Pagina 2 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 40 van 99
    Member SoliD's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phille023 Bekijk bericht
    Wat je zegt van achteraf feest, is net hetgeen ik bedoel. Het goedkoopste, zoals jij zegt, is voor velen al het duurste. De meeste mensen laten zich nog steeds vangen. Ze willen zoveel mogelijk voor zoweinig mogelijk te moeten doen/kosten maar achteraf zitten ze er wel mee te bleiten. Is dat ontwetendheid of lompigheid, ik weet het niet. Iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken wat het beste is.
    De kans op zich te laten vangen is de laatste tijd sterk gereduceerd door de regelgevingen, startverklaringen, postinterventiedossier. Natuurlijk kan je geen passiefwoning bouwen met het budget van 100.000 Euro. Maar dit is eerder naïviteit dan zich laten vangen, er staat immers een lastenboek tegenover waar altijd iemand in de familie zich iets meer kan bij voorstellen.
    Maar je kan natuurlijk ook bedrogen uitkomen bij een 'occassie'woning, zeker bij bepaalde renovaties.

Jaja dat weet ik ook wel, ik scheer niet iedereen over de zelfde kam. Geen idee van die PV, ik weet alleen dat bij die gast die ik ken dat het bij hem zo is.
    Just saying... Als bouwheer/koper van een nieuwbouw heb je ook rechten en garanties.

I was stating the obvious
    Sorry dan ik dacht dat het een verdoken vorm van ongenoegen was
    Nee het is wel degelijk zo dat vooral hier een verkeerd imago aan opgehangen wordt, nu is het wel zo dat de grote SOD-firma's hier wel grotere winsten uithalen dan een bouwfirma die elk jaar een tiental woningen zet omdat hier het bedrijfsconcept anders is.
    Grote SODfirma: volume draaien en hiermee de ploegen bezig houden en winsten halen op supplementen
    Kleine SODfirma: Woning verkopen aan vooropgestelde prijs, supplementen zijn meer een dienstverlening naar de koper toe zeg maar.

Member Arades's schermafbeelding
    iTrader
    76 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SoliD Bekijk bericht
    Maar je kan natuurlijk ook bedrogen uitkomen bij een 'occassie'woning, zeker bij bepaalde renovaties.
    Zeer zeker. Wij hadden een tijdje gelden ook een prachtig gerenoveerde hoeve op het oog en beneden was die 200% in orde gemaakt maar als we dan met mijn vriendin haar peter de zolder op gingen bleek dat de balken vol houtworm zaten en het hele dak gewoon in verschrikkelijke staat was en volgens hem zou binnen dit en 5 jaar een ander dak erop moeten. Maar de bouwheer had wel zonnepanelen laten leggen op dat dak

Approved 9-lifer deathsythe's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    en alle blondjes zijn dom en alle allochtonen zijn criminelen
    toch zit er deels waarheid in, of het u nu aanstaat of niet... met aannemers moet ge nu eenmaal oppassen, en zeker als ge er zelf geen flikker verstand van hebt...

TBD
    TBD is offline
    Member TBD's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Bouwinfo Vraagbaak - Forumoverzicht
    Denk dat daar een betere plaats is om uw vraag te stellen..

En uw keuze tussen bouwen en verbouwen is ni zo zwart-wit hé

koop een bouwgrond, stel een architect aan en laat bouwen door individuele aannemers
    voordeel: goedkoper dan sod + volledig eigen smaak

iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TBD Bekijk bericht

koop een bouwgrond, stel een architect aan en laat bouwen door individuele aannemers
    voordeel: goedkoper dan sod + volledig eigen smaak
    Dit is nochtans ook niet zo zwart-wit. Een architect zelf onder de arm nemen is meestal duurder dan een SOD-architect (meerdere contracten), en dit geldt ook voor de leveranciers.

Het hangt er gewoon vanaf wat je wilt, welk budget je hebt en vooral tijd. Als je niet dagelijks langs de werf kunt gaan, moet je niet beginnen met individuele aannemers.

TBD
    TBD is offline
    Member TBD's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Als je niet dagelijks langs de werf kunt gaan, moet je niet beginnen met individuele aannemers.
    Mijn idee is, als je niet dagelijks langs de werf kunt gaan, moet je gewoon niet beginnen bouwen, hoe goed je SOD, architect of wie dan ook is.

Member LeSec's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    1
    Dit is nochtans ook niet zo zwart-wit. Een architect zelf onder de arm nemen is meestal duurder dan een SOD-architect (meerdere contracten), en dit geldt ook voor de leveranciers.

Het hangt er gewoon vanaf wat je wilt, welk budget je hebt en vooral tijd. Als je niet dagelijks langs de werf kunt gaan, moet je niet beginnen met individuele aannemers.
    Hangt er van af welke architect je neemt en welke aannemer etc..
    Ik ken genoeg mensen die een jonge architect onder de arm nemen en voor 'weinig' geld een individueel aangepast en ontworpen huis hebben ipv de eenheidsworst van de SOD's (smaken verschillen natuurlijk, tzijn mensen die het leuk vinden om in disneyland te wonen en das hun volste recht)

iTrader
    0
    Weblogs
    1
    Mijn idee is, als je niet dagelijks langs de werf kunt gaan, moet je gewoon niet beginnen bouwen, hoe goed je SOD, architect of wie dan ook is.
    Was da nu voor een antwoord allez. Mijn ouders zijn ook aant herbouwen (begin van werken volgende maand) en die gaan ook ni elke dag kunnen langsgaan omdat ten eerste het 50tal kilometer verder is en ten tweede omdat mijn ouders nu eenmaal drukke levens hebben.

Mijn ouders hebben dan ook gekozen voor een architect die in Vlaanderen en buitenland genoeg bereikt heeft en kwaliteit zal afleveren inclusief goede opvolging. Idem voor de aannemers. Ge betaalt er (een pak) meer voor maar de afwerkingsgraad is dan wel perfect. Alsge met die mensen praat voelt ge ook de passie voor hun métier en de haast obsessieve wijze en zorg waarmee ze met hun vak omgaan.

In dat geval hoeft ge niet elke dag langs uw werf te passeren eh.

iTrader
    16 (100%)
    Gedeeltelijk mee akkoord in sommige gevallen (goedkoopste aannemers etc..), maar bij zelf bouwen valt er nog een extra tussenpersoon weg die een groot deel van de coördinatie (zoniet alles) op zich neemt. Wat natuurlijk geen garantie is voor een naadloze uitvoering, maar je kan je dan ook beroepen op uw garanties en contract

iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeSec Bekijk bericht
    Hangt er van af welke architect je neemt en welke aannemer etc..
    Ik ken genoeg mensen die een jonge architect onder de arm nemen en voor 'weinig' geld een individueel aangepast en ontworpen huis hebben ipv de eenheidsworst van de SOD's (smaken verschillen natuurlijk, tzijn mensen die het leuk vinden om in disneyland te wonen en das hun volste recht)
    Sorry maar een jonge architect kan ook een goedkoop wordt dure koop verhaal worden. Ik zeg niet dat jonge architecten in sé onbekwaam zijn, maar laat de bouwsector nu ook een sector zijn waar ervaring meer belang heeft dan opleiding. Toch zeker als het gaat om de praktijkuitvoering waarbij de architect ook enkele zaken dient op te merken, of weinig belang aan hecht omdat hij de gevolgen nog nooit heeft ervaren of eerder mee werd geconfronteerd.
    Nu toegegeven, voor een eenvoudige woonst is dat risico niet zo hoog

iTrader
    0
    Weblogs
    1
    Sorry maar een jonge architect kan ook een goedkoop wordt dure koop verhaal worden. Ik zeg niet dat jonge architecten in sé onbekwaam zijn, maar laat de bouwsector nu ook een sector zijn waar ervaring meer belang heeft dan opleiding. Toch zeker als het gaat om de praktijkuitvoering waarbij de architect ook enkele zaken dient op te merken, of weinig belang aan hecht omdat hij de gevolgen nog nooit heeft ervaren of eerder mee werd geconfronteerd.
    Nu toegegeven, voor een eenvoudige woonst is dat risico niet zo hoog
    Een jonge architect bedoel ik ook niet vers van tschool mee hé. Der bestaat nog steeds is zoals de verplichte 2 jaar durende stage. Ik kan genoeg jonge architecten opsommen die perfect binnen budget blijven en inventief en kostenbesparend te werk gaan. Bij SOD's zit ge meteen vast aan derderangs architecten die nog steeds veel te dure technieken en bouwmethodes gebruiken omdat ze nu eenmaal van de oude stempel zijn en in een tweede geval omdat de doorsnee vlaming graag de bakstenen geveltjes ziet en in een 3de geval verkavelingsvoorschriften die absurde zaken vereisen.

Het is een geweldige misopvatting dat bouwen met een architect per se duurder is. Hetgeen écht een verschil in prijs zal uitmaken is de manier waarop we bouwen. Gaan we blijven vasthouden aan massiefbouw die lange bouwtijden vereist, enorm duur is en waar vooral de 'versiering' veel geld kost of gaan we richting hybride structuren die een pak goedkoper zijn, dankzij hun lichte opbouw, geen of geringe droogtijden, etc..

Maar bon, zolang jan met de pet zijn neo-fermette of neo-pastorijwoning wil met absurd dure detaillering en opbouw doen ze hun de hoge kosten zelf aan eh.

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Osis1984 Bekijk bericht
    Mijn vriendin en ik zijn van plan om na de zomer (eindelijk) te gaan verhuizen. Nu is het een eeuwige discussie wat het beste plan zou zijn voor ons, namelijk bouwen of een huis kopen..

Ik was in het begin vastberaden van een huis te kopen en liefst zo "af" mogelijk (ik heb 2 linkse handen ). Maar nu, na het opvragen van wat info hier en daar, lijkt mij bouwen de betere oplossing (weliswaar sleutel-op-de-deur bouwen).

Hierin stuit ik op 2 opties nl:
    -houtskelet bouw (redelijk veel premies mee te rapen)
    -sleutel-op-de-deur (bv. woningen blavier)

eisen voor huis zijn:
    - grond van 9-10a (prijs grond alleen ligt hier rond de 110 000€ voor 10a)
    - 3 slaapkamers minimum
    - locatie rond Koersel, Heusden-zolder, Houthalen

budget:
    +- 270 000€ met alle kosten inbegrepen (schrijfkosten, notariskosten, btw, ...)
    eigen budget bedraagt 80 000€ (hiermee zouden we met dat budget voor ogen rond de 1000€/maand moeten zitten gedurende 25 jaar)

Andere mogelijkheden zijn ook altijd welkom, want ik weet totaal nog niet alles wat er te weten valt over bouwen. Ik had eigenlijk naar batibouw moeten gaan , maar op dat moment was ik nog vol overtuigd dat kopen de betere keuze was

/edit:
    Ik heb geen idee hoe de rente ligt op het moment, dus dit mag ook altijd gepost worden. Ook heb ik geen idee wat nu de beste optie is ivm vaste/variabele rente...
    Je bedrag is ten eerste al redelijk laag. Niet dat het onmogelijk is maar met een grond van 110k zit je op 170 met alle kosten.

Sleutel op de deur is leuk omdat je weinig moet doen, maar ook risicovoller omdat je er weinig bij betrokken bent. Alles goed afspreken (op papaier tot in het kleinste detail) en alles goed controleren en heel mondig zijn + je een deftige SOD zoeken.

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    als uw budget 270.000eur is zou ik sparen tot je samen 300k hebt, en dan is DE tijd aangekomen om een huisje te zoeken, als je eventueel bereidt bent om te verhuizen kom je voor die prijs in sommige provincies héééél mooie huizen tegen

Member oxbow's schermafbeelding
    iTrader
    0
    SOD bouwen lijkt allemaal prachtig, maar is vooral als je redelijk snel tevreden bent met een 12 in een dozijn woning. en gyproc wandjes van 2cm dik...

Ik heb zelf gewoon een huis gekocht, architekt maakt nu nieuw plan, dan volgt verbouwing door betrouwbare (kleinere aannemer die ik zelf ken)

Ik zit veel in de bouw en als je ziet wat er tegenwoordig gebouwd word....
    wandjes van 5cm dik, gyproc als idioot wondermiddel, alles groter dan 2m op 2m noemt volwaardige slaapkamer...

alleen maar om te kunnen zeggen dat ze nieuw gebouwd hebben of een gloednieuw appartement hebben.

Enige dat echt telt bij de mensen is goedkoop zijn, kwaliteit kijkt niemand naar als ze denken 5€ te besparen. (zelfs aannemers laten zich 3x na elkaar oplichten door vakverpesters, reacte erop=> tja maar hij is zo goedkoop he!)
    enige raad die ik kan geven, neem zeer ruim je tijd en bouw/koop iets kwalitatief.

Member Osis1984's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Heb genoeg info eigenlijk. dus thread mag gesloten.
    Bedankt gasten !

Approved 9-lifer Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Weblogs
    3
    Even deze oudere thread gebruiken want ik lijk de lening-kopen-...thread niet te vinden.

Zijn er hier mensen met ervaringen ivm Immotheker? Is dit een goede instelling? Ikzelf ken niet zoveel van bankzaken. Ik zou graag eind dit jaar (begin volgend jaar) een appartement willen kopen. Ik voorzie een aankoopbedrag tussen de 120k & 150k.

Maar ik zie dat schrijfkosten (10 % of 5 %) afhankelijk is van K.I. maar hoe weet je die? En weet dat die 5% ook aan wat voorwaarden vasthangt.

Heb toch al het één en ander gelezen maar kom er toch niet volledig uit.

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gromme Bekijk bericht
    Even deze oudere thread gebruiken want ik lijk de lening-kopen-...thread niet te vinden.

Zijn er hier mensen met ervaringen ivm Immotheker? Is dit een goede instelling? Ikzelf ken niet zoveel van bankzaken. Ik zou graag eind dit jaar (begin volgend jaar) een appartement willen kopen. Ik voorzie een aankoopbedrag tussen de 120k & 150k.

Maar ik zie dat schrijfkosten (10 % of 5 %) afhankelijk is van K.I. maar hoe weet je die? En weet dat die 5% ook aan wat voorwaarden vasthangt.

Heb toch al het één en ander gelezen maar kom er toch niet volledig uit.
    schrijfkosten is iets anders. Waar jij het over hebt zijn registratierechten. Die bedragen 5% voor een huis met een K.I. < 745 euro ("klein beschrijf"), 10% voor een huis met een K.I. > 745 euro ("groot beschrijf", telkens in de veronderstelling van eerste huis).

Het K.I. is afhankelijk van het huis. Je kan een mastodont van een huis hebben met een K.I. van 400 euro en een klein huis met een K.I. van 1000 euro.

(K.I. is theoretische jaaropbrengst mocht je het verhuren. Indien er een geïndexeerd én niet-geïndexeerd K.I. bij een advertentie staat moet je naar het niet-geïndexeerd kijken).

Naast de registratierechten heb je nog diverse kosten:
    - Ereloon notaris
    - aktekosten notaris

(en als je een lening aangaat):
    - hypotheekkosten
    - aktekosten notaris
    - dossierkosten bank
    - schuldsaldoverzekering
    Sent From My Brain Using Common Sense

Approved 9-lifer Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Weblogs
    3
    Ha, dat verklaard al meer. Ja, ben me wat aan't verdiepen in het materiaal.

De kosten en lonen, zijn die ook vastgelegd af is dat afhankelijk van notaris tot notaris?

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    vastgelegd, je kan een simulatie doen op notaris.be dacht ik. Als je een notaris goed kent, kan hij wel een percentje af doen.

Dossierkosten voor een hypothecaire lening zijn wel per bank te bespreken/onderhandelen, net zoals de verplichte schuldsaldoverzekering en de brandverzekering.

Approved 9-lifer Senari's schermafbeelding
    iTrader
    102 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gromme Bekijk bericht
    Ha, dat verklaard al meer. Ja, ben me wat aan't verdiepen in het materiaal.

De kosten en lonen, zijn die ook vastgelegd af is dat afhankelijk van notaris tot notaris?
    Ereloon notaris verschilt ook van notaris tot notaris.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten