Weergegeven resultaten: 1 t/m 19 van 19
    Member
    iTrader
    0

Levensduur laptop verhogen

Hallo,

Ik vraag me af wat je het beste doet om je laptop (een HP van 1,5 jaar oud) zo goed mogelijk te 'onderhouden'. Kweet dat het geen auto is maar toch
    Eventueel goede programma's of andere noodzakelijke dingen?

PS. Ik zet zeer weinig men laptop volledig af, ik plaats hem in sluimerstand (omdat het redelijk lang duurt om hem op te starten met die Vista) Is dit slecht voor de PC of is het noodzakelijk deze altijd af te sluiten?

Member snake880's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou er wat nafte op gieten.

Dat je hem niet volledig uitzet maakt niet uit. Voor de rest kan je daar niet veel aan onderhouden buiten eens een virusscanners, spywarescanner te laten lopen.

Approved 9-lifer Lord Seth's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Denk vooral aan je batterij. Inhoudelijk kunt ge die apparaten (dus ik bedoel op software-gebied, ook je OS) altijd herinstalleren.
    Een batterij is vaak heel duur, zo niet altijd, om te vervangen.

Member _Nothing_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    - als je op een vaste stek zit, steeds de batterij uit de lap top halen en op netstroom werken.
    - zien dat die niet oververhit, maw de ventilators niet bedekken
    - best je lap top op een harde, stofvrije ondergrond zetten als je die gebruikt
    - lap top dichtklappen als je er niet bent zodat je kittens niet met je toetsen gaan lopen (verd.... katten grrrr )

en idd antvirus etc af en toe laten lopen ...

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Niet dat software de levensduur van je laptop kan verlengen, maar goed.

Approved 9-lifer Vorda's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    - als je op een vaste stek zit, steeds de batterij uit de lap top halen en op netstroom werken.
    Hier zijn ze lang niet zeker over. HP raad het enkel voor een lange termijn aan bv: HP Battery Health Center

Waar men wel zeker van is, is dat batterijen die lange tijd niet gebruikt worden op ~40% lading moeten zijn, niet vol! (dat merk je bv ook als je een toestel met batterij koopt, zou normaalgezien halfvol moeten zijn)

Approved 9-lifer Dinsdagland's schermafbeelding
    iTrader
    34 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vorda Bekijk bericht
    Hier zijn ze lang niet zeker over. HP raad het enkel voor een lange termijn aan bv: HP Battery Health Center

Waar men wel zeker van is, is dat batterijen die lange tijd niet gebruikt worden op ~40% lading moeten zijn, niet vol! (dat merk je bv ook als je een toestel met batterij koopt, zou normaalgezien halfvol moeten zijn)
    Idd, bij Apple wordt zelfs expliciet aangeraden om je batterij te laten 'werken'. Dus gewoon laten leeglopen, opladen, leeglopen ... Te veel op netstroom werken is niet zo goed.

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Fabrikanten zoals HP, Dell, Apple etc halen dan ook een belangrijk deel van hun omzet uit de verkoop van nieuwe batterijen.

Lees anders eens dit artikeltje om het meeste uit je Li-Ion batterijen te halen.

Approved 9-lifer Conqie's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Weblogs
    1
    En voor LiPo's, Epyon?

Crew Member Preske's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Weblogs
    3
    heeft je laptop geen performance instellingen?
    op m'n asus heb ik zo verschillende pre-geconfigureerde settings, voor enkel te surfen of licht kantoor werk tot de volle kracht (bv spelletjes)

Approved 9-lifer Conqie's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Preske Bekijk bericht
    heeft je laptop geen performance instellingen?
    op m'n asus heb ik zo verschillende pre-geconfigureerde settings, voor enkel te surfen of licht kantoor werk tot de volle kracht (bv spelletjes)
    Wat maakt dat uit? Het enige dat zal verslijten is je batterij en volle kracht gebruik je meestal toch alleen op netstroom..

Member GhO$T's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Ik denk dat er in het geval van een laptop bitter weinig te doen valt aan de levensduur van je batterij.

Batterij wordt toch telkens automatisch opgeladen zodra je op netstroom werkt, zonder dat je er controle over hebt. En altijd de batterij eruit halen en er weer insteken ga je mss de eerste paar weken volhouden maar dan heb je het ook wel gehad.

Een tooltje dat verhindert dat je batterij telkens weer bijgeladen wordt, dat zou pas handig zijn maar ik ben zoiets nog nooit tegengekomen.

Approved 9-lifer TooTall's schermafbeelding
    iTrader
    7 (89%)
    Ik heb een tijdlang een laptop gehad toen ik in mijn kazerne living-in was.

Als je de laptop nieuw koopt, volledig opladen, dan volledig laten platgaan op batterij, dan terug volledig opladen, volledig laten platgaan, en dit een paar keer doen. Dit zou het "geheugen effect" doen verminderen. Na een tijdje krijg je een batterij niet meer vol, ze geeft wel 100% aan maar in werkelijkheid is het veel minder. Door af en toe die cyclus opladen/ontladen te doorlopen kan je dit tegengaan.

Over die batterij, elke Zondag avond kwam ik toe, ik laadde die volledig op, dan opgebruiken tot ze leeg was en eruit halen. Daarna laat je ze eruit, tot het tijd is om naar huis te gaan. Eens het een gewoonte is, lukt het aardig hoor

Zoals gezegd ook vermijden van de laptop mee te pakken in bed. Die dingen zijn zo optimaal mogelijk gemaakt om zo klein mogelijk te zijn, de koeling vooral. Ik heb me zo'n Zalman notebookcooler gekocht , kostte iets van een 20€ dacht ik. Werkt gewoon op een USB-poort. 2 ventilatoren blazen koele lucht. Je verliest er ook geen USB poort door, de koeler heeft er 2. En de laptop zelf zal stiller zijn.

Zeker een goed energieprofiel instellen. De helderheid liet ik staan, ik kon niet leven met een scherm dat "dimmer" werd na verloop van tijd. Wel uitschakelen beeldscherm, en harde schijf.

Approved 9-lifer kil911ler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Fabrikanten zoals HP, Dell, Apple etc halen dan ook een belangrijk deel van hun omzet uit de verkoop van nieuwe batterijen.

Lees anders eens dit artikeltje om het meeste uit je Li-Ion batterijen te halen.
    Ja wadde dadde, kheb wa bijgeleerd si

Thx voor de link! ^^

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conqie Bekijk bericht
    En voor LiPo's, Epyon?
    Lipo's zijn net hetzelfde als Li-Ions. Dat stond ook mijn artikel hoor .

Member sneax's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Aan de batterij kunt ge ni veel doen, ge kunt ze mss wat langer laten meegaan door er wa op te letten maar that's it, na +/-2 jaar zijn die meestal al meeste van hun capaciteit kwijt.

Voor de software: leer me ne pc werken dan gaat da zolang mee als ge wilt en als het nr de kloten is gewoon herinstalleren.

Voor de hardware: afhankelijk van de laptop, om de paar maand het stof uit uw pc spuiten (vooral aan het koolerke en bijhorende roosterke, openvijzen en alles is goe langst alle kanten uitspuiten).

Meer kunt ge ni doen.

Approved 9-lifer Fides's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Sommige laptops hebben slechte thermal compound, die vlug weg is. Dan kan je er baat bij hebben om je laptop open te vijzen en een nieuwe laag thermic compound (bv. artic silver) aan te leggen. Maar dan moet je al opletten dat je niets verkeerd doet, en als je hem openvijst binnen de garantieperiode (2j), dan ben je je garantie kwijt.

Approved 9-lifer Vorda's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Neen, de meeste fabrikanten laten toe dat je zelf een laptop open vijst voor onderhoud.

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Neen, de meeste fabrikanten laten toe dat je zelf een laptop open vijst voor onderhoud.
    Voor uw RAM of HD te vervangen wel ja, maar zelf thermal compound vervangen? Wees maar zeker dat dat buiten uw garantie valt.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten