Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 53

Discussie: Wonen op een boot

Member Jedi M.S.'s schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)

Wonen op een boot

Stel dat je van plan bent om te gaan wonen op een boot ipv een huis/appartement, maar niet op een boot die alleen maar geschikt is voor de binnenvaart (de Belgische waterwegen), zodat je gerust naar andere landen/continenten kan varen.
    Wat voor soort boot moet dit dan zijn ? En zou er mij iemand uitleg kunnen geven hoe het juist zit met aanlegplaatsen ? Moet je dat kopen/huren, of kan je gewoon een haven binnenvaren, daar een dagje staan, en weer wegvaren ?

Thanks

Member Blackend's schermafbeelding
    iTrader
    0
    bestaat niet. Boot voor binnewateren is fundamenteel anders dan een boot voor op zee.

Stel dat je erin wilt wonen, zal je ofwel een 'drijvende kartonnen doos' gelijk dat ze zeggen, ofwel een soort transport schip met kajuit en vlakke laadruimte onder/gelijk met waterspiegel (en waar ge dan woont in die laadruimte). (zie reportage daar canvas over de franse kanalen!)

Als ge op zee wilt varen moet ge ofwel zwaar/groot genoeg zijn, ofwel een diepe kiel hebben. (zoals bijvoorbeeld een stevige zeiljacht) Maaarja, een zeiljacht is dan weer gericht op snelheid, compactheid ipv echt leefcomfort. Alles is in functie van de vorm van het schip daar.

En wat havens betreft: is niet gratis. Als ge u aanlegt moet ge u aanmelden bij de havenmeester, waar ge dan betaalt voor een aanlegplaats (naargelang de lengte van uw boot) per dag. Natuurlijk hebt ge ook een vaste haven (hopelijk ) en daar betaalt ge dan jaarlijks abbonementsgeld en hebt ge het ganse jaar een vaste gereserveerde plaats.

Weet wel dat er in sommige havens langer wachtlijsten zijn, en dat het soms jaren kan duren eer er 'permanente' plaatsen vrijkomen. Natuurlijk als ge 's avonds in een haven komt, gaan ze u niet op zee sturen of in het kanaal, desnoods leggen ze u dubbel aan enzo, maar echte luxe is het niet.

Approved 9-lifer twoen's schermafbeelding
    iTrader
    0
    -Ik denk niet dat het mogelijk is om u domiciliering vast te leggen op een boot die geen vaste ligplaats heeft. (dus een boot die niet meer kan varen)
    -Een boot heeft meestal een vaste haven met vaste ligplaats waar hij het gehele jaar ligt. Die ligplaats is van jou en is altijd vrij wanneer jij terugkeert van een reis. Je betaalt maandelijk/jaarlijks liggeld. Een probleem, je geraakt moeilijk binnen in een haven tenzij je connecties hebt. Een vriend van mijn ouders heeft enkel een vaste plaats kunnen krijgen omdat zijn vader er ook een had vroeger. Connecties of veeeeel geld zijn aanbevolen .
    -Wanneer je rondvaart met je boot dan kan je aanleggen in havens en betaal je naargelang de lengte van de boot en de duur van het verblijf. Bijkomende kosten zijn elektricieit, water, sanitair e.d.
    -Een gemotoriseerde boot om naar andere continenten te varen kan je je niet permiteren want als je geldgenoeg hebt om zo een te betalen dan heb je wss nog 3 andere huizen , Een nieuwe gemotoriseerde boot kost tonnen geld, en een om te restaureren nog meer tenzij je veel zelf kan.
    -Een andere optie is een zeilschip maar dat is niet geschikt om op te wonen.

Een boot die geschikt is om in te wonen en naar bv engeland te varen zal zonder bijkomende kosten (ligplaatsen vergunningen ....) rond de 300 000 euro liggen als het niet meer is.

iTrader
    36 (100%)
    Dus een boot die zowel geschikt is om op de binnenwateren te varen als in de diepe zee bestaat niet ?

@ twoen: de prijs die je vermeldt, is dit voor een nieuwe boot ? Indien ja, ik zou zowieso beginnen met een 2ehandsboot. Zou dit dan eerder de helft zijn ?

En naar welk type boot moet ik eigenlijk zoeken ? Ik heb al op verschillende sites gekeken (ebay, 2ehands, marktplaats,... ), maar bij geen enkel type boot vermelden ze of die geschikt is voor de diepe zee.

Member Mr Syphon's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    ik denk niet da een woonboot geschikt is voor de diepe zee

Approved 9-lifer twoen's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jedi M.S. Bekijk bericht
    Dus een boot die zowel geschikt is om op de binnenwateren te varen als in de diepe zee bestaat niet ?

@ twoen: de prijs die je vermeldt, is dit voor een nieuwe boot ? Indien ja, ik zou zowieso beginnen met een 2ehandsboot. Zou dit dan eerder de helft zijn ?

En naar welk type boot moet ik eigenlijk zoeken ? Ik heb al op verschillende sites gekeken (ebay, 2ehands, marktplaats,... ), maar bij geen enkel type boot vermelden ze of die geschikt is voor de diepe zee.
    Een zeewaardige tweedehandsboot is na de nodige opkluswerken even duur als een nieuwe....
    Als je er toch in geÔnteresseerd bent ga dan langs havenclubs e.d.
    Daarbij moet je eerst een vaarbewijs halen e.d.

Member killerbeam's schermafbeelding
    iTrader
    0
    definieer diepe zee?

wanneer je hebt over een woonboot dan heb je het over een aak, die lange schepen die langs kanalen zand e.d. vervoeren.
    Deze zijn enkel bedoeld voor binnenvaart, kanalen, rivieren, en de noordzeekust (bv Zeebrugge-Antwerpen met goed weer).

wanneer je een zeiljacht of een motorboot koopt, zoek je een vaste haven om die te plaatsen.
    zoals eerder vermeldt is een plaats in belgie en nederland zeer gegeerd en niet gemakkelijk te bekomen.
    Maar ook vermeldt is dat een zeiljacht of motorboot niet geldt als vaste woonplaats.
    Met een zeewaardig zeiljacht kan je wel de 'diepe zee' opzoeken.

Maar ik wil wel vermelden dat je ook wel ervaring moet hebben aangezien de 'diepe zee' gevaarlijk kan zijn.
    een mooi zeiljacht op de kop tikken en helemaal restaureren is ook nog altijd redelijk duur want een nieuwe motor en nieuwe materialen hebben natuurlijk hun prijsje aangezien bootonderdelen niet in aantallen worden geproduceerd als auto-onderdelen.

om verder te gaan op jou dromen: continenten zijn enkel bereikbaar via containerschepen en oceaanwaardige zeilschepen.
    en als ik spreek over een oceaanwaardige zeilschip bedoel ik een zeer ervaren bemanning, en geen plastieke nieuwe bootje maar wel een degelijke zeilboot.
    Want iedereen denkt de dag van vandaag zomaar de oversteek te maken in boten die wel oceaanwaardig worden genoemd maar dan achteraf toch geen storm kunnen doorstaan met de dodelijke gevolgen natuurlijk.
    Een stevige, niet al te lichte boot met goede bemanning is noodzakelijk.
    En dan te zwijgen van al de nodige equipment als navigatietoestellen, kleding, zeilen, reddingsvlot, verzekering, voedsel,...

Mooie dromen die zoveel zeilers hebben maar voorlopig zou ik realistisch blijven en uitkijken naar een leuk bootje om de noordzee en Europa te verkennen en dan kan je verder zien.

iTrader
    36 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killerbeam Bekijk bericht
    definieer diepe zee?

wanneer je hebt over een woonboot dan heb je het over een aak, die lange schepen die langs kanalen zand e.d. vervoeren.
    Deze zijn enkel bedoeld voor binnenvaart, kanalen, rivieren, en de noordzeekust (bv Zeebrugge-Antwerpen met goed weer).
    Met diepe zee bedoel ik echt varen naar waar je wilt, bv Engeland, Amerika, ...

En kheb het niet over zo'n boot, maar echt boten die naar continenten kunnen varen.

Maar bemanning, daar heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan Is het onmogelijk om op je eentje naar vb Amerika te varen ?
    Laatst gewijzigd door Jedi M.S.; 1 februari 2007 om 12:17

Member MarG's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Met diepe zee bedoel ik echt varen naar waar je wilt, bv Engeland, Amerika, ...

En kheb het niet over zo'n boot, maar echt boten die naar continenten kunnen varen.

Maar bemanning, daar heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan Is het onmogelijk om op je eentje naar vb Amerika te vargen ?
    Nee, het is even gemakkelijk als een vliegentuig besturen zonder kennis.

iTrader
    36 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarG Bekijk bericht
    Nee, het is even gemakkelijk als een vliegentuig besturen zonder kennis.
    tuurlijk moet je kennis hebben, dar weet ik ook wel. Maar met een vliegtuig kan je gerust op je eentje vliegen naar waar je wilt, maar kan je dat met een boot ook ?

iTrader
    0
    tuurlijk moet je kennis hebben, dar weet ik ook wel. Maar met een vliegtuig kan je gerust op je eentje vliegen naar waar je wilt, maar kan je dat met een boot ook ?
    natuurlijk, maar met een boot ben je wel veel langer onderweg dan met een vliegtuig, dus wanneer je zegt ik ga even naar BraziliŽ, moet je een mega snelle boot hebben of tonnen voedsel om te oveleven.
    En wanneer je alleen een oversteek doet, reken dan op 1u slaap per 24u ofzo.
    het is echt niet zomaar een lachertje.
    Je moet altijd alert zijn want containerschepen zullen niet uitwijken en ronddrijvende containers liggen op de loer net onder de zeespiegel en ga zo maar voort.
    Beste is de oversteek te doen met tussenstops.
    En heel gevaarlijk zijn piraten dus een wapen aan boord is geen overbodige luxe.

Member MarG's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Dat hangt er net zoals bij vliegtuigen vanaf over welk materiaal je beschikt. Met een sportvliegtuig ga je geen transcontinentale reis, net zoals je met een schip bestemd voor binnenwateren geen oceaan overkruisende reis gaat maken. Ik geloof trouwens nooit dat een oceaanwaardig schip de mogelijkheid heeft om de binnenwateren te bevaren o.w.v. de beperkte diepte van de vaargeul e.d...

iTrader
    0
    kanalen zijn meer dan diep genoeg, probleem in belgie zijn bruggen die niet opengaan, die zijn wel hooggenoeg voor binnenvaart maar niet om er met een mast onderdoor te gaan.
    in nederland heb je dat probleem niet aangezien al de kanalen wel uitgerust zijn met opengaande bruggen, want op al de binnenmeren heb je ook veel zeilmogelijkheden.

Member |nfected's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Er zijn dus wel motorboten die de oversteek kunnen maken, alsook zeilboten. Maar deze zijn duur en vragen personeel. Het is ook mogelijk met sommige kleine zeilboten de wereld rond te varen. Maar deze hebben echt geen comfort en het blijft zeer gevaarlijk en moeilijk. Dus veel ervaring nodig om zoiets te doen.

Als ge motorboot of zeilboot wilt verplaatsen kun je dit gebruiken:
    http://www.yacht-transport.com/index.php?sid=89&l=eng

En klikken op die 3D animatie (links)

iTrader
    36 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killerbeam Bekijk bericht
    natuurlijk, maar met een boot ben je wel veel langer onderweg dan met een vliegtuig, dus wanneer je zegt ik ga even naar BraziliŽ, moet je een mega snelle boot hebben of tonnen voedsel om te oveleven.
    En wanneer je alleen een oversteek doet, reken dan op 1u slaap per 24u ofzo.
    het is echt niet zomaar een lachertje.
    Je moet altijd alert zijn want containerschepen zullen niet uitwijken en ronddrijvende containers liggen op de loer net onder de zeespiegel en ga zo maar voort.
    Beste is de oversteek te doen met tussenstops.
    En heel gevaarlijk zijn piraten dus een wapen aan boord is geen overbodige luxe.
    Hmm, hoelang zou een trip naar bv America duren ? Want veel tussenstops kan je toch niet maken als je rechtstreeks vaart he.

Piraten, ik dacht dat dat iets uit de middeleeuwen was. Bestaat dat serieus nog ?

iTrader
    9 (100%)
    Piraten bestaan idd nog, ad de kanten van japan en langs de kanten van de dominicaanse. Moet maar eens zoeken op die reportage van NGC over piraten

iTrader
    9 (100%)
    Hier anders nog een voorbeeld van piraten ad kust van yemen
    http://www.noonsite.com/Members/doina/R2005-03-14-1

Lees anders dit maar eens door
    http://www.yachtforums.com/forums/ge...ghlight=pirate
    Laatst gewijzigd door |nfected; 1 februari 2007 om 13:38

iTrader
    36 (100%)
    Thanks, kzal da zeker eens lezen.

Maar stel nu, met een budget van 200.000 euro, is het mogelijk om daarmee een degelijke boot te kopen die intercontinentaal kan reizen ?

En wat zijn zo ongeveer de kosten van het huren/kopen van een aanlegplaats ?

iTrader
    9 (100%)
    Nieuw mag je toch rekenen voor 1miljoen-1,5miljoen € voor zo'n boot en dit is da n een kleintje he

Approved 9-lifer Dr.White widow's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Thanks, kzal da zeker eens lezen.

Maar stel nu, met een budget van 200.000 euro, is het mogelijk om daarmee een degelijke boot te kopen die intercontinentaal kan reizen ?

En wat zijn zo ongeveer de kosten van het huren/kopen van een aanlegplaats ?
    nope voor da geld hebde een klein bootje waarmee ge op zee kunt gaan, maar geen oceaan mee kunt overvaren. Voor 10 miljoen (BEF) hebde iets van ne meter of 5-6 lang "yacht" type, maar zoals ik zei, die vallen nog altijd onder de kleine boten normen en daarmee gade nooit nen oceaan oversteken.

ook al eens nagedacht over een vaarbewijs? Mijn grootvader heeft mij de cursus laten zien wat je daar allemaal van moet leren, ja man.... das geen auto examentje... + is ook redelijk expensive.
    Huurplaats, mijn grootvader zijne boot kostte in Spanje +/- 20-25 000 euro per jaar. Ge moet uw kosten (uit het water laten trekken, schoon maken, terug in laten plaatsen, naft/diesel,....) er ook nog eens bijrekenen.

Ge hebt een fantastisch idee imo en chapeau als jonge gast da ge da wilt doen, maar het is ZEER duur om zomaar alleen te doen, en bvb om op je alleene de oversteek te doen, ga mss ook al een overlevingscursus doen of u inschrijven voor expeditie robinson

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten