|
||||||
| Algemene Discussies - Algemene en serieuze vragen & discussies horen hier thuis. Luchtigere zaken horen thuis in de 9lives Lounge. |
| Bekijk resultaten enquête: Facebook is | |||
| louter een hype |
|
778 | 59,12% |
| een echte meerwaarde |
|
538 | 40,88% |
| Aantal stemmers: 1316. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
LinkBack | Discussietools | Zoek in deze discussie | Discussie waarderen |
|
|
#161 | ||||
|
Ik heb hier alles niet gelezen maar bon.
Ik ben niet tegen vooruitgang, integendeel. Veel gadgets en nieuwe snufjes heb ik lang, soms jaren, voor de doorsnee belg er nog maar van gehoord heeft. Maar of facebook nu vooruitgang is of niet, who knows. Het zal wel een tijd stand houden maar op den duur gaat men dat ook weer ontgroeien of er komt iets geheel nieuws. Voor mij hoeft het in ieder geval allemaal niet. Midden jaren 90 heb ik mij laten overhalen om ICQ te gebruiken. Maar dat was dan in feite enkel maar om huiswerk door te geven (dat toen nog gefaxt werd via modemkes ). Pas veel later in het hoger heb ik bijna verplicht een msn account genomen om bestanden in de les door te sturen, iedereen had het. Zoveel jaar later heb ik nog altijd een kleine lijst met alleen mensen die ik irl ken en in feite nooit meer mee chat. Ik heb er op andere manieren contact mee en de meesten gebruiken het zelfs niet meer.GSM hetzelfde, ik was één van de laatsten in mijn vriendenkring en dan nog onder druk van een ex. Tot vorig jaar kwam ik toe met 20 euro belwaarde per jaar (en toen kwam de huidige misses ). Ik geef niemand mijn nr als het niet moet. En ik haat sms'en.Waarom dan met facebook beginnen? Wens ik mijn privé leven ook echt privé te houden. Je gaat mijn echte naam ook nergens op het internet vinden. Je gaat ook geen enkele foto van mij vinden. Die het moeten weten die weten het toch allemaal en niemand anders heeft daar zaken mee. Driekwart van m'n vriendenkring staat er op. Dertigers of bijna dertigers. Dus ik schat het wel wat hoger in dan een jongerenhype. M'n vriendin zit er tot mijn grote spijt sinds een paar weken ook op. En in haar naïeviteit heeft ze er wat te veel info over haarzelf opgezet. Ze zou beter moeten weten. Ze heeft afgelopen zomer nog een stalker gehad waartegen ze klacht heeft moeten indienen. Die wist ook alles van haar via internet en toen had ze nog geen facebook. Tijdje terug krijg ik op het werk van werknemers van een klant van ons een gewoon casual mailtje. Ze wisten dat m'n vriendin en ik aan het uitkijken waren voor een huis. Waar. Wanneer en hoeveel kinderen we willen. Dat m'n lief wel een knap gezichtje heeft. Dat ze ne toffe job doet. Medeleven voor familiale problemen. Ect ect. Ze waren dus op de facebook van m'n misses gestoten. Toeval zal het zeker niet geweest zijn hen kennende. Punt is, ik kan die mensen niet eens uit staan. Die horen van mij niks persoonlijks te weten. Dat zijn puur zakelijke contacten en dat wens ik zo te houden. Wie weet wie er nog allemaal op zit te kijken. Ondertussen heeft ze alles er wel weer afgehaald. Je kiest natuurlijk zelf welke info je er allemaal op zet. Maar sommige mensen zijn ronduit naief of weten gewoon niet beter. Die info zal vroeg of laat tegen hen gebruikt worden. Er was pas nog die reportage op een of canvas, whatever, en ja mijn baas zit ook op facebook. Het bedrijf staat zelfs op facebook. Bij stagiairs en sollicitanten wordt er uiteraard ook een beetje research gedaan. Maar wij zijn gelukkig nog jonge mensen die daar niemand op gaan beoordelen. Ik ben ooit op een sollicitatie gesprek aangekomen in kostuum maar zonder jaske. Het was verdorie 35° en had da in de auto laten liggen. Begint die kerel mij daar bijna uit te kafferen omdat ik da jaske nie aan had. Onaanvaardbaar naar klanten toe blablabla. Khad natuurlijk de job niet. Als zo ne stijve hark ietwa bezwarende dingen ziet op uwe facebook of eender wat, don't even bother. Mijn privacy is heilig en die wordt niet te grabbel gegooid zelfs niet het kleinste detail. En het contact met m'n vrienden onderhoud ik wel op andere manieren. Ik heb liever 5 echte vrienden dan 100 facebook 'vrienden'. Ik ben er mij van bewust dat dit voor een stuk in mijn persoonlijkheid zit maar voor een groot stuk ook omdat ik als job al bezig geweest ben met bepaalde info te harvesten. Dan denk ik bij mezelf, laat ze maar doen de kippetjes. Maar mij niet gezien. |
||||
|
|||||
|
|
#164 (permalink) | |||||
|
Citaat:
ik ben echt lid en fan van ontelbare dingen ![]() |
|||||
|
||||||
|
|
#165 (permalink) | ||||||
|
Aangezien ikzelf niet verder ga dan een Facebook account te hebben, waar ik verder niks zinnigs me doe, hier effe verder op ingaan.
Citaat:
De eerste quote gaat inderdaad over het feit dat bepaalde mensen Facebook gaan zien als een verplichting, terwijl het dat absoluut niet is. De analogie van de GSM is trouwens daar een goed voorbeeld van, tenminste als je gaat vergelijken met de periode waarin deze steeds populairder werden bij de 'gewone bevolking'. Niet iedereen kon zich een GSM veroorloven, niet iedereen wilde altijd bereikbaar zijn, echter ... de informatie-uitwisseling via bijvoorbeeld SMS zorgde er wel voor dat mensen die een GSM in hun bezit hadden, sneller op de hoogte waren van de laatste nieuwtjes. Op dit moment onstaat een soort van sociale druk waaraan sommige wel, andere niet aan weerstaan. De motivatie (financieel, principieel, ...) om die druk al dan niet te weerstaan doet in dit geval niet terzake. Facebook kan op een gelijke manier aanzien worden, zijnde een middel om informatie uit te wisselen waarbij je als deelnemer (in de maatschappij) wel of niet van gebruik kunt maken. Zoals sommigen al aangegeven hebben: het wordt steeds meer gebruikt, dus wordt de druk om het zelf óók te gebruiken ook groter. Langs beide kanten vind je meer dan valide argumenten om je keuze te beargumenteren (of justificeren, 't is maar hoe je't ziet): het is inderdaad een vrij goed middel om in contact te blijven met mensen, zij het dat er uiteraard problematische situaties kunnen ontstaan indien je jezelf té bloot geeft. Daartegenover heb je inderdaad het hype-gevoel, mede omdat Facebook de laatste weken verschillende keren het nieuws heeft gehaald. Uiteindelijk draait het allemaal om een persoonlijke afweging van de verschillende pro's en contra's. Ben je er voor, dan maak je maar een account aan, ben je er tegen, dan niet. Geen interesse in wat anderen te zeggen hebben, gebruik het gewoon als contactlijst en lees de berichten niet ... het is allemaal vrij gemakkelijk hoor ;-). Oh ja, Citaat:
Een hele straffe analyse van die post hoor ... jammer dat ze eigenlijk nergens op slaat. Voor zover ik kan zien, hebben uw opmerkingen weinig te maken met de inhoud van de posts die je aanhaalt. Je poging om om uit te leggen hoe precies de redeneerfout in elkaar zit, gaat volledig de mist in ... Indien je nuttige informatie te delen hebt, go ahead. Wil je iemand bekritiseren omwille van de persoon, laat dat achterwege. |
||||||
|
|||||||
|
|
#166 (permalink) | ||||
|
waarom gaan mensen toch eigenlijk verder in op discussies waar alles over gezegd is?
![]() uw post staat vol met meningen die je als feiten naar voor brengt, feiten die niets met de hele discussie te maken hebben (om te tonen dat je niet wereldvreemd bent? goed voor jou!) en reproducties van wat ik reeds gezegd heb (maar dan doen alsof het iets nieuws is? vreemd!). ik raad u aan om de discussie eens opnieuw te lezen, overigens vrij komisch om jou te zien zeggen dat IK de mist in ga terwijl jij blijkt geen meter voor u te kunnen zien, meer dien ik daar eigenlijk niet op te zeggen ![]() |
||||
|
|||||
|
|
#167 (permalink) | ||||
|
Facebook vind'k persoonlijk best wel handig dus jah een meerwaarde om contact te houden met mensen dat ge nie dag in dag uit ziet , oude vrienden, klasgenoten terug es te zien enzo van die stuff...
En ge toont zelf wat er zichtbaar kan/mag zijn, maar veel mensen hebben daar geen weet van. |
||||
|
|||||
|
|
#168 (permalink) | ||||||||
|
Citaat:
Citaat:
Je gebruikt vage begrippen om, waarschijnlijk, intelligent over te komen. Ik ben er niks mee en ook jij niet; ben ik ergens fout, quote de fout en leg duidelijk uit waarom ik fout ben, desnoods in PM. Zonder zever, ik wacht op een post waarin ik meningen met feiten verwar (en waarom dat slecht is in deze discussie), hoe die uiteindelijk niks met de discussie te maken hebben en welke reproducties van uw post ik aanhaal als zijnde nieuwe informatie. Citaat:
Trouwens: Citaat:
Je posts getuigen van weinig doorzicht in je eigen mening, waardoor er inconsistenties ontstaan. Ga niet oeverloos kritiek spuwen, AUB. |
||||||||
|
|||||||||
|
|
#170 (permalink) | ||||
|
Voor mij is het ook een meerwaarde. Je kan in contact komen met mensen die je lang geleden niet meer gezien hebt (als je tenminste de achternaam nog weet).
Iemand een idee trouwens hoe ik kan weten welke vriend juist is vertrokken. Ik bedoel gisteren bv had ik 100 vrienden en vandaag 99. Ik zit mij al bepaalde tijd af te vragen wie er zou kunnen vertrokken zijn. |
||||
|
|||||
|
|
#172 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Ik vind het een meerwaarde enkel kost het teveel tijd om je facebook echt bij te houden. |
|||||
|
||||||
|
|
#173 (permalink) | |||||
|
Nog ne toffe application-tip:
Nations. Ge wordt president (of eender welke titel ge kiest) van uw eigen virtuele natie (kies zelf vlag/land/munteenheid/...) en dan krijg je elke dag één issue waarop je een optie uit enkele keuzes van mogelijke antwoorden moet kiezen. Bijvoorbeeld: Citaat:
|
|||||
|
||||||
|
|
#174 (permalink) | ||||
|
application-tip: pet society, de facebook-wow met schattige diertjes
![]() ik vind het best handig, ik had een vriend die in peru zat en dat was heel handig om dan mee in contact te blijven en foto's te zien, ok via mail gaat dat ook, maar das iets omslachtiger om dat met jan en allemaal bij te houden |
||||
|
|||||
|
|
#176 (permalink) | ||||
|
Dat zal wel niet mogelijk zijn reteiP, om spam te voorkomen.
Sommige mensen voegen dan ook nagenoeg iedereen toe uit 'Mensen die je misschien kent' aan hun facebook waardoor ze dan 250 'vrienden' of meer hebben Ikzelf voeg dan ook alleen maar mensen toe (meestal dat zelfs niet - anderen voegen mij toe) die ik effectief ken, waar ik tegen praat als ik ze (nog eens zou) tegenkom(en) irl. |
||||
|
|||||
|
|
#177 (permalink) | ||||
|
waar ik persoonlijk ZOT van kom, is de spam die ik ontvang via netlog en facebook
blijkbaar vanaf je een vriend hebt die dj is, of uitbater is van een café/dancing, of wat weet ik nog allemaal, moeten ze allemaal hun events doorsturen via PM ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
|
|||||
|
|
#178 (permalink) | ||||
|
Ik heb een facebook maar of het nu echt een meerwaarde is weet ik niet echt. Soms is het handig andere keren kan ik me wel ergeren aan al die meldingen die je constant krijgt voor van alles en nog wat
![]() |
||||
|
|||||
|
|
#179 (permalink) | ||||
|
Heeft niemand een idee hoe ik kan onderzoeken welke persoon is vertrokken? Dus bv gisteren had ik 100 vrienden en vandaag 99 => om uit te zoeken wie deze persoon was die is weggegaan? Als je al zoveel vrienden hebt is het wel moeilijk om dit te onderzoeken, en ik heb echt geen idee.
|
||||
|
|||||
![]() |
| Labels |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|