verplichten van spoilers of alsnog twee threads maken. Een met spoiler en een zonder (zoals op TV forum)
Voor multiplayer een sub-subforum gebruiken, zoals nu al het geval is.
Bovenstaande is slechts wat luidop denken. Al ben ik zeker van dat indien de plooien gladgestreken worden en de details mooi uitgedacht worden dit zeker voor een strakker en efficiënter 9lives zou zorgen.

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren