Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 69
    Member
    iTrader
    0

aangifte bij winkeldiefstal

Even de situatie schetsen: mijn meerderjarige zoon is deze week betrapt op winkeldiefstal. Ik praat winkeldiefstal niet goed en hij is ook door mij reeds gestraft.

Blijkbaar had hij een aantal weken geleden een DVD gestolen in een winkel en was hij daarmee buiten geraakt. Hij had de verpakking opengebroken en de dvd onder zijn trui verstopt.

Deze week komt hij in dezelfde winkel en wil hij hetzelfde truukje uithalen. op dat moment roept een verkoper hem terzijde. Omdat hij dit verdacht vind gooit hij snel de DVD die hij had weggemoffeld tussen de rekken.

De eigenaar van de winkel laat mijn zoon de opnames zien van een bewakingskamera waarop de diefstal van enige weken geleden te zien is en de opengebroken verpakking die ze in de winkel terug hadden gevonden. Daarop eist de eigenaar de terugbetaling van het gestolen goed.

Mijn zoon heeft betaald en de eigenaar heeft mijn zoon verboden nog in de winkel te komen zoniet gaan de beelden alsnog naar de politie.

Nu zitten wij met een paar vragen: stel dat de eigenaar ziet dat mijn zoon weer van plan was om een DVD mee te nemen (wat hij uiteindelijk niet heeft gedaan dus). Waarschijnlijk zijn er weer beelden van en de DVD en verpakking zullen ongetwijfeld in de winkel gevonden zijn. Kan de eigenaar dan alsnog aangifte doen op basis van de beelden? Ook nadat hij mijn zon had beloofd om geen aangifte te doen als hij zou betalen (wat hij wel heeft gedaan.) Aangezien hij de DVD uiteindelijk niet heeft meegenomen is dit geen diefstal (denken wij) dus kan de eigenaar hiervoor aangifte doen ?

Een tweede vraag: stel dat de eigenaar toch aangifte doet: komt de politie dan mijn zoon ophalen ? of wordt die per brief opgeroepen om naar de rechtbank te komen. Momenteel weet mijn vrouw nog niks van deze zaak, als de politie voor de deur staat word he wat moeilijk om dit stil te houden natuurlijk. wordt er in zo'n geval huiszoeking gedaan?

Gebeurt zo iets snel? Mijn zoon is bang dat hij bvb tijdens zijn examens na de kerstvakantie door de politie zou ondervraagt worden (wat natuurlijk een weerslag op zijn studies en resultaten zou hebben). Is er ergens een termijn voorzien waarbinnen men bvb aangifte moet doen of dat de politie iemand moet oproepen/oppakken om te ondervragen? Of kan dit na maanden, jaren toch nog gebeuren?

alvast bedank, een bezorgde ouder

Crew Member wireke's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Poging tot diefstal is volgens mij ook strafbaar.

Dat je zoon bang is dat dit invloeden zal hebben op zijn resultaten is natuurlijk zijn eigen schuld.

Ik zou als vader het toch aan de moeder vertellen en er samen met je zoon over praten? Je moet er voor zorgen dat het bij een 2-malig acident blijft en dat hij zeker zijn lesje leert?

Qua termijnen weet ik het niet maar als er de eerste maanden geen aangifte wordt gedaan komt er ook geen niet meer wss denk ik

Member Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zolang die winkeleigenaar beelden heeft van uw zoon kan hij daarmee naar de politie stappen als hij goesting heeft, ik zie niet in waarom hij dat ineens niet meer zou mogen doen.

Mss komt de politie wel bij u aan de deur (het zal vooral van die mannen hun goesting afhangen), maar wat dan nog? Ze gaan je zoon niet zomaar in de bak smijten (zeker niet als ie minderjarig is). Als je trouwens stoer genoeg bent om te stelen moet je ook maar stoer genoeg zijn om de flikken aan je deur te verwachten

KO
    KO is offline
    Approved 9-lifer KO's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Staat het op papier dat uw zoon uiteindelijk betaald heeft ?

Approved 9-lifer maximvdb's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Wie steelt er nu nen DVD ? FFS er is internet daar worde ni gepakt...

OT. Staat er iets op papier zoals Ko al heeft gezegd ?

Banned Xylo's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ze gaan je zoon niet zomaar in de bak smijten (zeker niet als ie minderjarig is).
    Hij is meerderjarig zoals in OP staat geschreven.
    In de bak gaat hij niet vliegen, maak je daar geen zorgen over. Als hij blanco blad heeft zeker niet. Politie moet je denk ik ook niet aan de deur verwachten, want waarvoor gaan ze komen? Om te zeggen dat het foei is?
    Om reŽel voorbeeld te geven: Ikzelf werd met blanco blad gepakt op bezit van massive (onderschat mijn uitspraak niet) amount van verdovende middelen. Meer dan waar mannen met non blanco blad 6 weken voor hebben gezeten. Ik hoewel, dealde niet of van die zaken en had een verhaal waar alles bij klopte tot op de puntjes. Resultaat 200eur boete en een gelukkige ik, maar ik betwijfel dat je zoon hier met een verhaal kan vanaf komen moest de winkelier de flikken allarmeren. Dan is't boete en een blad, maar nooit gevang of iets dergelijks.

Banned
    iTrader
    0
    http://www.9lives.be/forum/algemene-...ldiefstal.html

Hier is al eens een thread over gestart..
    Wil je deftig advies ipv meningen dan zal je toch een advocaat moeten consulteren..de ene politiezone is de andere niet en dat geldt ook voor procureurs..

Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Chapeau dat ge hem niet met zijn klikken en klakken buiten stampt alvast.

Ik zou me eerder zorgen maken over de technische kant van de zaak, zoals KO al aanhaalt. Dit ruikt volgens mij zelfs een beetje naar chantage. Ik vind het niet helemaal koosjer dat men dreigt met een aangifte bij de politie enkel wanneer hij niet betaalt. Ofwel geef je hem aan, ofwel regel je het onderling. Dat lijkt me nog het meest fatsoenlijk.

Geef hem voor de zekerheid nog maar eens deftig onder zijn kloten en zeg dat hij nu niet moet janken over de mogelijke gevolgen. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten en moest de politie hem alsnog een boete geven, moet die natuurlijk helemaal uit eigen zak betaald worden.
    ~ "I am not only a pacifist, but a militant pacifist: I am willing to fight for peace." - Bill Hicks (1961-1994) ~

Member denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    dat wordt toch geseponeerd, zeker voor 1 dvd die uiteindelijk toch betaald is.

Member Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    Chapeau dat ge hem niet met zijn klikken en klakken buiten stampt alvast.
    weinig ouders die da doen hoor

iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    weinig ouders die da doen hoor
    Laat ons zeggen dat de overgrote meerderheid ouders van het type jongeren dat dvd's pikt in winkels niet meteen kaas heeft gegeten van het ouderschap

Daarom vind ik dat dus al heel grootmoedig.
    Laatst gewijzigd door Dennoman; 22 november 2009 om 23:54

iTrader
    57 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    Laat ons zeggen dat de overgrote meerderheid ouders van het type jongeren dat dvd's pikt in winkels niet meteen kaas heeft gegeten van het ouderschap

Daarom vind ik dus al heel grootmoedig.
    touchť

Member SeppeSeppe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    dus je zoon steelt 1dvd om daarna terug naar diezelfde winkel te gaan om weer 1dvd te pikken. man, what a dumbass.

Als dat mijne zoon was gaf ik hem zelf aan. zo'n ezel.

en als ouder vertel je dan op internet dat hij van plan was nog 1 te stelen. hopelijk kent die winkelier 9lives niet.

Hoe heb je hem gestraft? een week geen dessert?

iTrader
    57 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SeppeSeppe Bekijk bericht
    dus je zoon steelt 1dvd om daarna terug naar diezelfde winkel te gaan om weer 1dvd te pikken. man, what a dumbass.

Als dat mijne zoon was gaf ik hem zelf aan. zo'n ezel.

en als ouder vertel je dan op internet dat hij van plan was nog 1 te stelen. hopelijk kent die winkelier 9lives niet.

Hoe heb je hem gestraft? een week geen dessert?
    K denk eerder geen zakgeld deze week zodat 'm nie naar de cinema kan

Member Zonnestraal's schermafbeelding
    iTrader
    64 (100%)
    vejaringstermijn wanbedrijf is 5j

Member SeppeSeppe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    K denk eerder geen zakgeld deze week zodat 'm nie naar de cinema kan
    en dan die zoon: 'alsk niet naar de cinema mag, dan ga ik morgen naar de fnac en pik nog een dvd'ke

Approved 9-lifer Implar's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Als je het wil riskeren om te stelen, steel dan iets die het waard is.
    Een film kan je zonder probleem van internet halen, branden op een dvd, hoesje printen,...
    Je ziet bijna niet dat het geen gekochte DVD is.

Verder, ik zou het toch aan mijn vrouw/vriendin/whatever vertellen. Als het uitkomt zal ze niet enkel boos zijn op je zoon, maar ook op jou.

iTrader
    57 (100%)
    en dan die zoon: 'alsk niet naar de cinema mag, dan ga ik morgen naar de fnac en pik nog een dvd'ke
    En dan krijgt 'm weer geen zakgeld en weer dvd stelen, geen wonder dat al die jeugddelinquenten nie uit die vicieuze cirkel raken

iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Hey ma ge lacht ermee, maar de beveiliging van de Fnac trekt toch wel op geen kloten.

Ooit doodgewoon die winkel binnengekomen en 't alarm ging af aan de deur, ik had buiten mijn gsm, sleutels en portefeuille (de gebruikelijke Heilige Drievuldigheid zonder dewelke ik de deur niet uitga) niet eens iets bij me. Hebben ze 't alarm afgezet en ondertussen maar tientallen mensen binnen en buiten lopen. Geen idee hoeveel dingen er gepikt hadden kunnen worden in de tijd da ze in mijn jaszakken aan 't kijken waren. Geniale insteek ook, BINNENKOMEN met iets dat ge daar gepikt hebt. Ik mag dan wel te boek staan als verstrooid, maar zo erg heb ik het nog niet gehad

Ander extreem ook: met 2 usb-sticks buitengelopen terwijl ik er maar eentje gekocht had, omdat die verpakkingen perfect in elkaar gehaakt waren :') Ik wou die ene nog terugbrengen, maar voor al die keren dat ik in de Fnac strontservice kreeg voor teveel geld hield ik 'm lekker

Member Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Denk niet dat die naar de politie zullen gaan, dat is wsl dagelijkse realiteit, waar geen gevolg meer wordt aan gegeven, of het moet erger zijn dan 1 dvd.
    Laatst gewijzigd door Oldskooler; 23 november 2009 om 00:07

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

LinkBacks (?)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten