Ondertussen zit laptop al 500km dieper tunesie in...dit is echt balen
Ondertussen zit laptop al 500km dieper tunesie in...dit is echt balen
Even een vraag in de kantlijn van dit topic: is het eigenlijk mogelijk om de politie "in gebreke te stellen"? Als het wel degelijk zijn laptop blijkt te zijn, is de politie hier toch zwaar in de fout gegaan?
Jammer genoeg vrees ik dat het de flikken niet echt kan schelen. Die gaan gewoon zeggen dat je pech hebt, dat ze niets meer kunnen doen en gaan dan de zaak klasseren.
Na correctie, ja. De gemeten snelheid is anders.
Als de laptop in Tunensië is mag je vergeten dat hij nog wordt gevonden. Het parket zal geen geld besteden om contacten te leggen met het buitenland voor een laptop gezien ze al genoeg geldproblemen hebben.
Als hij eerder heeft ingelogd kan men de gegevens doorgeven aan de recherche die er verder kunnen opwerken en eventueel later een huiszoeking kunnen doen (dient dan wel te gebeuren via een onderzoeksrechter)
Het is zoals eerder werd gezegd. Het echte leven is geen CSI waar meen op een uur één enkele zaak oplost. In realiteit duurt het langer en heeft men 50 verschillende zaken waar de belangrijkse voorrang krijgen.
Politie en parket zijn aan handen en voeten gebonden aan procedures. Het is niet omdat jij belt met een ip-adres dat men daar met de stormram mag binnenvallen. Het is al genoeg gebleken dat het ontbreken van een idiote handteking op een papier genoeg is om criminelen vrij te spreken.
Politiewerk is grotendeels papierwerk geworden.
Jammer.
Hopelijk stonden er geen privé foto's van jouw vriendin of dergelijke erop, anders staan die vanaafd wss al online
Als je het aanvaardbaar moet worden dan moet het veranderen op politiek niveau. Moet er meer geld en personeel worden vrijgemaakt op gerechtelijk (parket) en politioneel niveau om sneller te kunnen werken. En dient men procedures te vereenvoudigen en de rechten van slachtoffers vergroten in tegenstelling dat de rechten van een verdachte.
Een slachtoffer dient zelf zijn weg te zoeken in de paparassen. Een verdachte krijgt letterlijk en figuurlijk alles in de schoot geworpen en moet niets doen. Als de verdachte geen geld heeft betaald zijn slachtoffer onrechtstreeks voor zijn verdediging.
Er is jammer genoeg nog zeer weinig tijd voor een slachtoffer omdat de verplichtingen en rechten van een verdachte zo immens zijn geworden en om de kans op procedure-fouten te voorkomen.
En zoals eerder gezegd; je hebt aangifte gedaan bij een inspecteur die stelt een pv op. Het is niet omdat je 3 dagen later belt met bijkomende informatie dat die inspecteur zijn zaak laat vallen waar hij op dat moment mee bezig is (en die misschien nog belangrijker is) om een huis binnen te vallen (enkel gebaseerd op die informatie - dan moet er nog bijkomend onderzoek worden verricht wederom procedure). Die bijkomende informatie wordt ook verwerkt in het proces-verbaal.
Gezien het hier om een inbraak gaat zal het pv wel naar de recherche gaan die er verder onderzoek zullen op verrichten (wachten op uitslagen van eventueel labo, ip-adres onderzoeken enz) maar dat gaat inderdaad niet van de ene dag op de andere.
En zelf al worden de daders ingerekend, de straffen op inbraak zijn belachelijk ridicuul.
Onlangs is er een bende opgerold dewelke over heel België 400-tal inbraken heeft gepleegd. Het kopstuk heeft 8 jaar gekregen (trek daarvan de voorlopige hechtenis en andere shizzle af en hij is hoogstwaarschijnlijk al weer vrij) de andere daders met moeite 3 tot 5 jaar.
Ik heb ooit in een winkel gewerkt. Buiten stond een exclusieve koersfiets zonder slot. Dit was een fiets die enkele duizenden Euro's waard was. Terwijl de eigenaar in de winkel was, werd de fiets gestolen. Ik heb direct de politie gebeld, die zeiden dat ze voor een gestolen fiets geen moeite doen. Ik zei dat dit deze fiets meer kostte dan mijn auto, nog steeds wilden ze geen agenten sturen. Ik zei dat ze dan toch minstens aan hun rondrijdende combi's konden laten weten hoe de fiets eruit zat, en hoe de dief eruit zag (we hadden die op film) en zelfs dat was hen te veel. Nadat ik wat staan roepen en tieren heb aan de telefoon zijn ze uiteindelijk toch op hun gemakske naar de camerabeelden komen kijken. Dit was veel te laat en die jongen heeft zijn fiets nooit terug gezien.
Hadden ze dit direct doorgegeven aan de combi's die sowieso in de buurt rondrijden, hadden ze hem wsl gevonden. Er rijdt altijd wel een combi ergens in de stad rond, ze moesten daarvoor geen extra volk optrommelen.
Echt... prutsers zijn dat...
Ik wil alleen een counter verhaal geven om aan te tonen dat de politie ook goede dingen doet wat betreft "cybercriminaliteit". Had hier ook gepost aantal maand geleden dat ik online "gescammed" was en mijn betaalde goederen nooit gekregen had. Ik heb het laten gaan, omdat het maar om 100 euro ging en het me nie veel interesseerde en ik me meer kwaad zou maken da ik opgelicht was door zo ene van Brussel.
Maand later belt de politie mij thuis op en zegt dat er klachten zijn binnengekomen en dat ze mijn rekeningnr vonden op zijn rekening en vroegen of ik ook opgelicht was. Heb zelfs geen PV laten opstellen of iets, maar een 1.5 maand later stond mijn geld terug op de rekening met een excuses voor de late terugstorting.
Niet alles doen ze slecht, maar ik heb ook vaker meer frustratie gehad met de politie dan zo'n voorbeelden.
ik moet eens goed lachen met het verhaal van geen tijd hebben.. Mijn buurman is flik en heeft wel tijd om tijdens zijn dienst thuis op zijn playstation te zitten spelen met zijn collega. Ik vroeg eens aan hem of dat eigenlijk mag. Zegt hij ja, als ons papierwerk gedaan is mogen we doen waar we zin in hebben. Hij zit hier dan een 25km weg van het politiekantoor, sorry maar dan zouden ze zich beter met nuttiger zaken bezig houden of helpen bij degene die het wel druk hebben dan
Persoonlijk denk ik dat iemand je laptop mee op reis heeft.
Zeg, jij hebt toch het admin password? Kan je niet op de eene of andere manier een trojan installeren en de webcam overnemen? Misschien staat je firewall niet op en kan je evt aan de C$ of ADMIN$ shares moest ie voor ne keer niet achter een NAT router zitten? Als ik me niet vergis kan je scheduled tasks injecten als je al aan ADMIN$ kan. En welke windows is het? Staat automatic update enabled? Er is dit jaar een geweldige RDP bug geweest.
Zelfs als hij dat kan telt dat toch niet als bewijslast. Sterker nog: straks heeft OP een proces aan zijn been wegens hacken en schending van de privacy ofzo. 't Zou mij nog niets verbazen in zo'n absurd gerechtssysteem :')
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)