Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 54
    Member
    iTrader
    6 (88%)

Appartement: kopen of huren?

Beste Leden,

Moest ik nu alleen gaan wonen op een appartement, is het dan niet beter om dit ineens te kopen of huren?

Ik ben momenteel nog een vrolijke vrijgezel, dus ik betaal ALLES zelf..

Als ik het zou kopen, zou het met een lening zijn op 15 à 20j. Ik ben bereid elke maand zo'n (MAX) 700€/maand hiervoor willen afdragen.

Als ik iets huur, moet ik zelf natuurlijk niet instaan voor de grote defecten zoals CV, elektriciteitspanne, ...

Maar elke maand het huurgeld afdragen is natuurlijk wel verloren geld, niet?

Het geen ik momenteel mee inzit, moest ik nu na 5j of 9j of zelf 2j ineens de vrouw van mijn Leven tegen komen en wij gaan trouwen en wij (misschien niet direct) een huis kopen, kan ik dit appartement dan doorverkopen en mijn geld grotendeels terug krijgen?
    Of gewoon doorverhuren aan iemand en dat deze mensen mijn lening dan verder af te betalen?

Moest ik nu een appartement kopen, welke kosten komen daar nog allemaal bij? (Buiten renovatie kosten), Beschrijf kosten, groot of klein?

Mvg
    Jesse

Approved 9-lifer
    iTrader
    2 (100%)
    Bij een appartement hebt ge altijd gemeenschappelijke kosten he. Ge kunt deftige rijhuiskes kopen aan dezelfde prijs van al die nieuwbouwappartementen. Bezint eer ge begint.

Approved 9-lifer Moloch's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    en vergeet nie, in een appartement weet ge nooit wat ge boven/onder/naast u hebt, alles lijkt mss wel rustig en de bewoners vriendelijk tot ge er in woont.. reden waarom ik naar een half-open huis verhuisd ben
    I, like God, do not play with dice and do not believe in coincidence. - V

Member
    iTrader
    6 (88%)
    Mijn droom is natuurlijk om ooit een huis te hebben, liefst open of half open bebouwing zoals "Moloch" zei..

Maar de realiteit is zo, als vrijgezel of alleen kan ik financieel geen deftig huis kopen.
    Heb mijzelf al suf gezocht en financieel alles onder loep genomen..

Een huis is gewoon te duur!

Je moet weten dat ik ook aan het zoeken ben om in Antwerpen te wonen, niet direct in het centrum (stad) maar toch graag er rond (Schoten, Brasschaat, Kalmthout, ...). Hoe kan ik dit nog het beste verwoorden, eumh een buurt waar het nog heel "rustig" is..

Maar mij vraag was eigenlijk, wat komt er bij de aankoop van een appartement allemaal nog bij kijken qua kosten?

Member De SkeEvN's schermafbeelding
    iTrader
    100 (100%)
    uhm n/o maar eens je afkomt met Als ik het zou kopen, zou het met een lening zijn op 15 à 20j. Ik ben bereid elke maand zo'n (MAX) 700€/maand

en dan zeggen alleen kan ik financieel geen deftig huis kopen.

dan liggen je eisen van een huis toch heel hoog om als alleenstaande te kopen
    Shooters speelde op pc me muis en keyboard . uit
    Vraag het op 9lives, wij googlen het wel voor je!

iTrader
    100 (100%)
    ik heb een hob van 400m² gekocht
    totaalrenovatie bezig en als we verhuizen gaan we een 180k geinvesteerd hebben(inc aankoop)

Member Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De SkeEvN Bekijk bericht
    ik heb een hob van 400m² gekocht
    totaalrenovatie bezig en als we verhuizen gaan we een 180k geinvesteerd hebben(inc aankoop)
    Da's cheap.
    Helaas is de prijs voor een huis (met renovatiekost inbegrepen of direct bewoonbaar) gemiddeld toch 250k
    Goedkoper natuurlijk eenvoudig rijhuis, duurder alles groter en met betere afwerking.

Member SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoopX Bekijk bericht
    Moest ik nu een appartement kopen, welke kosten komen daar nog allemaal bij? (Buiten renovatie kosten), Beschrijf kosten, groot of klein?
    Lenings- en aankoopaktekosten; groot of klein beschrijf is afhankelijk van het kadastraal inkomen (max. 745€ dacht ik). En dan nog uw onroerende voorheffing die je elk jaar moet betalen ("grondbelasting").
    Maar als je nu iets zou kopen en je wil later iets anders kopen, dan kan je onder bepaalde voorwaarden genieten van de meeneembaarheid van registratierechten, dus dit geld ben je niet kwijt.
    Life is either a great adventure or nothing at all.
    PS - Créateur du corruption depuis 125 ans [>0<]

iTrader
    100 (100%)
    nja een kant en klaar huis + nog eens hoge eisen vind ge nie voor da geld ofcors en op uwen alenen moogde da al zeker vergeten

Member
    iTrader
    0
    Ik heb even een simulatie gedaan:

Aan 3,8% vast op 20 jaar kan je nu 120.000 euro lenen voor 710 euro per maand (jouw limiet).

Je kan misschien nog beter dan 3,8% bedingen, maar you get the point, het zal geen tienduizenden euro's schelen.

Ga es rondkijken wat je op de immo markt vindt voor 120.000 euro: conclusie - niet veel...
    Dus ofwel zal je hulp moeten krijgen van ouders/familie, ofwel wordt het heel moeilijk en zal je inderdaad eerst iets moeten huren, sparen en later iets kopen.

Succes ermee,
    Hiapoe
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    reken maar op 10.000eur extra kosten voor notaris en registratie,
    dus uw budget is een appartement van 110.000eur als ge wilt lenen op 20j tijd

Member Wonkelrijm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als alleenstaande met een doorsnee loon gaat de bank u toch maar max 500 euro per maand laten afbetalen hoor. En op 15 à 20 jaar dat al zeker niet, reken maar op 30 jaar afbetalen en dan gaat ge nog niet veel deftigs kunnen kopen.

Ik heb ook lang getwijfeld om een appartement te kopen maar tegenwoordig is het niet meer te doen alleen. Zeker met die extra btw die ze gaan heffen op de grond. Ik huur nu momenteel een appartement en spaar ondertussen om me binnen dit en 3 jaar iets te kopen.

Trouwens niet alles bij huren is weggegooid geld é, in die tussentijd kan je wel al je meubilair en huisraad kopen. Want onderschat dit ook zeker niet, microgolf etc kosten ook geld.

Member Wonkelrijm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Webber Bekijk bericht
    reken maar op 10.000eur extra kosten voor notaris en registratie,
    dus uw budget is een appartement van 110.000eur als ge wilt lenen op 20j tijd
    Mij hebben ze in de bank gezegd dat ze u enkel het geld lenen voor de effectieve aankoop. Dus notaris/beschrijf/registratie moet ge betalen met geld dat ge reeds hebt.

Dus als ge een huis koopt moogt ge toch ook al zeker minstens 25.000 op u rekening hebben staan.

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Hoeveel heb je op uw spaarrekening staan? MAW, wat is uw eigen inbreng?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoopX Bekijk bericht
    Beste Leden,

Moest ik nu alleen gaan wonen op een appartement, is het dan niet beter om dit ineens te kopen of huren?

Ik ben momenteel nog een vrolijke vrijgezel, dus ik betaal ALLES zelf..

Als ik het zou kopen, zou het met een lening zijn op 15 à 20j. Ik ben bereid elke maand zo'n (MAX) 700€/maand hiervoor willen afdragen.

Als ik iets huur, moet ik zelf natuurlijk niet instaan voor de grote defecten zoals CV, elektriciteitspanne, ...

Maar elke maand het huurgeld afdragen is natuurlijk wel verloren geld, niet?

Het geen ik momenteel mee inzit, moest ik nu na 5j of 9j of zelf 2j ineens de vrouw van mijn Leven tegen komen en wij gaan trouwen en wij (misschien niet direct) een huis kopen, kan ik dit appartement dan doorverkopen en mijn geld grotendeels terug krijgen?
    Of gewoon doorverhuren aan iemand en dat deze mensen mijn lening dan verder af te betalen?

Mvg
    Jesse
    Waarom wacht je dan niet meteen tot je de "ware" hebt gevonden? Als je toch niet van plan bent om heel je leven alleen te blijven, vind ik nu een appartement kopen behoorlijk stom. Als alleenstaande zul je sowieso al geen hoge lening kunnen afsluiten en dat zou ik persoonlijk ook niet doen.

Approved 9-lifer BuBbA's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malan Bekijk bericht
    Waarom wacht je dan niet meteen tot je de "ware" hebt gevonden? Als je toch niet van plan bent om heel je leven alleen te blijven, vind ik nu een appartement kopen behoorlijk stom. Als alleenstaande zul je sowieso al geen hoge lening kunnen afsluiten en dat zou ik persoonlijk ook niet doen.
    Als hij een appartement kan vinden waarvan hij tevreden is, en hij kan het geld krijgen bij de bank om het te kopen, dan zou hij stom zijn van het niet te doen.

Al het geld dat hij betaald aan huur is verloren geld. Dat ziet hij sowieso nooit meer terug. Terwijl hij bij een lening tenminste zijn eigen stek aan het afbetalen is. Als hij dan binnen een paar jaar iemand ontmoet, kan hij nog steeds perfect dat appartement verkopen, misschien zelfs met een meerprijs, en samen iets nieuw kopen.

Member
    iTrader
    6 (88%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door archytas
    Met 700€/maand kan je tegenwoordig met moeite een veredelde garage kopen. (even zwaar overdreven overdreven maar jouw post maakt toch echt duidelijk dat je de marktprijzen niet kent. Leningen van 900-1600€ zijn zowat 'standaard' tegenwoordig.
    Daarom dat het als alleenstaande bijna onmogelijk is om dus iets of wat huis te kunnen kopen..

Mijn budget waar ik rond aan het zien ben is +/- 150.000€ (enkel aankoop).

Voor dit geld kan je zeker en vast geen villa krijgen, maar toch wel een iets of wat mooi appartement.

Het zit zo, ik woon nu nog thuis en alles gaat goed :-)
    Maar ik ben nu iets of wat op leeftijd dat ik alleen wil gaan wonen, wat dus normaal is.

Huren is makkelijker, maar dat geld ben ik kwijt. En hoeveel bedraag de huur maandelijks; 500 à 600€ ? Zal er niet veel naast zitten.

Dan steek ik liever mijn geld in iets te kopen, wat altijd slimmer is..

En wachten op mijn ware liefde? Stel dat ik nu voor 18j geen enkele deftige relatie heb? Zou stom zijn om dan niets gekocht te hebben é..

Mijn motto is, Ik bouw alles zelfstandig op, komt daar uiteindelijk iets of iemand bij is dat goed.

En de periode van de lening zal inderdaad eerder op 25 - 30j zijn..

Member moloko's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)

Banned ^MystiQ's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Hohja, geen gemakkelijke discussie natuurlijk. Als ge nu een lening aangaat voor 25-30 jaar dan kunde ook de eerst volgende 25-30 jaar geen woning kopen tenzij ge uw appartement verkoopt en dus uw lening eventueel in één keer kan afbetalen maar face it, in de meeste gevallen zit ge vast. Huren is zogezegd geld weggooien, ik vind dat niet altijd waar. Ge betaalt inderdaad wel voor iets wat nooit het uwe zal zijn maar ondertussen staat ge zelfstandig op uw benen, kunt ge (hopelijk) sparen en uw meubilair aanschaffen. Met een beetje geluk vind je dan een partner en kan je samen iets kopen. Maar goed ja, gij moet dat zelf weten hé

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De SkeEvN Bekijk bericht
    uhm n/o maar eens je afkomt met Als ik het zou kopen, zou het met een lening zijn op 15 à 20j. Ik ben bereid elke maand zo'n (MAX) 700€/maand

en dan zeggen alleen kan ik financieel geen deftig huis kopen.

dan liggen je eisen van een huis toch heel hoog om als alleenstaande te kopen

In die regio rond Antwerpen/Schoten heb je daarmee eerder een krot hoor.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten