Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

Discussie: Fiber to the home

Member
    iTrader
    0

Fiber to the home

SINT-TRUIDEN - Achthonderd gezinnen in de wijk Sint-Pieter kregen een uitnodiging om in hun woning gratis het revolutionaire glasvezelproefproject te installeren.

Nog dit jaar start Belgacom met de uitrol van de glasvezel tot bij de klant. Dat verhoogt het comfort oneindig. Zowel ouders als kinderen zullen elkaar niet meer hinderen om op het internet te raken. Ieder gezinslid kan gelijktijdig met de andere gezinsleden surfen, gamen en televisie kijken.

‘Er zijn geen drempels meer voor de communicatiemogelijkheden binnen het gezin. Het zal mogelijk zijn om rechtstreeks met banken, bedrijven en ziekenhuizen te communiceren. Het aantal toepassingen zal in de nabije toekomst dan ook exponentieel toenemen. Thuis werken wordt bijvoorbeeld veel gemakkelijker', zei schepen Roland Duchâtelet (OpenVLD) bij de voorstelling van het project.

Het stadsbestuur reageert dan ook enthousiast op het initiatief. ‘De glasvezelverbinding op niveau van het gezin is normaal weggelegd voor dichtbevolkte en grote steden als Brussel en Antwerpen. Door de test in Sint-Truiden hebben we een voorsprong van drie jaar', voegde burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A) toe.

In de vaktaal heet het systeem Fiber To The Home (FTTH). Het FTTH is de opvolger van het bestaande kopernetwerk, de ADSL-technologie. In 2004 en 2005 bracht Belgacom de glasvezel in Sint-Truiden al tot in de nabijheid van de klanten. Belgacom plaatste 130 optische knooppunten in straatkasten en investeerde twee miljoen euro in twintig kilometer glasvezelbuis. Het maakte grotere bandbreedtes mogelijk. De ‘glasvezel tot in de woning', die nu wordt aangekondigd, breidt het aantal breedbandtoepassingen nog eens uit. ‘Met het FTTH wordt de digitale maatschappij stilaan realiteit. De woning wordt de hoeksteen van de digitale samenleving', voorspelt Wim DeMeyer van Belgacom.

Nog dit jaar wordt een zone met ongeveer achthonderd woningen met glasvezel uitgerust. Volgend jaar wordt het systeem in nog eens 2.500 woningen geďnstalleerd en worden een aantal diensten getest. Een deel van de uitrol gebeurt via ondergrondse sleuven, een ander deel via plaatsing op de gevels.

bron nieuwsblad

Bon, onze straat is ook uitgekozen als proefgebied hiervoor. Wat kan ik daar van verwachten? Echt een merkbaar verschil in surfen? Ik neem aan dat ook Telenet klanten hiervan dan profiteren, aangezien de infra sowieso toch van Belgacom komt?

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    49 (100%)
    Telenetklanten gaan daar uiteraard niet van genieten.

Tijdens het surfen ga je daar totaal niks van merken vermits de huidige snelheden voldoende groot zijn om probleemloos op te surfen. Het enige moment waar je een verschil kan merken is bij het downloaden van grote bestanden van snelle servers. Dat is dan ook de reden waarom FTTH nooit zal doorbreken bij het grote publiek als de prijs hoger wordt dan een gewone breedbandverbinding.

ng
    ng is offline
    Approved 9-lifer ng's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik denk niet dat Telenet klanten profiteren, enkel Belgacom klanten.

En normaal zul je wel een hogere snelheid opmerken.

Member Fatalix's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    veeeeel hogere snelheid. Zal helaas geen &$*% uitmaken vanwege limieten anyway.

Faal.

Member Dreetn's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fatalix Bekijk bericht

Faal.
    ˛

Approved 9-lifer EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fatalix Bekijk bericht

Faal.
    Ja, aan die limieten mogen ze eens wat doen. Ik sleur er de mijne op een halven dag door tegenwoordig

Member J3rry's schermafbeelding
    iTrader
    0
    downloaden tegen 120mb/sec en dan een maandelijkse limiet van 20 gig

Approved 9-lifer Marginal0's schermafbeelding
    iTrader
    123 (100%)
    Weblogs
    3
    wauw. vanaf nu wacht je een seconde minder tot die website met 20 ads laadt.

WIN all the way...

ofja...

is idd geen hol aan met die limiet he

Approved 9-lifer GuntherDW's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J3rry Bekijk bericht
    downloaden tegen 120mb/sec en dan een maandelijkse limiet van 20 gig
    Glasvezel is niet gelimiteerd tot 1Gbit/s hoor .

Meeste gezinnen zullen 50/50 krijgen denk ik. Al betwijfel ik of ze die upload speed zouden geven .

Ik hoop dat ze eindelijk eens een hogere upload speed gaan geven, en niet bij mondjesmaat zoals ze altijd al deden.

Maarja, wat ben je met zo'n snelheid als de limiet niet mee wilt, maar dat zijn die Telenet klanten al gewoon eh .

Member Joeshoe's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Als ze inderdaad glasvezel gaan leveren (wat toch nog niet voor de nabije toekomst is) mét limiet gaan ze hier bakken kritiek op krijgen en waarschijnlijk tussenkomst van het BIPT omdat ze geen enkele reden hebben om limiet te zetten op glasvezel.
    Met adsl en vdsl hebben ze zogezegd het argument van de overbelasting (wat totaal niet meer van toepassing is met vdsl maar bon), maar met glasvezel is dat ronduit belachelijk.

Approved 9-lifer Close_Up's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik dacht dat ze de snelheid serieus zouden beperken, ongeveer hetzelfde als nu beschikbaar op de adsl lijnen. En dit project alleen ging om uit te testen hoe en op welke manieren het mogelijk is om iedereen glasvezel aan te bieden. (onder de grond/in de lucht,...) Ik ben toch vrij zeker van dat ik daar iets over gelezen had.

Member Legendary d.C.'s schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Nu zal dat nooit doorbreken, de snelheid voor het gewone dagelijks gebruik is toch hoog genoeg.

Maar ik vind wel goed dat ze daarin investeren met het oog op de toekomst gericht. Toen ze de eerste kabels aan het leggen waren hadden die ook een bandbreedte van 100x dan ze nodig hadden. Thank god dat ze toen zo vooruitdenkend waren.

Nu kan met glasvezel een snelheid halen van 40Gbit/sec en ze denken dat de limiet ligt op 4Terabit/s. Dus glasvezel zal zeker een lange tijd meegaan.

Maar nu is het volgens mij volkomen nutteloos om fiber to the home te hebben.

Approved 9-lifer Karre's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    5
    Als men dan eens abonnementen zouden aanbieden van 100 Mbit downloadsnelheid en zonder limiet tegen 30 Euro... Nu ja, België en meer precies Belgacom kennende gaan ze natuurlijk weer in de handjes klappen en vele mensen nog harder afzetten met een te hoge prijs voor enorm snel internet (wat geen zak uitmaakt infeite) met een limiet.

Approved 9-lifer Lord Seth's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Neen.

Belgacom sluit de huizen aan, maar de Belgacom-klanten gaan zéker geen gebruik daarvan maken.

Belgacom gaat dus gewoon testen hoe ze zo effectief en goedkoop en mileuvriendelijk de huizen kunnen aansluiten.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten