Bekijk resultaten enquête: Wanneer verlaten/verlieten jullie het ouderlijk huis?

Aantal stemmers
856. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • voor mijn 18de

27 3,15%
  • 19 jaar

34 3,97%
  • 20 jaar

28 3,27%
  • 21 jaar

33 3,86%
  • 22 jaar

71 8,29%
  • 23 jaar

112 13,08%
  • 24 jaar

103 12,03%
  • 25 jaar

189 22,08%
  • 26 jaar

86 10,05%
  • 27 jaar

45 5,26%
  • 28 jaar

35 4,09%
  • 29 jaar

9 1,05%
  • 30 jaar

26 3,04%
  • ouder dan 30 jaar

58 6,78%
Pagina 17 van 34 EersteEerste ... 713141516171819202127 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 321 t/m 340 van 668
    Member the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    heeft (bijna) niks te maken met belastingen, wel met voordelig tarief RSZ.
    Bij +23dagen per periode (momenteel) moet ge toch de normale sociale zekerheid (RSZ dus) betalen, maar dat wordt gecompenseerd door vakantiegeld het volgende jaar. Maar ge moet ook normale bedrijfsvoorheffing (min 11% ofzo) betalen? Maar indien je netto jaarloon onder een bepaald bedrag ligt (ik dacht rond de €6500), dan krijg je dit het jaar derop ook terug van de belastingen. Maar dan moet je wel je belastingsbrief invullen.
    Allez, zo hebben ze het mij indertijd uitgelegd maar da is ook al ettelijke jaren geleden. Ik weet de exacte bedragen en percenten ook niet meer.

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    bedrijfsvoorheffing is geen belasting. Bedrijfsvoorheffing is een voorheffing, om ervoor te zorgen dat je niet teveel belasting bij moet betalen later.

Werk je bvb 2x24 dagen, dan zal je idd (als het via interim is) minimaal (afgerond) 11% bedrijfsvoorheffing afgehouden worden. Die zal je, in het geval dat je een normaal loon hebt, allemaal terugkrijgen.

Daarom de '(bijna)': je merkt er enkel tijdelijk iets van. Uiteindelijk heeft het, voor een normaal loon, geen effect als je net over de grens zit.

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mickelangelo Bekijk bericht
    Ikzelf heb ervaren dat je met een redelijke job en weekendwerk 15.000 tot 20.000 per jaar kan sparen. Je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben en het vergt wat doorzettingsvermogen. Het is nu het moment in je leven dat sparen het makkelijkst is en je kan nu een grote "voorsprong" opbouwen.
    'k heb ook al zitten denken voor in 't weekend een extra dag te gaan werken, maar ik zou eigenlijk eens moeten uitvlooien of navragen hoe dat zit met de belastingen, want als ik ineens in een hogere schaal terechtkom hou ik op het einde van de maand netto mss nog minder over dan er voor.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    'k heb ook al zitten denken voor in 't weekend een extra dag te gaan werken, maar ik zou eigenlijk eens moeten uitvlooien of navragen hoe dat zit met de belastingen, want als ik ineens in een hogere schaal terechtkom hou ik op het einde van de maand netto mss nog minder over dan er voor.
    Dat kan bijna nooit hoor. Je wordt enkel meer belast voor het deel je in de hogere schijf zit (als je daar al komt). Wees gerust, er zijn genoeg jobs in de horeca met 50-80% zwart geld

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    3 (100%)
    je houdt ALTIJD meer over netto als je een extra job neemt bovenop een voltijdse job. Je zal enkel voor een stuk van je extra job misschien in een hogere schaal komen.

Dit zijn de schalen voor aanslagjaar 2011:
    0-8070 25% (met groot deel vrijstelling)
    8070-11480 30%
    11480-19130 40%
    19130-35060 45%
    35060-... 50%

bvb:
    het je een belastbaar inkomen van 33000 euro, dan betaal je, voor alle kortingen, dit qua belastingen:
    0-8070 à 25% = 2017.5
    8070-11480 à 30% = 1023
    11480-19130 à 40% = 3060
    19130-33000 à 45% = 6241,5

2017,5 + 1023 + 3060 + 6241,5 = 12342 euro belastingen.

Verdien je plots 5000 euro meer belastbaar, dan wordt het zo:
    0-8070 à 25% = 2017.5
    8070-11480 à 30% = 1023
    11480-19130 à 40% = 3060
    19130-33000 à 45% = 7168.5
    19130-35060 à 45% = 7168,5
    35060-38000 à 50% = 1470

2017,5+1023+3060+7168,5+1470= 14739 euro.

(die grote bedragen direct even counteren met een voorbeeld in de praktijk: ik verdien belastbaar in 2010 28.539,96 euro. De belastingen die hierop geheven worden zijn, na alle aftrekken: 3.733,88 euro ipv de 10334,98 euro die je zou uitkomen volgens de berekening hierboven. Het aantal mogelijke aftrekken is gigantisch.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    0
    On topic terug please

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stimpy Bekijk bericht
    Grond kopen? Beginnen bouwen? Na 1-2 jaar werken? Met welk geld?
    Zelf 1-2 jaar werken, vriendin 3-4 jaar werken.
    Spaarcenten + lening en dan veel zelf doen en bereid zijn om opofferingen te maken. Beseffen dat niet alles tegelijk zal kunnen en dat het niet gemakkelijk zal zijn. En dan hard werken en afzien hé.
    En nee, geen steun van thuis uit.

Member starspike's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht

Eigenlijk niet. Vastgoed is en blijft een goede investering. In mijn ogen is het een beetje belachelijk om op u 30e ofzo pas een huis te kopen, en dan af te betalen tot u 60e of later... Als ik u stuk van hierboven lees heb ik het gevoel dat er van sparen niet veel in huis gaat komen in u geval (da gevoel heb ik, spreek mij tegen als het ni zo is). En dan blijft ge in de huur-cyclus, en wa hebt ge dan eens ge op pensioen gaat? Juist ja, niets om op terug te vallen maar ge hebt in die periode al meer dan de waarde van het huurhuis neergelegd in huur.
    Maarja, dat is mijn mening.
    Alleen is dat in de verste verte niet te betalen. En als ge al iets vastkrijgt, is dat zo klein dat het niet geschikt is voor een gezin (en dus niet makkelijk verkoopbaar op de huidige markt). En als ge een huis koopt, moet dat nog altijd daarvoor dienen.
    Tenzij ge uiteraard serieus veel verdient.

Mijn vriendin is pas vorig jaar afgestudeerd en ik ben er 31. Wij zitten ook pas sinds vorig weekend in ons huis. En dat is niet zo verschillend van zowat iedereen in onze omgeving.

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door starspike Bekijk bericht
    Alleen is dat in de verste verte niet te betalen. En als ge al iets vastkrijgt, is dat zo klein dat het niet geschikt is voor een gezin (en dus niet makkelijk verkoopbaar op de huidige markt). En als ge een huis koopt, moet dat nog altijd daarvoor dienen.
    Tenzij ge uiteraard serieus veel verdient.
    Ik werk nu al 2j, had al wat opzijstaan en heb mij toch een huis gekocht die in mijn ogen later zeker door te verkopen valt (zelfs met de nodige winst).
    Het maakt toch niet uit hoe groot de woning is, ge hebt altijd wel mensen die ook een kleinere woonst nodig hebben, zeker in de huidige markt! Denk maar aan alle "eeuwige vrijgezellen", mensen die net uit een breuk komen, oudere mensen waarvan de kinderen het huis uit zijn,... Ik heb nu een rijwoning gekocht met 2 slaapkamers, mogelijkheid tot 3 (waarvan dan wel 1 kleine), dit zal in mijn ogen later ook nog steeds aantrekkelijk zijn voor jonge koppels en kleine gezinnen. Sinds de mensen ook later en later aan kinderen beginnen (eerst studeren, job hebben, dan pas kinderen) zal er zeker ook nood blijven aan kleinere woningen.
    En als je dan een kleinere woning koopt, kan je ze nog steeds (al dan niet, maar waarschijnlijk wel, met een (beetje) winst) verkopen als je aan een gezin begint. De woning die ik gekocht heb was ook van iemand die er al even met zijn vriendin in samenwoonde maar van hem was. Zij had nog een appartement. Ze hebben ook de stap gezet om beide eigendommen te verkopen en samen iets te zoeken (en ik weet dat ze beiden meer gekregen hebben voor de eigendommen dan hun aankoopprijs+notariskosten+werk die er aan was).

Ik heb werkzekerheid, een niet overdreven maar mooi loon, dus normaal gezien heb ik weinig risico. Maar moest er dan toch iets gebeuren binnen enkele jaren, dan heb ik nog steeds de eigendom om te verkopen als het echt nodig zou zijn.

Member LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    35 (91%)
    Mja... tis zeker niet evident om bij het afstuderen al een grote som opzij te staan hebben.
    Ik had dit wel (33.000 €), maar heb dan ook nooit iets zelf moeten betalen (tenzij echt luxedingen zoals een eigen pc, games etc) en kreeg altijd veel geld met verjaardagen,feestdagen etc. Zowel van mijn ouders als van familie. Ook toen ik op kot zat, kwam ik nix te kort.
    Werk nu een jaar als thuiswonende en zit (met mijn loon van september bijgerekend) aan 55.000 €. Moet je weten dat ik dan nog recht heb op een belastingsteruggave van +- 1000 € voor AJ 2010 en ik 880 € pensioensparen heb betaald dit jaar.

iTrader
    9 (100%)
    Pff en dienen kerel van de bank maar zwanzen dat ik veel had. Ik geloofde er geen kloten van en kijk ik heb gelijk.

Member LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    35 (91%)
    hoeveel hebde dan?

Member Flunitrazepam's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    Pff en dienen kerel van de bank maar zwanzen dat ik veel had. Ik geloofde er geen kloten van en kijk ik heb gelijk.
    Dieje van de bank he, die moete eerst is bij hunne plastron pakken voor ge begint te tellen.

Member Socks's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Nu aant het sparen (pakweg nog een goede 5000 euro) en dan vertrek ik naar Engeland.Dit zal wel ergens binnen 6-10 maanden zijn afhankelijk van hoe alles verloopt.Dan ga ik met mijn vriendin (die engels is) een klein huisje/appartementje huren..

Eerst nog een (vrijwel kosteloos) maandje in haar huidige huis wonen tot ik werk gevonden heb natuurlijk.Kan niet wachten om hier in België weg te zijn...ben nu 19 btw.

Approved 9-lifer UrbanusVanAnus's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Mja... tis zeker niet evident om bij het afstuderen al een grote som opzij te staan hebben.
    Ik had dit wel (33.000 €)
    33000 euro...

echt wtf, sorry ma ik kan da echt nie begrijpen
    geniet er maar van zeker

iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    hoeveel hebde dan?
    23k ongeveer.

Nu ja, dat is blijkbaar ook goed 1/4e van het gemiddelde in België, dus zo slecht is dat ook weer niet

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    3 (100%)
    dat is idd ook al veel. Je mag niet vergeten dat hier (relatief gezien) de "hogere klasse" op het forum zit. Ik denk dat weinig kinderen 23k op hun spaarrekening staan hebben als ze afgestudeerd zijn.

En als ze dat hebben, zal in 90% van de gevallen dat niet door zelf te werken komen, maar door werken én mooie cadeautjes van de ouders/grootouders.

Approved 9-lifer Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BelgianMini Bekijk bericht
    Zelf 1-2 jaar werken, vriendin 3-4 jaar werken.
    Da's nu geen klein detail hé.

Pff als ik 20K had toen ik afstudeerde dan zou ik nu 20k meer hebben
    damn dan zou ik een mooi bedrag hebben
    Ik nu maar sparen als zot maar eigelijk kunt ge nog niks kopen
    kdenk als alleenstaande dat ge toch al richting 100K moogt sparen voor ge een huiske kunt kopen
    tenzij ge content zijt met een appartementje maar daar ben ik in mijn geval niks mee.

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stimpy Bekijk bericht
    kdenk als alleenstaande dat ge toch al richting 100K moogt sparen voor ge een huiske kunt kopen
    tenzij ge content zijt met een appartementje maar daar ben ik in mijn geval niks mee.
    Het is te zien waar ge kijkt, maar ge moet de prijzen van appartementjes ook niet onderschatten. In de meeste streken heb je goedkoper een rijhuis met een klein tuintje voor de prijs van een appartement met gelijk bewoonbare oppervlakte (en ik heb gekeken in de driehoek Antwerpen-Brussel-Gent, kan zijn dat het in Wallonië/West-Vlaanderen/Limburg anders is maar dat zou mij wel verbazen).
    Het is ook te zien wat je wilt natuurlijk, als je als alleenstaande niet tevreden bent met een bescheiden appartementje of een rijhuisje dan zal het waarschijnlijk niet haalbaar zijn zonder sponsoring of een stevig loon. Als alleenstaande moet het zeker lukken met een eigen kapitaal van €20.000 denk ik maar je zal dan inderdaad niet naar instapklare eigendommen moeten kijken, eerder naar woningen waar er nog wat werk aan is.

Ik ga nu ook niet zeggen dat het makkelijk is. Ik heb bijna anderhalf jaar gezocht tegen dat ik iets gevonden had dat mij aanstond en dat ik vond dat het prijs-kwaliteit het waard was.

Approved 9-lifer Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Nog werk aan = kost ook geld
    En dan kan je voor verrassingen komen te staan.

Ik heb sowieso minstens een halfopen bebouwing nodig met in den tuin een grote garage of loods/stal achtig iets want ik moet mijn materiaal kwijt kunnen.
    Dus dan zit je al direct duurder dan een rijhuis of appartement
    je vind hier trouwens mooie appartementjes rond 150K hoor. Dat zou geen probleem zijn, maar onwerkbaar voor mij.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten